[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:56

Thirteen schreef:
Nu terug 1/2
op aanraden da enkele dagen volledig gestopt, daarna enkele dagen 1/4 en nu terug 1/2
Het stoppen was om te kijken of de bijwerkingen verdwenen, ik had wel terug een wat vrolijker paard toen, maar ze ging meteen ook terug strammer lopen (hb) ... dus toen terug opgebouwd
Ik weet het even niet meer ... :(

@Geerke, ik vind het genoeg ... maar als de da het nog ziet zitten, moet ik haar die kans dan niet geven ?

En zijn die veranderingen in de dosering onlangs geweest? Het zijn gewoon best heftige medicijnen, ook wanneer je ineens stopt en dan dus weer opnieuw opbouwt. Paarden kunnen daar behoorlijk van slag van zijn...

Het is zo rot dat je paard HB heeft... dan is stoppen of verlagen ook bijna geen optie meer.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:58

Ja 14tal dagen geleden ... Zou dus goed kunnen de oorzaak zijn ...

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:59

Thirteen: heb je destijds ook via bloedonderzoek op Insuline Resistentie laten controleren?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:00

Thirteen schreef:
Nu terug 1/2
op aanraden da enkele dagen volledig gestopt, daarna enkele dagen 1/4 en nu terug 1/2
Het stoppen was om te kijken of de bijwerkingen verdwenen, ik had wel terug een wat vrolijker paard toen, maar ze ging meteen ook terug strammer lopen (hb) ... dus toen terug opgebouwd
Ik weet het even niet meer ... :(

@Geerke, ik vind het genoeg ... maar als de da het nog ziet zitten, moet ik haar die kans dan niet geven ?

nee...jij bent de eigenaar....dierenarts doet zijn werk.Geld verdienen namelijk.
Aan een paard wat ingeslapen is verdien je niets meer.De tijd is voorbij dat je dierenarts werd omdat je van dieren hield.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:04

Jp Er is bloed afgenomen geweest om te testen op IR (na 2e maal ernstig hoefbevangen 4j geleden en nu opnieuw ...), uit die test is gebleken dat ze niet alleen ir had, maar ook haar acth waarden verhoogd waren (de exacte waarden weet ik niet, enkel dat ze te hoog waren)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:06

Nou nou.. dat vind ik wel een erg krasse uitspraak Geerke! Daar doe je een hoop mensen mee tekort.
Bovendien.. heeft pergolide tijd nodig om te zetten én.. het kan ook heel goed zijn dat er andere problemen spelen, zoals bv IR. Het vervelende is dat de symptomen van vroege Cushing en IR behoorlijk overeenkomen, en als het paard beide aandoeningen heeft ( of zelfs gewoon maar EMS of PU/PD) dan helpt pergolide maar matig. Vandaar ook mijn vraag aan Thirteen, maar vooral voor iedereen die nog moet testen: laat altijd beide onderzoeken, zowel PPID én IR.

Thirteen: bel je DA eens en vraag de exacte waarden op, voor zowel IR als PPID. Dan kan ik je misschien wat verder helpen.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:16

Jp, heb ze gevraagd, zodra ik ze weet zet ik ze hier neer
(normaal zouden we na 3 maand hertesten om te kijken hoe ze op de medicatie reageert)
Bijkomend probleem is dat er momenteel een vervang da moet komen en die kent haar niet zo goed als mijn eigen da ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:20

Helemaal goed! Zou je - in afwachting van de cijfers - 's willen opschrijven wat en hoeveel je dagelijks voert?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:29

Momenteel krijgt ze 2xd 1kan (zo'n maatbeker van bij paardenvoeders) Safe en Sound (d&h)
aangevuld met 1xd bietenpulp (halve kan aangevuld met tarwezemelen en water) en hooi van vorig jaar (1plak van kleine pakjes s morgens en s avonds) maar daar laat ze meeste van liggen ...
1xd krijgt ze ook nog een zakje buut en 1/2 prascend en een maagbeschermer (omeprazole)
Elke dag stap ik kwartier tot half uur met haar op zachte ondergrond

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:36

mag van da ook terug weidegang voorzichtig opbouwen, maar dat durf ik voorlopig niet proberen ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:57

Ik kon niet zo gauw terugvinden hoe oud je paard is en hoeveel hij/zij weegt?
Heb je speedibeet of gewone bietenpulp?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:29

Ze is 11 ... Haflinger, gewicht, geen idee, was op het moment dat ze hb geraakte te zwaar (eerder opgezwollen indruk, plaatselijke vetbulten, zeer verharde manenkam), altijd al aanleg om te zwaar te worden, nu enorm afgevallen, volgens da op het randje van te mager (in 6weken tijd ...) maar ze moet willen eten natuurlijk ...
Bietenpulp van aveve (België)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:36

Thirteen schreef:
Ze is 11 ... Haflinger, gewicht, geen idee, was op het moment dat ze hb geraakte te zwaar (eerder opgezwollen indruk, plaatselijke vetbulten, zeer verharde manenkam), altijd al aanleg om te zwaar te worden, nu enorm afgevallen, volgens da op het randje van te mager (in 6weken tijd ...) maar ze moet willen eten natuurlijk ...
Bietenpulp van aveve (België)

Is die niet veel te snel afgevallen dan?Daar kunnen ze ook doodziek van worden.(vervetting van het bloed)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 02:57

Zou ook kunnen ... ben op zoek naar iets wat ze mag en wil eten ... (en zeggen dat ze vroeger zo'n veelvraat was ... )
Heb een zak ERS van d&h (oliehoudend en arm aan zetmelen, ) besteld, hoop dat ze die wil eten en morgen ga ik haar (misschien ... als ik het aandurf ...) eens enkele minuten gras laten eten ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:05

uitkijken met olie...mijn IR paard verdraagt dat niet goed.Je hebt natuurlijk verschillende soorten olie.
Een paard met IR is niet eenvoudig te voeren.Teveel hooi en ze staan zomaar bevangen.Nou ja...na eerst een paard dagen natte scheten te hebben gelaten ;)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:15

Iemand die weet of je EMS kan zien in een bloedonderzoek ? EN is EMS dan hetzelfde als insuline resistentie ?
Als ik de uiterlijke verschillen ts EMS en Cushing lees heeft mijn haf de symptomen van EMS en niet van cushing ...
http://www.ppidbijpaarden.nl/hoe-herken-ik-ppid/verschil_met_ems.html
Heeft de Pergolide dan wel zin ??? (zeker als ze zoveel last heeft van de bijwerkingen ...)

Zit er sterk aan te denken om een andere da te contacteren voor het heronderzoek, maar een goede da vinden die vertrouwd is met deze ziekte is hier in België erg moeilijk ... (nog steeds geen resultaten gekregen van eerste onderzoek trouwens ...) Pfff :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:29

Nu ben ik in de war ! Jp help jij eens als je wilt , want is het echt zo stellig als dat er in dat overzicht van thirteen staat beschreven? Want wat nu als je pony dus jonger dan 15 is, wel overgewicht, wel veel drinken en urineren en wel lange vacht heeft? Is het dan ppid of EMS?

Ik dacht trouwens altijd dat EMS de gevorderde versie van ir. was eigenlijk, soort van diabetes voor paarden en niet ook een overproductie van bepaald hormoon, want is er wat tegen EMS te doen eigenlijk?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:42

Nee ze is jonger dan 15, 'geen' lange vacht en 'niet' overvloedig drinken en urineren
'wel' overgewicht (nu niet meer) en hb

Krijg steeds meer de indruk dat het verhaal 'cushing' hier niet klopt ... (of maak ik mezelf wat wijs ...)
Laatst bijgewerkt door Thirteen op 09-08-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:44

Ik heb het over mijn pony hoor thirteen...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:47

Oeps ... dacht dat je het over de mijne had :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:51

<<)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:57

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:28

ohjajoh6 schreef:
Nu ben ik in de war ! Jp help jij eens als je wilt , want is het echt zo stellig als dat er in dat overzicht van thirteen staat beschreven? Want wat nu als je pony dus jonger dan 15 is, wel overgewicht, wel veel drinken en urineren en wel lange vacht heeft? Is het dan ppid of EMS?

Ik dacht trouwens altijd dat EMS de gevorderde versie van ir. was eigenlijk, soort van diabetes voor paarden en niet ook een overproductie van bepaald hormoon, want is er wat tegen EMS te doen eigenlijk?

EMS is het '' voorstadium '' van veel ellende...kort door de bocht, peerdje over langere tijd te vet en te energierijk gevoederd. :j Vanuit een ems'er ontstaat vaak een cushing patientje, ir patientje en waarschijnlijk nog wel meer patiëntjes...
Wat is er tegen ems te doen ? Dieet en beweging :P
Bloedonderzoek heeft geen zin in het geval van ems, het kritische oog van de eigenaar wel... <<)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 09-08-14 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:30

Thirteen schreef:
Zit er sterk aan te denken om een andere da te contacteren voor het heronderzoek, maar een goede da vinden die vertrouwd is met deze ziekte is hier in België erg moeilijk ... (nog steeds geen resultaten gekregen van eerste onderzoek trouwens ...) Pfff :(

Ben niet meer heel zeker hoor, maar had ik jou ooit niet eens het tel nr gegeven van een kennis-DA van mij in jouw regio die thuis is in deze zaken ? Kan mij ook vergissen hoor en dat het bij iemand anders was... :o

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:05

Idd Pandora, ik was die even vergeten ...., volgende week probeer ik haar te contacteren. Thx !