[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:28

jwl schreef:
En smeer je dat gewoon puur op de wand zelf?

Ja, mijn paard heeft een scheur in haar hoef en de hoefsmid snijdt dat iedere keer uit en daar smeer ik dan honing op/in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:37

Heel off topic,maar honing word ook gebruikt bij schimmels in de hoef, werkt erg goed.
Google maar eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:05

Ik heb maar weer een nieuw smeersel besteld (sweet itch). Was nog niet uit wat voor poeder ik bij zn eten wilde toevoegen.

Maar meneer begon gister weer wat te hoesten door zn stofallergie. Dus nu eerst maar daar een poeder voor aangeschaft. En weer nieuw vliegenmasker met neusprotect dit keer.

Ik hoop dat de dames hem dan wel gewoon herkennen. Vorige masker was niet echt succesvol in de kudde :')

Honing is idd goed voor vanalles!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:21

Heb je die van sectolin?
Ik vind het heel goed spul,maar het werkt het beste als je elke dag smeert
Het verkooelt ook heel fijn , ben zelf eens geprikt door een dikke daas,deed dat spul er op en de jeuk was zo weg :j

Ik heb bij appie nu niks meer te doen met zijn eczeem.
Dekentje op en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:04

Ja die van sectolin idd! Had hier al paar keer positieve ervaringen gelezen. Dus we gaan het ook uitproberen. Elke dag smeren zal niet altijd gaan, maar hoe meer hoe beter...

Hoop dat ik dit wel mag opsmeren. Meneer vind smeersel niet mannelijk. Zodra die doorheeft dat ik wat beet heb vliegt zn hoofd alle kanten uit en wil die er vandoor rennen :')

Jets

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:04

Mweh hier ging het heel goed, maar van de week heeft ze helaas toch geschuurd. Ze heeft gelukkig een volle bos, maar een wit gedeelte dat weg is valt natuurlijk extra op :'(
Afbeelding

Ze heeft een grote vliegenkap op die ver van de ogen af staat en toch heeft ze het voor elkaar gekregen naast beide ogen een schuurwondje te krijgen. Vandaag dus maar weer sweet itch gesmeerd. Ga dat denk ik maar elke dag doen en dan derfen om de paar dagen en tectonik om de 7 weken. Is er iemand die tectonik vaker doet?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:19

Hier gaat het nog best goed, tot nu toe dus nog geen deken op gehad. Ze heeft tijdens die rare warme dagen wel in haar staart geschuurd, dit ben ik direct gaan smeren met uiercreme en dit is nu zover dat het haar weer een paar centimeter is gegroeid! De manen kriebelt ze wel mee bij de anderen, maar ik kan er weinig schade aan ontdekken gelukkig.

Ik houd het van dag tot dag in de gaten, dekens liggen klaar. :)

Afbeelding

Afbeelding

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:06

Jets. Ik doe de tectonik nu elke 3 weken. Dit nav de rekensom die ik eerder hier heb gemaakt n.a.v. de geadviseerderde hoeveelheid en concentratie werkzame stof in z-itch. (Zelfde werkzame stof). Eerder deed ik elke 4 weken maar bleek nu niet afdoende dus een week je eerder. Nog niks geen schuurplekken Dit jaar nog helemaal gaaf. Wel een deken maar die durf ik nog niet af te doen. Maar voorgaande jaren met deken dus wel jeuk en nu met tectonik dus niet meer. Behalve die ene keer dat ik iets eerder had moeten bijwerken. Staart iets geschuurd maar niks meer van te zien. Ook nergens meer van die opgezette huid en geen ribbels meer in de manenkam. Niet meer zwiepen, stampen en ijsberen. Voor mij echt een verademing en voor mijn paard zichtbaar ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:22

idinn schreef:
Ja die van sectolin idd! Had hier al paar keer positieve ervaringen gelezen. Dus we gaan het ook uitproberen. Elke dag smeren zal niet altijd gaan, maar hoe meer hoe beter...

Hoop dat ik dit wel mag opsmeren. Meneer vind smeersel niet mannelijk. Zodra die doorheeft dat ik wat beet heb vliegt zn hoofd alle kanten uit en wil die er vandoor rennen :')

Oh,haha
nou heel veel succes, appie vind de sweet itch vreselijk!! _O-
Komt omdat het spul vrij koud is, even goed wrijven tussen je handen,dan gaat het beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:55

Al is een smeersel dezelfde temperatuur als zn huid en ruikt het naar appeltjes. Het is smeersel, dat kan gewoon echt niet hoor :+ Zn staart insmeren is gelukkig geen probleem. Nog geen last gehad van langsvliegende achterhoefjes. Z'n manen kan ik half insmeren/aankomen. Te dicht bij zn hoofd is een no go zone. Vooral vanaf de voorkant...

Jets, wat balen dat ze nu toch geschuurd heeft! En dat er toch schuurplekjes ontstaan door de vliegenkap. Zeker dat er nergens een ruw stukje zit ofzo? Stuk stiksel wat misschien uitsteekt? Hopelijk komt het iig qua jeuk met de derfen en tectonik weer goed!

Muzefee, wat fijn dat het nog lukt zonder deken! Wat smeer/voer je verder nog om de jeuk tegen te gaan? Of lukt het zonder iets?

TP, heerlijk dat het goed gaat dit jaar. Snap wel dat je de deken niet af durft te doen. En misschien sowieso wel lekker tegen de andere ongedierte om op te laten?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:32

@jets wauw wat een mooie fjord hoe heb je ondanks eczeem die manen zo lang gekregen? Bij die van mij wil ik ze ook laten groeien maar gaat lastig met zijn eczeem...

@muzefee wat een mooi paard heb je! Welk ras is het?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:45

Wat fijn TinePine, denk dat ik morgen dan maar gewoon weer ga smeren :j Hoeveel gebruik jij per keer? Het is hier in ieder geval ook al stukken beter tov van vorige jaren, maar toch baal ik er dan van. Ondanks dat alleen dat plukje weg is, zie ik wel dat ze ook de rest van de hanenkam geschuurd heeft helaas. Vind het vooral heel sneu voor haar, dus hoop dat extra smeren dan werkt!

Idinn, dat idee heb ik niet. Als het goed is komt de kap daar niet eens in de buurt. Of ze moet hem zo plat gedrukt hebben om alsnog te kunnen schuren. Ik zag al een gaatje in de kap bij de oren, dus dat heeft ze sowieso ook geschuurd helaas!
Dit is de kap. Op de foto met halster, maar die heeft ze nooit om.
Afbeelding
En even een foto waar het plekje op staat. Niet heel duidelijk, maar even voor het idee waar het plekje precies zit.
Afbeelding

lissie_zigor dankje! Ik wilde het vorig jaar februari laten groeien, maar toen bedacht ik me weer en toen hing het heel lelijk half en zag het er eigenlijk niet uit Dus heb vorig jaar in april alles eraf gehaald ivm de warmte onder de eczeemdeken. Toen het weer ging groeien steeds netjes in een boog bijgehouden, tot september, toen was ik er klaar mee. Sindsdien heb ik er niets meer aan gedaan en nu is het zo haha.
Foto is van 1 maand terug ofzo. Inmiddels alweer een stukje langer :)
Afbeelding

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 07:59

plekjes bij en rondom de ogen hebben wij ook hoor met of zonder masker ...we smeren het elke dag in om schade beperkt te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 08:01

Welke gebruiken jullie van sectolin? De tube met itchbalsem of heeft iemand ervaring met de manengel?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 08:49

Leen schreef:
Ik kom hier weer eens binnengevallen. We hebben ontzettend veel moeite om lieve merrie haar eczeem onder controle te houden...
We voeren haar weinig eitwitten, ze heeft een sweet itch deken op, wordt dagelijks ingesprayed met een product wat we van onze veearts kregen (tegen jeuk + insecten met een beetje cortisone in) en we hebben dogeczeem wat we om de 2 weken een paar dagen gebruiken. Terwijl dit vorig jaar ruim voldoende was om alles tegen te houden, is het dit jaar een ramp... Haar buik ligt open, aan haar voorpluk heeft ze tot bloedens toe geschuurd, een stuk manen weg en de bovenkant van haar staartwortel is kaal.
Ze heeft borstels aan de hooiruif hangen die ze gelukkig goed gebruikt waardoor er vooral haar weg is maar geen open wondes. Alleen buik en voorpluk.

Ik ben nu bezig met een buikflap te maken voor de sweet itch hoody, de huidige bedekt te weinig.
Eigenaresse heeft ook met veearts besloten om haar cortisone pillen bij te geven (lage dosis) omdat ze er zo van af ziet. Betreft ook een paard van 18 jaar, dus we willen haar nog een aantal mooie jaren geven. Cortisone zijn we nu 1maand aan het geven, maar ik zie nog niet veel resultaat.
Veel mensen zeiden "haal ze binnen". Maar eerlijk... dan laat ik haar nog liever inslapen dan continu op stal... We hebben een meer gesloten schuilstal in opbouw. Dit is een container, ik hoop dat dat wat kan tegenhouden maar ik vrees ervoor.

We hebben al zoveel producten geprobeerd, tot nu toe ging het super met de spray met deken en eiwitarm voer. Maar op het moment is het vreselijk... Veearts komt woensdag voor inentingen, dan gaan we haar ook nog eens vragen wat er nog mogelijk is. Ik heb zo medelijden met haar :(

Leen, scroll maar eens door mijn berichten in dit topic om mijn ervaring met Z-itch te lezen, te verkrijgen via je dierenarts. Mijn zware eczemers staan al weken zonder deken. Af en toe een klein beetje de staart een beetje bijsmeren met één of ander jeukstillend middeltje. Jones krijgt weer haar op de kale plekken op zijn hoofd en oren. Benen zijn niet meer kapot gebeten en geen bulten in de liezen. Bij Pepita gebruik ik het wat langer, en daar zie je eigenlijk niet aan dat het een eczemer is.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:01

@idinn, ze staat 24/7 buiten en krijgt niks bijgevoerd. :) Verder momenteel niks anders dan de simpele uiercreme van de Action.

@lissie_zigor dankje! Het is een Welsh NWR (rijpony). :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:49

Ja ik heb pablo ook 24/7 buiten staan heeft hellaas nu ook by zyn voorpluk begonnen nu ze manen weer erg over, als weer warm en droog is en heb er iemand bij dan was ik hem weeer met BAtadine

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:58

@Jets. Ik gebruik 20 ml. per keer.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:30

TinePine schreef:

Ik gebruik ook zitch alleen boven op zijn staart.maar ik heb het idee dat als ik het bovenstuk borstel er veel haar mee komt
niet van het schuren want het zit gewoon netjes niet geschuurd,heb jij dat ook
Verder ben ik heel tevreden.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:14

jessie84 schreef:
TinePine schreef:

Ik gebruik ook zitch alleen boven op zijn staart.maar ik heb het idee dat als ik het bovenstuk borstel er veel haar mee komt
niet van het schuren want het zit gewoon netjes niet geschuurd,heb jij dat ook
Verder ben ik heel tevreden.

Ik gebruik de tectonik. Niet de Z itch. Geen last van haaruitval of andere opvallende zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 00:21

Ik ben zeer tevreden over de paardelotion van Equi protecta :) werkt hier veel betere dan Tck , sweet itch en derfen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:04

Ik moet me hier helaas ook melden.

Jimmy heeft sinds enkele weken al dat hij jeuk aan zijn staart had, niet op zijn lichaam, niet in zijn manen of iets. Alleen de staart, kuurtje gegeven omdat ik aarsmaden vermoedde, maar dit heeft niet geholpen.

Vanmorgen zag ik dat hij een klein wondje bovenaan de staart had en de staart wordt ook beduidend dunner. Ik heb de sweet itch van sectolin staan en die heb ik op de staart gesmeerd nadat ik het gewassen had met tea tree shampoo.

Maar wat is nu het beste te doen. Een exceem deken, maar is een simpele bruine dan goed genoeg of kan ik beter voor een wat duurdere gaan? Wat kan ik verder nog doen?

Voor mij is dit allemaal nieuw, dus ik ga mij eens verdiepen in dit topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:19

Vaak is jeuk alleen in de staart toch wel het gevolg van veel gras.
Bij mij op stal ook wat paarden die dat hebben en rageren puur op het gras :j

In elk geval wel even kijken of er sprake kan zijn van aarsmade,,dan jeukt het achter en gaan ze de staart schuren.
En kijk of het van teveel gras kan komen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:27

Nou, uitslag bloedonderzoek is bekend....
Conclusie; niks mis....

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:29

Ik ben net eens even gaan kijken maar vindt die tectonik nog best prijzig, kost 65,- euro bij de Agradi voor 1 liter. Ook een behoorlijke grote fles die je moet nemen om even te proberen.
Iemand hier nog andere adresjes of evt waar je ook een kleinere verpakking kunt kopen?