[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenameike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:24

Ik heb even een vraagje: wat ik nog niet gelezen heb.

Mijn verzorgpony hoest eigenlijk nooit, alleen als ik haar hooi geef eet ze dat en gaat ze daarna wekl hoesten. ik dacht aan stof in het hooi, dus heb het hooi nat gemaakt maar ze doet et nog steeds. iemand hetzelfde?

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:27

Misschien verslikt ze zich? Mijn ene paard hoest ook weleens als hij zijn kuil staat te eten. Tis nogal een gulzigerd, dus misschien een sprietje verkeerd?

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:40

ik heb vandaag gehoord dat mijn paard stof allergie heeft. ben al de hele winter bezig om van zijn hoesten af te komen. hoesten echt een keertje bij het rijden meer niet. En soms ook weken niet gehoest. maar toen moest de dierenarts toch komen om ergens anders naar te kijken en ook even dat hoesten te bekijken. niks aan de hoest siroop en zou er zo weer vanaf zijn. 2 uur later word ik gebeld paard krijgt geen lucht meer stond hevig pompend hoestend op stal. dierenarts weer bellen die meteen gekomen. paar spuiten er en voor de komende 14 dagen hoestsiroop en fentipulmin. daarmee klaar week later begint het hoesten weer maar toen erger ik meteen dierenarts bellen moest weer ventipulmin en voor longspoeling. nou ik heb de uitslag te bloed lichaampjes stofallergie fase 1. en conclusie een puffertje voor de komende 3 weken en als hij benauwd word ook geven. nu moet ik hooi gaan nat maken waar ik geen fan van ben maar heb geen keus want hij is ook al allergies voor kuilgras. nu hoop ik dat ik de zomer een beetje door kom. hebben jullie nog tips om hem zo relax mogelijk de zomer door te krijgen? hij staat al overdag buiten en is ook niet met opstrooien op stal. het is heel luchtige en absoluut niet stoffige stal hij staat ook nog is naast de deur.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:26

Het hoesten bij mijn pony is over dankzij Easy Breating. Echt superspul!

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:21

Hoi,

Ik heb niet het hele topic geleze... :o

Maar hier mijn verhaal en mijn vraag naar jullie mening of eventueel oplossing.
Vedor heeft begin januari het EVA virus(http://www.cvi.wur.nl/NL/onderzoek/dierziekten/EVA/) gehad met als een van de sympytomen hoesten.
Vedor is onder behandeling geweest en de symptomen verdwenen langsaam (+/- 3 weken) net als het hoest.

Met Vedor gaat het inmiddels super, loopt de sterren van de hemel mega fanatiek en zit lekker in zijn vel MAAR, hij hoest geregeld.
als ik zo'n 10 min aan het stappen ben en begin met draven dan hoest hij n paar keer flink, vervolgens is er niets aan de hand tot ik de eerst keer ga galoperen daarna hoest hij weer vervolgens is er weer niets aan de hand. Hij hoest alleen met rijden niet in de wei niet aan de stapmolen. Vedor staat in een buiten stal staat sochtends buiten en smiddags in een pas gemeste stal.

Wie heeft zijn paard met een supplement of middeltje van het hoest afgeholpen? en zo ja wat?

Thanks ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:06

je had beter wel wat door kunnen lezen,want op bijna elke pagina worden wel middeltjes genoemd ;)

ik gebruik dus de zwartekummellolie en een kruidenmengsel. Cheval Vital 'Broncho-Vital'
maar mijn pony staat 24/7 buiten met een schuilstal waarin vlas ligt

de olie en de kruiden heb ik hier vandaan:
http://www.reitshopcuxland.de/

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:09

Het hoesten is hier gelukkig al 2 of 3 weken weg (hoestte alleen nog bij het rijden, nu ook niet meer) Ook weinig snot / vocht uit haar neus tijdens/na het werk.
Briesen mag van mij nog wat maar dat lijkt meer 'paard-eigen' te zijn dan een symptoom.

Meeknijpen blijft nog steeds aanwezig, soms iets meer, soms iets minder. Conditioneel mag ze ook nog wat fitter, maar dat is een kwestie van conditie opbouwen denk ik. Al met al tevreden hier dus.

Ik gebruik momenteel ook de schwarzkummelöl en daarbij de prednisolon/ventipulmin (die ik binnenkort weer verder hoop af te gaan bouwen).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:52

blij dat ik dit topic tegen gekomen ben.

ik heb een welsh mountain pony die begin 2010 een zware slokdarmverstopping kreeg en door niet zo,n proffecioneel optreden van een dierenarts die savonds laat nog kwam heeft ze na 1,5 week ook nog eens een zware longontsteking opgelopen.

hier het hele verhaal
[VVDD] ben het echt helemaal zat!!!

ze heeft toen op veel medicijnen gestaan (pijnstillers en antibiotica) en na een tijdje knapte ze op.

helaas bleef ze de hele zomer maar doorhoesten en heb toen van alles geprobeerd.
ook sputolysin gekregen maar werkte niet.

van de winter met de lage temperaturen was het zo goed als over,je hoorde haar bijna niet meer.
maar nu het weer warmer word begint ze weer gruwelijk te hoesten.
ze staat al sinds begin april 2010 dag en nacht buiten en dat bevalt haar prima.

volgens een andere veearts zou het best kunnen zijn dat ze blijvende schade heeft aan haar luchtwegen,ze was namelijk ook bereden en we zouden haar voor de wagen beleren maar zodra ze aan het werk word gezet of zodra ze teveel rent dan komt er weer een hoestbui

dus mijn vraag of iemand een middeltje weet om de boel wat te verzachten?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:56

Inowa, wat een vervelent verhaal om te lezen. Pepper heeft het zwaar gehad :(:) Ik weet niet wat je zou kunnen gebruiken, mischien anderen in het toppic.

Ik heb ook weer een vraagje.. Muska ging een tijdje best goed tot ze gister weer flink stond te knijpen met haar buik. Het leek dat ze weer een aanval had. Meteen weer 2 prednison pilletjes en ventipulmin gegeven. Vandaag is het minder erg dan gister. Vroeg me af of warmte ook een rol speelt bij paarden met astma en longemfyseem? Zat er aan te denken dat als dat zo is of ik haar hals mischien kan gaan scheren zodat het wat luchtiger is voor haar. Wat denken jullie?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:38

Het zal vast wel invloed hebben. Zeker omdat de temperatuursverschillen behoorlijk groot zijn ('s nachts / overdag). De wintervacht is er ook nog niet helemaal af, dus op zich logisch dat ze last hebben van wat warmte, zeker als je al iets benauwd bent.
Die van mij werk ik bewust ook alleen 's avonds omdat de temperatuur dan een stuk lager is dan overdag en dat merk je wel. Al had ik ook het idee dat ze iets sneller grote neusgaten heeft dan eerst en misschien iets meer knijpt, maar ik train haar ook wat fanatieker en op een hoger tempo dan eerst. Dus combi van factoren denk.

Zo lang ik maar geen hoest hoor / snot zie / extreem hijgend paard heb wat niet terug komt op adem, gaat het hier 'goed'.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:03

Hallo iedereen,

Ik heb een aantal vraagjes voor de ervaringsdeskundigen hier :-).

Ik zal eerst even mijn verhaal doen: (en achteraf bekeken is het een heel lang verhaal geworden, oops :o 8)7 ...)

Al sinds ik mijn paard kocht in april vorig jaar merkte ik dat hij soms enorm veel proestte. Vooral tijdens draf en galop. Ook zwierde hij met zijn staart tijdens het rijden. Zeker in het begin als je opstapt, daarna tijdens zijgangen, moeilijkere oefeningen,...)
Paard is klinisch goedgekeurd door mijn arts, een maand op proef gekregen.
Dit proesten en zwiepen met staart was op sommige dagen heel erg en andere dagen dan weer niet...
Zomerseizoen enkele wedstrijden gereden en altijd bij de 1e5.
Veel les gehad van een grand-prix ruiter en op een zomer tijd was hij echt helemaal 'mijn paard' geworden... Goede klik en leuk onder het zadel. Paard is tamelijk eenkennig wel (kan panisch reageren naar vreemden zelfs, vooral naar mannen). Voor mij, mijn vader en mijn nicht (zijn 3 baasjes :+ gaat hij door het vuur!)

Maar nu...
We hebben een winter vol problemen gehad! (hij is in de winter gestald geweest). Ik dacht aan artrose, kissing spines, ataxie...
Ik moet echt van bokt blijven want ik herkende alle symptomen bij hem die ik hier vond!
(niet willen galloperen, proesten, bokken, futloos, depressief, zwiepen met de staart, kwaad op mijn been, soms onregelmatig achteraan, super kort van gangen, op de voorhand lopen...)

Zijn zadel is op maat gemaakt trouwens. (heb een mfsc zadel, de professional)

Wat heb ik ondernomen ondertussen: zadelmaker nog eens komen controleren, osteophaat geweest, holistische DA 3x geweest en nu dit weekend is er een gewone DA geweest voor bloedafname.

Osteo vond zijn spieren gespannen, ik moest hem van haar traumeel geven en geen suiker meer. (dus ook suikervrij eten.) Dit heeft eigenlijk niet veel gedaan en ook niets opgebracht.

De holistische DA gaf voor al mijn problemen de volgende redenen: (Da is 3x bij ons geweest, kostenplaatje 400 euro). Mijn paard zou ziek zijn, zijn imuumstysteem zou in de war zijn. Hij kon moeilijk ademhalen, kreeg zuurstof te kort op zijn spieren en zou daarom zo moeilijk en stijf zijn geworden onder het zadel.
Ook was er iets mis met zijn rechter kniebanden achter. Hij heeft mijn paard hiervoor in de kniebanden ingespoten. Dit is enkel de bij het 1e bezoek gebeurd. Daarna ging het volgens hem beter.
Deze staat goed gekend in Belgie. Als er iemand de naam van deze graag weet, graag via PB.
Zijn initialen: BH := uit Antwerpen. (ervaringen met deze? ik hoor het graag!)

Ondertussen is de medicatie van de Holistische DA bijna op en is mijn paard ook beginnen hoesten.
Eerst tijdens het rijden af en toe eens, dan regelmatig en de laatste dagen zelfs gewoon op stal.
dit is sinds vorige week zo.
Vorige week hebben we hem namelijk naar huis gehaald en eerlijk is eerlijk: vanaf half april hebben we pas nieuw hooi en stro! Het hooi en stro dat we hebben nu is dus van vorig jaar en na een winter gelegen te hebben behoorlijk stoffig!

De (gewone) DA gebeld vrijdag en die is zaterdag komen kijken. Hij denkt dus aan stofallergie, heeft zijn bloed getrokken en ik heb sinds gisteren de uitslag. Zijn bloed is heel goed, zijn allergische waarden waren wel een beetje verhoogd en er was een minimum van ontsteking te zien.

Hij heeft me dus ventipulmin en predisolon meegegeven.
De predisolon moet ik hem elke dag 10mg van geven (vloeibaar, ik spuit dit elke avond in zijn mond.)
Voor 3 dagen lang. Dan beginnen afbouwen! (1x om de 3 dagen tot 1x om de week tot 1x om de 14 dagen)
De ventipulmin 2x daags 3 schepjes bij zijn eten.

Ook heb ik een soort van extra aanvulling gekregen voor zijn voeding. Ik weet de naam hier niet zo van maar dit mag ik vanaf volgende week ofzo starten. Een groen poeder dat enorm naar eucalypthus ruikt!

Ik gaf hem ook al Primeval Gelatinaat bij (voor zijn spieren) dus hiermee ben ik nu even gestopt. Anders krijgt hij meer medicatie dan voer...

Nu komen de vragen:
- de dosis predisolon die ik nu moet geven, is die schadelijk?? (al heel veel slechte dingen over gelezen). Mijn DA beweert dat het geen kwaad kan.
- Ik heb hier gelezen dat ik de predisolon 's ochtends voor 8u moet geven om minder schade te berokkenen? klopt dit?
- Ik geef hem nu nat hooi. Vooraleer ik hier bokt op mijn hoofd krijg: Binnen 2 weken komen ze nieuw stro leveren en we hebben ook van dat speciaal stofvrij hooi besteld (lekker duur!) dat ze eveneens binnen 2 weken aan huis komen leveren.

Of zou het iets anders kunnen zijn??

Mijn DA (gewone) zegt om nu even af te wachten. Ik wou foto's laten nemen van rug en benen maar hij denk dat ze niets gaan vinden... Hij ziet niets meer mis aan mijn paard zijn beweging (inderdaad, in vrijheid zie je er ook niets aan!) en raad dus aan om even de medicatie af te wachten.

Ik ga ook even een topic bij Medisch maken met deze tekst in... Zodat er ook nog andere mensen kunnen reageren (misschien andere theorien, tips,...) Hopelijk mag dit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:13

Lees eens wat over MSM zwavel..... dat heeft invloed op luchtwegen, allergieen, pezen, banden, spieren etc. Geen idee of dat een oplossing is hoor ! Je zou ook verwachten dat de holist. da dat ook heeft getest ( tekort daaraan ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:16

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:24

Hoi Maris,
ik heb het gelezen, en inderdaad, dit lijkt me wel wat!!!

Maar aangezien hij nu al zoveel krijgt (ventipulmin, predisolon, medicatie van de hol DA nog een beetje, en dan hebben we ook het "eucalyptus' supplement de primeval staan waar ik dus nu even mee gestopt ben) ga ik hem dit nog niet onmiddellijk geven. Misschien als de ventipulmin en predisolon op zijn dan wel!

Holist heeft hier niets over gezegd, ook geen testen gedaan of dergelijke.
Gewoon met zo een staafje over zijn hele lichaam gegaan (duurde nog geen 10 min) en daar diagnose uit gehaald. (dit alle 3 de keren dat hij geweest is)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:26

de prednisolon wel smorgens gaan geven sharitje, liefst voor 9 uur,dit is beter en word dan beter opgenomen door het lichaam.

verder zou ik inderdaad even afwachten, train je het paard nu ook nog?
geef het desnoods even een week of wat gewoon lekker vrij,het zit nu flink aan de medcatie en dan mag dat ook wel even(vind ik)

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:36

Nee, hij is sinds vorige week echt op rust. Zijn hoofd ook wat leegmaken.
We gaan juist in het weekend wandelen (stappen enkel). Dit doet hij graag en zwiert dan ook totaal niet met zijn staart. (losse teugel dan, ik vraag niets)
Overdag gaat hij op de weide (vanaf 11 u ongeveer, vanaf de rijm van het gras is) tot 18u ongeveer.
dit is nog wat opbouwend, hij heeft namelijk de hele winter geen gras gezien. maar ik denk dat het nu niet veel kwaad kan omdat het eiwitgehalte in het gras nu nog niet zo hoog is. (volgende maand wordt het weide gebruik weer even afgebouwd, om dan terug te gaan opbouwen.
Ook eet hij zijn brok niet zo goed, dus de tandarts komt aanstaande donderdag even controleren.

Dus als ik deze avond dan de predisolol geef, dan terug morgenvroeg, kan dit dan geen kwaad?
na morgen krijgt hij dan pas zondag terug, en zo stilletjes afbouwend.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:34

Hoe gaat het bij jou nu sharitje?

Ik ben gewoon weer gaan afbouwen met de medicijnen. San is zo ontzettend fris en fruitig en ze hoest niet meer tijdens het rijden, er komt geen snot en nauwelijks water meer uit haar neus, alleen het knijpen blijft nog wat aanwezig.
Maar als we het niet proberen, weten we nooit of het beter gaat op een lagere dosering. :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:06

Ik wil graag ook even mijn verhaal doen.

Sinds een half jaar heb ik een eigen paard, het is een Garrano van 4 (Portugees bergpaard) die in het wild geboren is en sinds een half jaar in Nederland staat.

Deze winter was het een ramp kwa weidegang, erf was moeilijk over te gaan, glad, en paddock lag er onwijs slecht bij. Hij stond dus hele dagen op stal, wel deed ik mijn best om hem elke dag een paar uur naar buiten te gooien. Hij staat in een binnenstal, met 4 andere pony's. Het viel mij op dat enkele paarden op stal hoestte, maar die van mij niet. Hele winter heb ik die niet gehoord. Ook met losgooien, longeren niks, ook geen snot.

Maar de laatste week valt het mij op dat hij tijdens het longeren hoest (is nog niet ingereden), niet vaak, maar een paar keer. Ook heeft hij tijdens het longeren wat last van doorzichtig snot, het is alleen doorzichtig. Verder eet hij wel goed en is absoluut niet futloos. Edit: Hij staat al een half jaar lang op vlas.

Nu zijn er een paar dingen:

- Hier in de buurt is droes geconstateerd. Gister zag ik dat hij aan kaakzijde een wondje had (beide kanten). Ik heb geen bult gezien, maar moet eerlijk zeggen dat ik er niet opgelet hebt, hij heeft een dikke wintervacht en lange manen die daar over vallen.
- De longeerbak is erg droog, wellicht heeft hij last van dat stof?
- Op stal/in de wei hoest hij niet. Ze gaan nu van 8 tot een uur of 4 naar buiten in de paddock.
- Hij laat de laatste tijd wel meer scheten, kan dit er iets mee te maken hebben?

Ik ben nu zoiezo van plan om hem eerst op rust te zetten (weekje) en wat ondersteunen met kruiden, mocht het daarna niet overzijn komt de DA meteen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:07

Lastig zoiets, zeker als er meerdere paarden op stal hoesten of hebben gehoest.

Met Droes zijn ze wel echt goed ziek (denk aan flinke koorts), totdat het abces doorbreekt. Dus dat had je eigenlijk niet kunnen missen.

Hou het goed in de gaten of het erger wordt of niet en anders kun je altijd een DA bellen om te overleggen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:31

Nou, gelukkig goed nieuws, het lag dus aan de droge bak... Best logisch eigenlijk, met longeren is hij flink aan het stofzuigen over de grond en aangezien het laast een tijd niet heeft geregeld en dus de bak stoffig en droog is...

Gister toch maar gaan longeren, wou weten wanneer hij het deed, hoe vaak en hoe hij na het rijden was. Maar het had flink geregend en dus was de normaal droge, stoffige longeerbak nat. Dus gaan longeren en hij heeft niet 1x gehoest! Alleen een briesje, stond niet te pompen en had alleen een beetje last van een snotneus.

Voor de zekerheid de kruiden toch gegeven, mocht hij het nog onder de leden hebben. Mensen op stal hebben hem niet op stal horen hoesten.

Harstikke bedankt, Jibbel! :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:45

Stofbak is idd niet fijn. Wij hebben er ook last van. Ze staan bij ons altijd in de bak/padock. In de zomer ga ik toch maar proberen ze wat vaker en langer op de weide te houden.

Droes heb je ook in minder erge vormen. Hou het iig goed in de gaten. Ik ken mensen die met hun paarden gewoon door reden terwijl ze droes hadden. Die hadden het in een lichte vorm.

Muska gaat nu wel weer okay. Heb vandaag haar hals geschoren om te zien of dat ook wat uit maakt en of ze daar baat bij heeft.

High_Voltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:11

Hoi allemaal!
Ik zou graag eens mijn verhaal vertellen, en weten wat jullie ervan denken.
Ik heb nu 6 jaar 'n shetlandmerrie, Samba, die nu 8 jaar is. Ze staat zoveel het kan buiten, nu is dat dus 24/7, en binnenkort krijgt ze buiten een stalletje, waardoor ze zomer en winter kan buiten blijven. In de winter heeft ze binnengestaan op stro, en heeft ze helemaal geen last gehad. Ze kreeg toen ook gewoon droog hooi.
Ze hoest al jaren met vlagen, niet constant. Hierbij is ze ook heel benauwd, en staat ze ontzettend met haar flanken te pompen. Dit kan van de ene dag op de andere heel erg worden. Volgens de DA door pollen en stof allergie. Elk jaar krijgt ze wel spuiten cortisonen, en dan ging 't wel weg. Ze kreeg dan de eerste dag dat de DA kwam een kortwerkende, en de volgende dag 'n kortwerkende en een langwerkende
Dit jaar ging het echter niet weg na de eerste spuiten. De DA is voor het eerst gekomen begin maart, en hij is nu gister weer een kortwerkende en een langwerkende komen zetten, en vandaag komt hij nog eens een kortwerkende zetten. Hij zei hierbij dat ze ontzettend slecht klonk op haar longen.
Vandaag gaat het al beter met haar, ze pompt niet meer zo en eet weer wat meer. (Ze krijgt nu nat hooi, altijd als ze benauwd is of hoest) Ook krijgt ze elke dag muesli.

De DA zegt dat ik hier verder helemaal niets aan kan doen, dus als deze spuiten nu niet helpen, is er niks meer aan te doen. Is dit wel waar? Als ik het hier zo lees, kun je nog genoeg proberen.

Normaal is ze 'n heel vrolijk paardje, ik geef met haar les aan kleine kindjes en ze doet dit ontzettend graag, altijd oortjes naar voor, prachtig aan de teugel lopen. Maar nu mag ze dat niet meer. Ik heb al bijna twee maanden niks meer met haar mogen doen. Ze wordt nogal lusteloos.

Ik hoop dat jullie me 'n beetje kunnen helpen!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:16

nou,het word steeds warmer buiten en pepper begint meer en meer te hoesten...arme pony.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:50

@ highvoltage: het ligt aan de oorzaak of je er iets aan kunt doen. Alleen luisteren naar de longen is een momentopname en zegt niets over de oorzaak.

Als je paardje elk jaar last heeft van dit hoesten, zou je misschien kunnen overwegen om altijd nat hooi of zelfs kuil te voeren (ivm aanwezige schimmels in hooi). Het is ook helemaal niet gek als je eens een andere DA of kliniek in je buurt opbelt, het verhaal uitlegt en om een second opninion vraagt.

High_Voltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:03

Jibbel schreef:
@ highvoltage: het ligt aan de oorzaak of je er iets aan kunt doen. Alleen luisteren naar de longen is een momentopname en zegt niets over de oorzaak.

Als je paardje elk jaar last heeft van dit hoesten, zou je misschien kunnen overwegen om altijd nat hooi of zelfs kuil te voeren (ivm aanwezige schimmels in hooi). Het is ook helemaal niet gek als je eens een andere DA of kliniek in je buurt opbelt, het verhaal uitlegt en om een second opninion vraagt.

Dankje voor de reactie! 'k was al van plan een andere DA ook eens te vragen, nu ga ik dat zeker doen ;)
En het hooi nat maken, mag ik eens vragen, hoe doen jullie dat?
Ik doe het in een waterbak die we niet gebruiken, maar daar gaat maar zo weinig in!