[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje87

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:02

ik had even een vraagje, misschien dat jullie het weten

Mijn paardje ( haflinger ) schuurt het hele jaar door dr staart. Ze schuurt niet tot bloedens toe, maar gewoon dr haren eraf. Weten jullie misschien iets wat ik er tegen kan doen?

De DA heeft al gekeken en die zei dat het geen zomerexzeem kan zijn omdat ze het hele jaar door gaat.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:29

Heb je wel op tijd wormenkuur gegeven? Neem aan van wel, dus dat zal het wel niet zijn. Voor de rest zou ik het niet weten!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:34

Heeft je DA al bekeken wat het dan wél is? :o?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:35

Ja lijkt me inderdaad ook wel zo logisch dat je dan gaat kijken wat het wél is! :+

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:38

Euhm... andere kruipende beestjes? Of misschien een (lichte) vorm van insuline-resistentie?
Lijkt mij ook wat handiger als je DA wat verder had doorgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:42

ellepel schreef:
mindin:
mooie deken,maar wat zit die buikflap ver naar achter joh!
heb je een ruin?
kon nog wel es leuk worden met plassen

Ik heb idd een ruin, maar ik vind de buikfalp op de foto sowieso vrij naar achteren getrokken. Volgens mij kun je er wel voor zorgen dat ie goed kan plassen. Er zitten vaak meerdere lusjes op de rug, dan doe ik het elastiek een lusje verder naar voren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:04

Die deken hebben wij ook in het assortiment.
Weet niet wat er bij staat als omschrijving, maar die deken is dus een vliegendeken in eczeemmodel he, geen eczeemdeken!
Hij is gewoon fijnmazig zoals een normale vliegendeken, maar dan met vaste hals en een buikflap.
Pasvorm vind ik wel mooi, ze vallen ook wel ruim.

Die eczeemdeken die ik heb geplaatst is verkrijgbaar vanaf ondermaat 105 cm en de vliegendeken vanaf 125 cm :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:12

Hij staat te boek als vliegendeken en eczeemdeken. Ten minste zo staat hij in de catalogus.
Ach ja, ik had ook nog een fijnmazige vliegendeken nodig, bestel ik er nog wel een eczeemdeken bij.
Citaat:
Robust nylon material. The rug against blackfly and eczema. With extra long neck section, extra wide belly bib and tail protection with Velcro fastening. Itching tends to make the horse chafe. Even the best material cannot guarantee against wear due to chafing and wearing through. Dries very quickly after a rainstorm and prevents sweating due to its good air circulation. Washable up to 30°C.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 00:32

Ik zal me ook weer even melden, er is inmiddels bloed afgenomen bij Briesje, gewoon even om uit te sluiten dat het een tekort ergens aan is of een slecht werkende lever ofzo, en omdat het voer een rol kan spelen.
De uitslag was optimaal, hij is wat dat betreft echt zo gezond als wat.
We zouden gaan proberen om 20 dagen geen krachtvoer te geven om te zien of het daar niet aan lag (alles wat je probeert moet je minstens twintig dagen doen), maar voordat we dat zouden proberen was het misschien wel zo slim om te kijken of hygiëne (poetsen) geen rol speelde, omdat ik twee weken weg was geweest en in die twee weken was hij niet geborsteld en was het erg toegenomen ("het"= jeuk, toen met name op schouder, schoft en zij, dus niet in de manen en staart, wat dat betreft is het duidelijk ook geen zomereczeem).
De manen waren dankzij de sla-olie kuur gewoon genezen (met hulp van betadine waar het open was geschuurd).

Enfin, de dierenarts zei dat het heel goed mogelijk was dat de huid gewoon dagelijks goed gereinigd moest worden, en wel met gewone pure zeep die je hier in lange staven van ongeveer een meter koopt. Deze zeep bevat geen parfum en andere toevoegingen. Ik was hem hier dagelijks mee en het resultaat was na twee dagen al goed zichtbaar en merkbaar. Hij staat zonder dek en schuurt nauwelijks. (We wassen hier trouwens gewoon met koud water, dus hij gaat onder de spuit, inzepen en weer de spuit erover. Hij loopt zelf al de douche ruimte in, het is nu routine).

Misschien ook een tip voor andere "vage" schuurders (waarbij het dus niet om zomer eczeem gaat). Voor Ilsje87 bv. Soms hebben staartschuurders nl niet eens zo'n last van jeuk aan hun staart, maar aan hun kont (vandaar dat wormen een rol kunnen spelen, sommige leggen eitjes rond de anus). De delen achter de staart en de achterkant van de staart zelf goed schoon houden kan dan helpen.

Die zeep voorkomt dat er schimmels en bacteriën groeien die huidproblemen veroorzaken of verergeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 06:00

lusitana:
wat apart dat bij veel poetsen het beter gaat?
heb je al eens je paard helemaal gewassen?
en weet je zeker dat er geen luis of mijt zit.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:04

opisop_shop schreef:
Die deken hebben wij ook in het assortiment.
Weet niet wat er bij staat als omschrijving, maar die deken is dus een vliegendeken in eczeemmodel he, geen eczeemdeken!
Hij is gewoon fijnmazig zoals een normale vliegendeken, maar dan met vaste hals en een buikflap.
Pasvorm vind ik wel mooi, ze vallen ook wel ruim.

Die eczeemdeken die ik heb geplaatst is verkrijgbaar vanaf ondermaat 105 cm en de vliegendeken vanaf 125 cm :)

Super, wanneer krijg je hem binnen ?

en wat moet die kosten ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:42

Lusitana schreef:
wel zo slim om te kijken of hygiëne (poetsen) geen rol speelde, omdat ik twee weken weg was geweest en in die twee weken was hij niet geborsteld en was het erg toegenomen ("het"= jeuk, toen met name op schouder, schoft en zij, dus niet in de manen en staart, wat dat betreft is het duidelijk ook geen zomereczeem).
.

nou tis alsof je mijn paardje beschrijft!!
en de DA heeft het bij mij ook op dagelijks poetsen gegooid, en nu met de prik jeukremmer erbij gaat het echt vele malen beter :j
ik poetste ook weinig omdat ik vind dat je een 2 jarige niet zoveel hoeft te poetsen enz...
maar blijkt dus toch dat hij het nodig heeft ....

alleen mijn paard heeft op bepaalde stukken wel jeuk in de manen...

en ik stel nog een keer mijn vraag aangezien niemand mij het antwoord heeft gegeven ;(

ikdoemaarwat schreef:
appelazijn.....moet je dat dagelijks geven?
als hij straks op het land staat komt ik maar 3 x per week
voor de rest wordt hij in de gaten gehouden

en hij komt er maar 1 x per week vanaf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:53

Volgens mij is dat wel het beste ikdoemaarwat, dagelijks bedoel ik dan.

Trouwens, elke dag wassen met zeep, droogt dat niet uit?

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:03

Hebben jullie de dekens alweer op?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:37

Zo wat gaat het ontzettend hard hier.

Mijn pony had zijn deken ook weer op, maar toen ik gister op stal kwam stond hij zonder.
Had menner zelf zijn deken uitgedaan (hoe hij dat heeft gedaan geen idee) en was er een deel kapot gescheurd.
Nu staat hij dus een dagje zonder, en dan straks maar de nieuwe deken erop.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:09

mondriaan schreef:
Hebben jullie de dekens alweer op?

Nope nog steeds niet *\o/* maar winterdeken is al wel weer af sinds begin deze week.

Elke dag wassen met zeep lijkt mij ook niet zo best maar ik denk dat elke dag afspoelen met gewoon water niet erg is. En daar haal je toch ook een boel stof, kriebel en zweet mee weg.

@ ikdoemaarwat: ik heb geen ervaring met appelazijn maar het lijkt mij toch ook dat je het iedere dag zou moeten geven :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:15

Dames, kijken jullie wel uit met appelazijn?
Is gewoon azijn=zuur en dat kan maagklachten geven ;)
Niet alle paarden reageren er goed op met alle gevolgen van dien.

Lusitana: Wat apart zeg! Elke dag met zeep wassen lijkt me op lange duur niet echt optimaal. Maar zolang het helpt, gewoon doen! Wel raad ik je aan om de huidconditie goed in de gaten te houden hierdoor.

Wat betreft dingen bijvoeren: Elke dag, anders bereik je geen optimaal resultaat.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:25

Weet iemand welke eczeemdekens er zijn? Ik had die bruine maar die gaat snel kapot.. zijn er ook eczeemdekens met los nekstuk?
En wanneer moet ik beginnen met de deken opdoen om het te voorkomen?
:o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:15

appie reageerd dus slecht op appel.
hij heeft een tijd appelazijn door het voer gehad en begon toen met zijn hooi te soppen.
sommige paarden doen dat namelijk omdat ze maagpijn hebben.
ben gestopt met de azijn en het soppen was over..

hearts4horses:
kijk zelf even op google?
gewoon intypen eczeemdeken en dan op afbeeldingen klikken.
er komen steeds meer soorten bij en zo kun je ze zelf goed bekijken.

de deken moet eigenlijk nu op,de vliegjes vliegen al dus als je nu op legt ben je de jeuk voor.
ik kan wachten tot mijn pony begint met kriebelen en dan pas de deken op leggen.
maar andere paarden blijven dan dus doorjeuken en die moeten eigenlijk nu al de deken op

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:39

Ik durf het dus niet aan, te gaan wachten tot ze beginnen met schuren en dan pas de deken erop. Ik ben het liever wat voor. Daar heb ik nog geen slechte ervaringen mee, al zie ik mijn paard liever bloot natuurlijk..
Ik heb de losse halsdeken dus nu al bijna 3 weken op, opzich is dat nog wel vrij laat. Want ik ben vorig jaar en het jaar daarvoor al begonnen in februari.

Er is ook een topic met vergelijking van eczeemdekens. De meningen lopen gewoon mega uiteen. De ene heeft liever een goedkope deken en doet daar met plezier 1 seizoen mee. Terwijl de ander liever meer betaald in de hoop meerder seizoenen met een deken te kunnen doen. De een heeft lieve hele stugge stof, het andere paard krijgt daar juist schuurwondjes van. Dus dat is echt iets wat je zelf ook even moet gaan bekijken, ook in een ruitershop, wat je zelf fijn vindt voelen en hoeveel geld je ervoor over hebt... de prijzen lopen uiteen van 60 euro tot 200 euro..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:26

ellepel schreef:
lusitana:
wat apart dat bij veel poetsen het beter gaat?
heb je al eens je paard helemaal gewassen?
en weet je zeker dat er geen luis of mijt zit.

Ik had hem al eens eerder gewassen, maar dit moet echt dagelijks om zijn huid echt goed schoon te houden. Een keer helpt niet. Ik kom hier straks op terug.
Het leek de dierenarts onwaarschijnlijk dat het beestjes waren, maar hij was bereid om schraapsel mee te nemen om onder de microscoop te leggen om het zeker te weten, maar hij had daarvoor geen goede buisjes bij hem (hij kwam nl voor andere paarden met tandproblemen), dus dat laat nog op zich wachten.
Overigens vond hij het nog steeds een goed idee om pro biotica te blijven voeren omdat dat hem ook erg hielp.

Citaat:
nou tis alsof je mijn paardje beschrijft!!
en de DA heeft het bij mij ook op dagelijks poetsen gegooid, en nu met de prik jeukremmer erbij gaat het echt vele malen beter
ik poetste ook weinig omdat ik vind dat je een 2 jarige niet zoveel hoeft te poetsen enz...
maar blijkt dus toch dat hij het nodig heeft ....

Alleen mijn paard heeft op bepaalde stukken wel jeuk in de manen...

De mijne had ook stukken in de manen die jeukten, en daar heeft de sla-olie goed geholpen en waar het kapot was, betadine. Nu is hij helemaal jeukvrij wat manen betreft.

Wat dat poetsen betreft, dat kan per paard erg verschillen, hoe nodig dat is, maar jeuk kán een teken zijn dat er vuil ophoopt. En paarden die daar niet tegen kunnen moeten echt goed gereinigd. En dat brengt me op:
Citaat:
Trouwens, elke dag wassen met zeep, droogt dat niet uit?

Citaat:
Elke dag wassen met zeep lijkt mij ook niet zo best maar ik denk dat elke dag afspoelen met gewoon water niet erg is. En daar haal je toch ook een boel stof, kriebel en zweet mee weg.

Het is juist de bedoeling dat het huidvet weggenomen wordt zodat er geen ander vuil aan kleeft, zeg maar. Vergelijk het met iemand met een vette huid, als je die niet goed reinigt en geen uitdrogende middelen gebruikt, krijgt die puistjes en al komen die puistjes niet persee daarvan dan helpt het nog om het goed te reinigen om er vanaf te komen....

We spoelen hier altijd al dagelijks de paarden die gezweet hebben (en dat is de meeste tijd van het jaar dagelijks) helemaal af na het werk om het zweet en stof weg te spoelen, maar dit bleek niet voldoende voor Briesje.
Citaat:
Lusitana: Wat apart zeg! Elke dag met zeep wassen lijkt me op lange duur niet echt optimaal. Maar zolang het helpt, gewoon doen! Wel raad ik je aan om de huidconditie goed in de gaten te houden hierdoor.

Dagelijks met deze zeep wassen is op zich niet slecht voor een huid. We doen het gewoonlijk niet bij paarden omdat we willen dat ze hun huidvet voor bescherming houden, maar in dit geval lijkt het huidvet juist het probleem.
Uiteraard houd ik de huid in de gaten, maar voorlopig is die alleen maar vooruit gegaan. De dierenarts heeft dit paard al lang onder behandeling (er is dus al van alles geprobeerd) en had hem eerlijk gezegd nog nooit zo goed gezien, ook al was hij in mijn ogen dus verslechterd na die twee weken vakantie.
Iedereen zegt eigenlijk hetzelfde, dat hij zo enorm is opgeknapt in alle aspecten. :o
In elk geval moet ik het dus 20 dagen volhouden en daarna gewoon kijken hoe vaak voldoende is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-04-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:28

weet je wat mij juist is opgevallen bij paarden met zomereczeem?
dat die juist vaak een erg droge huid hebben,ook heb ik het idee dat ze minder drinken dan andere paarden..

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:30

ellepel schreef:
weet je wat mij juist is opgevallen bij paarden met zomereczeem?
dat die juist vaak een erg droge huid hebben,ook heb ik het idee dat ze minder drinken dan andere paarden..

kan ik zeggen dat die van mij heel veel drinkt, en sophie heeft ook geen droge huid

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:51

ohw.nou..
hahaha,dan heb ik niks gezegd :x

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:52

Zo ben net even bij de winkel geweest en ik twijfelde om te starten met Puur Culico of met Drainage compostium.
Ze adviseerde me om met beide te gaan starten. Nu staat op de verpakking, 1 a 2 keer per dag 20 - 30 druppels.
Wat adviseren jullie voor dosering?