[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:54

Ik ben even benieuwd of er hier ook mensen ervaring hebben met zwarte komijnolie? Dit schijnt ook goed te helpen bij o.a. astma en andere allergie klachten. Ik ben hier zelf recent mee gestart, ben benieuwd of het nog bijdraagt aan het laatste beetje kriebels die we nog niet onder controle hebben hier.

Limburg1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:05

ellepel schreef:
toevallig krijgt mijn oude merrie nu cbd druppels.maar dat doet niks tegen jeuk.( ik geef gewoon humane druppels van het merk wedihemp, 5%)
zij reageerd altijd wat op gras.
bij een oudere pony zou ik proberen om me wat te richten op de organen, de lever, de darmen.
en dan niet detoxen,maar eventueel een bloedonderzoek doen laten om te kijken of alles oke is?
eventueel een ppid test doen?

Morgenochtend heb ik een bel afspraak met de da. Ik ga hem eens vragen voor bloedonderzoek.

Detox gaat dmv andere voeding/voer?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:34

darkadia schreef:
Ik ben even benieuwd of er hier ook mensen ervaring hebben met zwarte komijnolie? Dit schijnt ook goed te helpen bij o.a. astma en andere allergie klachten. Ik ben hier zelf recent mee gestart, ben benieuwd of het nog bijdraagt aan het laatste beetje kriebels die we nog niet onder controle hebben hier.

Niet met de olie maar wel met de pellets icm cannabidol van Helthie horse. Bij mijn paard doet het erg veel! Staat tot nu toe zonder deken. Haar darmbalans was ook wat verstoord dus daar druppels voor gegeven. Gaat heel goed nu!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 06:45

ual_95 schreef:
Ik lees dat er hier meerdere tkc 97-gebruikers zijn. Hebben jullie ervaring met dat het haar uitvalt van het spul? En erge schilfering? Heb het volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt.

Haaruitval alleen als het op de hals komt, niet op de manenkam of staartwortel. Ik heb het overgegoten in een flesje waarmee ik echt per druppel verspreid over de manenkam. Als er dan toch iets op de manenkam is gekomen haal ik dat gelijk met een babydoekje weg.
Enorme schilfer is hier idd ook.

darkadia schreef:

Ik geef sinds maart zwarte komijnolie, hier maakt dat geen verschil.

dierenfan

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:02

TKC gaf hier helemaal niets qua invloed op huid of vacht of schilfers.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:37

Ik kom even binnenvallen. Wij hebben sinds oktober een pony. Destijds had hij op een plek van +- 20 cm in zijn manen, waar zijn manen dun waren. In de winter is dit iets bijgegroeid, maar hij droeg ook veel een halsdeken, dus ik weet het daaraan. Nu zijn zijn manen echter nog steeds heel dun en wellicht zelfs dunner. Ik zie hem alleen nooit met zijn manen schuren. Zijn staart schuurt hij soms, hier heeft hij een kleine beschadiging. Maar... hij heeft ook kale plekken voor zijn oren. Ook daar zie ik hem nooit schuren.

Morgen kijkt er even een dierenarts naar (is een kennis, vandaar op zondag), maar ik ben benieuwd wat jullie denken.

Zomereczeem, mijt, een andere oorzaak? Dat hartje zit er normaal niet hoor :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:02

Bij de staart zou ik een schimmeltje gokken...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:15

Bedankt voor de tips qua kappen! Ik heb uiteindelijk via de UK de Snuggy hoods kap besteld en godzijdank was het super snel binnen, zelfs snel door de inklaringen. Maandag besteld, vrijdag in huis en meteen naar stal geracet. Niet de "juiste" kleur maar dat maakt me in dit stadium echt niet uit. De open wond op zijn hoofd was na 2 dagen gelukkig al weer zo goed als dicht en ik mocht ook al weer aan zijn oren zitten gister.

Hij ziet er uit alsof hij rechtstreeks uit een film over de Apocalyps komt gelopen..
Afbeelding

Maar dan nu dit weer -O- halen jullie de kappen af met regen? Ik durf het zo slecht aan nu de wond net dicht is....
Ik woon ook niet op steenworp afstand van stal dus even op en af doen is ook niet heel eenvoudig.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:20

Hier gaat het nog steeds best erg goed met mijn erge eczemer Eigenlijk nagenoeg niks open geschuurd, soms wel wat jeuk, ook gewoon 'n deken en masker op. Maar ik vind hem toch echt een stuk beter dan voorgaande jaren. Sinds begin januari met de immunotherapie van Nextmune begonnen. Maar ook wel een juiste stal nu, nagenoeg geen gras en goed onverpakt hooi.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 11:52

Mooi masker Leo, fijn dat het goed bevalt.
Ik doe alles eraf met regen maar ze staan in de achtertuin, geen echte eczeem wel snel jeuk en tis niet insectenweer nu.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:02

Iemand hier nog een losse buikflap over van een eczeemdeken, pyjama model?
Of een kapotte deken waar de buikflap nog wel heel is en deze wil verkopen voor een klein prijsje?
Maat 175 evt iets groter of kleiner mag ook.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 00:16

Heb wel een complete zgan deken in 175 pyjama model. Zebra print…

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 00:28

Caily schreef:
Heb wel een complete zgan deken in 175 pyjama model. Zebra print…

Het gaat me eigenlijk alleen om de buikflap, de rest zal ik niet gebruiken. Vind het zonde om een goede deken daarvoor te kopen.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:41

Hoi allemaal, eerste keer dat ik hier post! Ik verzorg 2 eczemers, en heb me een beetje ontfermd over hun huidverzorging omdat ik het interessant vind om te kijken wat er nou echt werkt. Ik ben ruim 2 weken begonnen met tkc 97, en dit is echt het eerste wat een wereld van verschil maakt. Eentje had zijn manen en staart al helemaal kaalgeschuurd, zelfs met eczeemdeken, en zijn huid is nu volledig rustig en de haren groeien alweer terug. Ik ga de tkc 97 bij hem dus ook afbouwen nu naar 1 a 2 keer per 2 weken.

De andere, een shet, heeft ook zeker vooruitgang geboekt, maar hij krijgt door het schuren in zijn staartwortel altijd een soort bulten van vochtophoping, op de plekken waar de huid dan echt kaalgeschuurd is. De huid daar is na de tkc 97 rustig en schilfert nu ook bijna niet meer, maar de bulten slinken nog niet. Heeft iemand hier ervaring met het behandelen van die vochtophopingen? Het is zo'n naar gezicht. Zijn eczeem is wat erger dan normaal, omdat hij een paar weken geleden door het draad bleef gaan en ontzettend veel gras heeft gegeten (leuk he shetlanders).

Voor context, ze krijgen beide ook zo veel mogelijk suikervrije voeding en staan niet op het gras. Ze staan 24/7 in een paddock paradise met een eczeemdeken op.

Baila2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:35

Ik haak ook even in
Ik heb mijn pony nu 6 jaar hij is 16
Hij heeft nog nooit zo erg gejeukt als nu
Vooral zn manen en manen kam
Heb al gekeken of ik misschien luis zag maar kan niks vinden
Kan hij op latere leeftijd eczeem ontwikkelen ?
Zo ja wat kan ik doen ? Eczeem deken is geen optie loopt een 3 jarige bij die sloopt alles
Ik behandel de plekjes nu met sweet itch

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:38

Baila2023 schreef:
Ik haak ook even in
Zo ja wat kan ik doen ? Eczeem deken is geen optie loopt een 3 jarige bij die sloopt alles

Mijn eczemer ging het hele jaar rond op stal, voor de knutten actief werden. Toen heb ik hem altijd zonder deken gehad.
Na verhuizing en 24/7 buiten ben ik gestart met dekens.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:43

Baila2023 schreef:
Ik haak ook even in

Mijn pony heeft het op 12 jarige leeftijd ontwikkeld, daarvoor nooit enige klacht en ook niet op dezelfde plek als hij nu 3 jaar staat.

Hier zijn de wonden godzijdank dicht dankzij de nieuwe kap! Voor de erge regen heb ik een simpel vliegenmasker verknipt, dat een lusje achterop heeft zodat ik het aan de hals van de deken kan maken.
Dat werkte gelukkig goed, de wonden waren niet verder kapot geschuurd.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:48

Ons trekpaard vorige jaar voor eerst en was toen 9 jaar. Deken geen optie maar ((afkloppen)) we houden het rustig met middelen die hem duidelijk goed helpen. Hij lijkt ook minder heftige vorm te hebben gelukkig en tot nu toe dan velen hier. Gelukkig nog geen open plekken gehad

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:37

Mijn haflinger heeft het altijd gehad maar goed onder controle te houden met een simpele vliegendeken.
Laatste jaren werd het erger en erger.
Afgelopen najaar heeft hij kruiden kuren gehad van pure horse om te detoxen enz. Dat heeft hem heel goed gedaan. Hij ziet er super uit, is bijna 100 kilo afgevallen wat echt heel hard nodig was. Maar die stomme jeuk blijft, hij lag in maart al open van het schuren.
Heb nu via de dierenarts z-itch.
Een wereld van verschil, wat een rust heeft hij. Het werkt niet de 7 dagen die ze aangeven maar zeker 5 is hij jeukvrij. De laatste 2 dagen heeft hij jeuk maar is het te doen voor hem.

Baila2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 06:46

Horsier schreef:
Mijn haflinger heeft het altijd gehad maar goed onder controle te houden met een simpele vliegendeken.
Laatste jaren werd het erger en erger.
Afgelopen najaar heeft hij kruiden kuren gehad van pure horse om te detoxen enz. Dat heeft hem heel goed gedaan. Hij ziet er super uit, is bijna 100 kilo afgevallen wat echt heel hard nodig was. Maar die stomme jeuk blijft, hij lag in maart al open van het schuren.
Heb nu via de dierenarts z-itch.
Een wereld van verschil, wat een rust heeft hij. Het werkt niet de 7 dagen die ze aangeven maar zeker 5 is hij jeukvrij. De laatste 2 dagen heeft hij jeuk maar is het te doen voor hem.

Ik kan geen deken op doen die 3 jarige sloopt alles
Dan is binnen 1 week mn deken kapot
Dus ik zoek iets om van binnen uit of een lotion /zalf om te behandelen
Wel kreeg hij elk jaar gluco balance en nu niet
Zou het kunnen dat dat ook een verschil maakt ?
Hij staat op t gras en heeft altijd hooi tot zijn beschikking

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:50

Helaas is mijn ervaring dat als het eenmaal echt jeukt, een deken het enige is wat echt helpt. Een Shire’s of Rambo is best stevig (bleef bij ons met jonge paarden redelijk heel), en kan je inspuiten met anti-knabbelspray.

Onze pony met zomereczeem gevoeligheid is zo goed als jeukvrij met Happy Skin spray van Greenvalley, in combinatie met zo goed mogelijk zijn gewicht beheersen, en zeer beperkt op het gras (max half uur per dag). Als hij wel kriebelig is, smeer ik met dit: https://www.celzouten.eu/cremegel-10-na ... um-200-ml/

Maar nogmaals, bij al jeuk, is mijn ervaring dat alleen een deken echt werkt.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:52

Z-itch is een insecticide wat je over je paard giet. Dan blijven de muggen weg.
Heel gezond zal het niet zijn maar is het enige dat hier werkt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:00

Dat een deken het enige is dat echt werkt is mijn ervaring ook. Vorig jaar was het eerste jaar met jeuk. Ik heb zijn manen kort geknipt om alles goed te kunnen verzorgen, allerlei smeermiddeltjes geprobeerd, supplementen en kruiden (incl gluco balance maar dat krijgt hij al jaren tijdens weideseizoen).
Detoxkuur in het najaar en toen was hij jeukvrij. Maar wat een ellende.
Dit jaar dus gestart met een voedingstraject maar te laat gestart om echt een verschil te kunnen maken voor de jeuk (dat wist ik) en uiteindelijk toch vrij snel voor een deken nadat hij vast had gelegen omdat hij de jeuk weg probeerde te rollen langs het hek.
Hij staat 24/7 in een kudde met veel bomen / bos dus de deken moet soms gerepareerd. Maar liever dat dan die vreselijke wonden en een paard dat over de grond schuift van de jeuk.
De kudde vond het even gek maar na een dag was het nieuwtje er wel af.

Ik behandel de huid nu met huidolie, en beschadigde huid met huid emulsie van Eqinful. Wondjes met honingzalf. Af en toe even wassen met neutrale zeep of zwarte zeep. Ik gebruik de vliegenspray van GreenValley. Dat spray ik op de onbedekte delen en nog over de deken.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:03

Ik gebruik nu 2 weken Z-itch en het lijkt echt wel wat te helpen, merk vooral verschil tijdens het rijden in de bossen. Ze is minder geïrriteerd.
En inderdaad, een deken is en blijft hier ook echt het best werkende...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:32

Hier hebben wij onze merrie al enige weken geleden behandeld met Tectonik. Paard is er erg blij mee: schuurt niet meer! Staat wel onder deken (Rambo Protector). Heel soms nog iets kriebels aan de buiknaad (wordt iedere dag ingesmeerd met Bogena uierzalf). Paard krijgt verder al vanaf februari Puur Apis en Culico, alsmede 4 eetlepels appelazijn. In februari nog een detoxkuur gegeven van Vitalstyle en dat heeft -volgens ons paard- ook veel goeds gedaan. De neem-olie staat al klaar om te gaan gebruiken, mocht het onverhoopt toch weer mis gaan.