[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:00

zou dat ook niet door de vliegen kunnen komen ??
Heeft Appie nog hooikoorts nu dan ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:03

gisteren schudde hij maar 2x en vandaag zag ik hem ook maar 2x even kort schudden.
maar die dikke ogen vielen me echt op.

vliegen hebben ze daar volgens mij nog geen last van.
ik zal morgen es kijken of ik er een foto van kan maken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:10

Ik weet denk ik wel wat je bedoelt, een soort van dikke wallen onder de ogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:13

ja klopt,en dat heeft hij eigenlijk alleen maar in de hooikoortsperiode

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:35

gisteren is de dierenarts terug geweest (moest komen inenten) en hij denkt dan toch aan pollenalergie ...
Raar vind ik dat want er is geen snot of gehoest ?!

Hij heeft nu aangeraden met zo een doekje te rijden, dat ga ik morgen nu eens proberen ..

:P

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:30

perzie schreef:
gisteren is de dierenarts terug geweest (moest komen inenten) en hij denkt dan toch aan pollenalergie ...

Hij heeft nu aangeraden met zo een doekje te rijden, dat ga ik morgen nu eens proberen ..

De mijne heeft ook last van pollenallergie en is ook niet snotterig of hoesterig..
Dat kan best hoor, briesen doet de mijne met trainen wel meer.

tylando

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:47

mijne had met de paasdagen heel veel last, maar gisteren weer in buitenbak gereden en er was niks aan de hand...heel af en toe wat gebries....
morgen komt de chiropracter, zij is ook dierenarts en osteopaat.. zal eens aan haar vragen wat haar ervaringen ermee zijn.....ze komt eigenlijk voor zijn bewegingsgestel,maar vragen staat vrij toch? ik laat het jullie wel weten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:24

perzie, appie hoest ook niet en heeft momenteel ook een droge neus hoor,maar toch heeft hij wel pollenallergie :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:13

perzie schreef:

Onze ruin is ook heel allergisch, maar ook hij hoest niet en heeft geen snot! Hoeft dus niet perse.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:35

En gebruiken jullie ook zo een neusflapje ? of iets anders ...

Hoe weet je op voorhand dat er pollen zijn en ze er last van hebben ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:54

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:57

perzie schreef:
En gebruiken jullie ook zo een neusflapje ? of iets anders ...

Hoe weet je op voorhand dat er pollen zijn en ze er last van hebben ...

Wij gebruiken zo'n UV werende neusflap, ook met rijden. In de paddock heeft hij een cashel UV werend masker met neusflap op. Hij kotm dus nu absoluut niet meer buiten zonder een neusflap, ook in de trainingsmolen heeft hij die gewoon op aan zijn halster.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:50

euh vandaag neusflapje gebruikt, enne meneer was er niet zo echt tevreden mee
probeerde zijn neus nog meer in het zand te begraven (zelfs bij het draven)
Moet hij eraan wennen ???
Ga morgen eens bellen met Da of er echt geen andere oplossing bestaat ...
:(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:08

ik heb eerst een panty geprobeerd en toen een neusflapje,maar appie werd daar echt helemaal kriegel van en moest en zou die troep van zijn neus hebben :+

zijn ogen van vandaag:
Afbeelding
ik heb gekeken bij de rest van de paarden (ongeveer 15 stuks) en er was er eentje die het ook wat dikker had onder de ogen :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:02

Die van mij heeft begin dit jaar niet gehoest. Hij hoest al jaaaaaaaaaaren voor zijn hooikoorts/shaking periode (dus rond feb/mrt/apr) maar dit jaar eigenlijk vrij weinig...

ElineVh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:19

Er is vroeger al eens geprobeerd met een neusnetje bij Flinte. Maar we gaan het in de komende weken ook nog eens uitproberen. Viel me woensdag wel op tijdens het rijden dat ze meer moest niezen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:44

Coentjuh schreef:
Die van mij heeft begin dit jaar niet gehoest. Hij hoest al jaaaaaaaaaaren voor zijn hooikoorts/shaking periode (dus rond feb/mrt/apr) maar dit jaar eigenlijk vrij weinig...

Wat fijn!
Heb je hem nog met iets behandeld of zijn er bij de stalling dingen veranderd kwa omgeving, voer e.d.?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:20

ellepel schreef:
ik heb eerst een panty geprobeerd en toen een neusflapje,maar appie werd daar echt helemaal kriegel van en moest en zou die troep van zijn neus hebben :+

zijn ogen van vandaag:
Afbeelding
ik heb gekeken bij de rest van de paarden (ongeveer 15 stuks) en er was er eentje die het ook wat dikker had onder de ogen :j

Ellepel, goed dat je het in de gaten houdt die ogen, wat ik al eerder zei had die van mij een paar jaar achter elkaar aanvallen van maanblindheid wat nu gelukkig heel goed gaat dankzij de vliegenmaskers.
Ik heb contact gehad met Derek Knottenbelt hierover, wat en of er een connectie is met mijn headshaker, de pollenallergie, de ogen en nu het hoesten ook.
Dit was zijn anwoord:

This is not surprising at all. The first thing to relaise is that the cornea of uveitis cases is always affected during episodes of uveitis. The second thing is that the cornea is innervated by the ophthalmic branch of the trigeminal nerve.

There are corneal trigger factors for HS in any case and that sounds to me as though you have a ophthalmic and a maxillary trigger. This is frequently nasal allergies or pollen of particular types. It can also be light, warmth, cold, rain, particles and allergic conditions. Since HS is a summation disorder any extra input into the TG nucleus will likely trigger the condition as well. That’s probably how your case is running at the moment. The protection of the nose is the main thing but you can test the protection of the face / eye s as well if you like using sodium chromoglycate eye drops. Of course this will only help if the corneal trigger is an an allergic disease at that site. If the uveitis episodes are adding to it then that’s another issue and PBZ might help then.

The fact that it has been a HS case for many years does not suggest we can treat it – we may be able to manage it better though.

dus inderdaad wel een oogje houden op die ogen ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:23

ligt er ook aan hoe stevig het flapje is...ik heb nu een vrij stevige, eerst een minder stevige , maar die wapperde steeds tegen zijn neus aan...dus irritatie...
mijn pony moest er ook wel aan wennen, maar nu weet ie dat het beschermt en dat hij zo minder last heeft, dus hij houd zijn hoofd al naar beneden als ik zijn masker opdoe...
het is zeker wel wennen voor een paard..in eerste instantie denken ze echt van ...er zit wat tegen mijn neus en dat moet weg...
vandaar de crusader, die valt rond zijn neus en raakt em vrijwel niet... en is superruim rond zijn ogen...ook geen last van zon e.d.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:26

Sjoyceje schreef:
Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met S., onder andere de therapeute van Singasong.

Moragh, welke homeopaat heeft jou paard geholpen? Wat fijn dat je paard trouwens nog steeds niet schud!!

Dezelfde!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:43

Moragh schreef:
Sjoyceje schreef:
Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met S., onder andere de therapeute van Singasong.

Moragh, welke homeopaat heeft jou paard geholpen? Wat fijn dat je paard trouwens nog steeds niet schud!!

Dezelfde!

Zou ze trouwens ook helemaal in de noordoostpolder willen komen? Zo niet dan moet ik opzoek naar iemand anders maar dit keer wil ik echt iemand die verstand heeft van Headshaking. Bij Laarakker kan je met je paard heen, zijn daar al veel goede resultaten geboekt dat jullie weten?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:01

Gewoon bellen mebianca. Heb ik ook gedaan. Ze kan bij mij dan wel niet komen, maar door de dingen die ik haar op stuur kan ze zich toch een redelijk beeld vormen van Kyra. Ik heb zelf geen ervaring met Laarakker maar heb er wel goede verhalen over gehoord.

Wat betreft de neusnetjes, bij Kyra helpt het absoluut niet. Heb het idee dat ze het alleen maar vervelend vindt.
Vanavond maar eens op de kop in de stal om urine en mest in te pakken voor S. :)

Ellepel, ik zal vanavond eens kijken of Kyra dat ook bij haar ogen heeft. Wat Kyra al wel weer een hele tijd heeft zijn verdikkinen bij de klieren net achter de kaak naar de hals.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:03

Dan moet nog wel even haar tel. nr hebben :D kan iemand die mij effe pb'en? En ben wel beniewd hoeveel dat ongeveer gaat kosten... ligt natuurlijk ook aan wat ze allemaal moet gaan doen maar een schatting zou mooi wezen..
Maar hoe ga je urine pakken Sjoyceje?? lijkt me nog best een klus :))

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:40

mebianca schreef:
Dan moet nog wel even haar tel. nr hebben :D kan iemand die mij effe pb'en? En ben wel beniewd hoeveel dat ongeveer gaat kosten... ligt natuurlijk ook aan wat ze allemaal moet gaan doen maar een schatting zou mooi wezen..
Maar hoe ga je urine pakken Sjoyceje?? lijkt me nog best een klus :))

Zou ik ook het nummer mogen hebben? :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:56

sjoyceje:
heeft ze dat echt continue die dikke klieren?
en dan niet van het gras eten?
ik meen dat ik ergens had gelezen dat dat ook met allergie te maken kon hebben van bepaalde stoffen?

maureen,wat een medische taal zeg in dat stukje! :P
haha,mijn engels is heel goed,maar nu moest ik wel even wat zaken opzoeken.
ik houdt het ook wel in de gaten hoor,hij heeft er geen last van, wrijft niet met zijn ogen overal tegenaan en ze tranen ook niet.