Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:20

Kan je trouwens wel gewoon in het bos gaan rijden aangezien het niet via de lucht overdraagbaar is? 50 km van Nijmegen af...

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:21

er waren gister middag idd al geruchten over stal ten bosche. ik hoop dat het zich niet veder over driel verspreid aangezien er nog 2 maneges zijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:24

flamejessy schreef:
er waren gister middag idd al geruchten over stal ten bosche. ik hoop dat het zich niet veder over driel verspreid aangezien er nog 2 maneges zijn.

Daar heerst wel de abortusvariant, dus "hopelijk" voor alle andere paarden blijft dat ook zo!! Ik ben niet zo thuis in het muteren (het een kan wel het ander worden maar niet andersom) maar wanneer het verkoudheid/neuro wordt heb je echt de poppen aan het dansen!

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:27

Daar heerst wel de abortusvariant, dus "hopelijk" voor alle andere paarden blijft dat ook zo!! Ik ben niet zo thuis in het muteren (het een kan wel het ander worden maar niet andersom) maar wanneer het verkoudheid/neuro wordt heb je echt de poppen aan het dansen![/quote]

daar ben ik ook erg benieuwd naar hoe snel het muteerd. heeft iemand hier verstand van?

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:29

Angela schreef:
Ik heb ook even wat mensen in DL op de hoogte gesteld, maar die wisten ook van niets (dus ook niet dat het in omgeving Nijmegen heerst)

Goed dat je ze hebt geinformeerd!
Ik heb net nog iemand gesproken hier aan de Duitse kant die wel op de hoogte is en het nieuws ook verspreid in haar omgeving.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:30

Angela schreef:
Ik heb ook even wat mensen in DL op de hoogte gesteld, maar die wisten ook van niets (dus ook niet dat het in omgeving Nijmegen heerst)

In duitsland was door iemand bij het veterinairambt geinformeerd en in kreis Kleve zijn nog geen gevallen bekend. Er zijn in Kleve en omgeving best al mensen op de hoogte maar ook heel veel niet heb ik gemerkt.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:32

1 jaar geleden heersde het Rhino Virus ook bij ons in de buurt.
Een paard naast mij kreeg dit, Rhino virus is vooral over te brengen op jonge paarden..
Dus ik was als de dood dat de mijne dit ook op zou lopen.
Het paard die het Rhino Virus kreeg werd onmiddelijk afgezonderd en alle veiligheids maatregelen werden geregeld.
Dit paard had de verlammings Rhino. Hierbij kon hij zijn achterbenen niet gebruiken en heeft hij een tijd gehangen zodat het bloed door kon stromen aangezien hij constant lag.. De dierenarts had hem al afgeschreven.. maar wonder boven wonder was deze kanjer sterk, héél sterk.. Na up's en down's ging het alleen maar beter.. Nu tikt hij wel met achter maar na het lange inrijden is dit weg. In het begin in hij 3 maanden lang gelongeerd... later met balkjes. Wat een kanjer ! Nu rijd hij succsesvol in de B.

Ik wil hier mee zeggen, dat niet alle paarden hier voor het einde betekend.. maar dat vele net als dit paard een engeltje op hun schouder hebben.
Wij hebben altijd in hem geloofd..

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:34

Ik begrijp niet dat er nog mensen over les geven nadenken. Mijn mening is dat iedere stal op dit moment “gesloten” zou moeten zijn. Geen instructeurs, zadelmakers, hoefsmeden op het erf. Okay hoefsmeden kun je niet eeuwig van het erf houden. Alleen eigenaren op het erf en verder niemand. Ik denk dat wij met z’n allen moeten zorgen dat deze kl*te ziekte zich niet verder uitbreidt. Hier zou helemaal geen discussie over moeten bestaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:36

Ik bedoel meer met geen meldingsplicht en als eigenaar het bevestigd heeft gekregen en het niet publiekelijk wil melden. Dan wat?

flamejessy

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:37

dan lekt het van zelf wel uit.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:39

liempje schreef:
Ik begrijp niet dat er nog mensen over les geven nadenken. Mijn mening is dat iedere stal op dit moment “gesloten” zou moeten zijn. Geen instructeurs, zadelmakers, hoefsmeden op het erf. Okay hoefsmeden kun je niet eeuwig van het erf houden. Alleen eigenaren op het erf en verder niemand. Ik denk dat wij met z’n allen moeten zorgen dat deze kl*te ziekte zich niet verder uitbreidt. Hier zou helemaal geen discussie over moeten bestaan.

Amen!

Helaas zijn er hier in de buurt nog steeds buitenrijders, hoefsmid en zadelmaker actief... Ongelofelijk :n

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:40

Chaos schreef:
Ik bedoel meer met geen meldingsplicht en als eigenaar het bevestigd heeft gekregen en het niet publiekelijk wil melden. Dan wat?

Dan.... zal het hopelijk toch wel uitkomen, denk ik.
Denk niet dat er dan iets is wat je kan doen. In ieder geval niet zonder meldingsplicht.

deve1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:40

liempje schreef:

Helemaal mee eens! als je om je paard geeft doe je dit toch automatisch?!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:42

Delphi2 schreef:
Angela schreef:

In duitsland was door iemand bij het veterinairambt geinformeerd en in kreis Kleve zijn nog geen gevallen bekend. Er zijn in Kleve en omgeving best al mensen op de hoogte maar ook heel veel niet heb ik gemerkt.

Dat is zover fijn om te weten. Heb in ieder geval mijn eigen duitse DA de berichten even ter info doorgemaild.

Janique22

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:44

Pff vind het maar eng, woon nog geen 20 km af van groesbeek.. En genoeg paarden in de omgeving..

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:45

Nu ook de derde besmetting bevestigd is zijn ook wij op uit voorzorg op slot.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:46

liempje schreef:
Chaos schreef:
Telefoon blijft gaan en mailtjes blijven binnenkomen. Op Nijgraaf is 4 weken geleden bronchitis vastgesteld. Er zijn nu veel vermoedens door verhoging en dikke benen dat dit toch geen bronchitis is.

quote]

Is er al meer bekend over de Nijgraaf?

Daar ben ik ook benieuwd naar, sta namelijk een stal ernaast..

Kregen net al een mailtje dat de vereniging alles volgt
ivm de geplande wedstrijden de komende weken.
This jammer, maar beter als ze niet doorgaan!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:49

Ook onze stal in Velp (tegen Arnhem gelegen) gaat dicht uit voorzorg. Beter een tijdje onnodig dicht dan open blijven en het virus misschien wel oplopen.

Voor iedereen die ook preventief de stal heeft gesloten; ik ben benieuwd waar jullie stallen staan, om een beetje een beeld te krijgen welke plaatsen maatregelen nemen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:51

_Natasja_ schreef:
Nu ook de derde besmetting bevestigd is zijn ook wij op uit voorzorg op slot.

Verstandig. Volgens mij zijn er al vrij veel bedrijven op slot.

Mijn paardje staat op een kleine particuliere pensionstal in Maurik.
Wij hebben zondag even gezamenlijk overleg. Alle eigenaren (4) zijn er dan. Even kijken wat we nog wel verstandig vinden, en wat niet. Hoe het zit met kleding wassen etc.
Pensionstal(letje) is aan huis bij hoefsmid. Mijn bijrijdster werkt op paardenkliniek. Dus handig om even zaken goed door te spreken.

Gelukkig zijn er nog geen gevallen ECHT dicht in de buurt, maar better safe than sorry.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:54

Bij ons in de omgeving (Siebengewald, Heijen en zo'n 23 km van Berg en Dal af) zijn er helaas nog veel staleigenaren die het onnodig vinden om maatregelen te nemen. Heb nu van diverse mensen gehoord (die pensionklant zijn of manegeklant) dat de manege/pensionstallen gewoon open blijven, net als anders... Ook gaat een kennis van me a.k. weekend gewoon op wedstrijd (zij het in De Mortel)...

Jammer, dat niet iedereen een dergelijke dreiging serieus neemt... :n .
Laatst bijgewerkt door vientijntje op 24-02-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:55

ALs iedereen nu eens thuis blijft met de paarden in Zuid-Oost Nederland, dan is de kans dat het virus van stal naar stal overgaat een stuk minder. Nu kan er niks aan de hand zijn op je stal en morgen kan het virus toch ergens op een stal opduiken. Blijf thuis en ga ook niet naar andere stallen toe. Besmetting kan ook via je handen en kleding worden verspreid.
Door verplaatsing van dieren worden virussen heel makkelijk verspreid. Voor 99% van de bokkers zijn de paarden een hobby. Dan maar geen buitenrit en wedstrijd. De gezondheid van je paard en paarden op je stal is toch belangrijker dan een winstpunt of een uurtje uitwaaien in de bossen. Neem geen risico!!!!!! Blijf thuis!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:56

Wat ik mij afvraag is waarom het virus nu ineens de kop op steekt. Zou dat misschien komen omdat de paarden bijv. minder weerstand hadden na het koude weer? Veel paarden zijn drager en wat ik begreep kan het toe slaan bij een zwakke weerstand.

De paarden die er tot nu toe aan overleden zijn, hadden zij de neurologische variant? Waren dit oude/jonge paarden? Sport/recreatie paarden? Gezond/ziek? enz.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:03

PhiaBink schreef:
ALs iedereen nu eens thuis blijft met de paarden in Zuid-Oost Nederland, dan is de kans dat het virus van stal naar stal overgaat een stuk minder. Nu kan er niks aan de hand zijn op je stal en morgen kan het virus toch ergens op een stal opduiken. Blijf thuis en ga ook niet naar andere stallen toe. Besmetting kan ook via je handen en kleding worden verspreid.
Door verplaatsing van dieren worden virussen heel makkelijk verspreid. Voor 99% van de bokkers zijn de paarden een hobby. Dan maar geen buitenrit en wedstrijd. De gezondheid van je paard en paarden op je stal is toch belangrijker dan een winstpunt of een uurtje uitwaaien in de bossen. Neem geen risico!!!!!! Blijf thuis!

Hoezo niet uitwaaien in de bossen? Dit kan toch geen kwaad als je geen andere paarden aanraakt (stond op de KNHS site dacht ik).

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:04

we houden de nieuws berichten hier in de gaten en vermijden contact met andere paarden.
meer kunnen we niet doen ben ik bang

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:07

Wat een toestand allemaal. Ik wens iedereen die hierdoor 'getroffen' is in wat voor vorm dan ook heel veel sterkte.

Kwam vanochtend op werk en een collega begon meteen een verhaal over maneges sluiten, preventief ruimen (?!) etc. Schrok me rot! Bij thuiskomst zag ik De Gelderlander op tafel liggen en nu begrijp ik waar mijn collega zijn "informatie" vandaan had. Staat allemaal groots op de voorpagina en de volgende pagina's... inclusief een poll of mensen vinden dat er preventief geruimd moet worden. Dat had er nou echt niet in gehoeven van mij. :-(

Ik rijd zelf op een manege in Groesbeek, heb niets gehoord over evt. sluiting o.i.d. dus ga ervan uit dat alles in orde is.