[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:33

Hier ook ivanhoe.
Wel met korte manen enorm veel schade, langere manen blijven mooier en beter onder deken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:47

ZusJacobs schreef:
Ik zou het dol graag willen proberen hoor ardernhout, maar helaas kan pony hier niet weg.. Paard en pony staan nu ruim 8 jaar samen en zijn eind vorig jaar voor het eerst gescheiden geweest, na een kleine week viel mijn moeder haar paard ernstig af en mijn pony ging alleen maar erger luchtzuigen..

Dan word het inderdaad een duur experiment als je 2 paarden moet verplaatsen.
Ik schrik er echt een beetje van hoeveel paarden nu al weer last hebben!
Zien jullie nu geen verschil met afgelopen weken?
Met deze kou en nattigheid word het ook niet minder?
Zou dat wel zo zijn, dan heeft toch het voer er weinig tot niets mee te maken lijkt mij?

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:53

Hier is de deken eraf. Meneer blijkt huisdiertjes te hebben gekweekt -O- . Gelukkig zijn het er niet zoveel en heb ik allebei de paarden behandeld met veeluispoeder. Deken in het wasmachine en hopen dat de luizen snel het loodje leggen. Gelukkig een frisse en regenachtige week, dus ik hoop dat het een paar daagjes goed gaat zonder deken.
Ik zag wel dat hij alweer van die rimpels in zijn manenkam heeft, terwijl hij niet "gebeten" is door mugjes. Oorzaak gras? Ik vrees van wel. Andere paard heeft jeukende benen. Ik denk dat ik op zoek ga naar een (tijdelijk) ander stukje land om te zien of dat het probleem zou kunnen verlichten.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:55

Aerdenhout, het heeft wel degelijk te maken met voer. Hier in ieder geval wel. Ik baal er als en stekker van.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:47

De gewone muggen zijn er met dit weer gelukkig ook veel minder, maar mijn pony heeft nog steeds wel iets jeuk van de knutjes. Maar wel veel minder, of dit te maken heeft met Derfen, lijnzaad of het weer kom ik dus binnenkort wel achter.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:59

Ik merk ook zeker verschil door het natte koudere weer.
Nu lijkt paardje nergens last van te hebben.
Van mij mag het nog wel even zo blijven, kan hij nog lekker zonder deken blijven staan.

@ Ellepel Goede tip om meerdere paarden in de kudde even een deken op te doen! Ga ik onthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:48

Kan ZE eigenlijk ook nog op heel late leeftijd ontstaan? Ja toch denk ik? (zeg maar 20+ ).
En kan jeuk ook komen door bv. brood?

Paardje van de pensioneigenaresse is sinds een paar dagen aan het schuren, enige wat in haar voeding verandert is is dat ze een tijdje geleden brood is gaan bijgeven (goed gedroogd uiteraard). Maar de plaatsen waar het paard schuurt zijn echt de ZE-plaatsen ... dus ik heb het idee dat het ZE is, maar paardje is 23 jaar en heeft nooit jeuk gehad.

Iemand ervaring of een idee?

Die van mij verder nog helemaal geen problemen .. toch alweer een maandje gewonnen :D

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:29

Hier in oostvlaanderen houden we het nog goed met de derfen, had een deel van de buiknaad niet gesmeerd en voila stond een klein plekje :Y) typisch... maaaaaaaaaaaaar nu weer helemaal weg en onder controle, ik heb gewoon braaf gedaan wat op verpakking stond vorig jaar dus eerst een week om de dag smeren en erna uitbouwen naar een zo lang mogelijke periode zonder jeuk zonder te smeren ik kwam op gemiddeld om de 5 dagen en heb ong 2/3 van zo n grote fles gebruikt vorig jaar maw eigenlijk zeer gebruikszuinig. Hier zeer tevreden maar heb lichte schuurder dus zonder behandeling krijgt ze wel wondjes vnl op de buiknaad manen enzo maar niet compleet kaal of grote (weet ik van vorige eigenaar).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:37

[***] schreef:
Kan ZE eigenlijk ook nog op heel late leeftijd ontstaan? Ja toch denk ik? (zeg maar 20+ ).

Paardje van de pensioneigenaresse is sinds een paar dagen aan het schuren, enige wat in haar voeding verandert is is dat ze een tijdje geleden brood is gaan bijgeven (goed gedroogd uiteraard). Maar de plaatsen waar het paard schuurt zijn echt de ZE-plaatsen ... dus ik heb het idee dat het ZE is, maar paardje is 23 jaar en heeft nooit jeuk gehad.

Die van mij verder nog helemaal geen problemen .. toch alweer een maandje gewonnen :D

ik zou toch eerst gaan kijken naar andere oorzaken.
brood bevat tanuurlijk granen en als een pony daar niet goed tegen kan dan gaat het schuren, en er zit misschien wel meer in waar het dier niet tegen kan.
er kan schimmel,mijt of luis zijn,kan hormonaal zijn.
zou dus alles na ga lopen naar eventuele mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:40

Maar schimmel en dergelijke geeft toch niet die typische plekken op die typische plaatsen?
Maar dus beste DA laten komen neem ik aan? Kan die eventueel al dingen uitsluiten?
En misschien ook eens tijdje het brood weglaten?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:41

ellepel schreef:
[***] schreef:

ik zou toch eerst gaan kijken naar andere oorzaken.
brood bevat tanuurlijk granen en als een pony daar niet goed tegen kan dan gaat het schuren, en er zit misschien wel meer in waar het dier niet tegen kan.
er kan schimmel,mijt of luis zijn,kan hormonaal zijn.
zou dus alles na ga lopen naar eventuele mogelijkheden.

Helemaal mee eens, maar het is wel bekend dat paarden ook pas op latere leeftijd ZE krijgen (of eigenlijk hadden ze het al veel eerder maar is het nooit tot uiting gekomen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:43

Maar latere leeftijd of 20+, is dat geen verschil? :+
En waarom zou het dan nu wel tot uiting komen? Kan dat door het voer bv.? Of gewoon algemeen ouder worden en dus wat zwakkere weerstand ofzo?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:19

Ja dat weet ik ook niet, het is gewoon iets wat niet leeftijd gebonden is, dus waarschijnlijk ook 20+. Kan bijvoorbeeld door de verandering van voer iets veranderd zijn waardoor het paard nu wel een alergische reactie krijgt van de mugjes.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:33

Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 07-04-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:35

Hier nog geen jeuk, maar vanaf vandaag wel de deken op.
Heb hem achter korter gemaakt en twijfel nog of ik het voor ook zou doen.
Afbeelding

wat doen jullie trouwens tegen vette manen, door de deken zijn ze altijd zo vet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:18

Ik was de manen elke week (wel bij goed weer, anders laat ik het). Dan haal je gelijk alle schilfers goed weg. Tot nu valt het mee, maar haar manen zijn ook erg kort.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:39

Bregh heeft nog steeds geen jeuk, ze is twee jaar terug (toen was ze 10) voor het eerst gaan schuren en dat terwijl de fokker me gezegd heeft dat haar moeder zowel als haar dochter zware excemers zijn. Haar dochter heb ik gezien, die was toen idd zonder manenkam zo ongeveer.

Ze heeft trouwens wel nog steeds haar 0 grams regendekentje op, maar geen exceem hals en nog nergens een gebroken haartje te bekennen. Vandaag is de laatste volle drainage dag, vanaf morgen gaan we afbouwen dus ben benieuwd. Hoop dat dit zo doorzet, zou wel fijn zijn want dat zou betekenen dat het geen ZE is maar eiwitovergevoeligheid. Graasmasker heeft ze nog steeds op op de wei.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:49

:j voordat paardje onder deken gaat cowboymagic in manen smeren werkt heel goed hoor ik van heleboel ZEers

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:03

zuma1 schreef:
:j voordat paardje onder deken gaat cowboymagic in manen smeren werkt heel goed hoor ik van heleboel ZEers

haarserum van de action werkt ook goed

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:27

ik vind het jammer dat deze dekens geen goede dichte buikflap heeft,verder goede en sterke deken,maar helaas door de buikflap niet geschikt voor mijn pony.waarom heb je hem ingekort?
Kimbeerly schreef:
Hier nog geen jeuk, maar vanaf vandaag wel de deken op.
Heb hem achter korter gemaakt en twijfel nog of ik het voor ook zou doen.
Afbeelding

wat doen jullie trouwens tegen vette manen, door de deken zijn ze altijd zo vet.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:42

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:10

@keona, hij was achter veel te lang en dat vond ze niet fijn, ze ging trappen en rennen, en probeerde vanalles om de deken af te krijgen.
of ze heb uberhaupt heel heeft gelaten zie ik vanavond.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:37

Ik heb nu voor de eerste keer Derfen gesmeerd aan de buik, ik ben benieuwd :j

Voor ik derfen smeerde zag ik haar stampen, nadat ik de derfen had gesmeerd heeft ze niet meer gestampt :j

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:52

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:57

santos schreef:
Biies schreef:
http://users.telenet.be/oostmalle/neder ... arden1.htm

kent iemand deze meneer? mijn hoefsmid kwam ermee en hij zei dat het bij mijn eczemer heeft geholpen,

heb hem een email gestuurd voor meer info.

Ik ken hem niet, maar wel een interresant artikel..

Bepaalde huidparasieten reageren op ontworming met ivermectine en dat heeft ook jeuk tot gevolg. Ik ben de naam even kwijt, maar het staat wel in de bijsluiter. De conclusie dat jeuk na ontwormen meteen seme is zet ik dus vraagtekens bij.