Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:10

Ik durf geen exacte uitspraken mbt de maag te doen, wat betreft het voeren van olie.

Maar voor mijn vos kreeg ik eens het advies om hem helemaal van het krachtvoer af te halen en een behoorlijke hoeveelheid olie te gaan voeren. Dit in verband met gevoeligheid voor suikers.
Dat paard heeft werkelijk nog nooit iets van koliekachtige problemen gehad. Maar hoe meer ik de hoeveelheid olie opvoerde, hoe slechter hij ging lopen. Bleek dus een probleem vanuit de buik te zijn (maag???). Gestopt met de olie en probleem was weg.
Ik ben dus niet meer zo scheutig met olie.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:19

Aimee@ in welke regio zoek je dan een osteo?
ik weet wel iemand die organen mee pakt maar die werkt regio zeeland/brabant.

Aimee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:25

Zuid-Holland :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:52

Ik geef ook olie over de mueslie maar dat is meer om het "transport" van het verteerde eten door de darmen te vergemakkelijken dan voor de maag. De mijne had regelmatig best harde niet zo grote keutels, dat is door het geven van de olie al wel verbeterd (dat ze hard zijn betekent dat ze lang in darmen blijven "hangen" en dat er vocht onttrokken wordt zei DA). Hij gaat nu ook veel grotere porties in één keer mesten en de ballen zijn echt groter, dat is sinds hij ook ondersteuning krijgt met colonflora en een tijdje/af en toe yakult. Goede bacterieën helpen tegen extra gasvorming want de slechte bacterien zorgen voor de (extra) gasvorming. Daarvoor zou gist ook goed zijn (tegen gasvorming) maar dat eet mijn ventje niet ;-) Dus dan maar 6 stammen goede bacterieën die het zelfde effect nastreven ;-).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:00

joozz schreef:
Ik gaf ook iedere dag in de ochtend en avond een scheut olie, wat is jullie idee daar over mbt de maag (maagzuur)??

ik zou denken dat het niet zo lekker is met maagzweren/maagzuur. bij mensen is het natuurlijk anders maar die krijgen vaak juist last van maagzuur bij vet eten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:02

Ja maar van bijvoorbeeld gekookt lijnzaad en lijnzaadolie zijn weer bekend dat ze een beschermlaagje zouden leggen in de maag..
toch??

Edit even gegoogeld http://www.bosdreef.be/info_paard/maagz ... zweren.htm
Voedingsadvies :
Geef voldoende ruwvoer! Een gemiddeld 500 kg wegend paard zou per dag minimum 6-8 kg smakelijk droog hooi moeten krijgen. Dit vormt de basis van z'n rantsoen. Afhankelijk van de samenstelling van het krachtvoer en de mate waarin het paard gewerkt wordt mag dit worden aangevuld met een hoeveelheid krachtvoer. Indien een paard over voldoende ruwvoer beschikt is het zelden nodig om meer dan 3-4 kg krachtvoer te geven. Extra maisolie (een halve koffietas twee maal per dag) kan nog bijgegeven worden als veilige energiebron.
Dit zijn algemene adviezen en ze dienen niet als absolute waarheid genomen te worden. Maar het beperken van krachtvoer en het extra voederen van ruwvoeder is absoluut noodzakelijk om maagzweren te behandelen en te voorkomen. Best wordt meerdere keren per dag hooi gegeven. Indien dit praktisch niet haalbaar is dan kunnen meerdere gevulde hooinetten opgehangen worden in de box, om een meer fysiologisch voedingsproces te verkrijgen. Indien je paard er dan nog in slaagt om op een half uurtje zijn volledige hooirantsoen naar binnen te werken, dan kunnen meerdere hooinetten over elkaar gebruikt worden.

Een recente studie toont ook aan dat een hoog zetmeel en suikergehalte in het krachtvoer predisponeert voor maagzweren, terwijl vet een eerder beschermende functie zou hebben. Overleg dus met je voedingsleverancier of dierenarts om een voeder te vinden dat een laag suiker- en zetmeelgehalte heeft maar daarentegen rijk aan vet is.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:37

Aimee schreef:
Zuid-Holland :)

Nethanja Pruijssers! www.osteonet.nl kan ik je echt aanraden!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:41

Over die olie vind ik dus ook verschillende dingen, ik gaf het naar aanleiding van een verstoppingskoliek rond kerst.

Ik heb het voordeel dat ik bij mn paardje werk en dus tussendoor even heen kan lopen om wat te voeren. Geef nu kleine beetjes de hele dag door (alleen laat in de avond en 's nachts niet meer, rond half 8 laatste portie en dan weer om 7 uur in de ochtend) Afwisselend hooi met lucerne.

Krachtvoer ben ik nu meegestopt, krijgt alleen een handje voor als ik sandclear voer. Ik gaf ook nog wat natuurlijke kruiden (o.a. brandnetel) en daar kan ik niets over vinden wat dat doet met de maag. Uit voorzorg toch maar even mee gestopt om haar maag zoveel mogelijk tot rust te brengen.

Wat is jullie ervaring met de behandeling? Volgens mijn DA moet ik binnen 2/3 weken resultaat zien. Maar ben nu al een week verder, maar kan er nog niets zinnigs over zeggen.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:58

Zo'n witte liksteen (zout dus) zou dat ook helpen tegen maagzweren?
Heeft dat een beetje een gelijkaardig effect als maagzout, of sla ik de bal hier helemaal mis :P ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:20

zo'n witte steen is 98% NaCl een neutraal zout en doet dus niks

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:46

Een paard maakt de hele dag maagzuur aan. Als hij niet eet komt er teveel zuur in de maag en kan hij een zweer krijgen. De oplossing is dus het voer beter over de dag spreiden. In de natuur eten ze ook de hele dag door.
Zout werkt niet, doet alleen maar pijn als ze een zweer hebben. Tenzij het een speciaal basisch zout is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:02

theo2012 schreef:
Een paard maakt de hele dag maagzuur aan. Als hij niet eet komt er teveel zuur in de maag en kan hij een zweer krijgen. De oplossing is dus het voer beter over de dag spreiden. In de natuur eten ze ook de hele dag door.
Zout werkt niet, doet alleen maar pijn als ze een zweer hebben. Tenzij het een speciaal basisch zout is.

Natuurlijk is dat waar...maar als de oplossing zo simpel was dan was dit topic geen 25blzs. Helaas is dit niet de enige oorzaak van maagzweren.

Heb het nu redelijk rustig op mijn werk en dacht mezefl nuttig te maken met eens op een rijtje te zetten welke ingredienten de verschillende voedingssupplementen voor maagzweren van gemaakt zijn. Hoewel ik net begonnen ben, ben ik nu al zeer verrast....ik zal het excelsheet hier wel een keer neer zetten als ik klaar ben

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:25

Ik ben erg benieuws Mist!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:57

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:29

Evelli, paarden met cushing hebben heel veel stress. Er zijn wel relatief jonge paarden vanaf 7/8 jaar bekend. Zij hebben vaak ook een magnesium tekort, echt veel stress (door hoge mate van het hormoon cortisol in hun bloed) in hun lijf maar ook in hun spieren waardoor aanraking ook pijnlijk kan zijn.. Misschien dat je je pony ook op cushing en cortisol kunt laten controleren. Cushings komt voor bij sobere rassen; rassen die weinig nodig hebben zoals fjorden, haflingers, gelderse paarden, arabieren, shets etc.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:34

Dat is nog een goede, zal hem op het lijstje voor de VA zetten om door te spreken.
Ze komt over een week of 4/5 weer bloed prikken.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:16

Evelli schreef:
Ik ben erg benieuws Mist!

ik ook!!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:18

@evelli je topic gelezen, hmm lastig (en kl*te), kan je helaas niet helpen met een zinnige opmerking...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:21

Ik heb haar al een tijdje niet meer zien gapen. Dus de maagcomp lijkt toch zijn werk wel te doen.
Achter de schermen wordt er hard aan mijn pony gewerkt. Ziet er naar uit dat ze er wel weer bovenop komt met een hoop tijd en rust en een rustige opbouw richting het werk. Lekker wandelen en spelen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:19

Ik vroeg mij af of het zo is dat je in het bloed onderzoek kan laten doen naar de eventuele aanwezigheid van maagzweren. Wie weet hier antwoord op?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:16

Ook ik heb goede ervaringen met Lucerne en muslie. Voorheen stond ze op biks, dit had voor haar energie behoefte een te hoog zetmeel gehalte. Nu krijgt ze per keer een schep lucerne en een schep pavo sportfit, dit is een volwaardige sportmuslie met energie op basis van olie.. Ze doet het er super goed op en heeft er nog nooit zo best uitgezien

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:49

Volgens mij was het niet op te sporen via het bloed Somebody

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:43

@ somebody: als je paard maagzweren heeft dan zijn 9/10 de leverwaarden slecht. Maar het is dus niet zo dat als je slechte leverwaarden hebt dat deze veroorzaakt worden door de maag.Dus nee je kan het niet opsporen in het bloed.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:49

Kan het dat het vrij lang duurt voor de maagzweren volledig genezen zijn?
Mn pony is intussen een goede 2 maand in behandeling.. Eerst hebben we anderhalve maand lang op DA's advies Gastrogard en pillen tegen maagontsteking gegeven. Nu geef ik Pronutrin, omdat ik merkte dat hij terug last had...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:17

dat kan idd maanden duren vooraleer het volledig weg is en dan nog moet je steeds op je hoede zijn qua stress, voeding en het voerschema.