[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:38

ben ik ook weer eens.....

Roos wat ziet Fiek er weer goed uit. Jullie zijn er nog niet maar jullie zijn wel super op weg! Echt een dag en een nacht verschil, die foto's van deze week en dan van toen ie het ziekste was!

Onne: ook ik zit te wachten op de bloeduitslagen, spannend he!

Heb vorige week bloed laten prikken dus hoop het volgende week allemaal binnen te hebben. Wel heb ik al de Glucosewaarde gekregen, die was 4,4 dus dat is super! (hoort tussen 4 en 10 te zijn)
Ik heb zelf het idee dat alle waarden wel weer goed moeten zijn maar je weet maar nooit. Roza zit iig super in haar vel en is levendiger als ooit! Ze staat nog steeds lekker 24/7 bij haar vriendjes op de wei (met graaskorf) en ze is weer bijna op gewicht, ik wil er nog iets af hebben eingelijk maar denk dat ik dat maar voor de winter bewaar!
Ik durf haar zoals ze nu is zelfs soms nog eens wat lekker tussendoor te geven, behalve haar gezonde (volgens Roza erg vieze) voer.

Capopjekop, hoop dat jou paardjes snel weer stabiel worden en da je weer verder kunt op de weg waarop jullie zaten!

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:42

Crista, fijn dat de glucosewaarde goed was.
De referentie eenheid hiervan is niet tussen de 4 en de 10 maar tussen de 4.0 - 5.5 mmol/L
Dus daar zit je wel helemaal super! Hadden ze een soortgelijk apparaatje als wat ze voor mensen hebben? Dat hadden ze toen bij Fiek ook, echt super!

Owja, en was ze al eerder gemeten de vorige keer, wat waren haar waardes toen ook alweer? Als ze een beetje op de laatste pagina staan kunnen we straks mooi mee vergelijken :-)

(wederom teveel verhalen gelezen waardoor ik de cijfers niet meer aan de juiste paarden kan koppelen :-))

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 08:53

ja ze is al vaker gemeten maar daar heb ik helaas geen directe cijfers van. Werd mij toen alleen verteld dat zowel de glucose als de insuline veel te hoog waren en de vitamine E en selenium waren toe extreem laag...

Ze hebben het idd gemeten met een apparaatje vergelijkbaar met die voor mensen.

Ik wacht rustig af en hoop dat ik volgende week de rest van de uitslagen krijg......Alles moet geloof ik naar het buitenland opgestuurd worden :(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:42

Wat jammer van die eerste onderzoeken.. Op zich is dat nog wel op te vragen hoor, zou ik gewoon proberen, dan kun je ze mooi naast elkaar leggen want nu kun je het niet heel precies vergelijken..
Was het dezelfde dierenarts als nu? Moeten ze gewoon nog hebben dan en gewoon vragen of je de labuitslagen thuis gestuurd kunt krijgen. Ik heb ze ook na een jaar nog netjes thuis gekregen, zelfs een keer over de mail, had ik ze binnen 5 minuten..

Toen de glucose dus ook te hoog, mooi dat die nu normaal is! Spannend hoe de insuline is! En vitamine E en selenium is ze nu dan ook weer voor getest?

Zo te horen gaat het bloed naar duitsland, VetMed is dat volgens mij, zij meten anders dan de GD in Deventer dus schrik niet van een hogere uitslag, zij meten het anders..
Ik zat met de uitslagen van Fiek toen aan het plafond (omdat ik ze vergeleek met de referentiewaarden van de GD, vraag die er dus goed bij :-))

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:23

SuperRoos schreef:
Onne, was er bij jou al meer bekendheid na de uitslagen?

Hokke, hoe gaat het daar?

Is bij wel meer mensen wat stiller geweest de afgelopen tijd dus ben benieuwd!

Het gaat hier goed, Ilvie is van wei veranderd (heel verhaal) en staat dus nu op een vrij groot land (wel kaal). Zag volgens mij vandaag trouwens in Ilvies hoeven ringen zitten (toch iets hoefbevangen geweest in april??? of gewoon van de zweer) Verder is ze rustiger geworden en heb dus geen magnesium gekocht/besteld. Ze heeft nog wel een dikke nek naar mijn idee, maar kan ook aan haar bouw liggen ;) verder is ze goed. Dus geen rare vetplekken meer op het lichaam. Ben er nog niet uit hoe we het volgend jaar gaan doen. Aantal weken Stoep of wel weide op en goed in de gaten houden.

Vraagje: de afgelopen dagen stijgt de fructaanindex naar gemiddeld tot hoog, hoe gaan jullie daarmee om? Hoe gaan jullie uberhoud hier mee om?
Ilvie staat namelijk wel de hele dag op de wei nu

Fijn dat het Volgens mij met de meeste paarden goed gaat (of de goede kant) in dit topic.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:21

goeiemorgen

ik ben gister begonnen met de marstall. ben benieuwd hoeveel dat nog zal schelen :j

degene die het hier verkoopt had haar paard bijna in laten slapen, zo slecht was die, heb haar van de week bewonderd en die ziet er super uit nu :j

River gaat op zich wel goed nu, nog niet 100% goed maar we komen er wel.

ik houd goeie hoop dat we eind van het jaar weer wat serieuzer kunnen gaan trainen :+

(gelukkig heb ik geen haast := )

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:51

Hokke, fijn dat Ilvie aardig goed gaat! Nog foto's van de laatste tijd?
Nu is de trend iets stijgend maar het risico laag, afhankelijk van hoe 'gezond' het paard is ga ik hier mee om zeg maar en ik merk aan Fiek dat hij dit nu goed aankan...

Dana, was dat paard enkel zo verbeterd op dat voer?
Fijn dat River aardig gaat!

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:09

SuperRoos schreef:
Ehm, even de rest van je verhaal terugdenken hoor, hadden ze in Bodegraven wel positief op IR getest dan?
Zeker dat dit bloedonderzoek goed is gegaan en bloed goed bevroren is aangekomen?

In Bodegraven hadden ze glucose getest. Mijn eigen DA op insuline (bevroren ingestuurd) Nu blijkt zijn insulinewaarde goed te zijn.

Vanmorgen stond hij in de wei ontzettend te hoesten en hij had het zo benauwd dat zijn mond open stond en zijn tong er half uit. Zó zielig!!

Zojuist een afspraak gemaakt bij Erik Laarakker. Woensdag 7 juli zijn wij aan de beurt. Ik ben benieuwd.

Fijn om te lezen dat het met de andere paarden hier zo goed gaat. Top +:)+

Flosje446 schreef:
Heb je dus verschillende DA's (niet alleen die van Bodegraven)? En beide hebben ze verschillende waarde gemeten? Kan het dan toch niet zo zijn dat de insulinewaarde bij Bodegraven hoger was door toch eventuele stress omdat hij op de kliniek stond?

Welke DA heeft je bij Bodegraven geholpen (even uit nieuwsgierigheid)?

Ik heb mijn eigen DA en die heeft me (eind feb) doorgestuurd naar Bodegraven. Dit trouwens niet i.v.m. IR maar omdat hij lusteloos was en aan maagzweren gedacht werd. Dat hij stress had zou best kunnen.

Mijn DA bij Bodegraven was Linda van den Wollenberg

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:04

Super dat je naar Laarakker gaat, ben benieuwd zeg, en mooi vlot al!
Begint bijna te klinken of IR is vastgesteld toen door bloedafname op een fout en stressvol moment.. Dan maakt elk paard meer insuline aan dan normaal...
Jammer dat dit nog steeds niet bij alle dierenartsen erkend wordt.. Kost ons veel geld

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:19

Yankee is in Bodegraven getest op maagzweren. Die bleek hij ook te hebben (stress?) Op een gegeven moment moest ik zijn deken af doen en toen zei de DA dat ze bij het zien van zijn bouw direct aan IR of Cushing moest denken. Zodoende hebben ze bloed afgenomen en op beide gevallen getest. Cushing was negatief maar IR positief.

Vorige week wilde ik weten wat zijn waardes nu zouden zijn en heb mijn eigen DA gevraagd om zijn bloed op IR te controleren. Hij heeft bloed afgenomen en bevroren opgestuurd naar Duitsland. Daar was het half ontdooid aangekomen zodoende is er een tweede afname en test geweest. Hierbij hetzelfde verhaal. Ook dat was half ontdooid aangekomen. Nu hebben ze van het meest bevroren gedeelte getest of er nog betrouwbare waarden uit konden komen. Als het een rare uitkomst zou hebben dan zou het dus niet betrouwbaar zijn, maar bij Yankee vielen zijn waarden allemaal precies binnen de regels. Vandaar dat mijn DA zegt dat hij geen IR heeft.

Pfffff ik snap er ook niks meer van! Ondertussen zie ik hem alleen maar achteruit gaan. Hij kijkt heel droevig uit zijn ogen en hij is enorm lusteloos. Hij staat nu dag en nacht buiten met een ander paard maar ik weet niet of hij het wel naar zijn zin heeft. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik moet doen. Wordt er een beetje moedeloos van. |( Laarakker is toch echt mijn laatste hoop op verbetering.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:35

Ik wil je niet ontmoedigen maar ook daar klopt dus niets van..
Juist wanneer het bloed niet goed bevroren is gaat de insuline verloren en kun je dus negatief testen op IR terwijl ze het wel degelijk kunnen zijn..
Misschien toch die controle eisen op kosten van DA omdat het gewoon echt helemaal bevroren aan moet komen en er niet getest moet worden van dat laatste stukje bevroren bloed, ontzettend slecht, kan me daar echt boos over maken..

Helemaal omdat er de vorige keer wel positief getest is, is dit dus een raar verhaal en bij Fiek is dat ook gebeurd, waardoor ik hem te vroeg weer terug op gras had staan en toen is hij dus in zijn ergste fase terecht gekomen...

Je zit er echt doorheen nu :(:) begrijpelijk, we zitten, of hebben allemaal in datzelfde schuitje gezeten...
Probeer positief te blijven voor Yankee, ik merkte dat ik met mijn 'downheid' Fiek ook niet hielp met zijn ziekzijn..
Kijk maar goed vooruit naar het onderzoek van Laarakker, dan zul je heel veel meer weten en kan de behandeling echt gaan beginnen bij de oorzaken! Zij testen ook gewoon op IR alleen heb je dan geen 'bewijs' met onderzoek en waardes..
Er komen dan vast duidelijke oorzaken naar boven, denk misschien een beetje aan het verhaal van Fiek, die ook van zeer ver gekomen is maar nu wel weer gezond en vrolijk is.. :(:)
Erg moeilijk meid..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:05

Superroos:

niet alleen door het voer :n
in combinatie met magnesium en een streng weidebeleid :j

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:31

Heza-Yankee, heeft hij ook z'n buik steeds opgetrokken?

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:46

@superroos, ik kijk ook echt uit naar het onderzoek van Laarakker. Kan niet wachten om daar naartoe te gaan! Ik zal voor Yank zo vrolijk mogelijk blijven. Op het moment ben ik lekker met hem aan het tutten en ik geef hem lekker veel aandacht. Ik durf hem niet aan het werk te zetten i.v.m. zijn benauwdheid, maar dat is weer niet goed voor zijn IR (stel dat hij het nog wel heeft) Dilemma wat ik het beste kan doen dus. Regelmatig denk ik aan Fiek als ik Yankee zie. Dan denk ik bij mezelf dat als Fiek van zo ver gekomen is, dat Yankee het toch ook moet redden!!! Daar ga ik gewoon voor!

@Kukkie, hij heeft op dit moment weer een uitpuilende harde buik. Bij zijn flanken is het wel ingetrokken, maar dat komt omdat hij moeite heeft met ademen door zijn benauwdheid.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:52

He, wat een rotsituatie... ik had even in je profiel gekeken HY, omdat ik misschien aan iets anders dacht, maar dat was alleen van toepassing als je paardje heel mager was geweest. (soms haal ik wat paarden door elkaar).
Ik hoop dat Laarakker wat duidelijkheid kan geven. Hoe benauwd is hij? Echt met hoesten en snot, of alleen erg buiten adem?

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:00

Hoesten, snot en buiten adem! Alle 3 dus. De DA zegt dat hij chronische bronchitis heeft. Het wordt alleen met de dag erger en dat geeft me zorgen. Helemaal omdat hij nu 24/7 buiten staat en genoeg frisse lucht binnen krijgt.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:19

Het paardje van mijn vriendin is een keer heel ziek geweest. Hij werd door iedereen opgegeven omdat hij chronische grass-sickness had, meerdere heftige maagzweren en hij bleek chrnische bronchitis te hebben.

Nu doet hij het super! Natuurlijk was het een lange en uitzonderlijke weg, want normaal gaat een paard eraan dood. Die chronische bronchitis is heel goed onder controle te houden, zelfs als hij 's winters 's nachts op (vlas)stal staat. Af en toe bij stress oid heeft hij last, en krijgt hij een poosje een medicijn ervoor, maar dan knapt hij ook snel op.

De maagzweren waren enger, zeker omdat hij niet wilde eten (en niets op kon nemen) door de grass sickness. Maar daar is hij op de kliniek voor behandeld.

Het is dus mogelijk dat hij - als de andere dingen onder controle raken - minder last gaat hebben van de bronchitis. Alleen is het nu een beetje link om hem medicijnen ervoor te geven, omdat er iets mis kan zijn met de lever, waardoor hij die medicatie daaraan niet aan kan.

Ik hoop dat jullie het redden tot 7 juli. Als je dat te lang vind, kun je ook contact opnemen met Yvonne Grover van praktijk Het Ilperveld. Ze doet ook wat Laarakker doet en heeft ook al die diploma's en woont redelijk in de buurt. Ze behandelt mijn beestje ook.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:11

Dana01 schreef:
Superroos:

Dat vroeg ik me dus af, omdat dat er niet bij stond.. Kan 'anders' overkomen op mensen die niet goed meelezen in het topic en enkel het berichtje zien met betrekking tot dat voer :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 10:33

dat luchtwegproblemen ook zo bij insulineresitentie horen he..
ik heb zelf ap de diagnose EMS/IR gegeven destijds,maar als ik hier soms alles mee lees dan heeft hij het inderdaad echt wel!
heza yankee,appie heeft dus ook bronchitis,bij hem gaat het na een prednisonkuur en ventipulm in nu goed ,afgezien van de erg natte neus soms en erg wijde neusgaten.
maar die zie ik ook wel bij de andere paarden

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:10

SuperRoos schreef:
Dana01 schreef:
Superroos:

Dat vroeg ik me dus af, omdat dat er niet bij stond.. Kan 'anders' overkomen op mensen die niet goed meelezen in het topic en enkel het berichtje zien met betrekking tot dat voer :-)

daar heb je gelijk in, niet aan gedacht :o

ik denk niet dat je met voer alleen een paard er weer 100% bovenop krijgt, vooral niet als ze het erg ver weg moeten halen :n

beweging, voer en suplementen zullen het meeste effect hebben.

River is enorm opgeknapt door de magnesium, nu hoop ik het door het voer en een aangepaste training op peil te kunnen houden.
(al is madam het met mijn rustig opbouwen theorie niet zo eens :roll: )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:28

Ik heb Gam ook laten controleren op IR, hij vertoont enkele symptomen ervan maar nee, ook dit heeft hij niet. Beide waarden zaten rond de 5, heel netjes dus.

Ben er heel blij mee, maar blijf ik een ziek paard houden wat medisch gezien niet ziek is :=

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:46

Aanvulling:

Gam heeft als ik er niet op let, snel last van overgewicht, ziet er opgeblazen uit vooral bij rijk hooi en vol op het gras staan. Met een hooi dieet is het binnen de perken te houden. Verder is hij thuis erg moe, fut-,en energieloos: ziet er zo ook uit.
Hij kampt al bijna 5 jaar met drainage problemen waar ik (en natuurgenezers) de hoogspanningskabels de schuld van gaf. Heeft ook een enorm dikke koker gehad, nu alleen op rechts, links is goed.

Meerdere onderzoeken geven niks concreets aan.

Nu staat hij sinds 3 weken weer op gras en ik zie hem weer groeien (merk het ook aan de singel), heeft kleine oogjes, staat als een zak zout op het land. Alleen met rijden is hij energiek en alert etc.

koker op z'n ergst in 2005
Afbeelding

2008 of 2009?
Afbeelding

het is op links alweer minder erg

Het meeste hiervan heb ik geprobeerd
Citaat:
* Malachiet Edelsteen

* Agroliet zout

* Reiki

* Bachbloesem therapie

* Osteopathie (losmaken van blokkades)

* Groene Os produkten
- all septicum
- nier compositum
- lever comp
- blaas/nier comp
- milt comp
- drainage comp
(www.edera.nl)

* losse kruiden
- goudsbloem
- guldenroede
- heermoes
- paardenbloem
- kleefkruid
- brandnetel
- rozenbottel
- ceanothus americanus
- lycopodium
(www.jordenshippo.nl)

* losse produkten
- aloe vera sap, inwendig
- groene leem, inwendig - uitwendig
- omega olie
- appel azijn
- MSM poeder
- Magnesium
- D-tox van NAF

* calendulazalf

* colliodaal zilver

* traumeel gel / arnica

* laminaze
*Kiezelderma heb ik hier ook nog gevoerd. Overigens meer produkten van bio-ron (veendrenk, bokashi, ursonne kruiden)

* homeopathie
- mercurius C30
- kiemplant Urinewegen/lever/prostaat/glyco
- habifac
- lymfomyosot
- Urostei
- Chlorella
.

momenteel staat er een octaeder op het erf, tegen de electro magnetische straling. Dit werkt goed, kan ik aan mijn andere paard merken :j

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:07

heb je hem toevallig laten nakijken op een maagzweer? :o
ik weet niet waarom maar daar dacht ik gelijk aan toe ik je post las :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:12

Pellie schreef:
Aanvulling:

Gam heeft als ik er niet op let, snel last van overgewicht, ziet er opgeblazen uit vooral bij rijk hooi en vol op het gras staan. Met een hooi dieet is het binnen de perken te houden. Verder is hij thuis erg moe, fut-,en energieloos: ziet er zo ook uit.
Hij kampt al bijna 5 jaar met drainage problemen waar ik (en natuurgenezers) de hoogspanningskabels de schuld van gaf. Heeft ook een enorm dikke koker gehad, nu alleen op rechts, links is goed.

Meerdere onderzoeken geven niks concreets aan.

Nu staat hij sinds 3 weken weer op gras en ik zie hem weer groeien (merk het ook aan de singel), heeft kleine oogjes, staat als een zak zout op het land. Alleen met rijden is hij energiek en alert etc.

Heb je hem wel eens laten testen dmv een Lecherantenne, zo ja wat is daar uitgekomen? Al aan inwendige schimmels gedacht?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:20

Bij een maagzweer worden paarden vaak mager, dus dat lijkt me geen eerste gedachte bij een te dik wordend paard.

Ik ben ook wel benieuwd... heb je die kruiden en supplementen allemaal op eigen houtje gegeven, of heb je er een holist/homeopaat/veterinair natuurgeneeskundige bij gehad?