Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:57

piecon schreef:
Voor alle paniekelingen en geintereseerden....klik even op de onderstaande link. Dan wordt het allemaal wat duidelijker
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... mailvision

Dit artikel lezend kom ik tot de conclusie dat de Bokt schrijvers de grootste paniek zaaiers zijn over het rhino gebeuren.

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:00

Ariebren schreef:
piecon schreef:
Voor alle paniekelingen en geintereseerden....klik even op de onderstaande link. Dan wordt het allemaal wat duidelijker
http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... mailvision

Dit artikel lezend kom ik tot de conclusie dat de Bokt schrijvers de grootste paniek zaaiers zijn over het rhino gebeuren.

:j :j :j _/-\o_ _/-\o_

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:07

Ik vind dat Bokt nu ook zijn verantwoording moet nemen.
Dit topic moet gesloten worden.
Er wordt alleen maar gespeculeerd en er wordt door de schrijvers niet nagezocht wat de besmettings kansen van rhino nu echt zijn.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 06-03-12 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:09

Als het gesloten word dan gaan mensen dat ergens anders wel doen, in andere topics enzovoort.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:09

Tiffany schreef:
Ja bokt wil het naar zich toetrekken en of een stalhouder tegen een nieuwsredactie van bokt wel even verteld dat er rhino op zijn stal heerst.

IDD of je zal als stalhouder maar niet afweten van BOKT. Of je zal als stalhouder maar een permanente ban hebben van BOKT.
Ik kan mij op deze manier wel voorstellen dat een staleigenaar het niet wil melden.

Ariebren

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:11

Bokt is niet het medium om "besmettelijke" ziektes door te geven.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:13

Paniek is 1 ding.. Maar dat mensen voorzichtig worden is tch alleen maar positief :) Beter proberen te voorkomen dan bestrijden.

Ik sta op een stal zeer dichtbij woubrugge en wij ontsmetten schoenen en handen en mogen niet meer van het erf af met de paarden en geen mensen van buitenaf.

Natuurlijk is er vaker rhino,maar deze variant minder vaak en dan is het toch juist fijn als iedereen er serieus en voorzichtig mee om gaat? Boeiend als de dierenarts een keer voor een snotneus of een griepje voor "niks" komt.. Ik laat hem liever 3 keer voor niks komen dan 1 keer te laat :)

Ik heb liever mensen die (te?) voorzichtig zijn dan mensen die er laks mee omgaan :)

En toch baal ik van het feit dat er tegen deze variant geen medicijnen is en paarden op eigen kracht moeten uitzieken..

Trouwens ik zie de stal (hart van nederland sbs6 vrijdag avond) er niet bij zijn en tevens deze (officiele nieuws site) : http://www.nieuweoogst.nu/scripts/edori ... id=1663880 er niet bij staan. Als je dan toch een lijstje maakt,zorg dan als nieuwsredactie elk geval dat deze klopt en compleet is! Dus begin dan gewoon niet aan zo'n lijst,want hij is duidelijk incompleet.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:14

NienSCHaap schreef:
Als het gesloten word dan gaan mensen dat ergens anders wel doen, in andere topics enzovoort.

Niet als dit soort topics verboden worden.
Het is hier af en toe echt paniekzaaierij en het slaat nergens op... Het is nu eenmaal afwachten en kijken hoe het nu verder gaat.
Ik kan mij ook zeer goed voorstellen dat een stalhouder het niet tegen een nieuwslid van bokt wil vertellen. Bokt staat nou ook niet altijd hoog aangeschreven. Maar dat terzijde, ik denk ook dat dit topic gesloten moet worden. Aan dat paniek gezaai en die domme vragen heb je niets..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:16

Sannnn schreef:
NienSCHaap schreef:
Als het gesloten word dan gaan mensen dat ergens anders wwel doen, in andere topics enzovoort.

Niet als dit soort topics verboden worden.
Het is hier af en toe echt paniekzaaierij en het slaat nergens op... Het is nu eenmaal afwachten en kijken hoe het nu verder gaat.
Ik kan mij ook zeer goed voorstellen dat een stalhouder het niet tegen een nieuwslid van bokt wil vertellen. Bokt staat nou ook niet altijd hoog aangeschreven. Maar dat terzijde, ik denk ook dat dit topic gesloten moet worden. Aan dat paniek gezaai en die domme vragen heb je niets..

Dan hebben ze daar een dag taak aan om die topic steeds weer te sluiten, mensen gaan toch wel topic openen omdat ze willen praten erover ;) ondanks als het dan verboden is zeg maar.
Wil niet zeggen dat ik tegen ben, Ja het mag best gesloten worden.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:17

Iedereen heeft het recht om dit allemaal te lezen.
En als je het niet wil lezen dan lees je het gewoon niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:18

Gezondheidsdienst voor Dieren: 'Geen paniek'

De Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer meldt deze ochtend (dinsdag 6 maart) dat er (nog steeds) drie bedrijven officieel positief bevonden zijn op Rhino ERV type 1, de neurologische variant. Dit is de variant die dode dieren kan veroorzaken. In de pers is sprake van ‘nieuwe gevallen’ van Rhino, echter dit betreft tot op heden allemaal de abortusvariant van Rhino.

Hoewel deze ook besmettelijk is en abortussen veroorzaakt, is dit niet de variant waar iedereen zo bang voor is (de neurologische variant). De abortusvariant komt altijd voor in Nederland. Jaarlijks verliezen 20 tot 100 merries hun veulens door deze ziekte.

Bij deze gevallen adviseert de GD geen paniek. Maatregelen nemen, zoals het ontsmetten van voertuigen, is niet nodig. De drie positieve bedrijven die nu bekend zijn, blijven dus Berg en Dal, Heumen en Wouwbrugge (Zuid-Holland). De ziekte is niet aangifteplichtig, waardoor de GD opmerkt dat zij geen compleet inzicht heeft van eventuele andere positieve bedrijven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:20

Ik ben iig wat rustiger, eerst wat paniek dit weekend, maar ook wel een beetje onwetendheid. Nu heb ik wat meer ingelezen. Geen paniek, wel wat voorzorgen. We zijn maar een kleine stal. Ondanks dat het vlakbij zit, neem ik mijn maatregelen (mensen maar naar 1 stal dus kiezen, en eventjes niet naar buiten alsin op buitenrit want de paarden lopen nog gewoon lekker buiten) maar thats it. Ik temperatuur wel wat vaker, maar dat deed ik momenteel toch redelijk vaak omdat mijn shet een beetje 'raar' is, en omdat we een tijd terug een flinke verkoudheid op stal hadden (geel snot - oeh, misschien wel rhino ;) ) en ik mijn eigen vosjes wat in de gaten hield. Die kijken er niet eens meer van op, die thermometer in hun kont :+

Ik hoop dat het allemaal wel overwaait.

Wist overigens ook niet dat abortus & verlamming echt een verschil was bijvoorbeeld. Ik dacht dat hetzelfde virus verschillende symptomen kon geven; aborteren of verlamming bijvoorbeeld.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:21

marjolein_el schreef:
Ik snap niet waarom iedereen zó graag de stallen wilt weten waar Rhino op heerst, als je gewoon goed op je eigen paard let lijkt dat me toch genoeg?

Mar jij iwlt toch ook wel weten waar het in onze plaats heerst? of ht nou juist vlak bij ons is of dat het nou aan de andere kant van het dorp is... Dan weet je teminste als het dichtbij is dat je extra goed op moet letten. :D

Wel vind ik dat iedereen er erg paniek over maakt. ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:22

Gelukkig zijn er ook nog mensen die redelijk kunnen nadenken. Sannnn en vele met U *\o/*

Zolang de Europese en Nederlandse wetgeving geen meldings plicht oplegd aan de veeartsenij is het hele rhino, neurologisch vorm een kleine moment opname.

Anders worden die besmette stallen volledig afgesloten.
Mag je echt niet meer naar je paardje toe.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:24

Domme vragen bestaan niet... Veel leden van Bokt hebben niet de leeftijd dat ze meteen weten wat Rhino is en wat dat doet, ook hebben veel niet te leeftijd om meteen te begrijpen wat dat allemaal betekend. Verwarring al om dus en liever twee keer iets schrijven dan niets met misschien meer gevolgen.
Ik heb liever dat er hier wel over gesproken wordt en dat het ook meer bekend wordt. Sommigen zouden niet zo snel op hun teentjes getrapt moeten zijn, dat zou al een stuk schelen. Een beetje respect voor iedereen.

Ook de abortus variant vind ik erg... Ik geloof ook nog steeds niet de KNHS de nationale kampioenschappen gaat afzeggen voor 3 besmette stallen... en de GD schrijft dat ze zelf ook moeilijk inzicht hebben in de omvang van Rhino...

In Schleswig Holstein in Duitsland is WEL meldingsplicht, ik weet niet hoe het voor de rest van Duitsland is.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:29

Dom is dan het verkeerde woord. Maar ik noem sommige dingen niet bepaald slim. Je kan ook zelf bepaalde dingen op zoeken en terug lezen.. Dat kost nou niet zoveel moeite en kan de wat jongere bokker ook.
Al die geruchten die hier in het topic heen en weer gaan zetten wel een bepaalde sfeer, daarom kan je het topic beter sluiten. Er is nu wel genoeg over gezegd en de vragen zijn wel gesteld.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:30

En zogauw je in brabant, limburg de grens overgaat, zeeland een stukje varen, dan is er ineens geen rhino paniek meer.
Idem voor duitsland.
Zal de douane het virus tegen houden ???

pampus01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:31

Het rhinopneumonie virus is het gesprek van de dag in de paardenwereld. Er zijn enkele paarden overleden aan de neurologische variant, afgelopen weekend werden vrijwel alle wedstrijden afgelast en de sectorraad paarden adviseert paarden niet onnodig te vervoeren. Arie Hoogendoorn van paardenkliniek De Watermolen geeft antwoord op veelvoorkomende vragen.

Hoe besmettelijk is rhinopneumonie?
“Voor besmetting met het rhinopneumonie virus is direct of indirect contact met een besmet paard nodig. Het virus ‘vliegt’ niet door de lucht, waardoor het makkelijk is om een uitbraak in toom te houden. Bij een paard met rhino is de neusuitvloeiing besmettelijk. Bij een abortus is dat de vrucht en het vruchtwater. Heb je een besmet paard op stal, dan verdient de hygiëne extra aandacht. Als je geen direct contact met een ander paard hebt en indirect contact via kleding vermijdt, dan zal je het niet overdragen. Met gezond verstand is de besmetting dus binnen de perken te houden.”

Hoelang is rhino over te brengen via bijvoorbeeld kleding?
Het virus is een aantal uur besmettelijk. Belangrijk om hierbij te weten is dat het virus wel de vochtigheid (zoals bijvoorbeeld bij neusvloeiing) nodig heeft om te overleven. Als dit opdroogt, gaat het virus vrij snel dood. Stel dat je eind van de dag naar stal gaat en neusuitvloeiing op je jas krijgt en de volgende dag met diezelfde jas weer naar stal gaat, dan is het al niet meer besmettelijk.

Slaat de rhino deze periode harder aan dan voorheen?
“Dat paarden ziek worden door rhino is niet uniek. Het gebeurt elke winter/voorjaar. Er zijn drie varianten: de luchtwegenaandoening, de abortus- en de neurologische variant. Meestal maken eigenaren er geen ophef over. Over de abortusvariant horen we allemaal wel eens, over de neurologische variant wat minder vaak. Hoeveel verlies er is geleden is nooit in kaart gebracht, dus moeilijk te vergelijken met de huidige situatie, maar ik denk niet dat er sprake is van meer gevallen dan anders. Het grote verschil is dat de media er nu veel aandacht aan schenkt, waardoor de paardeneigenaren angst krijgen voor iedere verkoudheid. De symptomen, zoals verhoging en een snotneus, zijn bij rhino en Influenza vrijwel identiek. Een maand geleden zagen we ook veel paarden met koorts. Het enige advies wat we gaven is de temperatuur in de gaten houden, uitzieken en in sommige gevallen wat pijnstillers geven.”

Hoe kom je erachter dat je paard besmet is met rhino?
“Hier zijn twee methodes voor. Een neusswab, waardoor je binnen een paar dagen al een uitslag hebt, of een bloedtest bij een paard dat geen neusuitvloeisel heeft. Als je bloed trekt, moet je dat twee weken later ook doen en kijken of de afweerstatus tegen het virus in tussentijd gestegen is. Is dat het geval, dan is het paard besmet. Meestal als merries een keer verworpen hebben door rhino, zijn ze vervolgens voor het hele leven resistent. De meeste paarden hebben een afweerstatus opgebouwd. De kans is namelijk groot dat je paard tegen het virus aanloopt. De paarden die de grootste uitscheiders zijn, zijn meestal jonge paarden die nog weinig weerstand hebben opgebouwd. Zij zijn de grootste risicopatiënten voor de ergste (neurologische) variant.”

Kan de verkoudheid omslaan in neurologische vorm?
“Als een paard met de neurologische variant te maken krijgt, zal dit vrijwel direct tot uiting komen. Het is niet zo dat een paard alsnog ataxie krijgt nadat hij vijf dagen verkouden is geweest. Het gaat bovendien om een zeer klein aantal paarden dat last krijgt van de ergste vorm. Dat zijn meestal heel jonge paarden of paarden die nog nooit met het rhino virus in aanraking zijn geweest.”

Advies naar eigenaren, merriehouders en hoefsmeden?
“Het is belangrijk om je eigen paard(en) van contact verstoken te houden met andere paarden en tref hygiëne maatregelen op stal. Verschoon je kleren en was je handen wat vaker. Merriehouders kunnen beter nog even wachten met hun merries naar dekstations te brengen. De abortusvorm is al frustrerend genoeg. Bovendien leidt het virus tot een verminderde vruchtbaarheid. Daarom worden drachtige merries op de meeste stallen al apart van andere paarden gehouden. Voor hoefsmeden geldt ook het advies om hygiënisch te werken. Het mooiste is dat ze niet teveel bedrijven op één dag hebben. Kom je wel op andere stallen, was je handen goed en trek een schone trui aan. Dan is de kans op overbrengen van het virus nihil en is het voor paardenhouders geen probleem om de hoefsmid op het terrein te laten komen.

Vind je dat er een meldingsplicht moet komen?
“Op zich is het niet onverstandig, alleen weet ik niet of je er een plicht van moet maken en er sancties aan moet verbinden. Het zou plezierig zijn als een uitbraak in kaart wordt gebracht en in welke vorm. Dat zou veel vragen oplossen en je kan eigenaren van beter advies voorzien. Door uitbraken te melden kan je elkaar beter helpen.”

Heb jij nog een vraag die nog niet is beantwoord? Stuur je vraag naar horses@eisma.nl. Wij leggen de beste vragen voor aan Arie Hoogendoorn.

Laatste update: 6 maart 2012, 15.30 uur
Bron: Horses.nl/Paardenkliniek De Watermolen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:34

Nou, ik zit over de grens en ik kan je echt wel andere dingen vertellen :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:35

Ariebren schreef:
En zogauw je in brabant, limburg de grens overgaat, zeeland een stukje varen, dan is er ineens geen rhino paniek meer.
Idem voor duitsland.
Zal de douane het virus tegen houden ???

In Duitsland worden de berichten echt wel heel goed bijgehouden hoor.. en niet alleen door de NL-ers in het grensgebied, ik hoor ook veel duitsers met paarden over het virus. Veel paardenmensen zit er hier in het grensgebied in ieder geval wel bovenop...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:36

Ik mag uiteraard geen plekken noemen, of speculeren, maar heb een link gezien van horse.nl dat het (mogelijk - het nieuws iig!!) al de grens over is hoor Ariebren ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:37

En over 20 minuten is er weer een goed stuk informatie verdwenen in de brij van de paniek voetballers hier op Bokt.

Aan de andere kant, als de neurologische vorm nu echt zo besmettelijk is, waarom zijn er dan niet meer paardenhouderijen in de omgeving van de gemelde gevallen besmet met het virus ??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:38

[***] schreef:
Nou, ik zit over de grens en ik kan je echt wel andere dingen vertellen :+

Weer zo'n speculerende opmerking.
Meldt het aan de Bokt redactie, kunnen ze het natrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:41

Ariebren schreef:
En over 20 minuten is er weer een goed stuk informatie verdwenen in de brij van de paniek voetballers hier op Bokt.

Aan de andere kant, als de neurologische vorm nu echt zo besmettelijk is, waarom zijn er dan niet meer paardenhouderijen in de omgeving van de gemelde gevallen besmet met het virus ??

Omdat het stalgebonden is. Het virus kan niet overspringen van de ene stal naar een andere stal 500 meter verderop. Het kan enkel via (in)direct contact worden overgedragen. Hoewel bijhouden van de regio's niks met zekerheid zegt (je kan een paard immers vervoeren van nijmegen naar middelburg) neemt de kans op besmetting wel toe hoe dichter bij het virus komt (je hebt immers vaker contact met paarden in de buurt dan aan de andere kant van het land)