[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:14

ellepel schreef:
Vaak is jeuk alleen in de staart toch wel het gevolg van veel gras.
Bij mij op stal ook wat paarden die dat hebben en rageren puur op het gras :j

In elk geval wel even kijken of er sprake kan zijn van aarsmade,,dan jeukt het achter en gaan ze de staart schuren.
En kijk of het van teveel gras kan komen?

Kuurtje voor aarsmade hebben ze gehad en ze staan niet op gras. Ze krijgen alleen hooi en regelmatig een handje vitalbix.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:31

Patt schreef:
Ik ben net eens even gaan kijken maar vindt die tectonik nog best prijzig, kost 65,- euro bij de Agradi voor 1 liter. Ook een behoorlijke grote fles die je moet nemen om even te proberen.
Iemand hier nog andere adresjes of evt waar je ook een kleinere verpakking kunt kopen?

Je gebruikt er niet veel van per keer en je hoeft het niet vaak te smeren, dus op zich valt het qua verhouding wel mee :)

_PatriciaH

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:37

Je doet idd erg lang met een fles!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:05

Mirriejj ,nou dan is het inderdaad wel veemd dat je dier toch jeuk in de staart heeft.
Die vitalbix, is wel voldoende voor alle vitamines en mineralen?
Misschien verveling, kan misschien ook nog?

Ik heb verder geen idee,sorry.

Idylle, nou ja fijn dat het bloed in elk geval in orde is toch?
Weet je dat alles in elk geval goed werkt :j
Hoest ze nog steeds?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:38

ellepel schreef:
Mirriejj ,nou dan is het inderdaad wel veemd dat je dier toch jeuk in de staart heeft.
Die vitalbix, is wel voldoende voor alle vitamines en mineralen?
Misschien verveling, kan misschien ook nog?

Ik heb verder geen idee,sorry.

Idylle, nou ja fijn dat het bloed in elk geval in orde is toch?
Weet je dat alles in elk geval goed werkt :j
Hoest ze nog steeds?

Nee ik denk geen verveling, als ik hem kroel in zijn staart, dan duwt die zijn kont helemaal tegen me aan en opzij.

De vital zal voldoende moeten zijn, is een vitaminebrok en hij krijgt de aanbevolen hoeveelheid.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 00:00

1 liter is de kleinste verpakking van tectonik. Normaliter voor behandelen van hele veestapel runderen in 1 keer.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:45

Heb nu exzeem Deken maar af gedaan heeft tof weinig zin met de regen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:11

Juist met de vochtige warmte de deken ophouden. Zodra de zon erdoor komt na een bui stikt het van de knutten.
Vocht en warmte zijn ideale omstandigheden voor de knut om zich van larve naar mugje te ontwikkelen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:17

tiwi1969 schreef:
Juist met de vochtige warmte de deken ophouden. Zodra de zon erdoor komt na een bui stikt het van de knutten.
Vocht en warmte zijn ideale omstandigheden voor de knut om zich van larve naar mugje te ontwikkelen.

Precies, ik zet ze nu echt niet zonder deken.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:30

Ik zit toch een beetje in dilemma. Hoop dat jullie advies kunnen geven :D

Ik heb mijn merrie nu vanaf mei op hippo eczema staan. Ik had gehoopt dat dit het wonder middel zou zijn maar toch heeft mijn merrie nog jeuk op haar hoofd en bij haar uiers. Uiers gaan goed zolang ik het bekleed en ook kriebelen op haar staart en manen vind ze wel erg fijn. Met de hippo eczema had ik verwacht dat, samen met volledig ingepakt staan, niet meer zo zou zijn.
Nu heb ik dit, samen met het feit dat ze het echt niet lekker lijkt te vinden. (Ik moet er knoflookolie doorheen doen en dan eet ze het met lange tanden op en laat ze meestal zelfs nog een beetje staan) en het feit dat ik het gevoel heb dat ze toch wel wat lusteloos is zo nu en dan, zet het gebruik hiervan me aan het twijfelen.

Ik heb de neiging om haar, als ik klaar ben met deze ronde, een tijdje van de hippo eczema af te halen. Maar ik vind het nog steeds belangrijk dat haar afvalstoffen goed afgevoerd worden en eventueel ondersteunen bij de jeuk.

Hebben jullie toevallig tips of een idee wat een eczemer echt niet zou moeten missen in de zomer? Zag magnesium voorbij komen, vitamine d? Kleefkruid om afvalstoffen kwijt te raken?

(Puur Culico en Puur Allergie heb ik vorig jaar de hele zomer gevoerd maar dat hielp voor mijn gevoel niet echt..)

Voeradvies heb ik al ingewonnen. Ben nu sinds een paar dagen Dodson & Horrel Fibergy met Dodson & Horrel ultimate balancer aan het voeren. Hier zit al veel minder suikers en zetmeel in dan de Fibra die ik voerde.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:39

Afbeelding

Heb hem nu al af net op stal met zon niks te bekennen en morgen ochtend ben toch weer öp stal.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:56

MachoPablo schreef:
[ [url=m/ZdjQox.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb hem nu al af net op stal met zon niks te bekennen en morgen ochtend ben toch weer öp stal.

In een nacht kunnen ze veel kapot schuren ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:07

Als hij op stal zonder buitenluik staat zal het wel meevallen met de knutten, maar buiten zou ik de deken niet af laten. Dan maar terug naar stal rijden/fietsen. Anders zou ik niet lekker slapen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:10

Ik heb appie gister de deken ook af gedaan.
Had vorig jaar zoveel last van regenschurft bij hem door die natte deken, plus die bacteriele infectie er toen bij.
Ik gok er dit jaar op, regent het,dan gaat de deken er af.
Morgen krijgt hij hem weer op.
Toch even proberen hoe het gaat, en het heeft hier de hele dag geregent dus ik gok datnhet morgen wel mee valt.
:j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:15

Hier is het bui-zon-bui-zon-bui-zon en als de zon schijnt is het meteen warm. Deken droogt tussen de buien door gewoon weer op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:19

Ja dat was bij appie met die rsih dus niet zo,die bleef echt lang nat.
Dus nu maar eens kijken hoe het gaat om het dan een dag af te laten.
Moet toch wat proberen zo,maar alleen als het veel regent he, bij wat buien laat ik het gewoon op

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:29

Ja ik heb ook het idee dat nu het regent en deken op houdt meer schuurt als dat ik hem op houdt.

Vorigjaar heb ik met enkel een vliegen deken gered die 9 van de 10 x hals weer los was dus maak me nou niet heel veel zorgen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:36

eilleen333 schreef:
Mijn paard staat nu een maand zonder deken. Met hooi en wat sprieten trekken op de track. Gaat perfect! Niet gejeukt!
Sinds vandaag het paard van een oud stalgenoot erbij, die zichzelf elk jaar tot bloedens toe open krabde, ook met deken.
Het project gaat verder, zouden we deze ook jeukvrij kunnen krijgen?!

Klein updatetje. Ik heb helaas nog geen foto's, maar dit nieuwe paard gaat dus super!
Hij staat op zand met hooi, en schuurt een stuk minder! De wondjes zijn mooi aan het genezen en er komen alweer kleine haartjes door op de kale plekken.
Ik zal even kijken of ik binnenkort leuke voor - tijdens - en na foto's kan plaatsen.

Vanmorgen had helaas iemand anders gevoerd en het verkeerde hooi gegeven (hadden balen laten persen en er zat nog wat gras van de vorige klant in, en dat was heel groen, dat hadden we apart gelegd, maar is dus toch gevoerd). Beide Haflingers stonden vandaag ineens te jeuken en gister hadden ze dat groene hooi gekregen. wel heel indicatief of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:44

Ellepel waarom niet de regenliner aanschaffen ?? Die is nou juist voor dit weer. Mijn paard blijft heerlijk droog nu onder de rsih en heeft het ook niet te warm.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:50

Hier gaat hij nu wat eerder wat minder. Deken blijft op want het regent idd niet constant. Liner vind ik met de 20 graden van hier echt te warm.
T stikt hier overigens ook van de dazen, dus hij was al zwaar over de zeik na 1 rondje door de bak stappen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:03

Hier gaat 't prima, is toch wel gunstig zo vlak bij de Oosterschelde denk ik, meestal een windje en veel open land.
Deken (gewone vliegendeken) kan de helft van de tijd af, maar ligt natuurlijk niet alleen aan zeeklimaat hier, ik let ook op voeding enz. maar problemen zijn eigenlijk niks als ik lees hoe het bij sommigen van jullie is. Hier geen geschuur en wondjes tot nu toe.

Lijkt me echt heel vervelend als je er alles aan doet en 't helpt niet, succes allemaal!! en mijn ervaring is dat al die dure middeltjes geen steek helpen, hooguit tijdelijk, maar hoop natuurlijk bij jullie wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:34

Yvank, ik heb voor appie wel een regendeken,maar moet wel zeggen dat bij langdurige regen die gaat door lekken.
Nee hij staat lekker bloot nu, en het plenst hier nog stededs,dikke zware buien :j

Gister zag appie er zo uit

Afbeelding

Ik maak morgen wel een nieuwe foto, ik verwacht echt geen schade, alleen een vieze pony :')

Sanniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:56

Sorry dat ik hier zo kom binnen vallen maar ik heb een vraagje, aangezien hier denk ik de meeste kennis is van de eczeemdekens etc O:) ik rij sinds enige tijd een arabo fries die last heeft van zomereczeem.. nu staat ze netjes onder een deken alleen had ze geen bescherming voor haar hoofd, waar ze nu dus heeft geschuurd net bij het begin van de manen kam.. _-:( ik heb nu ook een eczeem hals/hoofd deken gehaald bij ej, de bruine, alleen er zitten allerlei dingetjes aan vast waarvan ik echt niet weet waar ik ze aan moet bevestigen.. :? Ook bij ej zelf weten ze het niet dus vandaar hier mijn vraag. :o ik hoop dat iemand het antwoord hier op weet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:57

Ik heb het over de regenliner he :P niet een regendeken. Die doe ik niet meer op nu, hoewel die absoluut niet door zou lekken hoor.

Die liner haak je vast in de rsih echt ideaal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:58

Snap ik,maar ik vind dat dubbel geld uitgeven, ik heb 2 regendekens voor appie.
Vind het dan onzin om ook nog een liner er bij te halen :)