Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:52

Ligt een beetje aan het gewicht hoeveel ze mag.
Een paard met Cushing mag zowiezo geen medicijnen ( voor andere kwalen) waar corticosteroiden inzitten zoals bv Prednison of bepaalde zalven voor mok enzo.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:55

Nee klopt inderdaad... Maar toen wisten (of verdachten we haar er nog niet van) we nog niet dat ze Cushing had... Dus gewoon Prednison gegeven, moest 2 weken, na 3 ochtenden voeren liep ze al korter. Meteen gestopt en DA gebeld....

Blijf nu bij alles met cortico's uit de buurt....

Is een Epony van zo'n 400-450 kg.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:08

Dan is 0,75 mg wel voldoende om eerst naar op te bouwen.
Begin met 0,25 mg per dag voor een dag of 5, dan 0,5mg voor een dag of 5, en dan naar de 0,75 mg.
Ikzelf heb per 2 weken opgebouwd omdat hij er nog niet zo slecht aan toe was, hij was toen vooral heel duf en zijn vacht groeit heel snel. Was ook op advies van mijn da.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:19

Focussed het is een pony, waarschijnlijk heb je 0,5 a 0,75 nodig. Mijn inzet zou eigenlijk zijn om met zo laag mogelijk te gaan kijken of je het daarmee redt en bovendien is een half tabletje makkelijker doseren dan 3/4 tabletje.

Vuistregel qua gewicht wat een paard "mag" hebben maar niet perse "moet" hebben = 400 x 0,002 = 0,8 mg
Ze is wel bevangen geweest, maar ook wel door een echte aanleiding, niet vanzelf of door de weide ..
Dus dosis zou 0,5 tot 0,75 kunnen zijn. Orginele Ponyrassen zijn gevoeliger voor pergolide dan paarden, dus ik zou het denk ik toch met lage dosis aankijken. Ze heeft nog geen vachtproblemen en je bent er vroeg bij. Ze heeft wel de aanvallen, maar dat komt door de verstoorde hormoonhuishouding, komt die op orde dan verdwijnen die aanvallen hopelijk ook gewoon weer.
De harde manenkam is ook een kwestie van magnesium gaan geven, hulp bij suikerhuishouding, vetverdeling en hulp tegen bevangenheid.

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:42

Bedankt voor de duidelijke uitleg!!
Ga ook extra magnesium kopen... En verder krijgt ze al een compleet supplement van Marstall (de Force). In principe zou ze dus geen tekorten mogen hebben, maar een beetje extra magnesium kan geen kwaad.

Zit nu te wachten op een belletje van de DA.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:44

Overigens durf ik niet zomaar Provarium Breeding bij te geven, ivm de Monnikspeper die erin zit.

Kan met mijn universiteits ID bij verschilende artikelen waarin wordt afgeraden monnikspeper te eten als je dopamine-agonisten slikt (en Pergolide is een dopamine agonist). Dit omdat de monnikspeper de werking van de Pergolide kan verminderen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:52

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Heb gister bijna ruzie gehad met mn DA :o Maar heb mn zin gekregen en heb nu een recept voor pergolide :D :D

Hij heeft 60 voorgeschreven maar de mevrouw van de apotheker kon alleen 100 bestellen en dat vond ik natuurlijk niet erg :o
Dus kan morgen het ophalen (hadden het niet op voorraad).

Pot van 100 pillen (a 1 mg) kost 49 euro. Met een dosering van 0,5 is het genoeg voor meer dan 6 maanden. Hopelijk slaat 0,5 goed aan, maar anders is meer ook geen probleem.

De DA heeft alleen niks gezegd over opbouwen, hij zegt ook dat hij er niks van weet en dat ik het min of meer zelf moet uitzoeken ... Dus bij deze... hoe moet ik het opbouwen?

Oja en nog meer blije smileyes *\%/* *\%/* *\%/*
Heb ook een nieuwe stal gekregen! De paarden staan bij ons altijd buiten muv de nachten in de winter. En ze had al geen kleine stal (4x4) maar heb nu nog een slagje groter gekregen (4,5 x 5m). Mocht ze dan weer een "aanval" krijgen dan heeft ze minder kans dat ze zich bezeert! Ze krijgt wel 2 nieuwe buurtjes, waarvan 1 haar nieuwe beste vriend is.. Dus dat zal ze wel leuk vinden (we hebben geen tralies dus ze kunnen lekker kroelen).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:56

Zoals we eerder al aangaven in stapjes van 0,25 per keer ongeveer 3 tot 5 dagen. Als het prima gaat, kun je na 3 dagen al omhoog, heb je het idee dat ze er even aan moet wennen dan laat je een stapje wat langer duren (bijv. 5 dagen).

Liefst vlak voor een maaltijd geven maar niet IN de maaltijd want dan worden ze wantrouwig op hun voer op een gegeven moment en je wilt wel dat ze blijven eten. Dus bijvoorbeeld een kwartier ervoor of vlak ervoor in een appel, peen, boterham of krentebol geven. Ze kunnen er misselijk van worden in de opstartperiode vandaar dat je voordat die intreedt wilt dat ze hun eten al op hebben ;-) Of je geeft het helemaal los van het eten of na het eten, dan maakt het ook veel minder uit omdat de misselijkheid dan waarschijnlijk al weer over is als er weer gegeten gaat worden ;-)

Heb je de kosten van BI nog opgevraagd of gekregen? Ben wel benieuwd eigenlijk!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:58

Hartstikke bedankt!!! :D Ook voor alle tips :D

BI gaat €2,- per pil (1mg) kosten.
Dus een doos met 50 pillen is dan €100,-. :\

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:46

Zo dat is toch niet normaal die prijs! Ben je dalijk 60 euro in de maand kwijt wat nu 13 euro is!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:50

Inderdaad... dat zei ik toch! Het is schandalig wat hier gaande is, BI heeft mooi de markt in de greep genomen.Voor sommige mensen zal het onmogelijk worden om het paard te behandelen en een alternatief middel is er niet. -:(-

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:55

Alternatief is er natuurlijk wel, de "mensen" pergolide!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:57

Nee, dat mag de dierenarts niet meer voorschrijven als er een goedgekeurd veterinair middel voorhanden is. Dat heet de zgn cascade regeling en de DA loopt het risico op een fikse boete als hij/zij zich daar niet aan houdt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:59

ik denk dat de "humane" versie ook geen lang leven meer beschoren is. Voor mensen is er andere medicatie die beter werkt dn de pergolide

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:08

Ik vind het maar vreemd geregeld. Andere fabrikanten die nu voor mensen maken kunnen dan toch ook voor dieren maken? Tis niet dat pergolide nu net is uitgevonden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:08

Focussed schreef:

En toen vond je DA het raar dat je toch liever een recept had bij de apotheek 8-) :D ;)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:03

Ik heb even zitten rekenen: ik krijg nu 200 pillen a 1 mg. voor 80 euro. Dat is dus 0.40 eurocent per mg.
Als het waar is wat Focussed zegt (2 euro per mg.) dan wordt het dus 5 x keer zo duur !!!! -:(-
Mijn paard krijgt nu 2 mg. per dag, nu dus 0.80 cent, dan wordt het 2.00 euro per dag.
Ik ga hierover even mailen met Emmeloord.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:53

Wordt voor jouw 4 euro per dag! Dit kunnen ze toch niet maken!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:01

Ja, inderdaad, 4 euro, ik had me verrekend. :o Nog erger dus....
Ik heb gemaild met Emmeloord. Krijg een vaag antwoord dat het zo fijn is dat er toch een middel blijft om paarden met Cushing te kunnen blijven behandelen. :( Dat het in Engeland al voorgeschreven wordt en dat er volgens hen nog niet vast staat hoe duur het in Nederland gaat worden......Nou, ik ga liever uit van de info die Focussed heeft en ga nu dus proberen om een voorraadje in te slaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:25

Ja, het wordt in Engeland al voorgeschreven en ook in Scandinavie, en ook daar klaagt iedereen over prijsverhogingen van 400-500%. Dankzij de EU zal de rest wel snel volgen als B.I. in de verschillende landen goedkeuring heeft gekregen. In Nederland is dat al het geval en dus zal in September de B.I. Pergolide (Prascend) officieel op de markt komen.

Natuurlijk blijft er wél gewone humane pergolide - ook al zijn er inmiddels ook andere middelen die wellicht beter werken. Maar feit blijft dat als een dierenarts weet dat er een voor dieren goedgekeurd medicijn verkrijgbaar is, ze geen alternatief uit de humane geneeskunde meer mogen voorschrijven.

Ik heb overigens met Efarma gebeld; zij weten van niets over dit geheel maar dat komt omdat zij niets met diergeneeskundige medicatie van doen hebben. Dus als je nu nog een gewoon recept inlvert bij hen, kun je zonder probleem pergolide krijgen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:05

fargo schreef:
Focussed schreef:

En toen vond je DA het raar dat je toch liever een recept had bij de apotheek 8-) :D ;)

:D :D

Eerste kwartje vandaag in een stukje ontbijtkoek gedaan, ging er zo in :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:21

Hallo! :wave:

Ik heb een vraagje aan jullie :) Sinds vorige week is er bij een van de pony's, bij mijn bijrijdpony op stal, de ziekte van Cushing geconstateerd.
Hier krijgt de pony nu dan ook medicatie voor, maar de eigenaresse vraagt zich nu af waarom het 's ochtends moet worden gegeven.
Iemand hier antwoord op? Heb al gezocht op " 's ochtends medicatie cushing ", maar krijg zoveel resultaten waar het niet tussenstaat, dus ik doe het even op deze manier!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:45

Dreamy Ik weet het niet precies, ik weet dat er een DA bij mij op stal het ook aan iemand adviseerde die bij ons op stal stond. Kan de reden niet helemaal meer voor me halen helaas.

Weet wel dat wij ons paard een tijd 'smorgens en 'savonds een halve pil gaven omdat hij er een tijdje meer last van had en dat kon je dan voorkomen door het te verdelen over de dag. Verder heeft de onze het de meeste tijd van de 5,5 jaar gewoon 'savonds gekregen ..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:21

S ochtends is de natuurlijke hoeveelheid cortisol het hoogst in het bloed. Deze piek is er tussen 6 en 10 uur. Geef je dan dus de medicatie dan zorg je ervoor dat die piek gedempt wordt.
Een normale piek cortisol is sochtends zo'n 25 pg/ml bloed als ik me niet vergis. Bij cushingpaarden kan deze oplopen tot 125 pg/ml bloed of soms nog hoger (hangt ook van het jaargetijde af).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:00

Focussed schreef:
S ochtends is de natuurlijke hoeveelheid cortisol het hoogst in het bloed. Deze piek is er tussen 6 en 10 uur. Geef je dan dus de medicatie dan zorg je ervoor dat die piek gedempt wordt.
Een normale piek cortisol is sochtends zo'n 25 pg/ml bloed als ik me niet vergis. Bij cushingpaarden kan deze oplopen tot 125 pg/ml bloed of soms nog hoger (hangt ook van het jaargetijde af).

+:)+ Kijk, dat klinkt wel logisch! Dankjewel voor de uitleg!