Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 17:01

@ Sassieja : De frequentie van Sucralfaat gift is afhankelijk van de behoefte, maar dient 30-60 minuten apart van voer en/of andere medicatie gegeven te worden.

-> Omeprazol = aanmaak maagzuurremmer/stopper : 1x per dag benodigde dosis geven
- Spuit in wangzak/mond spuiten
- Granulaat ( blauw) droog verspreiden over klein beetje voer vóór de rest van het voer ; de granulaat absoluut niet op (laten) lossen omdat dan de werking vermindert/tenietgedaan wordt.

Ikzelf geef de Omeprazol 's morgens, zo'n 30 minuten na de Sucralfaat gift, over 1/3 van ochtend voer.
Als hij dat op heeft krijgt hij de rest van het voer.

-> Sucralfaat = maag/darmwand beschermer : 2-3 x per dag de benodigde dosis 30-60 minuten voor of na voer en/of andere medicatie.
~ Sucralfaat legt een beschermlaagje die in de loop van de uren weer 'oplost' vandaar dat dat vaker per dag gegeven dient te worden ~

Sucralfaat granulaat (groen) is wél oplosbaar te geven of door een beetje slobber of door bv. appelmoes .. maar ik persoonlijk zou het klaarmaken & direct geven ipv. het (lang) van te voren klaarmaken en sowieso dus niet mengen met totale voer hoeveelheid (zie 30-60 minuten tijdslijn)

Ikzelf los de benodigde Sucralfaat in een klein beetje warm water op (goed roeren!), meng het daarna met wat appelmoes, trek het mengsel op in een sonde spuit en geef dit 2-3 x daags ( afhankelijk van behoefte) 30-60 minuten voor het voeren aan mijn paard.

Succes!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:34

Dank je, dat weet ik allemaal. 1x per dag heen is voor mij soms al niet haalbaar, vandaar dat ik het nu zo doe. Ideaal is wat anders, maar ja. Vraag me dus alleen af of de werking minder wordt als het al zolang staat...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:35

Waarschijnlijk wel.

Als t nat is iig.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:42

Na een poosje te hebben meegelezen in het topic wil ik mijn ervaring ook even delen, misschien heeft iemand er wat aan. Ik zal jullie het hele verhaal besparen maar in het kort: paard gekocht, op stal A iets te weinig ruwvoer, samen met mijn andere paard naar stal B. Daar onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit op meerdere voerplaatsen en ondanks bijvoeren met luzerne, pulp ed toch te schraal. Daarnaast erg gefixeerd op eten, vervelend en narrig naar mijn andere paard (steeds overdreven wegjagen bij het voer), gevoelig bij aanraking, erg kieskeurig met eten. In dit topic de tip van Mastic Horse tegengekomen en dit geprobeerd. Na 4 dagen werd ze al rustiger en liever en stond aanzienlijk langer en rustiger te eten. Inmiddels 14 dagen verder en ze is erg ontspannen en gezellig, ze vind het nu prettig om geborsteld te worden en is niet meer gevoelig. Ook is ze niet zo kieskeurig meer. Ze begint inmiddels ook voorzichtig aan te komen en heeft gewoon een geheel ontspannen gezichtsuitdrukking en lichaamshouding. Voor ons was dit dus een goede keus! Het poedertje heeft een sterke geur, de eerste keer vond ze het wat vreemd maar inmiddels slikt ze haar bak schoon leeg. Wellicht het proberen waard bij lichte vermoedens van een maagzweer waarbij de volledige medicatie net een te rigoreuze stap lijkt. Altijd goed kijken naar je paard en de opties natuurlijk, dit is ook maar 1 ervaring en er zijn ook mensen bij wiens paard het niks leek te doen. Ik vond het in ieder geval een poging waard en ben erg blij dat ik het heb geprobeerd.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:49

Goede ervaringstip !
Inderdaad de moeite van het proberen waard als die mogelijkheid er is qua ernst van klachten : medicatie als het moeten nodig is, maar indien mogelijk liever zonder :j

~~~~~~~~~~

Ik had niet begrepen dat eea. al bij je bekend was Sassieja, mijn fout .. , vandaar mijn reactie/uitleg.

Om me dan puur bij je vraag te houden : Ja ... de werking wordt minder of zelfs mogelijk nihil als het niet op de geadviseerde manier gegeven wordt.

FahyaFemke

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:04

Hoi allemaal, ik lees alweer een poosje mee.

Wij hebben 2 paarden op stal waar we niet kunnen achterhalen waardoor ze hun boze gedrag vertonen.
We laten donderdag scopie doen. Maar dan mogen ze 18 (1) uren NIET eten, dat vind ik zo ontzettend lang.
Krijg bijna het idee; als het geen maagzweer is, is dat het wel na dat dagje vasten!

Meer mensen die al een scopie hebben laten doen?
Ik ooit een keer bij een paard met koliek en dan was vrij plotseling en die at toch al niet een paar dagen dus mocht zo door. Dit is alweer even geleden.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:15

Meer dan fijn hoor Wanderers; hoe meer info hoe beter! :)

Mmm dat wordt dan wel een dingetje.... hoe doen jullie dat dan? Elke dag zelf 2 x heen oid? Ik zou wel slobber kunnen maken en vragen of de staleigenaar het erover heen doet elke dag... Dat scheelt iig alweer 1 keer...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:16

Fayha: Ik heb die van mij 2 keer laten scopen, en het is idd erg sneu. Voor de bevestiging is het fijn, maar het is wel erg intens...

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:45

Hier iemand die juist om die reden dus inderdaad geen scopie heeft laten doen Fahya ( moet ik bij zeggen dat betreffende paard ook een hart afwijking heeft ..)

Ooit in het verleden bij een ander paard overigens wel laten doen : vond en vind het een zware belasting voor het dier met overigens niet altijd een bevestigend of juist uitsluitend resultaat maar sowieso wel altijd met de nodige risico's.

@ Sassieja : ik ben bevoorrecht, mijn paarden staan bij mijzelf thuis :o
Ik realiseer me donders goed dat dat een wereld van verschil maakt voor überhaupt het houden en verzorgen van dieren .. altijd al , maar zéker in geval van extra zorg nodig door ziekte of wat dan ook.
In principe kan ik 24-uurs zorg geven indien nodig, dat gaat helaas niet voor iedereen op en ik heb dan ook diep respect voor mensen die onder veel moeilijker omstandigheden alles voor elkaar moeten zien te krijgen ..

Zou in jouw geval inderdaad hulp aan de staleigenaar vragen .. of anders (indien aanwezig ..) stalgenoten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:44

Wat ik ook erg lastig vind met de sucralfaat, is dat mijn paarden geen voer krijgen, alleen onbeperkt hooi en een vit korrel. Dan zou ik mijn paard 2x per dag een uur in een stal moeten zetten voordat ik het geef. Daarnaast zal ze flink in de stress schieten. Ik heb ze ook aan huis, maar dat wordt evengoed nog wel lastig. Ik moet ook nog naar mijn werk :D .

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:49

FahyaFemke schreef:
Hoi allemaal, ik lees alweer een poosje mee.

Wij hebben 2 paarden op stal waar we niet kunnen achterhalen waardoor ze hun boze gedrag vertonen.
We laten donderdag scopie doen. Maar dan mogen ze 18 (1) uren NIET eten, dat vind ik zo ontzettend lang.
Krijg bijna het idee; als het geen maagzweer is, is dat het wel na dat dagje vasten!

Meer mensen die al een scopie hebben laten doen?
Ik ooit een keer bij een paard met koliek en dan was vrij plotseling en die at toch al niet een paar dagen dus mocht zo door. Dit is alweer even geleden.

Ik heb nooit een scopie laten doen omdat ik het vasten niks vond met het idee met maagzweren en het lijkt mij geen pretje. Op basis van de ernstige klachten heb ik mijn merrie direct op de abler gezet en dit heeft goed uitgepakt.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:08

[***]:je hoeft toch niet een uur na hooi eten het te geven, of is dat ook de bedoeling? Dat ze het op een soort lege maag krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:20

Sassieja schreef:
[***]:je hoeft toch niet een uur na hooi eten het te geven, of is dat ook de bedoeling? Dat ze het op een soort lege maag krijgen?

Dat weet ik dus eigenlijk niet.... :o . Als dat niet het geval is dan kan ik mijn paard dus gewoon 2x per dag een dosering geven?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:35

Misschien dat Wanderers dat weet. Ik doe dit wel met omeprazole, maar niet met sucralfaat...

Haha Wanderers: heb ik je toch nog nodig. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:42

Als ik het goed heb begrepen ("ergens" gelezen) is het beter is als je paard een uur niet eet. Hooi is in mijn beleving ook gewoon voer toch?

Ben benieuwd of iemand het antwoord weet.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:45

Dat is natuurlijk zo, hoe minder 'vertroebeling' hoe beter het is. Maarja, het moet ook wel haalbaar blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:53

Dat ben ik helemaal met je eens! En ik zie het echt niet zitten om mijn dame een uur apart te zetten. Die breekt de tent af :j , staat nooit in een stal.

Op dit moment gaat het gelukkig prima, maar ik zit er nog wel eens aan te denken om de sucralfaat te proberen, kijken of dat nog meer verbetering geeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:23

Optimaal is inderdaad een zo leeg mogelijke maag en dus ook geen hooi, maar het werkt ook gewoon als er wel vulling in zit.

Wel lijkt zeker met omeprazole het zo te zijn dat je met een lege maag soms al met 1 eenheid (ik ben even vergeten hoe dit precies was, ik dacht mg/kg paard) goede verbetering ziet, terwijl je met onbeperkt ruwvoer echt wel die hoge dosering van 4 nodig hebt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:55

Het meest optimale is zoals al eerder gezegd lege maag en geen hooi maar als dat op stal niet haalbaar is zou ik er zeker niet te moeilijk over doen. Liever een paard dat wat hooi heeft en geen lege maag heeft en rustig staat dan stress op stal want dan werkt het helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:58

Mizora schreef:
Optimaal is inderdaad een zo leeg mogelijke maag en dus ook geen hooi, maar het werkt ook gewoon als er wel vulling in zit.

Wel lijkt zeker met omeprazole het zo te zijn dat je met een lege maag soms al met 1 eenheid (ik ben even vergeten hoe dit precies was, ik dacht mg/kg paard) goede verbetering ziet, terwijl je met onbeperkt ruwvoer echt wel die hoge dosering van 4 nodig hebt.

Oh ja, dát heb ik gelezen. Is volgens mij zelfs een onderzoek van.

Sucralfaat wordt voornamelijk toch gebruikt bij darmzweren? Omdat dit ook in de darmen nog werkt?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:07

[***] schreef:
Mizora schreef:

Oh ja, dát heb ik gelezen. Is volgens mij zelfs een onderzoek van.

Sucralfaat wordt voornamelijk toch gebruikt bij darmzweren? Omdat dit ook in de darmen nog werkt?

klopt :j

PetraZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:47

Hi goedemiddag, heeft iemand Abler sucralfaat te koop? Dichte bulkverpakking of kleine zakjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 14:51

@steffiiy, weet jij of je sucralfaat kunt gebruiken zonder dit te combineren met omeprazole?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:22

[***] schreef:
@steffiiy, weet jij of je sucralfaat kunt gebruiken zonder dit te combineren met omeprazole?

Moet in principe wel kunnen, ik stuur je even een PB.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:03

Enkel sucralfaat bij maagzweren schijnt niet goed te helpen, meerdere studies over gelezen. In combinatie met omeprazole helpt het wel beter dan enkel omeprazole.

Wat betreft darmzweren is dit een goeie om te lezen!
https://dressagetoday.com/.amp/horse-he ... ne-hindgut

Dan helpt sucralfaat wel en kan het beste even geen hooi gegeven worden (maar bietenpulp grasbrok etc), dat heb ik op meerdere sites gelezen.

Kan natuurlijk ook iets anders zijn, darmen die van slag zijn. Slechte populatie bacterien en daardoor een verzuring.
https://www.prydes.com.au/breeding/2016 ... ed-to-know