[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:16

Hier ook nog steeds blij met Z-itch.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:54

hoogendroog schreef:
Hier hebben wij onze merrie al enige weken geleden behandeld met Tectonik. Paard is er erg blij mee: schuurt niet meer! Staat wel onder deken (Rambo Protector). Heel soms nog iets kriebels aan de buiknaad (wordt iedere dag ingesmeerd met Bogena uierzalf). Paard krijgt verder al vanaf februari Puur Apis en Culico, alsmede 4 eetlepels appelazijn. In februari nog een detoxkuur gegeven van Vitalstyle en dat heeft -volgens ons paard- ook veel goeds gedaan. De neem-olie staat al klaar om te gaan gebruiken, mocht het onverhoopt toch weer mis gaan.

Mooi zeg. Hoe vaak behandel je met Tectonik?

Hier blijft het goed gaan met 3x pw de TKC te smeren. Staat nog wel met deken. Volgende week eens testen of 2x pw smeren ook kan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:55

We hebben haar nu pas een keer behandeld. Werkingstijd zou 10 a 11 weken zijn. Denk dat we haar op 10 weken weer behandelen. De werking wordt minder door veel regen. Paard en ik zijn erg blij met 't spul.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:16

Wauw, 10 weken! Breng jij het onverdund aan?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:24

Ja, ik doe gewoon wat er op de verpakking staat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:56

Tectonik behoort volgens mij om de 7 weken, lees regelmatig dat mensen het na 5 weken al herhalen. Hier 1 mei voor het eerst gegeven en als het woensdag even 24 uur droog wil blijven behandel ik ze weer. Niet omdat ze al last hebben maar ook even ivm eventueel achtergebleven mijten na cydectin behandeling in overleg met dierenarts. Normaal zouden we cydectin na 10 dagen herhalen maar omdat we ook Tectonik gebruiken vind ik het geheel te zot worden. Daar was mijn dierenarts het mee eens maar voor nu was het nodig. Tectonik moet in principe mijten ook doden gezien de werkzame stof er in. We hopen nu weer mijt vrij te blijven tot de winter.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:32

Ik dacht dat tectonic niet voor paarden geschikt was?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:34

Oeps, dan heb ik het helemaal verkeerd in mijn hoofd zitten! Had de behandeldatum wel op de kalender geschreven. Dan is ze dus eerder aan de beurt. Maar ben er echt blij mee, spul werkt super!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:41

Horsier schreef:
Ik dacht dat tectonic niet voor paarden geschikt was?

Daar zijn de meningen idd over verdeeld. Officieel niet geregistreerd voor paarden maar het werkt wel ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 06:31

Ik zal het hier ook nog eens uitproberen. Heb nu een flinke voorraad Z-itch. Ik heb, meen ik, Tectonik jaren geleden al eens geprobeerd maar toen vooral tegen vliegen die er toen enorm veel waren. Daar vond ik het in tegenvallen. Maar het is de moeite waard om nog eens uit te proberen tegen knutten.

Z-itch herhaal ik elke 14 dagen. Zodra ik de eerste tekenen van jeuk zie behandel ik.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:20

Het heeft beide dezelfde werkzame stof. Ik heb nog niet verder gekeken maar kan zijn dat de 1 hoger zit dan de ander.
Maar beide permitrhin.

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:37

Hallo, mijn jonge paard had eind vorige zomer en van het voorjaar flink last van de muggen. Hij staat nu op een wei met minder slootjes en bosjes en ik voer hem nu de Happy belly. Tot nu toe staat hij zonder deken en gaat het goed. Maar ze gaan vanaf deze week 24/7 naar buiten dus met zonsopgang en zonsondergang dus ik wil hem denk ik toch een deken op gaan doen. Zeker omdat ik straks 3 weken op vakantie ga en hem dan niet zelf in de gaten kan houden. Mijn oog was gevallen op de comfortabel uitziende Snuggy Hood. Ik las hier al wat goede ervaringen! Hebben jullie deze in Engeland besteld of zijn ze op nog meer plekken te koop? Snuggy Hood heeft ze zelf niet op voorraad en dat duurt ook nog een paar weken. Mocht er iemand nog 1 hebben liggen in 6"3 dan neem ik die graag over.
Of raden jullie een andere deken aan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:23

wendy1987 schreef:
Het heeft beide dezelfde werkzame stof. Ik heb nog niet verder gekeken maar kan zijn dat de 1 hoger zit dan de ander.
Maar beide permitrhin.

Weet ik, maar de verhoudingen zullen wellicht anders zijn en de een is goedkoper. Dus wel interessant om zelf te onderzoeken wat ik beter vind werken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:54

esc schreef:
Hallo, mijn jonge paard had eind vorige zomer en van het voorjaar flink last van de muggen. Hij staat nu op een wei met minder slootjes en bosjes en ik voer hem nu de Happy belly. Tot nu toe staat hij zonder deken en gaat het goed. Maar ze gaan vanaf deze week 24/7 naar buiten dus met zonsopgang en zonsondergang dus ik wil hem denk ik toch een deken op gaan doen. Zeker omdat ik straks 3 weken op vakantie ga en hem dan niet zelf in de gaten kan houden. Mijn oog was gevallen op de comfortabel uitziende Snuggy Hood. Ik las hier al wat goede ervaringen! Hebben jullie deze in Engeland besteld of zijn ze op nog meer plekken te koop? Snuggy Hood heeft ze zelf niet op voorraad en dat duurt ook nog een paar weken. Mocht er iemand nog 1 hebben liggen in 6"3 dan neem ik die graag over.
Of raden jullie een andere deken aan?

Ik ben nog steeds heel blij met de Snuggy. Atorka verkoopt ze ook. Geen idee of die nog op voorraad hebben. Ik haal ze wel rechtstreeks uit Engeland bij Snuggy maar idd soms best even levertijd op.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:50

Hoe is bij jullie paarden eczeem vastgesteld?

Ik twijfel nog steeds heel erg en zit een beetje met mijn handen in het haar. Nu verliest mijn andere merrie ineens ook de helft van haar manen. Wel wat schilfering, maar geen wonden of iets dergelijks. Huid lijkt gewoon rustig. Ik heb mijn beide merries vorig jaar verhuisd en bij de jongste begon het verliezen van manen/staart twee maanden na de verhuizing. Bij de oudere merrie (18 jaar) zie ik nu ineens dat haar manen extreem verdunnen richting de schoft.

Het vreemde is dat ik beide merries nooit zie schuren. Ze hebben sowieso geen wonden. Sporadisch staat de jongste ongegeneerd haar kont te krabben, maar dat is misschien eens per maand dat ik dit zie. Ze hebben ook geen gerimpelde huid ofzo. Alleen verlies van staart en manen.

De reden dat ik denk dat het wél eczeem is, is dat ze hier in de winter geen last van hebben gehad.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 07:57

Ual_95 je kan huid afkrabsel laten nemen. Je kan ook behandelen tegen luizen/mijten en zien of dat een oplossing is.
Hier geen officiële diagnose gezien idd seizoen waarin er last is en gezien de middelen die helpen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 08:04

Tectonik is wel een pak goedkoper dan Z-itch. Waarschijnlijk omdat het net niet geregistreerd is voor paarden :P

Mijn ruin kan helaas geen deken aan. Hij maakt het zo snel kapot. Vliegenmasker probeer ik soms maar dat houdt het ook niet lang vol. Terwijl mijn merrie echt maanden en langer met de Cashel vliegenmaskers doet.

Zijn er hier mensen die immunotherapie gestart/geprobeerd hebben?

Bij mijn paard werkte het niet. Ik ben dierenarts en ben sceptisch tov de manier van testen in het bloed maar heb het wel gedaan om een kuur te kunnen laten opstellen.
Maar bij mijn paard deed het helaas niks.

Mensen met andere ervaringen hiermee?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:07

Sorry, edit.

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 13:37

ik heb vanmorgen een snuggyhood bij atorka opgehaald ze hadden hem helaas alleen nog in het bruin. Hebben jullie er ervaring mee of een bruine deken heel veel warmer is dan een lichte?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:06

esc schreef:
ik heb vanmorgen een snuggyhood bij atorka opgehaald ze hadden hem helaas alleen nog in het bruin. Hebben jullie er ervaring mee of een bruine deken heel veel warmer is dan een lichte?

Ik heb een bruine en een blauwe. Vind het minimaal verschil maken in warmte bij paardlief.
Als het warm wordt buiten (25+) staat hij bij beiden kleuren te zweten

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:08

esc schreef:

Jammer dat ik het nu pas lees want ik had eventueel een Snuggy Hoods deken voor je in het turquoise. Mijn paard vindt het over het hoofd aantrekken niet fijn en het lukt mijn dochter ook niet dus vandaar dat we de deken toch maar wegdoen en het op de Rambo Sweetitch houden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:23

GaelleS schreef:
Tectonik is wel een pak goedkoper dan Z-itch. Waarschijnlijk omdat het net niet geregistreerd is voor paarden :P

Mijn ruin kan helaas geen deken aan. Hij maakt het zo snel kapot. Vliegenmasker probeer ik soms maar dat houdt het ook niet lang vol. Terwijl mijn merrie echt maanden en langer met de Cashel vliegenmaskers doet.

Zijn er hier mensen die immunotherapie gestart/geprobeerd hebben?

Bij mijn paard werkte het niet. Ik ben dierenarts en ben sceptisch tov de manier van testen in het bloed maar heb het wel gedaan om een kuur te kunnen laten opstellen.
Maar bij mijn paard deed het helaas niks.

Mensen met andere ervaringen hiermee?

T is beide gewoon prijzig. Lastig, want tectonik werkt wel fijn, maar 20 ml per 4 weken, ja, dan doe je er zo lang mee... Moet nog eens iemand vinden die dit ok gebruikt, als je het met een persoon of 3 kan delen, is dat veel fijner :))
Immonutherapie nav huidtesten deed bij mijne ook niet voldoende helaas. Bij honden wel echt hele mooie resultaten gezien na bloedtesten. Maar bij mijn paard is het combi van vanalles en dat deed gewoon niet genoeg, daarbij werd ze echt letterlijk zo hels van die spuit onder de huid, dat ze me de stal opgegeven moment uitsloeg, dus, gestopt..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 13:25

Patt schreef:
esc schreef:

Jammer dat ik het nu pas lees want ik had eventueel een Snuggy Hoods deken voor je in het turquoise. Mijn paard vindt het over het hoofd aantrekken niet fijn en het lukt mijn dochter ook niet dus vandaar dat we de deken toch maar wegdoen en het op de Rambo Sweetitch houden.

Welke maat heb je liggen? Alsie nog niet verkocht is heb ik interesse

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:02

Heb me ook verdiept in Z itch.
Op tektonic zit een wachttijd van 3 dagen, is gewoon online verkrijgbaar. Op z-itch een levenslange aantekening in het paspoort en alleen via de da verkrijgbaar, klopt dat? Das toch vreemd, of begrijp ik die aantekening niet goed?
Werkzame stof is hetzelfde, alleen iets meer mg per liter (36/1 om 40/1).

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:55

Patt schreef:
esc schreef:

Ik heb je een PB gestuurd!