[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:11

Hier ook nog niks jeuk, niet geschuurd en ook niet kriebelig (normaal als ik met mijn vingers over zijn hals/manen ga dan wil hij echt gekrabd worden, vandaag had hij echt die behoefte niet :+ ). Dus nog geen deken ...

Ik vind het moeilijk allemaal, wil natuurlijk ook niet te laat zijn .. Maar langs de andere kant: hij heeft het altijd maar heel licht gehad, hij staat nu anderhalf jaar op een andere stal, krijgt ander "krachtvoer", ander ruwvoer, zit een stuk beter in zijn vel (is héél veel vetjes kwijtgespeeld :Y) ), heeft geen lange dikke manen meer (al had hij dat toch altijd maar half, maar dat was wel echt een dik stuk).. Dus ik vraag me af: hoeveel last zou hij nog krijgen .. Tot nu toe dus totaal niks ... Zondag was het hier al best zonnig en warm, zag in de weide vanalles vliegen maar hij reageerde totaal nergens op, ben gaan buiten rijden en ook daar totaal geen reactie (normaal schudt hij in de zomer nogal met het hoofd enzo, als reactie op al het gespuis dat rondvliegt). Dus dat zijn wel allemaal goede tekens ... Alleen weet ik dus niet hoe lang ik het zou aankijken :+

Wat ik wel heb gedaan zondag is manenliquid gesmeerd ... ook daar twijfel ik nu over of ik dat gewoon blijf doen (moet om de zoveel dagen) of het nog even aankijk .. Ik kan wel smeren, en misschien heeft hij dan totaal geen last, maar dan weet ik nog niet of dit komt door het andere voerbeleid en de rest, of door het product :+

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:18

Mijne staat al wel onder deken, maar nog niet aan het schuren *\o/* Nog steeds op 4 capsules prednisolon per week.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:21

Na een aantal jaren jeukvrij, vorig jaar een slechte zomer, nu dus al een deken op, geen risico.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:27

nogsteeds geen jeuk, preventief wel de staart en de uier ingesmeerd.
dat zijn de "probleemzones"

pony krijgt nu spelt (2 handjes) en staat op een voedselarme weide.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:30

@ [***], dan heeft je paard misschien geen allergie voor de mugjes, maar gewoon gevoelig voor bv. eiwitrijk voer en suikergevoelig.. ? Dan zou je inderdaad misschien niet aan een deken hoeven beginnen als het immers geen muggenallergie zou zijn

die van mij deken op ook al vertoont hij nog geen enkele vorm van jeuk ofzo, wil het voor zijn.. Ik blijf in herhaling vallen maar snap sommigen gewoon niet: als de jeuk er eenmaal is ben je te laat, snap niet dat zoveel mensen daar toch zo'n risico mee nemen door gewoon te zeggen mijn paard heeft nog geen jeuk ik zie wel wanneer het komt.. dan ben je toch te laat ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:37

Ik weet het dus niet ... In eerste instantie had ik iets van "hij schuurt in de zomer en niet in de winter en krijgt altijd hetzelfde qua voer", maar hij heeft ook al midden in de winter ineens zijn halve manenkam afgeschuurd, onverklaarbaar.. Dus ja, ergens speelt dat idee inderdaad ook wel .. Al schuurde hij dus niet constant in de winter ofzo .. of toch niet zo dat het opviel ... En dat is dan wel weer gek .. zou het misschien ook kunnen te maken hebben met beweging? Als hij wel eet maar niet beweegt dat hij dan wel schuurt en als hij wel beweging krijgt dat hij dat dan beter kan verwerken?

Maarja, dan zou ik dus wel moeten afwachten wat er gebeurd .. :+

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:16

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik ben op zoek naar een betaalbare exzeemdeken. Iemand tips? :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:37

Tellie schreef:
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik ben op zoek naar een betaalbare exzeemdeken. Iemand tips? :)

Goed letten op koringsacties bij EJ en Divoza is sowieso aan te raden, en verder zijn de Pagony deken en de EJ deken de dekens uit de lagere prijsklasse. :)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:57

Hier lekker al even een paar dagen dekenloos :D

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:49

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:05

We gaan denk ik voor de pagony incl hoofdkap, aangezien ze haar hoofd normaal ook helemaal kapot schuurt. Ben benieuwd of het gaat werken. :)
Ze is niet echt van de dekens en vliegenmaskers, dus als ze deze sloopt dan valt het gelukkig nog mee qua prijs. :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:16

Hier is het nog redelijk koud en regen.. Dus die van mij staat onder regendeken en meer niet. Vandaag weer derfen smeren, ik wil dit jaar gaan testen of dat ook de vliegen weg houdt. Dat betekend dus dat ik wel wacht met de eczeemdeken op doen tot hij signalen van jeuk/irritatir geeft. Ik zou hem zo graag alleen met vliegendeken buiten zetten en derfen, als ik dat nooit probeer kom ik er ook niet achter.
Toen ik nog niet wist dat hij ZE had, dus al stond te schuren en ik daarna pas een deken opdeed bleef hij inderdaad doorschuren. Dus als dit geen testronde zou worden, dan had ik ook de rsih vandaag opgedaan!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:17

Tellie schreef:

welke maat zoek je ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:20

HelmerG schreef:
@ [***], dan heeft je paard misschien geen allergie voor de mugjes, maar gewoon gevoelig voor bv. eiwitrijk voer en suikergevoelig.. ? Dan zou je inderdaad misschien niet aan een deken hoeven beginnen als het immers geen muggenallergie zou zijn

die van mij deken op ook al vertoont hij nog geen enkele vorm van jeuk ofzo, wil het voor zijn.. Ik blijf in herhaling vallen maar snap sommigen gewoon niet: als de jeuk er eenmaal is ben je te laat, snap niet dat zoveel mensen daar toch zo'n risico mee nemen door gewoon te zeggen mijn paard heeft nog geen jeuk ik zie wel wanneer het komt.. dan ben je toch te laat ?!

ik zal even voor mij situatie spreken.

pony is een lichte eczemer die alleen in de ergste maanden een deken opheeft.
voor haar kijk ik per dag en volg het weerbericht zodat ik op tijd maatregelen kan nemen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:27

Mijn fjord is gelukkig nog jeukvrij :D
Vanavond gaat haar regendeken ook af, dan kan ze dit weekeind lekker
genieten in haar blootje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:28

Hier zou het dit weekend 20 graden worden in Z-Limburg, geen haar op mijn hoofd dat mijn paard bloot komt te staan hihi.. gegarandeerd dat hier zondag mugjes zitten ben ik bang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:20

Mugjes zullen er vast zitten, maar die zaten er hier vorige zondag ook (zag ze zo voor me vliegen in de weide, kleine rotdingen := :+ ). Ik weet niet wat ik moet .. omdat hij tot nu toe nog totaal geen reactie heeft .. Wel deken of geen deken .. wel smeren of niet smeren ... Pfff ..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:47

Mijnes heeft ook last van het gras.
Maar beest is al met pensioen, en gun haar de laatste jaren lekker weidegang, i.p.v. in der uppie op zand, wat ze totaal niet waardeerd.
Om het voor haar nog even leuk te houden, dus gewoon het gras op, ook al betekend dat dat ze misschien wel iets jeuk heeft, het zij zo.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:41

[***] schreef:
Mugjes zullen er vast zitten, maar die zaten er hier vorige zondag ook (zag ze zo voor me vliegen in de weide, kleine rotdingen := :+ ). Ik weet niet wat ik moet .. omdat hij tot nu toe nog totaal geen reactie heeft .. Wel deken of geen deken .. wel smeren of niet smeren ... Pfff ..

Ik heb vrijwel precies hetzelfde probleem. Paard kwam bij mij in februari vorig jaar met een dikke bos manen. De zomer die volgde heeft hij flink geschuurd, staart manen en hals vooral. Heb toen zijn ¨bos¨ manen wat er nog van over was af moeten knippen :(
Toen viel de winter, paard hele winter geschuurd. Niet regelmatig, maar af en toe vond ik hele plukken aan de muur. Ook zijn hals flink geschuurd. Niet zo erg dat hij kaal werd of iets, maar heeeel veel schilfers. Later begon hij ook met krabben in zijn sokken. Toen heeft hij een Drainage compositum kuur gehad. Leek niet echt te helpen. Hij heeft nu een Pour-on gehad tegen luis en mijt. Jeuken op hals en in de manen lijkt nu minder, in zijn sokken is helemaal over.
Ik zit nu dus ook een beetje in spanning of hij nou in de zomer al last had van luis of iets waardoor hij schuurde, of dat hij wel een lichte ZE heeft.
Ik voer nu 'schoon'. Dwz zonder suikers en zetmeel. Ga hem 1x wassen met teershampoo, en heb Endure vliegenspray besteld. Daarmee ga ik de zomer in. Mocht het dan deze zomer weer zo erg zijn als de vorige, dan weet ik in ieder geval zeker dat het ZE is....

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:30

TWM Horsemix! Ik gebruik het nu bijna 3 maand, en de manen groeien supergoed! Het is natuurlijk afwachten hoe het in het eczeem seizoen gaat, maar ik ben erg positief!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:46

minikatje schreef:
Tellie schreef:

welke maat zoek je ?

185

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:48

jammer heb nog een 175 liggen. :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:51

Denk dat ze daar net niet in past met haar volslanke lijf. :))

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:10

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:28

Ja ik had al een mail.