Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:24

timokyana schreef:
Je bedoelt dus de laatste foto neem ik aan.

In hoeverre als dit probleem speelt kan er hierdoor juist ook schade aan de achterbenen zijn?
Misschien toch verstandig deze ook op de rontgen te laten zetten?

achterbenen staan niet op de foto zie alleen de voorbenen, toonlanden komt nauwelijks voor bij de achterbenen....

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:26

Lost een ijzer dit op? of puur het rechtrichten/manier van rijden/training?

Iemand die trouwens een goed suplement weet voor de artrose?of kan ik beter woensdag even afwachten?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:52

Ik heb Artico gehad voor mijn paard en werkte schitterend! Andere die deze gebruiken zijn ook heel blij met de resultaten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:05

timokyana schreef:
Je bedoelt dus de laatste foto neem ik aan.

In hoeverre als dit probleem speelt kan er hierdoor juist ook schade aan de achterbenen zijn?
Misschien toch verstandig deze ook op de rontgen te laten zetten?

Achterbenen hebben vaak geen last van toonlanden, dit is iets waar de voorbenen last van hebben. Al is het natuurlijk 1 paard, dus als het ergens misgaat heeft dat ook invloed op de rest. Ken je de site van Pete Ramey eigenlijk? Staat een hoop info op over bekappen en ook over toonlanden. Bijvoorbeeld in dit stuk http://hoofrehab.com/NavicularSyndrome.htm

Wie is je ´smid´ als ik vragen mag? Mag ook per pb.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:19

Ik bedoelde eigenlijk of de artrose in haar voorbenen ook schade aanricht achter?

Smid zal geen bekende zijn op bokt.Een smid hier uit het dorp waar ik woon.
Ik pb je.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:32

Ik zou nu nog niet gaan beginnen met een supplement voor de artrose. Ik snap dat het moeilijk is omdat je zo graag 'iets' wilt doen, maar wacht eerst even het bezoek aan de kliniek af (en bespreek het daar gelijk).
Ik hoop echt dat je woensdag weer wat wijzer wordt!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:35

Adhv die foto kan je helemaal niet beoordelen dat het paard een toonlander zou zijn. :n
De hoef kantelt pas op de laatste moment van toon naar hiel, net voor hij de grond raakt.
Dus een fractie vroeger of later dan de foto maakt nogal veel uit.

Ik zou mij overgings nog niet gek laten maken ivm ijzers etc.
En juist niet bij een artrose paard. Ik kan ook geen enkele situatie verzinnen ivm artrose waarbij ik dat wel nuttig zou vinden. (En ik heb zelf ook een paard wat op jonge leeftijd is afgekeurd omwille van artrose. En die loopt nu, 5 jaar later, ook nog steeds beter dan de verwachting was. ;) )
Ik denk ook dat hier veel meer aan de hand is en ik zou alleszins afwachten tot je meer duidelijkheid hebt.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:43

Als je géén ijzers wilt, zet haar dan op hoefschoenen die tijdelijk haar zere voeten ontlasten en ze tijd krijgt om weer te groeien !
Leen desnoods (moeten ze wel passen uiteraard) tijdelijk , via bokt misschien ?
Ik weet uit ervaring hoe zwaar het omdoen en eraf halen kan zijn...ben bang dat dat met je rug een probleem wordt...kies dan voor tijdelijk voor ijzers,ik heb met beide zeer goede ervaringen....het probleem is vaak dat mensen zich niet aan de regels houden met ijzers en ze er veel te lang onder laten zitten en natuurlijk ligt het altijd aan de ijzers of de hoefsmid....

Ik ken ook de andere kant van het zelf bekappen...verprutste hoeven...die alléén met een ijzertje en zooltje nog gered konden worden....
Eraf snijden is makkelijk... eraan snijden is onmogelijk !!!

Artrose wordt gevormd door verkeerd lopen/overbelasting/blessures....niet direkt erfelijk maar als ik de bouw van haar dochter zie en de achterbenen is ze er wel vatbaar voor om soortgelijke problemen te krijgen door bv bouw,gewicht en manier van trainen...en vooral niet uit het niets vrijspringen !

Het gaat nu niet om wat JIJ WILT....maar wel om KYANA, zij moet er weer bovenop komen...maar denk ook aan jezelf...je hebt maar 1 rug !!!
Ja, ik lees tussen de regels door negatieve egoisme ...valt me tegen voor iemand die in de zorg werkt !!!

hoofvision...knap dat je op een foto (stilstaand) kunt zien dat het paard een toonlander zou zijn...of heb je ander materiaal van Kyana op film of zo ?
Wat zie je bij de achterhoeven ?
Hoe vind jij haar spronggewrichten ?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:49

Haha was niet zo moeilijk , zie nu wat je doet,hebt gedaan...hmmm moet timokyana die vragen maar even aan jouw stellen...jullie kennen elkaar ....maar ben wel benieuwd naar jouw mening....

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:57

Hoi hoi, ik hoop heel erg dat de bokker van een pagina terug kan rijden hoor! Dat zou vast een probleem opgelost zijn! Enne, ik zou ook alles even on hold zetten met medicijnen enzo (niet de buut heh, maar extra's) tot woensdag. Sowieso, maar ga er vanuit dat je dat al gehoord hebt, is het de bedoeling dat je de dag zelf niets geeft zodat die waarden niet teveel het beeld sturen. En niet vergeten zoveel mogelijk soorten voersamples mee te nemen, zodat er doorgemeten kan worden wat het beste is voor je paard. Bokkers zijn vaak heel lief in het opsturen van samples die je zoekt om mee te nemen, je hebt nu nog een week.
Voer kan wonderbaarlijk veel doen, dus neem het vooral mee. Ik kom daar soms wel met 20 soorten voer aan en aaaaaaaaaaaaaaaalles wordt doorgemeten :)
Ben je al met de detox begonnen?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:43

timokeyana, ik kreeg net een berichtje van de verzorgster van Kyana...dacht dat ik jouw persoonlijk aan wou vallen wat dus absoluut niet de bedoeling is, maar zie de hoefschoen én een hoefijzer MITS GOED ONDERGELEGD/PASSEND als een aangepaste schoenzool !!!
Als zij niet KAN LOPEN houdt de doorbloeding helemaal op...no feet no horse !!!
Ik zie ook veel problemen bij zowel bekappen als bij ijzers maar wijs beiden niet af , want er worden gewoon fouten gemaakt maar ook door onkunde, gierigheid en oplichters maar heb daarentegen prima verrichtingen gezien en mega veranderingen...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:59

Mij lijkt het juist niet onverstandig om dit paard gewoon op blote voeten te laten lopen. Mits het paard geen gevoelige voeten heeft, dat is te controleren, hoe of hij op een zachte ondergrond loopt.

Zonder ijzers zou hij z'n voeten best 's scheef af kunnen slijten, het lijkt mij dat de meeste paarden dusdanig hun hoeven afslijten zoals ze zelf het prettigst lopen. Moet je 't 'm niet moeilijk maken met slecht slijtbare ijzers..... denk ik.

Maar een dierenarts kan hier veel beter over beslissen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 08:48

broadway schreef:
Haha was niet zo moeilijk , zie nu wat je doet,hebt gedaan...hmmm moet timokyana die vragen maar even aan jouw stellen...jullie kennen elkaar ....maar ben wel benieuwd naar jouw mening....

deze snap ik even niet?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 08:55

[quote="broadway"]

Artrose wordt gevormd door verkeerd lopen/overbelasting/blessures....niet direkt erfelijk maar als ik de bouw van haar dochter zie en de achterbenen is ze er wel vatbaar voor om soortgelijke problemen te krijgen door bv bouw,gewicht en manier van trainen...en vooral niet uit het niets vrijspringen !

Het gaat nu niet om wat JIJ WILT....maar wel om KYANA, zij moet er weer bovenop komen...maar denk ook aan jezelf...je hebt maar 1 rug !!!
Ja, ik lees tussen de regels door negatieve egoisme ...valt me tegen voor iemand die in de zorg werkt !!!

quote]

Haar dochter heeft eenmaal vrijgesprongen en dit was inderdaad geen succes.
We waren bezig haar zadelmak te maken,inmiddels kent ze het principe van longeren,is ze verkeersmak en redelijk gewend aan een zadel.
Haar bouw en gewicht zijn inderdaad vergelijkbaar met haar moeder.Een fikse brede achterhand en een grof gebouwd paard.

Ik weet niet waar jij negatieve egoisme uit haalt? Ik vat het ook niet als belediging op omdat ik denk dat je het niet slecht bedoelt.
Ik zit in tweestrijd en vandaar hoorde/hoor ik graag de meningen van bokkers over ijzers.
De ijzers die mijn dierenarts aangeraden heeft moeten besteld worden,dit duurt 4 werkdagen.
Ik kan vragen of hij ze voor de zekerheid wil bestellen,dan zullen ze woensdag binnen zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 08:58

broadway schreef:
timokeyana, ik kreeg net een berichtje van de verzorgster van Kyana...dacht dat ik jouw persoonlijk aan wou vallen wat dus absoluut niet de bedoeling is, maar zie de hoefschoen én een hoefijzer MITS GOED ONDERGELEGD/PASSEND als een aangepaste schoenzool !!!
Als zij niet KAN LOPEN houdt de doorbloeding helemaal op...no feet no horse !!!
Ik zie ook veel problemen bij zowel bekappen als bij ijzers maar wijs beiden niet af , want er worden gewoon fouten gemaakt maar ook door onkunde, gierigheid en oplichters maar heb daarentegen prima verrichtingen gezien en mega veranderingen...

Voordat mensen terughoudend worden in hun mening, wat ik absoluut niet wil.
Ik wil niemand veroordelen met hun mening,ik kies zelf voor veel openheid omtrent mijn paard,omdat dit haar misschien juist kan helpen (of andere ooit).
Indien ik echt 'fouten 'heb gemaakt mag een ieder mij daar best op aanspreken.
Ik kan er enkel maar van (proberen) te leren.
Ik vat in dit topic iets niet snel negatief op!Ik wil het graag zien als opbouwende kritiek.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:56

timokyana schreef:
Ik zit in tweestrijd en vandaar hoorde/hoor ik graag de meningen van bokkers over ijzers.
De ijzers die mijn dierenarts aangeraden heeft moeten besteld worden,dit duurt 4 werkdagen.
Ik kan vragen of hij ze voor de zekerheid wil bestellen,dan zullen ze woensdag binnen zijn.

Wil jij ijzers onder een paard waarvan je niet zeker weet waar de pijn vandaan komt?
IJzers zijn altijd symptoombestrijding. IJzers met een zooltje, hoe verzinnen ze het?? Je gaat eerst de voet vastzetten dmv nagels in de voet (wat nu ook verschrikkelijk pijn moet doen als ze zulke spier- en of zenuwpijnen heeft en het op 3 benen moeten staan), je haalt hiermee alle schokdemping en doorbloeding weg en vervolgens gaat er een zooltje/gel/of iets anders tussen om de schokken op te vangen.
Als je logisch nadenkt kan dit toch niet werken?!
Een blote hoef is de beste schokdemper die er is, en dat is hetgene wat je wilt bij artrose... schokdemping voor de gewrichten.
Als de artrose dusdanig erg is zullen ze je bij Den Hoek eerst adviseren om te beginnen met Glucosamine, wss van Fytonics, Laarakker's eigen lijn.

Mijn Haflinger had gradatie 3 van artrose. Heb hem toen (5 jr. geleden) meteen van de ijzers afgehaald en op de Glucosamine speciaal + trias-omega olie van de Groene Os gezet. Dat heeft zo veel goed gedaan dat hij nu weinig last heeft van de artrose, zo weinig zelfs dat het terug is gegaan naar een gradatie 1. Artrose kun je niet genezen. Maar door de 'smering' tussen de gewrichten aan te vullen kun je er voor zorgen dat je paard er minder last van heeft.

Hier een stuk wat je kunt lezen over ijzers en artrose en wat ijzers met de voet doen!
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm
Ben op zich niet zo'n paardnatuurlijk-fan maar in dit stuk staan hele goede dingen.

Wat ik me nog afvroeg? Toen die artrose is geconstateerd is er in het andere been een 'chip' gezien. Wat was daar het advies over, opereren?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:20

Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ze over de chip zeiden idd!

Ik zou toch ook echt even afwachten met supplementen en ijzers timokyana.
Ze loopt op een zachte ondergrond nu toch? Denk niet dat het zooltje NU wat toevoegd. Wacht woensdag even af. Ik begrijp dat jij het heel lastig vindt om aftewachten, het gevoel niets te doen voor haar, maar je doet al zoveel!
Denk even aan jezelf tot woensdag, paardje op de pijnstillers en even 'me-time' voor jou.. Meer kan je toch niet. Je moet ook om jezelf denken hoor! Laat het even een beetje los, hoe moeilijk ook! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:26

Als je besluit voor ijzers, zou ik adviseren om even om de tafel te gaan zitten met Rob van Nassau..Met dergelijke problemen zou ik in eerste instantie alleen Rob aan mijn paard laten zitten....je kunt eerst alle bevindingen met hem doormailen, maar ook eerst bellen en overleggen.

Hij heeft mijn paard, met overigens andere problemen, maar ook bijna niet meer fatsoenlijk ter been, weer aan het lopen gekregen. Iets wat andere hoefsmeden niet konden en het probleem alleen maar hadden verergerd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:06

Als ik overtuigd was van ijzers,had ik ze direct dezelfde dag laten bestellen door mijn dierenarts.

Russel, ik geloof niet dat de artrose het grote probleem is van mijn paard.

Dat losse fragment, zit in haar rechtervoorbeen.Er is niet over gesproken om haar daar aan te opereren dus misschien benoem ik het losse fragment verkeerd.Soms wat onduidelijk met een belgische dierenarts.
Ik wacht even het verslag en de foto's af dan kan ik het jullie laten zien.
Hij ziet vanaf de foto's geen artrose in haar rechterbeen maar door dat fragment en een reactie die hij ziet in dat been vermoed hij dat het ook daar mee speelt.
met de echo waren ook wat dingen te zien maar die moeilijke benamingen kan ik slecht onthouden.Daarom ook fijn dat hij nadien een verslag mee stuurt.
Verder (ik ben alleen even kwijt welk been) leek er op 1 foto een oude breuk te zien,echter dit kan ook aan de foto liggen want op andere foto's was het niet te zien.Hij kon/kan het dan ook niet hard maken.
Zodra ik de foto's heb zal ik er wat meer uitleg bij geven.

Ik heb nu mijn printer even klaar gezet zodat ik een aantal dingen op papier kan zetten en even een verslag kan maken om mee te nemen naar den hoek.Over het verloop van de afgelopen maanden,uitslagen van onderzoeken etc.

Als iemand mij nog kan adviseren over voermonsters,graag!
Ik wil nu van verschillende balen hooi meenemen,gras uit verschillende weide,kruidensnoepjes,haar suplementen momenteel.
Moet dit ook in een plastic zakje en dan alluminiumfolie eroverheen?

Vanmorgen ging het trouwens 'goed'met Kyana.Althans voor haar doen goed.Ze loopt zoveel beter (maar nog steeds slecht), ze stapt echt door en loopt meer.Nog steeds niet specifiek kreupel op een bepaald been.Vanuit alle 4 haar benen loopt ze slecht.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:57

broadway schreef:

Als je doelt op hoofvision,wij kennen elkaar niet.
De enigste die ik ken in dit topic is crazyshar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 13:03

timokyana @ [BB] Mijn hond braakt bloed, is opgenomen

Misschien dat de lieve mensen in het topic ook wat positieve energie richting bovenstaande bokker kunnen sturen?
Deze lieve bokker heeft mij aangeboden ons te rijden woensdag,alleen nu heeft ze zelf zoveel zorgen.
Hopen dat de hond er bovenop komt!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:28

<3 thanks.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:02

timokyana schreef:
................Ik heb nu mijn printer even klaar gezet zodat ik een aantal dingen op papier kan zetten en even een verslag kan maken om mee te nemen naar den hoek.Over het verloop van de afgelopen maanden,uitslagen van onderzoeken etc.

Als iemand mij nog kan adviseren over voermonsters,graag!
Ik wil nu van verschillende balen hooi meenemen,gras uit verschillende weide,kruidensnoepjes,haar suplementen momenteel.
Moet dit ook in een plastic zakje en dan alluminiumfolie eroverheen?

Vanmorgen ging het trouwens 'goed'met Kyana.Althans voor haar doen goed.Ze loopt zoveel beter (maar nog steeds slecht), ze stapt echt door en loopt meer.Nog steeds niet specifiek kreupel op een bepaald been.Vanuit alle 4 haar benen loopt ze slecht.

Goed van je om een verslag te maken, ook voor jezelf! Moet eerlijk zeggen dat ze dat bij Den Hoek niet nodig hebben. Ze komen er ook wel achter zonder foto's en/of verslagen. In principe hoef je niet eens te vertellen waarvoor je komt. Wordt namelijk tijdens het consult allemaal duidelijk en je zult bevestiging krijgen voor hetgeen jij ziet/voelt bij je paard.

Krachtvoer kun je een handje van meenemen, allemaal apart in een boterhamzakje. Naar mijn weten hoeft dat niet in het aluminiumfolie. Supplementen kun je gewoon meenemen in de verpakking zoals het nu is. Hooi, pluk in een zak, apart van ander hooi. Gras heb ik nog nooit laten testen, weet niet of dat kan maar je kunt het op dezelfde wijze meenemen lijkt mij.

Fijn dat het beter gaat!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:33

Ik zou toch dat verslag gewoon meenemen. Bij Den Hoek zijn ze niet helderziend en ik denk dat zoveel mogelijk achtergrondinformatie heel nuttig is. Voor mijn gevoel zou een arts daar ook zeker naar moeten vragen.

Misschien zou je dat verslag ook nog kunnen mailen naar De Bosdreef in Moerbeke.

Mijn ervaring is dat ik bij Den Hoek geen respons kreeg toen bleek dat mijn paard verslechterde ipv dat ie verbeterde. Groot was dan ook mijn verbazing toen bleek dat ze van Moerbeke zelf belden om te vragen hoe het ging en dat als ik iets afwijkends zag, ik ALTIJD kon bellen. Alle info werd ook netjes overgedragen naar mijn eigen kliniek, vergezeld van een telefoontje van mijn behandelend arts daar zodat mijn DA ook wist van de hoed en de rand en ik niet voor ieder wissewasje terug hoefde naar Belgie als er iets was dat de eigen DA ook kon afhandelen.

Het is maar een tip, je hebt ook filmpjes etc. Niet geschoten is altijd mis.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:42

Timokyana: ik heb alleen jouw posten gelezen en niet die van de mensen die reageerden.
Ik vroeg me het volgende af: in je beginpost schrijf je "we doen aan Ttouch" en je wekt de indruk dat daarná de klachten begonnen zijn - klopt dat? Hoe is eigenlijk de dagindeling van je paard: hoe ( en wat) voer je, komt het paard op de weide? Hoeveel uur op stal? Werk je met het paard? Wanneer zijn de klachten het minst zichtbaar en wanneer het meeste? Ik begrijp uit je posten dat het paard het heftigst reageert als je hem aanraakt, borstelt?