Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:09

@Dennis, het feit dat hij zomaar bevangen is geweest, is al géén goed teken. En dan vind ik (persoonlijk) ook niet dat het goed gaat met een paardje.
Hij is inderdaad buikig en een beetje armig op de rug. Het lastige is dat veel mensen vaak wachten met de diagnose tot het paard echt slechter is (dan zijn ze pas overtuigd als het ware). Maar stel dat je paardje bijv weer bevangen wordt, dan zijn de toekomstvooruitzichten een stuk slechter! Een paard dat eenmaal bevangen is geweest, wordt het nu eenmaal sneller weer! Zijn vacht en zijn thermostaat zijn afgelopen winter dus al van slag geweest (veel haar en erg warm). Hoe is zijn huid? En zijn ogen en neus zijn die mooi schoon? Heeft hij kuiltjes boven zijn ogen of bobbels? Plast en drinkt hij veel of weinig?

@ Focussed (qua advies dat je Dennis gaf :o ) : 1 maand op proef op pergolide heeft niet zoveel zin, na ongeveer 3 weken gaan de echte wijzigingen pas komen, dus dan in ieder geval 2 maanden op proef!

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:10

Oeps haha stom idd, zou dan minimaal 2 maanden proberen! :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:17

En iets anders Dennis, als je nog niet aan de medicijnen wilt, dan is er een supplement dat je zou kunnen geven dat met name bij beginnende gevallen en ook ter ondersteuning naast pergolide kan worden gegeven. Het is een kruid en het zit als enige bestandsdeel in Provarium Breeding van de Groene Os. Ik heb bij mij op stal goede resultaten gezien bij oude shet die helemaal opleefde en goed ging verharen erdoor.
En 15 jaar is eigenlijk "te jong" om al oud te zijn bij een shet :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:44

Hij is idd pas 15, en zeker niet al 15. De bedoeling is dat hij toch minimaal nog 15 jaar mee gaat :j. Maar afgelopen jaar (hij is vorig jaar begin augustus bevangen geraakt) is hij 5 jaar ouder geworden.

Hij is in prachtige conditie bevangen geraakt. Werd al jaren op de zelfde manier gehouden zonder problemen.
Hij kon van de winter geen 5 minuten stappen. VA laten komen, op het oog alles goed, bloed laten trekken, alles prima. Dus toen maar geschoren, hij knapte daar flink van op. Maar hij heeft het veel eerder koud dan m'n andere pony's (hoeft maar even te regenen met wat wind en hij staat te rillen, en van het voorjaar heeft hij ook veel langer dan de andere met deken gelopen).

Ogen en neus zijn normaal gesproken gewoon schoon. Wel eens een prutje in z'n ooghoek, maar niet meer dan bij m'n andere pony's. Drinken en plassen weet ik eigenlijk niet, niet zo veel dat het op valt. Hij staat 24/7 buiten in een groep met een automatische waterbak, dus kan moeilijk controleren hoeveel hij drinkt, en kan ook niet aan een natte stal oid zien of hij veel plast.
Bultje/kuiltje boven zijn ogen zal ik echt na moeten kijken, weet het niet eens uit m'n hoofd. Dus zeker niet een duidelijke kuil of een grote bobbel. Ik dacht hele kleine bollingen.

Ik zal van de week tijdens het telefonisch spreekuur (wat op een rot tijd valt voor mij kwa werk) proberen met een VA te overleggen.
En even kijken naar dat supplement.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:52

Bij cushing is door de overproductie van het hormoon cortisol de thermostaat ook helemaal van slag door die verstoorde hormoonhuishouding. Dus paarden hebben het of snikheet of koud terwijl er niet perse aanleiding toe is. Hele zere en gevoelige voeten hoort ook een beetje bij het plaatje, maar ook natuurlijk bij hoefbevangenheid ..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:05

Jannepauli schreef:
Liljebo - ik stuur Lars meteen een mail; zodra ik antwoord heb krijg je een pb!

ok bedankt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:09

Ok hier net de da. gehad; 3 van de 4 paarden problemen met luchtwegen en twee met cushing lijkt wat ver gezocht. Vooralsnog lijkt het probleem in omgeving te zitten (wei/stal) dus daar veranderen we wat zaken, maar met Billy gaat het ronduit beroerd. Hartslag en ademhaling was schrikbarend hoog. Paardje heeft het heel zwaar. Bloed wees wat verhoogde leverwaarden en worden nu doorgestuurd naar lab. Ze krijgen alledrie een behandeling met 'pufjes' voor de benauwdheid.
Medicatie zonder uitsluitsel wordt hier niet gedaan en ze gebruiken liever geen cortisonen voor de test ivm verhoogde kans op bevangenheid. Vandaar eerst gewoon onderzoek om te kijken of er reden is voor verder onderzoek.
pergolit wordt hier niet meer verstrekt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:11

Liljebo, volgens mij is er ergens een internetsite waar je met recept wel terecht zou moeten kunnen. Anders evt in NL provarium breeding bestellen?
Luchtwegen en gevoeligheid voor bijv longonsteking gaat overigens wel op met evt cushing. Ik zou het zeker voor de oudste niet zomaar aan de kant schuiven ..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:10

nee, doe ik ook niet, maar ik weet niet of het verstandig is om nu, tijdens de medicatie die ze al krijgen, zelf met medicatie te gaan experimenteren. Lijkt me toch risico inhouden. Het is overigens de 7 jarige shet die er zo slecht aan toe is. Bloed is naar lab voor verder onderzoek, maar er is geen longontsteking.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:20

liljebo schreef:
nee, doe ik ook niet, maar ik weet niet of het verstandig is om nu, tijdens de medicatie die ze al krijgen, zelf met medicatie te gaan experimenteren. Lijkt me toch risico inhouden. Het is overigens de 7 jarige shet die er zo slecht aan toe is. Bloed is naar lab voor verder onderzoek, maar er is geen longontsteking.

Nee ik zou ook niet zo maar gaan experimenteren. Vlgs mij zit er in het topic nog iemand in Zweden, misschien kun je daar ook nog mee overleggen hoe zij het aanpakt. Ben even naam kwijt..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:06

Liljebo, je hebt PB met adres!

Ik zou zeker in deze fase niet gaan experimenteren met medicatie of supplementen die wel degelijk invloed op de gezondheidstoestand hebben. Wat dat betreft mogen de adviezen hier best wel een tandje terug - er zou op z'n minst bij geschreven moeten worden dat overleg met een arts gewenst is! - als niet medicus mág je geen medicatieadvies geven. Dat is strafbaar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:15

Wil iemand gaan experimenteren met medicatie zal er altijd overleg moeten zijn met een DA, anders raak je nooit aan de medicatie toch? Dus dat lijkt me een ingebouwd veiligheidsmechanisme

Overigens mag medicatie advies volgens mij wel, maar voorschrijven, verstekken of het stellen van een diagnose is alleen voorbehouden aan een opgeleid arts.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:49

Vooralsnog houdt ik mij natuurlijk aan de 'pufjes' Billy is er beroerd aan toe, dus ik moet erg opletten wat ik doe. Het bloed wordt in het lab verder onderzocht ivm leverwaarden en dan hoop ik wat meer helderheid te hebben. Op dit ogenblik ziet de da aanvullende behandeling tegen cushing niet zitten. Dat doen ze eigenlijk toch al niet zonder testen.

Ik ga uiteraard contact opnemen met de persoon die ik van Jannepauli heb gekregen en die in zweden woont en de situatie hier kent. Ik zal daar de exacte situatie uitleggen incl behandelaars en dan hoop ik op die manier meer zicht (en grip) op de situatie te krijgen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:40

hai,

mag ik hier ook even binnenvallen ??

vandaag is ons opaatje schraubey ( 30 jaar ) een dagje naar de kliniek geweest. schraubey doet mee aan een proef met het medicijn Prascend van boehringer-ingelheim. er is bloed onderzocht en er zijn foto,s van zijn voetjes gemaakt. zijn hart is gecheckt. en hij heeft net zijn eerste pilletje binnen. mijn plan is om een dagboekje bij te houden met foto,s. zodat we kunnen zien of hij nog opknapt. t is natuurlijk wel een heertje op leeftijd

wordt vervolgd :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:58

Prancend is toch hetzelfde als Pergolide?
Waarom moet dat dan getest worden, het wordt toch al lang gebruikt?
Of zitten er toch ook andere stoffen in?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:04

ehh waarom ik zou het niet weten eigenlijk, vond het een mooi aanbod :+

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:21

Zat ie van jou al aan de pergolide?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:47

Oh, wat een leuk initiatief, voor jou inderdaad een goed aanbod.
Is dat via je je dierenarts gegaan?
Ben benieuwd hoe hij reageert.

maar wat Cynthiar zegt... is het een ander middel en moeten al onze paarden dan weer door een wennings-fase heen?
Dat zou mooi balen zijn!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:05

opaatje heeft er nooit eerder medicijnen voor gehad, het mager worden en wegvallen van spieren heb ik eigenlijk nooit zoveel aandacht aan geschonken, hij heeft geen kiezen meer dus wij dachten dat hij daarvan zo inkakte, totdat hij eruit begon te zien als een langharige cavia :+

de DA belde of hij opaatje mocht lenen,

ik zal morgen de bijsluiter eens doorlezen t is volgens mij pergolide inderdaad, of er nog wat meer in zit ???? ik zou het niet weten :o

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:27

liljebo schreef:
Ok hier net de da. gehad; 3 van de 4 paarden problemen met luchtwegen en twee met cushing lijkt wat ver gezocht. Vooralsnog lijkt het probleem in omgeving te zitten (wei/stal) dus daar veranderen we wat zaken, maar met Billy gaat het ronduit beroerd. Hartslag en ademhaling was schrikbarend hoog. Paardje heeft het heel zwaar. Bloed wees wat verhoogde leverwaarden en worden nu doorgestuurd naar lab. Ze krijgen alledrie een behandeling met 'pufjes' voor de benauwdheid.
Medicatie zonder uitsluitsel wordt hier niet gedaan en ze gebruiken liever geen cortisonen voor de test ivm verhoogde kans op bevangenheid. Vandaar eerst gewoon onderzoek om te kijken of er reden is voor verder onderzoek.
pergolit wordt hier niet meer verstrekt.

Heb je al laten checken op longworm?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:34

Jannepauli schreef:
Liljebo, je hebt PB met adres!

Ik zou zeker in deze fase niet gaan experimenteren met medicatie of supplementen die wel degelijk invloed op de gezondheidstoestand hebben. Wat dat betreft mogen de adviezen hier best wel een tandje terug - er zou op z'n minst bij geschreven moeten worden dat overleg met een arts gewenst is! - als niet medicus mág je geen medicatieadvies geven. Dat is strafbaar.

Nee en een DA die als "test" voor cushings de dingen test die de Da in zweden heeft getest dat is wel handig... NOT
Uiteraard is alles in principe het beste in overleg en met medeweten van een DA. Maar dat spreekt in principe vanzelf want zonder dat kom je niet aan je medicijnen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:37

Daar zijn ze dan, de nieuwe prijzen ( gelden voor de DA, dus kans dat er nog een marge bovenop komt)

Productnummer Artikelbeschrijving Prijs voorradig
200-hcm-1161 Prascend (Pergolide Mescilaat) 160 x 1 mg 306.99 € ongelimiteerd
200-hcm-1161 Prascend (Pergolide Mescilaat) 60 x 1 mg 133.00 € ongelimiteerd
200-hcm-1169 Pergolide 100 x 1,0 mg 120.90 € ongelimiteerd
200-hcm-1169 Pergolide 30 x 1,0 mg 42.60 € ongelimiteerd

Ik geloof dat het tijd wordt voor een actiegroep

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:39

cynthiar schreef:
Prancend is toch hetzelfde als Pergolide?
Waarom moet dat dan getest worden, het wordt toch al lang gebruikt?
Of zitten er toch ook andere stoffen in?

is exact hetzelfde alleen met een ander prijskaartje.
Het is dus echt onzin om dit te testen.Dat moet de da ook weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:41

Jannepauli schreef:
Daar zijn ze dan, de nieuwe prijzen ( gelden voor de DA, dus kans dat er nog een marge bovenop komt)

Productnummer Artikelbeschrijving Prijs voorradig
200-hcm-1161 Prascend (Pergolide Mescilaat) 160 x 1 mg 306.99 € ongelimiteerd
200-hcm-1161 Prascend (Pergolide Mescilaat) 60 x 1 mg 133.00 € ongelimiteerd
200-hcm-1169 Pergolide 100 x 1,0 mg 120.90 € ongelimiteerd
200-hcm-1169 Pergolide 30 x 1,0 mg 42.60 € ongelimiteerd

Ik geloof dat het tijd wordt voor een actiegroep

stelletje boeven -:(-
Zullen we 100 kilo pergolide uit china laten komen en zelf pillen maken?
Daar haalt BI het ook vandaan namelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:46

Overal waar ik kom|lees hoor je mensen klagen over de mega-prijsstijging (USA, Engeland, Duitsland, Scandinavie, Frankrijk).... ik snap niet dat het zomaar kan dat één farmaceut de markt zó op z'n kop kan zetten. Er komen meer en meer berichten van mensen die dit niet kunnen opbrengen, minstens 2 euro voor een 1 mg pil. Hoewel het uitzonderingen zijn, zijn daar mensen bij die soms wel op 9 mg zitten.. dat is toch niet vol te houden?