Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:55

Bedankt Geryon +:)+ , ik ga lezen!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:02

Welke maagsupplementen hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik geef al een tijd maagsupport van de paardendrogist, maar heb niet echt het idee dat het iets doet.
Ik wil eens kijken of een ander supplement beter werkt voor ons.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:06

Waar kopen jullie alles?

We hebben gister bij de drogist gekeken maar daar is alleen rennie oid en dat is maagzuurremmer
En als ik t goed begrijp moeten we een maag wand beschermer toch? Sucrulfaat?

En ik ga die link ook even lezen op vorige pagina hoor.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:21

Fahya: Alles bij abler of bij je dierenarts.

Ik ben wel benieuwd ook welke dosering jullie allemaal aanhouden van de omeprazole en sucralfaat. Ik zie nu met mindering naar onderhoud (dus 1mg/kg) weer terugval. Waardeloos. Gelukkig net besteld dus dat scheelt weer.

Ik merk idd wel dat als ik 'nuchter' omeprazole geef, dit beter aanslaat.

Ukkiepuk: ik gebruik: Gastri comp en Moeder aarde van Bio ron. Ben ook aan het twijfelen, misschien dat ik Ekygard ga proberen.

ani_joyce123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:31

ukkiepuk schreef:
Welke maagsupplementen hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik geef al een tijd maagsupport van de paardendrogist, maar heb niet echt het idee dat het iets doet.
Ik wil eens kijken of een ander supplement beter werkt voor ons.

Ik zou Mastic horse Treatment aanraden als maag support. het is een natuurlijk product. Ze hebben een webshop waar je potjes kunt bestellen.

ani_joyce123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:33

EliseLukas schreef:
Dit vind ik een boeiend topic! Mijn paard heeft gisteren koliek gehad en ben nu ook bang dat er misschien sprake zou kunnen zijn van een maagzweer.... Er is idd weinig info te vinden omtrent dit onderwerp.

Mastic Horse treatment is een natuurlijke middel die je kunt gebruiken. Ze hebben een webshop en een facebook pagina.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:40

Sassieja schreef:
Fahya: Alles bij abler of bij je dierenarts.

Ik ben wel benieuwd ook welke dosering jullie allemaal aanhouden van de omeprazole en sucralfaat. Ik zie nu met mindering naar onderhoud (dus 1mg/kg) weer terugval. Waardeloos. Gelukkig net besteld dus dat scheelt weer.

Ik merk idd wel dat als ik 'nuchter' omeprazole geef, dit beter aanslaat.

Ukkiepuk: ik gebruik: Gastri comp en Moeder aarde van Bio ron. Ben ook aan het twijfelen, misschien dat ik Ekygard ga proberen.

Ben je van 4mg/kg gelijk terug gegaan naar 1mg/kg?
Ik deed dat de vorige kuren ook en zag dan gelijk terugslag, dat gestabiliseerde wel na een weekje. Helaas met stoppen van de kuur kreeg hij binnen 2 of 3 weken gelijk weer symptomen.
Ik ga nu langzamer afbouwen. Hij krijgt nu 6 weken 4mg/kg en dan ga ik naar 3mg/kg voor 4 weken en dan naar 2mg/kg voor 4 weken en dan pas naar 1mg/kg

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:19

Tnx Voor de suggesties mbt supplementen.
Ben er achter dat ze of gebaseerd zijn op pectine/lecithine (ekygard en pronutrin) of op calciumcarbonaat/magnesiumcitraat (maagsupport, maagcompositum, puur maag)

Ik heb tot nu toe op basis van calcium/magnesium gegeven. Ga denk ik nu de andere variant proberen of misschien toch maagsupport en dan speedibeet bijvoeren voor de pectine....

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:47

Ukkiepuk: nee wel afgebouwd, maar wrs toch (weer) te snel. Ik denk dat ik voor alles 6 om 6 ga pakken nu.

Ben benieuwd wat je ervaring is met een ander supplement, houd je ons op de hoogte?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:10

Sassieja schreef:
Ukkiepuk: nee wel afgebouwd, maar wrs toch (weer) te snel. Ik denk dat ik voor alles 6 om 6 ga pakken nu.

Ben benieuwd wat je ervaring is met een ander supplement, houd je ons op de hoogte?

Heb je hem nog in het werk staan? Ik heb mijn pony nu voor het eerst helemaal stil gezet. Hij loopt alleen in de paddock en aan de hand. Wordt niet gereden of gelongeerd.

Dit is het enige dat ik toe nu niet geprobeerd heb. Ik ben altijd (iets) blij en rijden omdat de symptomen verminderden. Achteraf zijn de symptomen nooit weggeweest voordat de kuur afgelopen was.
Heb verder al het denkbare al uitgesloten (staat nu op onbeperkt ruwvoer en komt meer met andere paarden buiten, enz.)
Heb het idee dat het bij mijn pony door stress komt, al dan niet 'stress' van het rijden of in een andere vorm. We rijden M2 niveau (tussen de paarden) dus hij moet er ook echt aan werken.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:18

Ik lees even mee! Bij mijn paard zijn helaas ook meerdere maagzweren geconstateerd bij een maagscopie.
Hij krijgt nu 4 weken een gastrogard kuur (2 weken iedere dag een hele spuit, daarna 2 weken iedere dag een halve) en moet na deze behandeling weer terug naar de kliniek voor controle. Naast deze medicatie krijgt hij onbeperkt ruwvoer en krijgt hij de lucerne digest mix van Hartog.

Mij werd aangeraden om gedurende deze 4 weken niet te rijden en hem ook geen krachtvoer te geven.
Na deze periode wordt aangeraden om de gastro+ van Havens te voeren samen met de lucerne digest mix, maar absoluut geen supplementjes.

Gaven jullie de paarden tijdens de behandelingsperiode ook helemaal geen krachtvoer of vitaminebrokjes?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:36

Don krijgt alleen onbeperkt ruwvoer en 150gram vitalbix. Geen Gastro+ omdat daar meer suiker en zetmeel in zit dan in vitalbix.
Absoluut geen luzerne omdat dat voor hem te scherp is en te veel in de maag prikt en dan juist meer symptomen krijgt

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:46

Ja precies, maar de digest mix is veel zachter dan normale luzerne en is speciaal voor paarden met maagproblemen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:13

Ik durf niets meer in die trant te geven...

Ik zag laatst een filmpje van de paardendrogist waar ze zo'n chunk in gekookt water laten weken zodat het geperste hooi/luzerne weer mooi loskomt. Dat wil ik nog een keer proberen, even voelen of dat minder prikt.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:16

Ik had laatst met een stalgenoot over symptomen ed bij een maagzweer. Haar paard had 5 zweren, gezien op scopie. Is behandeld en heeft een controle scopie gehad waar hij schoon op was. Nu reageert hij nog steeds met aansingelen en gaapt hij ook nog regelmatig.
Ik was in de veronderstelling dat de symptomen helemaal verdwijnen als de zweren weg zijn, weet iemand dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:16

Laux schreef:
Ja precies, maar de digest mix is veel zachter dan normale luzerne en is speciaal voor paarden met maagproblemen.

Klopt, maar mijn paard krijgt last van normale lucerne en óók van de digest mix.....

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:52

ukkiepuk schreef:
Ik had laatst met een stalgenoot over symptomen ed bij een maagzweer. Haar paard had 5 zweren, gezien op scopie. Is behandeld en heeft een controle scopie gehad waar hij schoon op was. Nu reageert hij nog steeds met aansingelen en gaapt hij ook nog regelmatig.
Ik was in de veronderstelling dat de symptomen helemaal verdwijnen als de zweren weg zijn, weet iemand dit?

Waarschijnlijk of te kort behandeld of te snel afgebouwd. Dan zijn de maagzweren helaas zo weer terug.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:55

Laux schreef:
Ik lees even mee! Bij mijn paard zijn helaas ook meerdere maagzweren geconstateerd bij een maagscopie.
Hij krijgt nu 4 weken een gastrogard kuur (2 weken iedere dag een hele spuit, daarna 2 weken iedere dag een halve) en moet na deze behandeling weer terug naar de kliniek voor controle. Naast deze medicatie krijgt hij onbeperkt ruwvoer en krijgt hij de lucerne digest mix van Hartog.

Mij werd aangeraden om gedurende deze 4 weken niet te rijden en hem ook geen krachtvoer te geven.
Na deze periode wordt aangeraden om de gastro+ van Havens te voeren samen met de lucerne digest mix, maar absoluut geen supplementjes.

Gaven jullie de paarden tijdens de behandelingsperiode ook helemaal geen krachtvoer of vitaminebrokjes?

Mijn zeer stressgevoelige paard, inmiddels overleden aan hartproblemen, had chronisch maagzweren. Hij kreeg elke dag Gastro+ en seniorenslobber bij gevoerd omdat hij anders veel te mager werd.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:16

Ah ja, het verschilt natuurlijk ook ontzettend per paard..
Mijn paard is absoluut niet stressgevoelig en heeft ook geen gevoelige maag, de oorzaak ligt duidelijk bij het voerbeleid dat ze hanteerden (lange periodes zonder ruwvoer en schimmel in het hooi). :\
Deze oorzaak hebben we weggenomen nu we de verzorging weer in eigen hand nemen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:25

Ukkiepuk; ja ook al een keer echt stil gezet, maar het is een ontzettende stresskip. Hoe langer ik hem stil zet, hoe erger dat lijkt te worden deels... ook die balans is lastig te vinden. Hij ging eigenlijk juist wel lekker toen we veel aan het trainen waren. Nu weer een paar weken minder tot niet, en een hoop roulatie op stal....

Morgen komt er (tja zover ben ik inmiddels) een soort medium.... ik zit echt weer met mijn handen in het haar. Ik vind het zo frustrerend...

Ze hebben toendertijd (inmiddels alweer 2 jaar terug) bij Wolvega ook gezegd dat de kans heel reeel is dat ik hem nooit goed krijg. Toch heeft hij het afgelopen jaar eigenlijk (redelijk) goed gedaan, tot een paar weken geleden...en eigenlijk is er niets veranderd, behalve dat z’n maatje weg is en er dus flink wat roulatie op stal is geweest daarna...

Ik ben eigenlijk van plan het over een hele andere boeg te gooien qua voer en supplementen, maar ook lastig om ergens te beginnen...
En dan idd nog; ga ik dan juist weer fanatieker trainen, of juist niet?

- Eerlijk is eerlijk, ik word er soms wel een beetje moedeloos van... buiten dat het een bult geld kost, is de lol er wel flink aan het afgaan zo...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:30

Ik vind het geven van de medicatie ook lastig te regelen hoor. Pensionhouder geeft een minibakje met handje luzerne plus sucralfaat en gaat daarna hele stal hooi voeren. Na het hooi krijgen ze krachtvoer, in mijn geval bakje met vitalbix, luzerne en omeprazol korrels. Hele dag hooi tot haar beschikking en dan in de avond een bakje met bix, luzerne en sucralfaat. Ik weet anders ook even niet hoe ik dit moet organiseren.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:02

Nuchter die medicijnen geven vind ik sowieso lastig, je wilt een maagzweerpatient toch continu op hooi hebben staan? Dus nuchter is die nooit....
Laatst bijgewerkt door Mieke op 01-02-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:12

Hier ook continue ruwvoer dus helemaal nuchter is hij nooit.

Don had vooral last met singelen en opstappen. Hij rende onder me vandaan tijdens het opstappen en liep het eerste rondje met een bolle rug, maar daarna was hij prima te rijden. Hij liep zelfs erg fijn in de training. 2e kerstdag stapte ik op en toen had hij weer een hele bolle rug die hij nu niet kwijtraakte. Pas na een rondje draf was zijn bolle rug wat minder. Erg lekker liep hij niet en toen ben ik afgestapt.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 11:25

Het ‘nuchtere’ probeer ik te doen door hem voor of na het rijden de omeprazol te geven, maar idd: ook dat gaat weer met voer, dus tja...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:03

Ukkiepuk; las ik nou dat jij 6mg/kg eerst geeft en daarna afbouwt naar 4mg en daarna 2mg?