[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:16

Kinke schreef:
Pink_Horizon schreef:
Ik heb hem juist sinds vanmiddag af gelaten. Ben heel benieuwd...
2 November, zou onderhand toch wel moeten kunnen...

die vliegjes weten niet dat het al 2 november is Knipoog Haha!
Kortom, geen datum aanhouden maar gewoon het weer in de smiezen houden.

zou het helpen als we ze een kalender geven ? Knipoog

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:07

misschien een goed plan...en zet dan op die kalender dat het het hele jaar door december is Knipoog

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:15

Beetje laat maar ik heb op 24 oktober een mail ontvangen van de STEHD. Vorig jaar heb ik met mijn fjordje samen met een andere fjord op stal meegedaan het het onderzoek onder leiding van dhr E. Laarakkers.
Er was een paard die een placebo medicijn krijg en de andere de echte. Wij wisten echter niet welk paard wat kreeg. Ook werden beide fjordjes onder de zelfde omstandigheden gehouden en kregen hetzelfde voer.
Naja afijn zie onderstaande mail voor de conclusie van het onderzoek.

Citaat:
De Bilt, 24 oktober 2008

Geachte deelnemers,

Vorig jaar heeft STEHD een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar de behandeling van staart- en maneneczeem bij paarden. Het onderzoek werd uitgevoerd om aan te tonen dat het toedienen van een door een fabrikant ontwikkeld voedingssupplement “suikerbalans” positief zou werken op het verminderen van de klachten. In 2006 zijn in een pilot 25 paarden met het supplement suikerbalans behandeld als onderdeel van een holistische behandeling voor staart- en maneneczeem. Deze dieren vertoonden allen een zeer goede verbetering en op basis daarvan is het wetenschappelijke onderzoek opgezet.

Het wetenschappelijk onderzoek was een dubbel blind, placebo gecontroleerd onderzoek, dat inhoudt dat noch de eigenaar van het paard, noch de onderzoekster wisten welk paard het supplement en welk paard het placebo (nep) middel toegediend hebben gekregen. De code werd pas verbroken nadat alle analyses gedaan waren.

Bij een wetenschappelijk onderzoek worden alle mogelijke factoren zoveel mogelijk gelijk gehouden en daarom mochten de deelnemende paarden niet individueel behandeld worden volgens een holistisch protocol. Ondanks de zorgvuldige proefopzet, zijn er, mede door invloeden van buitenaf waar wij verder geen controle over hadden, geen wetenschappelijke conclusies aan de resultaten toe te kennen; noch positief, noch negatief. Wij zijn ook teleurgesteld, maar we zijn wel van plan om in de toekomst nader wetenschappelijk onderzoek te doen naar dit product.

Mocht u meer informatie willen hebben hierover, neemt u dan contact op met de holistische praktijk voor dieren Den Hoek, Eric Laarakker of Charlotte Willekens (030 296 14 62).

Namens iedereen, die bij het onderzoek betrokken was, willen wij u hartelijk danken voor uw inspanning, tijd en inzet die u aan dit onderzoek besteed heeft en uiteraard vergeten wij in onze dankbetuiging de trouwe medewerking van uw paarden niet.

Laura Vintges, namens

STEHD, Stichting Educatie Holistische Diergeneeskunde

Nou weer een middel die wij afkunnen schrijven....

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:53

Even een stipje, ben nog niet eerder in het nieuwe topic geweest.

Helaas heeft Licor zijn zuurgespaarde stukje manen dit weekend weer afgeschuurd. Volgende winter koop ik mij een losse hals, dit kan toch echt niet meer, verdomme... het is november!!!!!!!!!!! Boos!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:02

Idra schreef:

Helaas heeft Licor zijn zuurgespaarde stukje manen dit weekend weer afgeschuurd. Volgende winter koop ik mij een losse hals, dit kan toch echt niet meer, verdomme... het is november!!!!!!!!!!! Boos!

Toch niet zijn hele manenkam hé Huilen
Wat zonde
Leef met je mee, Ach gut

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:04

Dat is balen idra!! Stom he!! HET IS NOVEMBER Scheve mond

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:07

CarolShadow schreef:
Idra schreef:

Toch niet zijn hele manenkam hé Huilen
Wat zonde
Leef met je mee, Ach gut

Nee, gelukkig niet alles, hij heeft altijd maar last op een klein stukje:
Afbeelding
Het stukje dat op deze foto korter is dan de rest, maar is nu dus weer helemaal weg Huilen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:28

Mag ik even zeggen, wat een kwijlpaard! Heel zonde van z'n manen zeg, maar dan moet je eens de manen (ehum, maanTJES) zien van mijn paardje :'( Hij heeft nu voor de helft hangend en de helft punk rechtop Tong uitsteken .... over z'n staart begin ik maar niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:31

Net zoiets als bij mijn paard dus Clown De helft is weg en de andere helft nog heel. Alleen dan heeft jou paard STUKKEN mooiere manen.
Wat een héerlijk paard trouwens! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:46

idra:

valt me op dat veel eczemers op dat stuk jeuk hebben, tot halvewege de manenkam en daarna niet meer.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:06

Misschien omdat dan de meeste mensen ingrijpen? Tong uitsteken

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:28

Of omdat ze daar het makkelijkste kunnen schuren. Op dat punt kunnen ze nog net hun volle gewicht erachter zetten, verder naar het hoofd toe wordt de druk die ze kunnen uitoefenen steeds minder...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:41

Idra: Jeetje wat zonde!!!!!! Mooi paardje trouwens! Knipoog Haha!
die van mij schuurt juist alleen soms nog bovenin vlakbij zijn manenkam. Of dit nou gewoon gewoonte is?
Verder groeien ze nu goed ik zie hem soms ondanks deken nog met zijn staart wat schuren maar niet heftig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:19

Inderdaad, mij valt het ook op dat de lichte en matige gevallen tot halverwege de manenkam schuren.
Alleen bij de erge gevallen heb ik gezien dat ze de gehele manenkam schuren.

Mijn pony doet het hoofdzakelijk in het midden?!? Blijf het gewoon een rotziekte vinden.
Ik mag aannemen dat het een 'ziekte' is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:28

hebben jullie dieren dan toevallig op die plek in het midden van de manenkam een haarwervel zitten?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:03

Wauw wat een mooi paardje zeg Bloos!
Manen vind ik nog mooi eruit zien Nagelbijten / Gniffelen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:05

Ellepel: wat bedoel je precies met ´haarwervel?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:18

ellepel schreef:
idra:

valt me op dat veel eczemers op dat stuk jeuk hebben, tot halvewege de manenkam en daarna niet meer.

klopt, Misty ook!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:52

ellepel schreef:
hebben jullie dieren dan toevallig op die plek in het midden van de manenkam een haarwervel zitten?

Uitleg? wat bedoel je?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:13

Ik gok dat ze een kruin bedoeld, dus dat de haren daar uit elkaar groeien, en je een "open plek" krijgt waarbij de muggen direct op de huid kunnen komen.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:44

Nee, die van mij heeft geen enkel kruintje op haar hele hals niet. Bovendien heb ik juist begrepen dat de jeuk vooral op de manen en staart is omdat de mugjes nou juist graag tussen de lange haren kruipen.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:26

Mijn fjordje schuurt haar manen weer No Cheer
Ik had ze net weer gespaard om beetje boog te kunnen knippen waren best weer mooi en nu heb ik ze weer kei kort moeten knippen Verdrietig
Maar wel beter voor haar Ja

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:51

Aline4 schreef:
Nee, die van mij heeft geen enkel kruintje op haar hele hals niet. Bovendien heb ik juist begrepen dat de jeuk vooral op de manen en staart is omdat de mugjes nou juist graag tussen de lange haren kruipen.

Dan zouden de paarden waarvan de manen eraf geschoren worden minder last moeten hebben,neem ik aan, en dat is helaas niet zo.
Wel denk ik dat de huid daarentegen veel bewerkbaarder is dan ander soort huid (gehele lichaam), de huid is bij manen en staart volgens mij anders van structuur dan bijv. de huid bij nek-buik-benen-flanken-billen.
Heb ook nog nooit gezien dat een paard de benen schuurde.(iemand ervaring met een paard die andere ledematen kapot schuurt?)

Ja ik blijf maar bedenken wat nou iets op zal brengen, en nu dus weer de structuur van de huid, en volgende week zit ik weer ergens anders over te denken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:19

CarolShadow schreef:
Heb ook nog nooit gezien dat een paard de benen schuurde.(iemand ervaring met een paard die andere ledematen kapot schuurt?)

Yep, een paard van een kennis van mij bijt zijn voorbenen mn. het pijpgedeelte tot bloedens toe stuk en schuurt met de buik over de grond zodat het daar ook helemaal stuk gaat.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:24

CarolShadow schreef:
Dan zouden de paarden waarvan de manen eraf geschoren worden minder last moeten hebben,neem ik aan, en dat is helaas niet zo.
Wel denk ik dat de huid daarentegen veel bewerkbaarder is dan ander soort huid (gehele lichaam),

Toen mijn paarden een paar jaar terug nog zomereczeem hadden, hadden ze beide de manen tot aan de voorknieen.
Kruising fjord/fries dus dat was een dikke bos.
Met longeren en rijden merkte ik dat het vooral met draf begon te irriteren.
Eigenlijk helemaal niet zo gek want als de huid al stuk is en er komt zo'n gewichtige manenbos in beweging dan lijkt me dat niet echt lekker.
We hebben toen bij beide de manen tot een fjordenboog geknipt. ( De manen hangen nog voor de sier in een grote bos in de kamer Knipoog )
Door die fjordenboog kon ik de huid beter behandelen en de paarden liepen weer met veel meer lol.