Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:34

Limonade schreef:
Nou ik heb ze om 13 uur nog aan de telefoon gehad, om te horen hoe het met hem ging.

En dit is het zoveelste prutsmuts in een paar weken dat mensen zich gewoon niet aan de afspraak houden, ik ben echt even mens-moe ofzo.

Vervelend limonade... T lijkt wel saudi ! ;-) hihi.. hier gaat ook alles met in'shallah!

IS het nu wel goed gegaan??

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:39

Ging helemaal goed! Aan het einde van de middag nog even met de VA gesproken, Capote was alweer lekker aan het eten. Blij was 'ie niet echt ( logisch ), maar ging prima. Direct wormenspuit en enting gehad, dus we kunnen er weer even tegenaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:57

Hier nog steeds een brave man voor zover ik weet. Hij weet het perfect als er hengstige merries in de buurt zijn en toch gedraagt hij zich netjes.
Ben dinsdagavond zelf geopereerd aan m'n ogen dus stalbaas zorgt er nu nog even voltijds voor maar nog geen telefoontje gehad met klachten, tot ik vermoed dat ie zich gedraagt :P

Ga ook m'n weide helemaal hengstenproof inrichten. heb dat andere topic ook gelezen en in gereageerd, van die meid die dat wel "showen" vindt op wedstrijd. Ik wil ook met de mijne op wedstrijd, maar hou 'm hengst omdat hij nog steeds goed te rijden is en ook erg mooi papier heeft en aangenaam karakter. Heb alleen pech gehad dat hij voor de HK nooit echt top stond, hij is nu eenmaal een laatbloeier. En ik heb enkel ruinen in de kudde, heb de plaats, hij is altijd welkom op pension ook...

Ilonab: wat een prachtig dier heb je daar! Ik begrijp je keuze voor castratie wel, het moet gezellig en aangenaam blijven voor iedreen en het is JOUW keuze. Bij de minste twijfel zou ik hetzelfde doen hoor hier.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:06

Het is ook beslissing die niet van de ene op de andere dag gemaakt is eerst het afwegen wat wil ik ermee wat vind ik een goede manier van paarden houden etc heeft me laten inzien dat castreren de beste optie is voor hem.
Mij maakt het niet uit kan prima met hem omgaan en zijn gedrag tja laat ik zeggen heb bergen geduld maar ik wil dat hij paard kan zijn en kan genieten! ondanks dat hij misschien wel goedgekeurd zou worden maar, ik wil werken met hem, de bossen in, het strand op noem maar op en ben van mening dat zijn karakter en de manier waarop ik wil werken en zijn hengst zijn niet samen gaan. zo dat moest ik even kwijt hahaha.

Gister weer over gehad ik ga toch maandag de kliniek bellen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:33

De mijne is op z'n 3,5 jaar nog best hengst te houden met andere paarden bij, dat scheelt wel. Afwachten hoe hij evolueert, als hij echt te heet wordt voor op wedstrijd gaan ze er alsnog af en al helemaal als er geen interesse is in hem als hengst. Je moet het niet nutteloos gaan rekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:26

De mijne had het vandaag weer heel erg in z'n kop, maar ben weekje niet zelf geweest dus geen idee ook wat er geweest is met stalbaas (heb operatie gehad).
paar keer fiks op z'n plek gezet, ik moet echt niet weten van kappen en sleuren en gericht bijten. Na 1 fikse terechtwijzing met de zweep was hij weer kalm en liep hij netjes mee aanh et halster, maar het is wel uitgemaakte zaak.
Herhaalt hij dit gedrag binnen de 6 maanden opniuew zonder reden of sneller, dan gaan z'n baller er toch echt wel af.

Limonade

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:11

Nou Capote geneest erg goed! Vandaag gespoelt, moet nog een dag of 5 boxrust, maar aan de ene kant is geen zwelling. Aan de andere kant een beetje.
Ook geen antibiotica na, gaat allemaal prima.

Maar uuh, voorjaar nog wel in de kop hoor!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:28

Kijk goede berichten!

Gister een paar mooie foto's laten maken Tum gedroeg zich heel netjes in het grote land een de lijn maar op de terug weg langs de "kudde" kreeg hij de kolder in z'n kop en zoef weg was ie. Daar hou ik dus helemaal niks aan hij voor het draad een partijtje macho staan doen en bleren pfff. ik eropaf en hem even verteld dat ie dit echt niet meer in zijn kop moest halen en wonderbaarlijk genoeg hij deinsde achteruit van het draad weg en kon hem zo pakken!! ik dacht echt krijg nou wat hahaha de opvoeding werkt dus wel!

Vandaag de kliniek bellen ben benieuwd wanneer ze een plekje hebben.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:07

Datum geprikt dinsdag de 10e april brengen woensdag wordt hij geholpen en mag donderdag dan weer naar huis!!

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:17

Spannend hoor! Komt vast goed.

Opvoeden moet ik nog leren, haha. Ben niet echt hengsten gewend, dus ik hoop dat hij ook in zijn koppie zsm ruin wordt :D
Gisteren wel een goede 'les' gehad.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:58

Sueño is nog steeds hartstikke braaf, staat dagelijks lekker op de wei met vanalles naast, voor en achter hem. Hij is zelfs héél rustig op de wei en aan de hand. Normaal scheurt ie ff lekker door de wei heen als ik hem los laat maar dit doet hij al een week niet meer. Kan eventueel ook te maken hebben met zijn dikke knietje, mss toch veel last daarvan. Vanmiddag komt de dierenarts eens goed kijken dus even afwachten of zijn gedrags verandering hiermee te maken heeft. Hij was al heel braaf maar nu is hij toch wel erg mak.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:22

Varekaj schreef:
De mijne had het vandaag weer heel erg in z'n kop, maar ben weekje niet zelf geweest dus geen idee ook wat er geweest is met stalbaas (heb operatie gehad).
paar keer fiks op z'n plek gezet, ik moet echt niet weten van kappen en sleuren en gericht bijten. Na 1 fikse terechtwijzing met de zweep was hij weer kalm en liep hij netjes mee aanh et halster, maar het is wel uitgemaakte zaak.
Herhaalt hij dit gedrag binnen de 6 maanden opniuew zonder reden of sneller, dan gaan z'n baller er toch echt wel af.

Dit herken ik wel van onze hengsten. Als een paar dagen iemand anders met ze bezig is geweest, moet je je weer compleet opnieuw bewijzen. Heel irritant als ze dan kuikenmak bij de ander zijn en alle registers opentrekken als je er zelf weer bijkomt. |o Maar ja, bij de jongste gaan we toch knippen, dus dan heb ik er geen last meer van.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:30

Bij die van mijn was het meestal andersom.
Deed alles wat god verboden had bij anderen.............en bij mij weer braaf dat ik dacht was ie de afgelopen dagen echt zo etter :+

Heb zaterdag voor het eerst in de rijbak op Montoyo gezeten.
Ik had om 1400 de bak gereserveerd.
Was nog iemand aan het rijden.
Dus dacht ag gaat er gewoon bij stappen.
Heb er ook op gezeten met ander paard erbij....
Ging erg goed...ben erg trots op me vriendje.
Hij was wel iets wat snel afgeleid....daarom wil ik hem nu echt wel regelmatig rijden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:19

Toot is echt weer mijn lieve Toot! Hij staat nu bij een vriendin van mij, met nog 2 hengsten (jaarlingen). Hij gaat weer helemaal super, alles kan weer. Knuffelen wilt hij ook weer, heerlijk.

Nu is mijn beslissing nog makkelijker, op pension is niks voor hem... hij komt duidelijk dan in de knoop met hormonen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:12

Ik snap mijn kerel soms écht niet . Gisteren zo heet en rottig, vandaag gewoon compleet géén interesse als 2 druipend hengstige merries letterlijk door de draad in z'n paddock staan te plassen.
In godsnaam, kan iemand me uitleggen hoe dat werkt daar in dat mannenhoofd :')

Het viel dus gelijk op dat hij, zelfs op dat kleine stukje terrein op stal onderscheid maakt in "gekend terrein" en "ongekend terrein". Op het bekende terrein is hij netjes, beetje vrolijk maar heel goed te hanteren.
Gisteren deed ik stukje "nieuw terrein", ik ging namelijk naar de poort en "oprijlaan" van 50m lang. daar kom ik met hem anders nooit. Staan geen paarden, enkel een lege trailer, mijn auto en een leeg stukje weiland. Ohja, en de giga tuin van de buren (stijl half voetbalveld). Op dat "nieuw terrein" gaat hij dus testen, op het oude *klik* weer lief.

Vandaag ook weer les gehad, ons eerste galopje zit erop. Aan de longeerlijn weliswaar. Ging perfect, hij was best fris maar werkte gewoon erg netjes mee. Enige kliermoment was toen hij moest mesten maar niet gelijk mocht stoppen van me. Toen hij het niet meer kon houden was het noodrem erop, staart omhoog, hoopje leggen en dan vrolijk verder. 't Was een zware last denk ik, hij liep plots veel lichter :))

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:11

Pfffff... Dierenarts net geweest heeft Sueño een ontsteking in zijn knietje en in de peesophanging. Mag niet te veel bewegen, dus enkele weken min of meer stalrust met behoorlijk zware ontstekingsremmers. Nu is het zo'n lekker weer mag dat arme ventje de wei niet op :-(
Ook moet hij zo snel mogelijk ijzers voor krijgen om het been te ontlasten en dan krijg je ook nog niet de hoefsmid te pakken.
Pfffff... Een hengstje van nog geen 2 jaar met ijzers, arm kereltje :-(

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:16

Jeetje dat is balen!! helemaal met dit mooie weer. Sterkte!

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:31

thnx |(
Heb eindelijk de hoefsmid te pakken gekregen, morgen namiddag krijgt mijn kereltje zijn ijzertjes, ben benieuwd hoe hij hierop reageert

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:00

Sueno schreef:
Pfffff... Dierenarts net geweest heeft Sueño een ontsteking in zijn knietje en in de peesophanging. Mag niet te veel bewegen, dus enkele weken min of meer stalrust met behoorlijk zware ontstekingsremmers. Nu is het zo'n lekker weer mag dat arme ventje de wei niet op :-(
Ook moet hij zo snel mogelijk ijzers voor krijgen om het been te ontlasten en dan krijg je ook nog niet de hoefsmid te pakken.
Pfffff... Een hengstje van nog geen 2 jaar met ijzers, arm kereltje :-(

Dat is inderdaad balen.
Vooral zo jonkie aan het verstand krijgen dat ie rustig moet blijven..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:24

Ik twijfel om onze shet te laten castreren.
Hij word in mei 1 jaar.
Loopt nu nog met zijn zusje maar moet daar wel eerdaags vandaan.
Dan kan ik evt mijn koppel in 2en delen, merries en ruinen en hij maar dat vind ik weer jammer voor mijn hechte kudde, onze oude ruin is echt de man van de kudde en erg gehecht aan zijn merries, de andere 2 ruintjes zullen ook hun kudde missen...
Lastig, is ook erg duur, 200 euro betaald ik 2 jaar terug voor een shet hengstje...
Castreur wellicht een idee...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:52

Ik heb zelf geen ervaring met castreurs, maar ik heb wel van anderen begrepen dat je het beter kan laten doen door een dierenarts. Dat dit duurder is mag geen reden zijn om je paard/pony onnodig risico te laten lopen, ook al is het maar een shetje. Maar dat is mijn mening.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:29

kevje06 schreef:
Ik twijfel om onze shet te laten castreren.
Hij word in mei 1 jaar.
Loopt nu nog met zijn zusje maar moet daar wel eerdaags vandaan.
Dan kan ik evt mijn koppel in 2en delen, merries en ruinen en hij maar dat vind ik weer jammer voor mijn hechte kudde, onze oude ruin is echt de man van de kudde en erg gehecht aan zijn merries, de andere 2 ruintjes zullen ook hun kudde missen...

Doen.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:15

Nou, Sueño heeft zijn ijzertjes net onder gekregen, arm ding weet niet wat aan hem is, loopt een beetje op eieren. Nu maar hopen dat het ook werkt.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:25

Agossie het is voor een goede zaak en hoop dat het hem helpt de boel te ontlasten.

Hierbij denk ik het laatste topic van mijn ventje als hengst!! ik hoop dat hij wel zijn uitstraling behoud jeetje blijf het spannend vinden.
[ITP] Mijn Zwarte parel PRE hengst 3jr