Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:28

Ik geef het altijd rond 5 uur s'avonds omdat ik rond die tijd altijd wel op stal ben. S'morgens wordt een beetje lastig om het zelf elke dag te doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:19

Ik wilde nog even toevoegen dat het middel van BI ergens in de 2e of 3e week van september op de markt komt! Dus aan iedereen: Als je nog de kans hebt om een herhaalrecept te krijgen zou ik dat zeker nu doen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:51

Focussed schreef:
fargo schreef:
quote="Focussed"
Hartstikke bedankt!!! :D Ook voor alle tips :D

BI gaat €2,- per pil (1mg) kosten.
Dus een doos met 50 pillen is dan €100,-. :\

En toen vond je DA het raar dat je toch liever een recept had bij de apotheek 8-) :D ;)/quote

:D :D

Eerste kwartje vandaag in een stukje ontbijtkoek gedaan, ging er zo in :D

Had hier nog niet op gereageerd geloof ik *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:03

Ach mensen, als ik dit zo lees... PFFF wat kunnen ze het ons toch moeilijk maken. Zo jammer deze ontwikkelingen van dat BI en het niet meer voor mogen schrijven van 'menselijke medicatie' voor dieren.
De afweging zal voor mensen misschien moeilijker worden om medicatie te geven aan hun cushing paardjes, niet iedereen kan het bedrag maandelijks even ophoesten.
Ik hoop dat het allemaal 'meevalt' en dat jullie nog een beetje kunnen euh... hamsteren.

Ik had de medicijnen van Indy die ik over had per post in een envelop naar iemand in België gestuurd, maar dat is ook nooit aangekomen... Ik vermoed onderschept? Achteraf ook niet handig om die strips in een envelop te doen, maar had er totaal niet bij stilgestaan dat dit misschien niet mag?!

Maar goed, ik ga duimen voor goede ontwikkelingen :j

Owja en Focussed: inderdaad altijd fijn paardje dat zonder problemen en wantrouwen braaf zijn pilletje eet! *\o/*

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:27

Geeft iemand hier glucosamine bij? Ik kreeg als tip van mijn VA hier eens naar te kijken, maar werd in het artrose topic geattendeerd op de suikers.
Ik heb niet het idee dat dit direct nodig is, maar VA gaf aan dat het niet verkeerd is voor de oudjes.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:55

Glucosamine vind ik een beetje dubbel.. in z'n algemeenheid zeg maar, niet alleen bij Cushing :D

Synovia lijkt toe te nemen maar bij orale toediening (dus opname via maagdarm kanaal) is de opname slecht. De beste resultaten boek je bij het intraveneus toedienen, dus recht in de ader.
Opname intraveneus geeft een hoeveelheid glucosamine in het serum van 50 µg/ml . Opname via maagdarmkanaal geeft 1µg/ml.
Wanneer je oraal 10 keer de aanbevolen dosis geeft kom je slechts tot de 10 µg/ml.

Kortom, de opname is bijzonder slecht op deze manier.
Het heeft niet alleen resultaten op het synovia maar ook op andere organen. Er wordt gespeculeerd dat dit mogelijk schade kan veroorzaken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 23:15

Jemawi schreef:
Geeft iemand hier glucosamine bij? Ik kreeg als tip van mijn VA hier eens naar te kijken, maar werd in het artrose topic geattendeerd op de suikers.
Ik heb niet het idee dat dit direct nodig is, maar VA gaf aan dat het niet verkeerd is voor de oudjes.

Willy heeft jaren lang msm met glucosamine gekregen en is daardoor een gezonde en soepele oude man gebleven tot het einde. MSM is haast nog belangrijker dan glucosamine, maar cushing paarden schijnen ook best vaak artrose te hebben en daar kunnen ze wel wat hulp bij gebruiken.

Een cushing paard dat pergolide krijgt en zijn hormonenhuishouding op orde heeft is in de meeste gevallen ook weer op orde qua suikerhuishouding en de hoeveelheid die ze binnen krijgen via zo'n supplement is volgens mij te verwaarlozen....

Mijn paard fargo had slijtage in zijn voorbenen, in alle gewrichten in het onderbeen. Daar kwam ik bij een onderzoek achter ivm een peesprobleem in zijn achterbenen. Dat paard kreeg jarenlang msm met glucosamine oraal en volgens de DA die hem onderzocht en de foto's zag (bijzonder slecht!!) en hem zag lopen (GOED helemaal rad!!) was dat een hele belangrijke reden dat hij nooit problemen had en super door de buigproef kwam op 17 jarige leeftijd op het harde. Ik geloof dus wel degelijk in msm en glucosamine.
De DA vroeg hoe lang ik hem had? Ik zei vanaf zijn 10e jaar. Hij zei wat er nu zit, zat er toen ook al. Hij is er nooit kreupel op geweest en altijd rad. Maar hij kreeg al jaren msm omdat hij achter een keer een peesschede ontsteking heeft gehad en sindsdien op msm met glucosamine stond. Het peesprobleem speelde pas op toen hij 17 was, toen is hij voor helemaal op de foto gezet omdat bij de hele checkup de DA vond dat ie bij de buigproef wat veel tegendruk kreeg. Just to be sure. Ze stonden bij elke foto aan te geven hoe slecht het eruit zag ...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:00

Als die nieuwe medicatie op de markt komt, word het echt niet meer leuk om je paard te behandelen.
Het is zo dubbel. Je houd van je beestje, maar je weet dat het een aflopende zaak is, waarbij je steeds meer complicaties krijgt.

Ik heb het even uitgerekend en ik zou van € 250,- per jaar naar € 1100,- per jaar gaan aan kosten, alleen aan pillen. Dan ben ik uitgegaan van de € 2,- per 1mg. Moon krijgt nu 1.5 mg per dag.....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:49

Wat een top verhaal van jouw paard `fargo` zeg fargo! Super dat hij zo geweldig liep!

Nefertarie: Ik denk dat heel veel mensen de afweging moeten maken tussen of doorgaan of gaan stoppen door deze grap van BI. Ze zullen indirect denk ik veel (vervroegde) sterfgevallen veroorzaken op deze manier denk ik . Een prijsstijging van 250 naar 1100 is ook niet mis... Is bijna niet meer te behappen -O- .

Mijn merrie gaat op het moment goed! Ze heeft wel iets verminderde eetlust, zo'n 2 uur na inname van 0,25 mg Pergolide. Na een uur of 2 begint ze weer met eten en daarna eet ze weer normaal. Ze eet iig nog steeds 's nachts haar 7 kg hooi op en staat overdag met haar graasmasker te maaien op de wei :j .

Dit is haar nieuwe stalletje, van 5x4,5 m . Super veel ruimte (zoveel dat ik slechts 3x4,5 opstrooi omdat het anders bizar veel stro kost :') De rest is rubber matten) voor haar, ben er erg blij mee.
Afbeelding

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:47

Ziet er super uit! lekkere grote stal. Is het voorheen voor ander "vee" gebruikt, koeien oid?
Zij heeft cushing? ze ziet er goed uit, zeg.
Moon staat 24/7 buiten, dus stalzorgen heb ik nooit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:51

Bedankt! Ja idd, oude koeienstal geweest haha!
Ja ze heeft wss cushing. Geen test gedaan maar wel een aantal kenmerkende klachten! Nu op de medicatie om te kijken of die aanslaat!

Lekker dag en nacht buiten! Naomi staat nu ook dag en nacht buiten, wel snachts op de paddock ivm overgewicht en risico op HB :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:08

Mag ik even inbreken?
Ik heb momenteel erg veel gedoe met de paarden en in verband daarmee is bij een merrie bloed afgenomen om evt op cushing te testen (slecht verharen, veel zweten, in winter krulvacht-maar niet constant, vocht op de longen, slechte conditie, hoesten, gezwollen klieren keel)
De betreffende d.a heeft een bloedproef genomen en die in de praktijk gecontroleerd op lever en nier waarden, glucose en bloedlichaampjes en daar is niets uitgekomen.
Maar is dat voldoende om cushing te bepalen?
Zit daar ook mee omdat mijn mini ook rare symptomen heeft (al behoorlijk lang) zoals zeer slechte vacht, zomereczeem (weet het... een hoort bij het ander), neiging tot vetophoping buik en hals maar momenteel behoorlijk afgevallen, futloos, vocht op de longen, holtes boven ogen gevuld met vet... maar hij is pas 7. Ik overweeg ook hem te testen, maar betwijfel of de gedane proef wel voldoende is om uitsluitsel te geven, ook met de eerder genoemde merrie (17 jr)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:05

Geen een proef is 100% betrouwbaar! Dit is de reden dat we bij mijn merrie niet eens getest hebben en meteen zijn gaan starten met medicatie. Mijn merrie had minder duidelijke symptomen als jouw paarden overigens.
Kun je overleggen met je DA om te beginnen met medicatie en dan kijken of het aanslaat?

Over de bloedproef: voor cushing meet je cortisol en eventueel suiker. Hier zijn een aantal testen voor, meest betrouwbare is dexamethason suppressie test, waarbij je de hypofyse tijdelijk platlegt. Hier reageert de tumor niet op, blijf je dus een verhoogd cortisol gehalte hebben dan heeft je paard Cushing. Dit is de meest betrouwbare test, 78% kans op een "echte" uitslag.

Verder zijn er nog 3 andere bloedtesten en 1 via urine die het minst betrouwbaar is (60% kans op goede uitslag).

Naar mijn weten is het testen van lever, nier etc waardes geen cushingtest. Deze geven gewoon een beeld over de werking en gezondheid van desbetreffende organen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:32

Quote Focussed:
Over de bloedproef: voor cushing meet je cortisol en eventueel suiker. Hier zijn een aantal testen voor, meest betrouwbare is dexamethason suppressie test, waarbij je de hypofyse tijdelijk platlegt. Hier reageert de tumor niet op, blijf je dus een verhoogd cortisol gehalte hebben dan heeft je paard Cushing. Dit is de meest betrouwbare test, 78% kans op een "echte" uitslag.

LET OP: de dexamethason test geeft als risico hoefbevangenheid! En aangezien cushing paarden daar al extra gevoelig voor zijn, is deze test dus meteen daarom het minst aan te raden, zeker als je paard al bevangen is geweest!

Er is een nieuwe test van het bloed die 'smorgens vroeg (ik dacht op de nuchtere maag) wordt uitgevoerd en dan moet daarna het bloed direct naar Utrecht? De naam weet ik even niet, die schijnt ook betrouwbaar te zijn.

Maar het is bekend dat er paarden zijn die negatief scoren op de testen terwijl ze wel degelijk cushing onder de leden hebben dan wel in een voorfase zitten van cushing. Het is dan toch belangrijk om te gaan behandelen om te voorkomen dat ze verslechteren. Het is veel moeilijker om een verslechterd paard er weer bovenop te helpen dan een paard dat er nog goed aan toe is in conditie te houden!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:36

Liljebo: paarden die structureel te zwaar zijn geweest in hun leven hebben een grotere kans op cushing én originele (sobere) paardenrassen hebben er ook meer kans op. Dus fjorden, haflingers, shetjes, gelderse paarden, morgans, arabieren, welshjes daar kom je het regelmatig bij tegen, zeker als ze structureel zwaarder zijn geweest.
(Ik zie een paard in je profiel dat aardig aan de maat is, ik weet niet of het om dat paard gaat? )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:42

Ik sluit me verder helemaal aan bij fargo!

Wil overigens wel zeggen: Wat een omgeving woon jij in liljebo :oo Prachtig!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:57

Ok bedankt voor de uitgebreide info. De noordzweedse koudbloed Hälga is idd het volwassen paard wat ik noem (17 jr) Ik heb haar nog niet zo lang, maar de problemen met vachtwisseling vielen mij meteen op. Helaas gaat het momenteel niet denderend omdat ze ook een gezwollen keel en vocht op de longen heeft, maar er is nog geen duidelijkheid over het probleem, omdat ook de andere paarden sukkelen. Droesbacterie was niet uitgesloten, maar wat beginnende problemen waren er al lang voor silja's uierabces (begin van alle ellende hier)
Ze was idd te zwaar en dat is ze nog steeds. Geen geschiedenis van bevangenheid. Dat niet.

De andere is minishet billy uit het profiel. Zomereczemer en trubbelkind vanaf het begin. Pas 7 jr, dus nog erg jong. Momenteel erg afgevallen. Nog niet echt mager, maar niet goed in zijn vel

Ik probeer er al weken achter te komen wat mis is met de veestapel, maar het is enorm lastig. Dat ze in quarantaine staan ivm mogelijk (atypisch) droes maakt het niet makkelijker.
Maar sommige problemen lijken al van ver voor die tijd te stammen dus misschien gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden...
Of problemen met grond of planten?
Ik grijp ieder draadje vast en probeer het uit te zoeken. Gelukkig met iemand die actief meedenkt via het net.

Maar Hälga heeft dus geen vetophoping boven de ogen. Billy dus wel. Maar dan zou hij al lang problemen moeten hebben terwijl hij pas 7 is (maar wrs beroerd gefokt)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:04

Cushing kent een aantal symptomen, maar niet alle cushing paarden hebben alle symptomen! Dat betekent niet persé dat ze dan geen cushing hebben omdat ze niet alle symptomen hebben. Als ze een paar hebben is dat eigenlijk al genoeg helaas.

Je zou in ieder geval kunnen proberen ze al te ondersteunen met echinacea druppels voor de weerstand (huidproblemen, longen) en magnesium voor vetophopingen en verdeling.
De echte krulvacht komt meestal pas nadat ze het al DRIE jaar onder de leden hebben, dus als je nu krulvacht ziet als ze zweet of nat is door de regen dan is dat wel degelijk een indicatie. Tegen de tijd dat je echt altijd krullen ziet, heeft ze het al jaren (onbehandeld) bij zich!

En MSM zwavel (poeder) is ook een heel goede ondersteuning voor huid/long/hoef/weerstandsproblemen.
Het ondersteunen van de weerstand en conditie is in mijn optiek een van de belangrijkste zaken bij cushing.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:11

liljebo schreef:
Mag ik even inbreken?
. Ik overweeg ook hem te testen, maar betwijfel of de gedane proef wel voldoende is om uitsluitsel te geven, ook met de eerder genoemde merrie (17 jr)

Liljebo .. ik ken een meneer in Zweden die zeer goed op de hoogte is van alle ins en outs van Cushing, maar ook de situatie ter plekke kent (in Zweden heb je tenslotte niet op iedere straathoek een DA praktijk) en dus uit ervaring weet hoe je dit moet aanpakken. De man is wetenschapper, heeft veel ervaring met Cushing, voeding etc.- geen paardenamateur. Zal ik hem vragen of je met hem contact kan opnemen voor meer info? ( Kost geen geld hoor, hulp is gratis)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:18

Ik heb me al eens eerder gemeld. Maar meld me nog eens.

Mijn Dennis is nog niet getest, hij doet het op het moment wel prima. Maar vind echt dat hij oud word (hij is pas 15, sinds 2,5 jaar pas ruin).
Krijgt wat vitamine korrel en een beetje gluco balance. Hij is z'n winter haar op z'n benen nog niet 100% kwijt, maar begint al wel aan z'n nieuwe vacht (die ik er nog niet super uit vind zien). Hij is altijd mooi op gewicht geweest en echt in mooie conditie. Hij heeft nu een schrale bovenlijn en een hang buik (niet extreem, maar wel duidelijk meer dan dat hij gehad heeft).
Vorig jaar is hij uit het niets in eens bevangen geweest. Hij heeft altijd VEEL winter haar gehad, maar afgelopen jaar was het echt extreem (heb hem toen ook geschoren omdat hij echt ziek van de warmte was).

Ik twijfel of het de moeite is hem te laten testen op cushing. Hij doet het wel prima, maar niet geweldig. Maar of dat gewoon leeftijd en/of castratie zijn weet ik niet. Hij is al een tijd met pre-pensioen. Af en toe een kinder lesje en verder lekker in de groep staan veulentjes opvoeden.
Wat denken jullie?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:16

Jannepauli schreef:
liljebo schreef:
Mag ik even inbreken?
. Ik overweeg ook hem te testen, maar betwijfel of de gedane proef wel voldoende is om uitsluitsel te geven, ook met de eerder genoemde merrie (17 jr)

Liljebo .. ik ken een meneer in Zweden die zeer goed op de hoogte is van alle ins en outs van Cushing, maar ook de situatie ter plekke kent (in Zweden heb je tenslotte niet op iedere straathoek een DA praktijk) en dus uit ervaring weet hoe je dit moet aanpakken. De man is wetenschapper, heeft veel ervaring met Cushing, voeding etc.- geen paardenamateur. Zal ik hem vragen of je met hem contact kan opnemen voor meer info? ( Kost geen geld hoor, hulp is gratis)

Dat zou absoluut geweldig zijn. Ik zit echt enorm met de handen in het haar omdat gewoon de hele club in de lappenmand ligt en ik niet goed weet waar ik het moet zoeken.
Van jullie en van iemand anders via bokt heb ik inmiddels al waardevolle info, maar communicatie met d.a. is niet altijd gemakkelijk, gezien mijn kennis dan weer niet toereikend is om echt te discussieren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:21

Dennis schreef:
Ik heb me al eens eerder gemeld. Maar meld me nog eens.

Mijn Dennis is nog niet getest, hij doet het op het moment wel prima. Maar vind echt dat hij oud word (hij is pas 15, sinds 2,5 jaar pas ruin).
Krijgt wat vitamine korrel en een beetje gluco balance. Hij is z'n winter haar op z'n benen nog niet 100% kwijt, maar begint al wel aan z'n nieuwe vacht (die ik er nog niet super uit vind zien). Hij is altijd mooi op gewicht geweest en echt in mooie conditie. Hij heeft nu een schrale bovenlijn en een hang buik (niet extreem, maar wel duidelijk meer dan dat hij gehad heeft).
Vorig jaar is hij uit het niets in eens bevangen geweest. Hij heeft altijd VEEL winter haar gehad, maar afgelopen jaar was het echt extreem (heb hem toen ook geschoren omdat hij echt ziek van de warmte was).

Ik twijfel of het de moeite is hem te laten testen op cushing. Hij doet het wel prima, maar niet geweldig. Maar of dat gewoon leeftijd en/of castratie zijn weet ik niet. Hij is al een tijd met pre-pensioen. Af en toe een kinder lesje en verder lekker in de groep staan veulentjes opvoeden.
Wat denken jullie?

Zet hem in samenwerking met de DA 1 a 2 maanden op pergolide. Zie je geen verschil dan heeft hij wss geen Cushing. Knapt hij op, dan heeft hij Cushing. Hoor super veel verhalen over hoe de levenskwaliteit weer terugkomt op deze medicatie, het proberen is het zeker waard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:45

Zelf zet ik hem liever niet zonder test op medicijnen (en denk dat mijn VA dat ook liever niet doet). Hij is echt niet echt slecht, vandaar mijn twijfel om wel actie te ondernemen of juist niet.

Het gaat om de achterste bruine, foto van gister. Wat buikig, wat schraal op de rug, je kan z'n ribben heel makkelijk voelen (net niet zien).
Afbeelding
3 jaar geleden, ook rond deze tijd van het jaar en toen voor het eerst 'dik' voor zijn doen. Toen moest je echt wel even voelen naar z'n ribben, dikker dan dit is hij nooit geweest.
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:57

Liljebo - ik stuur Lars meteen een mail; zodra ik antwoord heb krijg je een pb!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:58

Test is niet 100% betrouwbaar, dexamethason suppressie test is meest betrouwbaar, 78% kans op een goede/eerlijke uitslag. Hiervan kunnen ze wel acuut bevangen raken. Dus zou ik in jouw geval niet adviseren. Andere bloed en urine testen zijn minder betrouwbaar en dan zit je alsnog met een uitslag waarvan je niet weet of je die nu moet geloven of niet.

Mijn merrie heeft ook nog weinig klachten, toch in overleg met DA en Cushing specialist van fac. Utrecht op de medicatie gegaan en niet gaan testen. Dus zonder test staat mijn merrie nu op de pergolide, dwz proefondervindelijk een diagnose stellen.

De reden dat wij, ondanks geringe klachten (mijn merrie verhaart nog vrijwel normaal, ietsje langzamer dan vroeger, normale beharing etc.) toch aan de medicatie zijn gegaan is omdat het makkelijker is in een vroeg stadium de symptomen de kop in te drukken dan achteraf (min of meer) de put te dempen als het kalf al verdronken is.

Dennis ziet er nog goed uit vind ik. Mijn merrie oogt trouwens ook niet typisch Cushing-erig
Foto van 3 dagen geleden. Hier zie je wel goed haar enorme spiertekort op bijv. hals. Mogelijk door het hoge cortisol gehalte. Ze staat ook al 3 jaar praktisch stil. Ben er voor het eerst sinds 8 maanden weer eens opgeklommen, en wel heus 2 rondjes draf gemaakt, mét en zonder stuur :D
Afbeelding