[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:22

ja maar ook met deken is hij aan het schuren hele deken gaat kapot er van.

komt niet van alleen mugjes denk ik??? heeft et alleen bij de manen en op zijn staart. k wist neit dat dat vanm ugjes kwam?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:36

Nu het leed al geleden is zal het met een deken op niet direct over zijn. Probeer een jeukstillende olie of creme te smeren en de deken zo consequent mogenlijk op te houden.
Volgend jaar is het zaak om met de deken te beginnen voor het paard kan schuren, dat voorkomt veel ellende.

Dat het dier nog een poosje jeuk heeft is normaal want ook het genezingsproces jeukt...

Mijn Rambo Sweet Itch deken past *\o/*
Ik vind alleen dat de hals korter is dan bij bv een boett deken (of in mijn geval everline) en betwijfel nog even of dan niet juist de haren afbreken/schuren maar dat zullen we wel zien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:57

Beauty_J schreef:

komt niet van alleen mugjes denk ik??? heeft et alleen bij de manen en op zijn staart. k wist neit dat dat vanm ugjes kwam?

als ze eenmaal jeuk hebben duurt het met deken erop even voordat de reactie van jeuk wegebt,
kan echt een aantal weken duren , je zou dus ondersteuning kunnen bieden door een jeukstillend product te smeren
weet niet of het dier veel op de wei staat en wat voor wei?
beperkt weidegang op langer gras is in ieder geval beter dan kort gras

maar deken is eingelijk onmisbaar bij ergere eczeem en zeker niet zielig,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:26

Beauty_J schreef:

zomereczeem komt van de prik van een vliegje.
daarnaast heb je nog allerlei andere hudproblemen.
die kunnen te maken hebben met zonlichtovergevoeligheid,voedingsfouten( tekorten of juist te veel mineralen)
er kan een schimmel of mijt of luis zitten waardoor je dier jeuk heeft.

veearts ernaar laten kjken, is het beste

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:19

Mijn paard vind haar deken heerlijk! Vorig jaar mocht ik hem soms zelfs niet af doen, ze steekt ook zelf haar hoofd er door heen. Ze is veel rustiger geworden.
Ze had gister middag zo veel last van vliegjes, ze liep de hele tijd te stampen en te schuren.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:25

deken is niet zielig,jeuk is erger, als je zelf erg vatbaar bent voor muggenstreken...smeer je jezelf ook goed in en neem je voorzorgmaatregelingen (s" avonds lange broek, lange mouwen enz ) dus waarom voor het paard niet?
krap zelf eens aan een muggenbult....blijft jeuken daarna. zo voeld een paard het ook.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:45

JustWendy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:19

Als jullie wisten dat je paard exzeem had bij aankoop hadden jullie je paard dan niet gekocht? Ik ben met een erg leuke merrie bezig om te kopen. Ze lijkt exzeem te hebben. Haar mannen waren onrustig en de staart had ze aan de bovenkant kaal geschuurd. Merrie is er pas mee begonnen. Krijgen ze dit bij de geboorte al mee of ontstaat het later?Ik vind het zo lastig om een beslissing te nemen haar wel of niet te kopen. Ben wel helemaal weg van haar.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:47

Nee, als ik wist dat de pony's die ik kocht exceem zouden gaan ontwikkelen had ik ze laten staan. Echter zou ik ze er niet om verkopen.

Echter wist ik het bij mijn dier(en) niet omdat ik ze op jonge leeftijd (11 maanden, en 2 jaar) kocht en ze dus nog nergens last van hadden...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:00

happytime schreef:
deken is niet zielig,jeuk is erger, als je zelf erg vatbaar bent voor muggenstreken...smeer je jezelf ook goed in en neem je voorzorgmaatregelingen (s" avonds lange broek, lange mouwen enz ) dus waarom voor het paard niet?
krap zelf eens aan een muggenbult....blijft jeuken daarna. zo voeld een paard het ook.

Jammer dat Senna niet hetzelfde als mij heeft dan, bij mij is een muggenbult binnen een paar minuten weg en de jeuk dus ook.
Senna staat vandaag weer zonder deken en vannacht en morgen ook. Ze had haar deken gesloopt, want ze werd gek van de vliegen gisteren. Het rare was dat ze vanmiddag helemaal geen jeuk had. Ze stond ook superrustig op het land vandaag, terwijl ze gisteren woest stampend door het land ging met deken op. Volgens mij vind ze die deken gewoon helemaal niet leuk.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:07

Flosje446 schreef:
Senna staat vandaag weer zonder deken en vannacht en morgen ook. Ze had haar deken gesloopt, want ze werd gek van de vliegen gisteren. Het rare was dat ze vanmiddag helemaal geen jeuk had. Ze stond ook superrustig op het land vandaag, terwijl ze gisteren woest stampend door het land ging met deken op. Volgens mij vind ze die deken gewoon helemaal niet leuk.

Dat is toevallig, mijn paard precies hetzelfde! Gisteren ellende met de deken op , rennen rollen enz. stalgenootje heeft ze op stal gezet omdat ze zo tekeer ging. Vandaag zonder deken (flinke regen en daarna ook nog zon!) geen jeuk helemaal niets.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 02:26

dat komt omdat het een koude nacht is geweest,zijn de mugjes niet zo erg actief.
bij nachtentemperaturen boven de 10 graden begint het weer met de ellende

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:34

happytime schreef:
dat komt omdat het een koude nacht is geweest,zijn de mugjes niet zo erg actief.
bij nachtentemperaturen boven de 10 graden begint het weer met de ellende

Bedankt voor de tip! Weer iets om rekening mee te houden dus :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:34

donnie schreef:
Als jullie wisten dat je paard exzeem had bij aankoop hadden jullie je paard dan niet gekocht? Ik ben met een erg leuke merrie bezig om te kopen. Ze lijkt exzeem te hebben. Haar mannen waren onrustig en de staart had ze aan de bovenkant kaal geschuurd. Merrie is er pas mee begonnen. Krijgen ze dit bij de geboorte al mee of ontstaat het later?Ik vind het zo lastig om een beslissing te nemen haar wel of niet te kopen. Ben wel helemaal weg van haar.

Darren had het niet, die kocht ik als veulen.
Storm kocht ik bij de geboorte al dus had het uiteraard nog niet. Zijn moeder had het wel en dus had ik al een deken in de kast liggen voordat hij 3 jaar oud was, en toen kreeg hij het inderdaad ook.
Wisse heeft het als 2jarige ontwikkeld. Toen ik de verkoopfoto's zag vreesde ik al dat hij eczeem had, hoewel het er niet bijstond.
Na navraag bleek het inderdaad zo te zijn. Voordat ik dat antwoord had zei ik heel chagrijning tegen mijn vriend 'als hij eczeem heeft laat ik hem staan hoor, heb aan twee eczemers wel genoeg!'.
Maar ja, ik vond hem zo ontzettend mooi, vond dat ik inmiddels al ervaring genoeg had met eczemers en dus goed wist wat het inhield en de prijs was er ook wel naar; heb hem 1 april dit jaar toch gekocht :D
Zijn eczeem zag er nog best erg uit, als je nagaat dat het seizoen nog niet begonnen was.
Omdat hij nog hengst was en altijd in de hengstenkudde liep hebben ze nooit dekens op kunnen doen vorig jaar; ze werden iedere keer gesloopt. Ik gokte er daarom maar op dat hij bij mij met een deken op veel minder last zou hebben dan bij hen het geval was en dat blijkt inderdaad zo te zijn.
Zijn manen beginnen nu weer te groeien en hij laat alles heel :)

Dus ja, in niet al te erge gevallen zou ik er een paard gewoon om kopen.
Maar ik zou dan wel echt een lage prijs betalen, puur omdat je er nog veel kosten aan hebt na aankoop hierdoor!

Ik zou als ik jou was goed navragen wat de eigenaar er momenteel aan doet.
Als ze er veel aan doen (deken op, opstallen, smeersels ik noem maar wat) zou ik haar laten staan want dan heeft ze er gewoon veel last van. Als ze er nu niets aan doen dan zou ik het risico wel durven nemen, maar dan wel willen hebben dat ze flink in de prijs zakken en daarmee bedoel ik als ze E2500 vroegen zonder eczeem te noemen ik er nu die aap uit de mouw is niet meer dan E2000 voor zou geven in elk geval en ik een bod zou doen van E1800 ongeveer :o

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:41

Ik zou ook gewoon een eczemer kopen hoor. Het is even een gedoe met de deken en het afstemmen van het voer. Maar het paard is er echt niet minder om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:25

donnie schreef:

Ik wist dat mijn pony eczeem had en toch heb ik dr gekocht :j , maar ik zou niet zo sneel nog een met eczeem kopen ;)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:18

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:21

Nee, maar dat is dus exact wat ik ook aan het maken ben, die halsdeken :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:22

de mijne heeft opeens echt superveel plekjes op zijn hoofd...
als er vandaag weer meer zijn krijgt hij zijn vliegenkap op..

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:24

mijn paard kreeg exzeem bij een acute koortsaanval zeg maar. maar met de deken op gaat alles goed :D ik hoor pnu dat zijn manen wat langer gaan groeien maar met vlechtjes lukt dat niet want dan gaat zijn manen er juist af omdat het zo weinig zijn zeg maar. iemand een idee hoe ik ze langer kan laten groeien??

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:26

donnie schreef:

Als ik het had geweten had ik hem denk ik niet gekocht. Dan had ik een paard gekocht die wel lekker in het land kon lopen.
die ik wel naar wedstrijden mee kan nemen in een bosrijk gebied zonder dat hij het op een rennen zet. etc. etc.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:38

saskiamax schreef:
mijn paard kreeg exzeem bij een acute koortsaanval zeg maar. maar met de deken op gaat alles goed :D ik hoor pnu dat zijn manen wat langer gaan groeien maar met vlechtjes lukt dat niet want dan gaat zijn manen er juist af omdat het zo weinig zijn zeg maar. iemand een idee hoe ik ze langer kan laten groeien??

Kijk hier eens [VSW] Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:57

toen ik sun kocht,was ik niet zo bekend met eczeem,pony zag er bij de koop goed uit...(stond rondom achter schrikdraad)
maar na 3 dagen....manen stuk enz, veearts laten komen (ze moest toch geent worden enz) tja eczeem.
zat nog in dubbio,of ik haar terug zou brengen, maar het is een schat van een dier, dat alles voor je wilt doen.
gaf haar maar een kans (sun is een extreme eczemer)
showtime (zelf gefokte kwpner) heeft het in lichte mate,beetje aan haar staart en iets hals (maar niet kaal geschuurt ofzo)
dus 2 eczemers.
maar...zou er geen kopen met eczeem.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:08

Mijn voorkeur gaat niet uit naar het kopen van een paard met eczeem aangezien ik aan de bosrand sta. Maar als ik het later zou ontdekken zoals bij mijn shet dan zou ik ze er niet om verkopen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:14

Whinnylando schreef:
Flosje446 schreef:

Dat is toevallig, mijn paard precies hetzelfde! Gisteren ellende met de deken op , rennen rollen enz. stalgenootje heeft ze op stal gezet omdat ze zo tekeer ging. Vandaag zonder deken (flinke regen en daarna ook nog zon!) geen jeuk helemaal niets.

die jeukt komt ook niet direct als de deken af is.. dat kan enkele dagen goed gaan, maar daarna gaat het geheid mis

maar ga onderzoeken waarom hij zo doet misschien zit er iets niet lekker of wat dan ook..