Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esje01

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:58

Fijn veel positief nieuws, jullie beginnen het heel langzaam aan een plekje te geven. Valt niet mee weet ik uit ervaring en je ontwikkelt een zesde, zevende en achtste zintuig voor kolieksymptomen, maar toch de ergste stress gaat ervan af.
Ga zo door zou ik zeggen, mijn complimenten. blijf wel meelezen hoor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:55

De ergste stress is erbi mij gelukkig wel en beetje vanaf. En ik denk hoe langer het goed gaat hoe minder dat stressgevoel wordt. Maar owee als hij weer koliek krijgt. Dan is al die stress in een keer terug en dan moet het bij weer opnieuw sluiten. maar vanaf maart vorig jaar toen hij een entrapment had en nu heeft hij slechts twee keer koliek gehad. Dus we gaan de goede kant op. Ik heb nu wel het gevoel dat dit voerschema hem heel goed doet. Gisteren 40 minuten gereden en er bijna 3 keer afgevlogen omdat meneer aan het zoeken was naar dingen om lekker van te schrikken. Ik zal blij zijn als hij weer los mag. Nog even volhouden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:58

Hahaha, dat klinkt alsof Cil fit zat is. Whizz is ook fit en vrolijk, al vind ik hem nog niet super doorlopen af en toe. Ik hou het been dus ook maar goed bij met koelen na het lopen en insmeren en het gelukkig ook best mooi dun. 'savonds is het been het mooist.
Vandaag is Whizz 10 weken thuis en nog maar een klein weekje dan moeten we op controle brrrrrrr, spannend!

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:11

fargo schreef:
Latruda: hoe gaat het met het wandelen?

Nou heel goed eigenlijk. ze loopt rustig mee en ze mag van mij na ons rondje zelf eventjes los in de speiaal voor haar aangelegde paddock lopen en even rollen. Gisteren heeft ze er wel stiekem een bokje uit gegooid maar was daarna gelijk weer rustig. ik blijf er wel de hele tijd bij uiteraard.

Ik heb aleen wel gisteren haar wond even goed nagevoeld en ze heeft aan het einde van haar wond nog 1 nietje zitten..
Zou ik daanvoor de kliniek moeten bellen of gewoon mijn eigen DA laten komen..?

Charlie1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:20

Hoi allemaal!

Hier ook iemand met een koliekpatiënt, al is het wel al even geleden..

Mijn merrie kreeg vorig jaar in de ochtend wat lichte koliekaanvallen, DA laten komen en die vond haar stabiel genoeg. Later op de avond kregen we telefoon (want de merrie stond niet thuis), dat de eigenaar van de stoeterij waar ze stond haar toch naar de dierenkliniek had gebracht omdat hij het zaakje niet vertrouwde, daar was ze opnieuw stabiel maar ze moest toch nog wat blijven. Nog een paar uur later werden we opgebeld door de kliniek met de vraag of ze mochten opereren. Ik dacht dat ik gek werd, verschrikkelijk gevoel! Zeker als je weet dat haar 1 maand oude veulen bij haar in de stal stond. Mocht al helemaal niet aan de gevolgen denken!
Gelukkig hebben ze geen stuk darm moeten weghalen, ze hebben heel de boel uitgemasseerd en weer dichtgemaakt.
Maar dat ongeruste gevoel is er toch nog steeds een beetje, zelfs een jaar na datum.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:23

Ik zou het nietje er gewoon zelf uit trekken :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:23

Dat kan je eigen DA ook wel hoor Latruda. Anders bel je even, ik denk dat ze dan zullen aangeven dat je eigen Da dat wel kan. Als je zelf een tangetje hebt, zou je het zelf haast kunnen proberen in overleg.
Fijn dat het lopen zo goed gaat! Je mag haar ook al losgooien dus? Fijn hoor! Dat mag ik nog niet of tenminste ik heb er ook niet naar gevraagd hoor, maar officieel heb ik natuurlijk gewoon 12 weken boxrust + stappen. Heb hem wel gisteren aan een lijntje even laten rondsnuffelen in een van onze paddocks.

Welkom Charlie: bekend gevoel dus, net als bij de rest! Gelukkig is ze er dus doorheen gekomen! Kom hier anders gewoon meekletsen, helpt wel met de stress vind ik zelf :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:24

Bojangles schreef:
Ik zou het nietje er gewoon zelf uit trekken :=

Zat ik ook al te denken, als je een tangetje hebt waarmee je sieraden maakt bijvoorbeeld!

Bojangles: hoe gaat het rijden met Indy??

EDIT: ik had gisteren ineens zoiets in mijn hoofd van: ik gooi het zadel erop en ga even stappen met Whizz. En toen erachter aan "oh nee, dat mag helemaal nog niet" :j :o :D

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:55

ik heb al geprobeert om m los te peuteren. maar het probleem is dat ie al gedeeltijk is ingegroeid.. daarom zal marco hem wel over het hoofd hebben gezien..
Ik zal de volgende week de kliniek even bellen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 00:20

Latruda schreef:
ik heb al geprobeert om m los te peuteren. maar het probleem is dat ie al gedeeltijk is ingegroeid.. daarom zal marco hem wel over het hoofd hebben gezien..
Ik zal de volgende week de kliniek even bellen.

Die ingegroeide doen wel het zeerste, dat weet ik want bij Whizz zaten er ook een of twee wat vaster en toen werd ie onrustig. Niet te lang mee wachten lijkt me!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:28

Nou goed en slecht nieuws: ik mag niet van het erf af met whizz voor de controle van woensdag, maar het goede nieuws is dat ze ook bij huis komen om de echo/scan uit te voeren. En dat gebeurt dus gewoon a.s. woensdag. Net met whizz gelopen en hij was knotsknettergek omdat er een auto met een keiharde beat aan een erf aan de overkant van de weg ging staan. Ongeveer 300 m verderop maar ik geef toe het was een herrie die heel erg pulserend was. Hij heeft nog nooit zo hard en hoog gesteigerd... Pfff daarom ben ik blij dat ze woe komt, dan kan hij misschien wat gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:41

Fijn dat het zo goed gaat met hem..een en al levenslustigheid... ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:14

Mijne heeft mij vandaag aan d'r bos manen meegesleurd naar het voerhok, zo op de kop de ponybrok in :o :')

Ik zag haar denkwolkje E=MC² net iets te laat omdat ik met mijn gedachten bij een ander paard was en ze zou hem zo smeren uit de paddock, woeiiiii!! Ik erachter aan skiën op mijn crocs :') Vervolgens eindelijk met haar hoofd uit de brok, woesjjjj andere kant op, ik denk VASTHOUDEN! Crash ik keihard tegen de staldeur aan, maar boontje kwam om loontje deur klapte daardoor terug dicht waardoor Indy ook crashte op de deur toen ze erin wou, BOINK :')
Echt ik lag helemaal dubbel "Indy NEEEEE *KRIJS* " daarom had ik haar ook niet meer onder controle :')

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:57

Jeetje Bojangles en dat allemaal op je Crocs? ;) }>

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 00:58

Klinkt ook bij de hand en wakker Bojangles hahaha. En inderdaad sportief hoor op je crocs 8-) Ik was rondjes in het weiland aan het stappen om hem af te leiden maar hij steigerde dus ook gewoon om me heen af en toe. Toen keek ik hoe de wei daarvan werd :o :o ben toch maar snel weer op het pad gaan lopen voordat ik problemen krijg door mijn "kleine" stampertje. Pffff wat was ie druk zeg. Black Beauty was er niets bij, zag de hele tijd zijn buik langskomen :')

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:01

Hihi ja ja de buik, nou zal wel los lopen hoor als hij dat kan :D

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:39

Bojangles schreef:
Mijne heeft mij vandaag aan d'r bos manen meegesleurd naar het voerhok, zo op de kop de ponybrok in :o :')

Ik zag haar denkwolkje E=MC² net iets te laat omdat ik met mijn gedachten bij een ander paard was en ze zou hem zo smeren uit de paddock, woeiiiii!! Ik erachter aan skiën op mijn crocs :') Vervolgens eindelijk met haar hoofd uit de brok, woesjjjj andere kant op, ik denk VASTHOUDEN! Crash ik keihard tegen de staldeur aan, maar boontje kwam om loontje deur klapte daardoor terug dicht waardoor Indy ook crashte op de deur toen ze erin wou, BOINK :')
Echt ik lag helemaal dubbel "Indy NEEEEE *KRIJS* " daarom had ik haar ook niet meer onder controle :')

_O-

Sorry ik lig toch even dubbel van dit bericht.. :D

Latruda mocht zondag voor het eerst aan de longe.. dat was op een paar bokkesprongen een succes.
Daarna nog even in de paddoc (nee officeel mag ze nog niet los :o ) Die neus ging de lucht in en de staart ging omhoog en ik stond er bij te kijken zoals deze smily := en dacht 'nu komt het'... geeft ze 1 harde snurk en gaat vervolgens rollen.. :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:24

Oh wat fijn dat het longeren en het losgooien zo goed is gegaan. Heb er ook zo'n zin in om hem even los te zien of aan de lounge. Hij is weer zo alert en blij en bijdehand, daar wordt ik al heel erg blij van.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:44

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Ik heb super goed nieuws! Whizz is gecontroleerd en zijn darmen liggen netjes los van de geheelde wond. De wand is helemaal dicht zonder onderbrekingen/doorbraken. Nu wel nog zijn buik/peesplaat sterker maken, die is daar nog wel zachter dan op de plekken voor en naast de wond. Dusssss; rijden of bijgezet longeren een kwartier per dag! Bij voorkeur rijden - YIHAAAAAAA, ik mag er weer op! En 5 minuutjes draven en per week 5 minuten erbij. Deze maand dus toebouwen naar 20 min draf. 2e maand toebouwen naar 40 minuten draf en in 3e maand gallop. HURRAY! Voorlopig mag hij los in onze loopstal als het uitkomt en daar zit geen tijdslimiet op (maar wel zonder de andere paarden). Nog niet los longeren of losgooien in grote bak. Voorlopig eerst bijgezet longeren en rijden om hem sterker te maken en rare acties te voorkomen. Over maand dan waarschijnlijk wel los gooien etc mogelijk.
Bij opvoelen was het positieve nieuws dat ze helemaal geen gas of extra gas voelde. Dus ik blijf lekker colonflora geven aan mijn mannetje.

Jammer was wel dat het weer zo omsloeg en dat hij daarna toch nog beetje buikpijn kreeg, gelukkig was dat met wat colosan zo weer verholpen.
M.b.t. weideseizoen is het wel belangrijk om dat goed op te bouwen en langzamer dan bij de rest. Ze adviseerde evt lijnbegrazing. Aan de andere kant heeft hij in het zomerseizoen eigenlijk nooit koliek, alleen bij het omzetten van de voedingroosters. Denk dat ik de week voordat het gaat gebeuren elke avond met hem ga grazen en dan echt van een kwartier naar een half uur zodat hij kan opbouwen naar een uur op de eerste dag dan wel 2 uur op de 2e dag. Moet hem gewoon in de gaten houden want eigenlijk heeft zijn operatie niets met gras te maken dus kijken of het gaat.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:38

@Fargo Wat goed nieuws!!!!!!!! Wat zal jij blij zijn.
Ik heb het toen ook gedaan hoor? Gewoon aan de hand grazen. kunnen ze al wennen aan het gras. ik deed het heel langzaam, iedere3 a 4 dagen 5 minuten erbij

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:32

Goed om te lezen dat jij dat ook opgebouwd hebt Luziream.

Ben er gisteren op gestapt!!! *\o/* *\o/* *\o/* Wat spannend is dat zeg! En wat gaaf om er weer op te zitten, vertrouwd maar ook toch even anders. Hij was zeer voorwaarts en vond het wel leuk, volgens mij wilde hij echt wel een stukje harder dan stap! Nog wel een beetje slap, maar vlot zat. Zijn ogen glansden helemaal na de tijd.
Heb M met onze oude Willy maar even naast en voor ons laten lopen de eerste 10 minuten zodat ie niet alleen was en als er wel gekkigheid uit zou komen. M zei: maar hij doet toch nooit wat? Ik zei neeee en normaal steigert hij ook nooit aan de hand en dat heeft ie nog nooit zoveel gedaan in zijn leven als in de laatste 2 weken :') ;) :D De laatste 5 minuten alleen gereden maar toen ook snel nog even ander paard in de bak opgezocht want hij zag ineens dat Willy verdwenen was :') :j Joechee, weer een stap gemaakt, had niet gedacht dat ik zo snel al weer mocht en moest eigenlijk!!

@Latruda: is het nietje al verwijderd? En gaat het nog goed met het stappen en longeren?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 01:07

Wat is het hier rustig!!!!! Heb vanavond weer even gestapt op Whizz. En wat hele kleine stukjes draf geprobeerd. Echt paar meter maar, toen weer lekker gaan stappen. Het stappen ging al anders en wat makkelijker vanavond leek het. Wat gaat een kwartier snel zeg!
Hoop dat alles bij de rest ook goed gaat!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:36

Ik lees wel iedere keer hoor? Maar de rest is erg rustig. Hopelijk gaat het goed bij de rest.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:56

Heb het een beetje druk :o
Maar het gaat goed hoor hier! :)

arnoud64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:46

Hoi Hoi,
Ik ben redelijk nieuw op BOKT, maar lees dat er in dit topic veel geschreven is over koliekoperaties.
Augustus 2010 is mijn arabische volbloedhengst met spoed naar Emmeloord gebracht.
Hij had een zakbreuk :( en moest met spoed onder het mes. De breuk is hersteld en hij is eenzijdig gecastreerd.
Er was wel wat darm in de breuk gezakt maar die zag er nog mooi doorbloed uit, dus dit hebben ze teruggelegd in de hoop dat het goed zou komen.
Helaas de volgende dag ging het helemaal niet goed. Hij moest meteen weer onder narcose en toen hebben ze een paar meter darm er tussenuit gehaald. De narcoses waren een drama, hij had zichzelf ernstig verwond, knie kapot en hele hals aan de rechterzijde was opgezwollen. Ze dachten dat er misschien wervels waren gebroken :(:). Hij kreeg nog 30% van de artsen daar. Elke dag ben ik naar Emmeloord gereden om mijn lieve vriendje moed in te spreken, te knuffelen en te borstelen. Het was een wonder dat hij weer opkrabbelde. Toen zijn hechtingen eruit mochten (zowel zak- als buikhechtingen maar ook knie van de verwondingen bij het bijkomen uit de narcose) en hij weer een beetje ruwvoer at, mocht hij mee naar huis. Midden in de 2e nacht dat hij thuis was hoorde ik vanuit mijn bed (paarden staan bij ons thuis) een hinnik. Toen ik ging kijken, lag hij met ernstige koliek op de grond |(. We hebben meteen Emmeloord gebeld dat we er weer aan kwamen. We moesten hem met een zweep in de benen jagen en reden (veel te hard) met de trailer naar de kliniek. Daar ging hij meteen aan het infuus gelukkig sloeg de medicatie aan. Het was geen optie voor ons om hem wéér onder narcose te brengen. Daar begon het hele stress gedoe weer van voren af aan. De buikwond was door het rollen van de koliek gedeeltelijk open gegaan. Hier kreeg hij een infectie :n . Hij heeft diverse pockets overgehouden onder zijn buik, maar dit houden we goed in de gaten. Om een heel lang verhaal kort te maken: onze lieve schat mocht uiteindelijk weer mee naar huis, nu rijd ik weer op Z-niveau met hem *\o/*. Toch is het allemaal geen rozegeur en maneschijn. Omdat hij steeds slechter ruwvoer ging eten de laatste maanden, zijn er foto's van zijn kaakgewricht gemaakt. Mijn nog maar 13 jarige stoere vent blijkt aan een kant een beschadigd kaakgewricht te hebben. Dit is waarschijnlijk verbrijzeld geweest door het ruw bijkomen uit de narcoses. Nu staat hij op seniores priores en is hij ingespoten met cortisonen in de kaak. Mijn dierbare kereltje zal hier niet heel oud mee kunnen worden. Toch genieten we van elke dag en hebben we plannen om in de toekomst een eigen veulentje van hem te fokken, zodat hij vereeuwigd kan worden. Want hij is gewoon mega bijzonder <3 !
Het gaat trouwens om de goedgekeurde en geprimeerde voormalige dekhengst Biblion v. Balaton.
Bedankt voor het lezen +:)+