[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:17

Sophie, ik denk niet dat het aan de deken ligt. Kwam denk ik verkeerd over :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:07

MSophie schreef:
Whinnylando schreef:
Dat is toevallig, mijn paard precies hetzelfde! Gisteren ellende met de deken op , rennen rollen enz. stalgenootje heeft ze op stal gezet omdat ze zo tekeer ging. Vandaag zonder deken (flinke regen en daarna ook nog zon!) geen jeuk helemaal niets.

die jeukt komt ook niet direct als de deken af is.. dat kan enkele dagen goed gaan, maar daarna gaat het geheid mis

maar ga onderzoeken waarom hij zo doet misschien zit er iets niet lekker of wat dan ook..

Ik denk dat het komt omdat Senna met deken minder goed de vliegen weg kan jagen dan zonder deken. Vrijdag is haar goede eczeemdeken er weer dus ben ik weer van dat gezeur met kapotte dekens af. Ik ga van de week ook even kijken naar een goede vliegendeken.
Bij Senna komt de jeuk vrij snel op zetten. Ben benieuwd hoe ze er vanavond bij staat.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:12

hallo even een vraagje mijn merrie van 2 jaar begint nu rond deze tijd ook weer te schuren sinds afgelopen vrijdag! hoe kom ik er achter of het zomereczeem is en eat kan ik het beste doen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:20

Ik koop nooit een pony waarvan ik weet dat ze eczeem hebben. Mochten ze het krijgen later (dus na aankoop of bepaalde leeftijd) dan is het jammer dan. Ook zou ik een dier wat ernstige eczeem heeft uit zijn lijden verlossen (als niets helpt).

Hier zonet hele pluk los haar uit de vlecht gehaald. Was afgebroken. Nou ja, jammer dan. Verder weinig jeuk, wel iets.
Nagenoeg is haar staart helemaal jeukvrij geworden, hopend volgend jaar ook de manenkam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:17

Dahyeemah schreef:
hallo even een vraagje mijn merrie van 2 jaar begint nu rond deze tijd ook weer te schuren sinds afgelopen vrijdag! hoe kom ik er achter of het zomereczeem is en eat kan ik het beste doen?

DA laten kijken? En je kan er een smeerseltje opsmeren, ik gebruik altijd leovet. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:15

Heaven d'r staart gaat nog altijd super goed! Ik smeer om en om (maar net wat mijn gevoel zegt te doen) met Befix en Tea Tree crème en het werpt zijn vruchten af! Vorige week met het benauwde weer wel een nieuw krabplekje, maar deze snel met Tea Tree ingesmeerd en plekje was binnen 2 dagen rustig! :D

AfbeeldingAfbeelding

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:17

met watvoor teatree smeer je dan? :)
gemengd met iets of? :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:18

Heb het bij Piaffe vandaan, zo uit mijn hoofd is het een Tea Tree crème waar ook groene leem extracten in zitten. :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:22

ik kom alleen op teatree shampoo als ik zoek :o

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:38

ok is er een soort test die gedaan word Voor zomereczeem?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:30

Heb gisteren toevallig Theeboom Shampoo gekocht en Theeboom Lotion, beide van Leovet. Gisteren voor het eerst de lotion op de staart en rug gesmeerd.

@Dahyeemah, ik heb ook een boek over zomereczeem gekocht en daar staan alle mogelijke tests in. Het heet "Zomereczeem bij paarden" van dierenarts Anneke Rusbuldt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:31

ik heb de tea tree olie(per ongeluk) gekocht....dat geeft wel een bende zeg,net water zo dun.
maar wat knapt de staart op zeg.
ik weet nu hoe sun haar manen zo afslijten: jonge hengst moet knabbelen van haar.
had met mijn wedstrijd maar weinig vlechtjes,alleen het voorste deel was netjes, halverwege de hals een paar dunne vlechtjes.(mistte 2 vlechtjes omdat dat echt te kort was) :(

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:39

Druppel je de olie er puur op?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:40

Sorry dat ik hier zo ook even langskwam. Ik heb een paar bladzijden meegelezen en veel over staart en manen gelezen.

Maar ik vroeg me af, zijn er hier mensen waarbij de pony/het paard vooral of alleen de buik schuurt?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:52

Bij mijn merrie niet Dyonne, welkom trouwens :), Maar het is wel een bekende ZE plek.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:05

muzefee: heb het vorig jaar gekocht, even geprobeerd, maar snel gestopt ermee,geen resultaat,pony heeft te erg eczeem.
deed het er puur op na het wassen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:46

Jippie ik kreeg vandaag mijn halsdeken binnen die ik had gekocht via Marktplaats.

hij is van ivanhoe wat een super ding:) hopelijk past hij direct en anders moet mama en er nog even wat aan naaien hihi.
maar dat gaan we vanavond zien:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:42

Die halsdeken heb ik ook, maar ikzelf ben er niet kapot van. Ligt hier dan ook maar te liggen.

Pony had vandaag best nog wel wat jeuk.
Ging de manen opnieuw vlechten en zag tot mijn verbazing, dat aan de kant waar de manen heen vallen (dus in principe onder de manen) wel wat warrige haartjes, vraag me af of ze dat zelf geschuurd heeft of niet. Ook haar hoofdje, en dan rondom haar ogen zitten her en der zwarte vlekken zonder haar. Nou weet ik niet of dat komt door irritatie van opgedroogd oogvocht (gevoelige ogen dus bijna altijd wel smerig) of dat het eczeem is. Vorig jaar schuurde ze namelijk ook haar voorpluk eraf, maar die is onaangetast.
En ze heeft net naast haar vagina een heel stuk kapot (net zoals appie van ellepel laatst had), weet ook alleen niet of dat van schuren is gekomen, staart zag er normaal uit namelijk. Heb de wond maar verzorgd.

Zit te twijfelen of ik weer met de drainage zou beginnen.
Als ze dan na een tijdje geen jeuk heeft, kan ik er eigenlijk van op aan dat er met 1 van haar organen ook iets mis is. Dus als een soort test.

Wat ook opvalt, de zon scheen vandaag weer en madam had lichte jeuk.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:40

Dyonne schreef:
Sorry dat ik hier zo ook even langskwam. Ik heb een paar bladzijden meegelezen en veel over staart en manen gelezen.

Maar ik vroeg me af, zijn er hier mensen waarbij de pony/het paard vooral of alleen de buik schuurt?

Mijn pony schuurt eigenlijk alleen nog haar buik (klein deel dan), de rest van haar lichaam wordt bedekt door haar deken. Ik heb nu een uierflap gemaakt dus hoop dat dit snel over is hierdoor.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:37

Heeft er toevallig iemand een rambo sweet itch maat 185 te koop?????????????????????

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:58

Aanvulling op vorige post.

De ontlasting van mijn pony stinkt heel erg, je ruikt het al direct als je de schuur in komt. Een vrij zure lucht. Structuur en kleur e.d. zijn wel goed. Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:08

ook bij de mijne blijven er plekjes komen op zijn koppie.. onder zijn jukbeen pas eigenlijk, zijkant van de neus..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:47

sun heeft ook weer plekjes onder haar ogen en jukbeen,denk dat ik haar vliegenscherm weer op ga doen, had wel een nieuwe met oren gekocht (sun heeft ook plekjes aan haar oorpuntjes) maar ze voeld zich doodongelukkig met dat ding op,heeft ze niet met die andere.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 06:05

CarolShadow schreef:
Aanvulling op vorige post.

De ontlasting van mijn pony stinkt heel erg, je ruikt het al direct als je de schuur in komt. Een vrij zure lucht. Structuur en kleur e.d. zijn wel goed. Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

meestal wijst dat op maag/darmproblemen.
maar misschien moet je mestonderzoek laten doen om dat zeker te weten?

ohw en volgens nicolette hebing ( van dat boekje)
is het zo dat van granen paarden verzuren en je dus zure mest krijgt.
iets veranderd in de voeding?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:28

CarolShadow schreef:
Die halsdeken heb ik ook, maar ikzelf ben er niet kapot van. Ligt hier dan ook maar te liggen.

Pony had vandaag best nog wel wat jeuk.
Ging de manen opnieuw vlechten en zag tot mijn verbazing, dat aan de kant waar de manen heen vallen (dus in principe onder de manen) wel wat warrige haartjes, vraag me af of ze dat zelf geschuurd heeft of niet. Ook haar hoofdje, en dan rondom haar ogen zitten her en der zwarte vlekken zonder haar. Nou weet ik niet of dat komt door irritatie van opgedroogd oogvocht (gevoelige ogen dus bijna altijd wel smerig) of dat het eczeem is. Vorig jaar schuurde ze namelijk ook haar voorpluk eraf, maar die is onaangetast.
En ze heeft net naast haar vagina een heel stuk kapot (net zoals appie van ellepel laatst had), weet ook alleen niet of dat van schuren is gekomen, staart zag er normaal uit namelijk. Heb de wond maar verzorgd.

Zit te twijfelen of ik weer met de drainage zou beginnen.
Als ze dan na een tijdje geen jeuk heeft, kan ik er eigenlijk van op aan dat er met 1 van haar organen ook iets mis is. Dus als een soort test.

Wat ook opvalt, de zon scheen vandaag weer en madam had lichte jeuk.

Hier wordt ook meer geschuurt bij zonnig weer, we hebben drie dagen nonstop regen gehad, en Noah had geen enkele keer geschuurd. Zijn ogen tranen ook vaak, dat opgedroogd traanvocht veeg ik altijd weg met zo'n babypoetsdoekje, anders begint hij daar ook mee te schuren.