[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:19

bloemm schreef:
Oke, toch wel he.. dankjewel! Hoevaak smeer je de tkc? Ik zag terug een paar pagina's ook neemolie genoemd, dat is kwa prijs nog wel t proberen waard.

Van de neemolie dacht ik ook dat het goed effect had, maar over een heel seizoen gezien kom ik daar toch op terug.
Ik begin de tkc met 3-4 keer per week tot de jeuk onder controle is, dat zal per paard verschillen. En zoals nu dat er een periode meer regen is helpt ook niet.
Dat bouw ik af naar 1 keer per week. Dat zal ook weer paard afhankelijk zijn.
De wondjes kreeg ik trouwens alleen op vacht van de hals (op de staartwortel en manenkam gek genoeg niet). Ik kreeg alleen veel schilfers in de staart/manen. Maar goed, dat liever dan jeuk.

Op de andere dagen smeer ik met de huidlotion van Happy Skin en hun Buzz off spray gebruik ik als ik er ben en hij zonder deken staat.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:16

Hier neemolie op veulen, nadat die erge jeuk bleef houden ondanks zelfs geschoren te hebben. Alle plekken waar ze zat te jeuken ingesmeerd: het hielp! Vacht groeide snel weer aan, en niet meer erge jeuk. Ze had overal jeuk: oren, plekjes op haar hoofd, nek, hals, benen, staart etc.
Dit werkte ook voor de staart van de merrie: goed de huid van de staart ingesmeerd en ook dit werkte super! Echt blij mee.

Eerst ook met de neemolie veel schilfers, maar dit neemt uiteindelijk ook weer af.

ApplePapple

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 05:55

@ellepel dat zou zeker kunnen. Dankjewel!

Hier ook een tkc gebruiker. Werkt als enige echt goed. Idd wel schilfers.
Voor plekjes op het hoofd gebruik ik de lotion van green valley

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:42

bloemm schreef:
Hoi! Even een vraag; ik gebruik nu tkc en zie dat t erg goed werkt (in combinatie met deken). Mijn pony schuurt veel minder. Echter het is best wel heftig spul (stinken/verbranden in de zon). Ik vroeg mij af of er hier paardeneigenarsn zijn die tkc hebben gebruikt, waarbij het hielp maar die op iets anders zijn overgestapt en zoja wat dan?

Er wordt ook gewaarschuwd voor gebruik van tkc als de zon schijnt. Dus savonds smeren.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:06

Hey, sorry dat ik zo kom binnenvallen. Hebben hier mensen ervaring met de allergietest bij hun paard te laten uitvoeren en vervolgens het immunotherapie 'vaccin' op basis daarvan laten maken en inspuiten?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:49

Ik, maar alleen de huidtesten. Ergens in 2015. Maar, dat werkte voor mijne niet voldoende, en daarbij, ze werd echt hels van dat prikken.. Want, dat prikt (haha :') ) dus dat vond ze echt niet tof.. Op gegeven moment moest ik met praam en 2 personen die spuit zetten, ja dan is t wel klaar.. ze liep echt van me weg elke keer.. Zo sneu..

Dus, gestopt. Gaf bij ons ook niet het mega resultaat wat ik bij honden nog wel eens zie.
Maar, de mijne is dan ook echt mega alert op alles wat vliegt en prikt.

__Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:47

Hoi,

De laatste tijd begon mijn pony zich tot bloedens toe te schuren aan het hoofd en heeft ze een flink stuk staart weggeschuurd :( volgens de dierenarts komt dat door zomereczeem en de simpele oplossing was een vliegenkap + Vliegendeken.

Ik vraag me af waarom het geen eczeemdeken moet zijn, maar ik heb verder geen enkele ervaring hiermee. Kan iemand hier meer over vertellen? Werkt een vliegendeken net zo goed?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:57

Dat ligt eraan of de pony reageert op vliegen, of op knutten. Knutten komen door een gewone vliegendeken heen, vliegen kan je daarmee ook al wel een eind weren.
Sommige eczemers kunnen af met een vliegendeken, andere gewoon absoluut niet ..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:37

Hier zijn de manen en staart eindelijk weer rustig. Zondag begonnen met tkc en vandaag herhaald.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:28

Tkc had ik geen enkele reactie op in negatieve zin zeg maar. De huid kon het prima handelen maar ik vond het resultaat onvoldoende. Nu 1x tectonic gebruikt en voorzichtig positief. Hij staat nog steeds bloot, wel deel manen kwijt inmiddels maar huid is rustig en intact. Ik smeer dagelijks met sudocrem of NAF irritated skin zalf

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:31

De tectonik heb ik nog achter de hand, ben al heel opgelucht dat de boel nu rustig is.
Lastig dat het zo verschillend is wat per paard werkt.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:08

Ik heb nu sinds 4 dagen bij mijn paard de snuggy hoods op maar helaas heeft ze aan beide benen al helemaal open plekken van de deken...
Heeft iemand dit ook ervaren? Baal er ontzettend van, leek echt de oplossing omdat die onder tussen de voorbenen dicht is, en ik er ook een uierflap op heb laten maken. Maar ook daar heeft ze die plekken

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:10

zitten er bilriemen aan die je eventueel kruislings kunt vastmaken?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:10

ApplePapple schreef:
Ik heb nu sinds 4 dagen bij mijn paard de snuggy hoods op maar helaas heeft ze aan beide benen al helemaal open plekken van de deken...
Heeft iemand dit ook ervaren? Baal er ontzettend van, leek echt de oplossing omdat die onder tussen de voorbenen dicht is, en ik er ook een uierflap op heb laten maken. Maar ook daar heeft ze die plekken

[ [url=m/PpZ1LD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier helpt het om hem iets minder strak vast te maken. Anders ook wat kale plekken van de elastische banden die langs de huid schuurt. En ik wissel af tussen Snuggy en andere deken met buikflap.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 13:55

Ik kom even binnenvallen als meelezer met een vraag.
Sinds 2 weken staat mijn paard onder een snuggy hood en dit gaat gelukkig echt heel goed. Ik had er een lycra hoofdmasker met oren bij om gedaan, maar die heeft geen lus achter de oren waardoor de hals wat afzakt. Nu heeft hij zijn huid achter de oren flink kapot geschuurd. :(
De kap van Snuggy Hoods is nog steeds niet leverbaar, dus ik zoek een tussenoplossing die de oren en de hals achter de oren beschermd en bij voorkeur een lus heeft achter de oren. Welke kappen dragen jullie paarden?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:30

Ik raad For Horses aan, de mijne heeft dus een For Horses kap :) maakt ze allemaal op maat en als je een berichtje stuurt maakt ze ze ook langer, of met lus, of nog met iets anders (ik wilde er een met een eenhoorn hoorn erop)…

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:08

Leo schreef:
Ik kom even binnenvallen als meelezer met een vraag.
Sinds 2 weken staat mijn paard onder een snuggy hood en dit gaat gelukkig echt heel goed. Ik had er een lycra hoofdmasker met oren bij om gedaan, maar die heeft geen lus achter de oren waardoor de hals wat afzakt. Nu heeft hij zijn huid achter de oren flink kapot geschuurd. :(
De kap van Snuggy Hoods is nog steeds niet leverbaar, dus ik zoek een tussenoplossing die de oren en de hals achter de oren beschermd en bij voorkeur een lus heeft achter de oren. Welke kappen dragen jullie paarden?

Heb je een mailtje gestuurd naar Atorka? Ik heb namelijk door middel van een mailtje wel een kap kunnen bestellen...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:13

De kap van kramer Gibson vond ik ook fijn hier en kon toen ook aan mijn deken. Weet niet hoe dat met het huidige model is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:20

Afbeelding

We hadden het laatst over te lange dekenhalzen toch?
Moest ineens aan deze foto denken. :')

Limburg1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:07

Oh wat een fijn en interessant toppie is dit! :o Wij hebben dit voorjaar een oude pony erbij gekocht. Helaas blijkt hij vreselijk last van eczeem te hebben. De manenkam is helaas al een en al wond… onder de ogen alles tot bloedens toe open. De staart… vreselijk voor de pony zelf om te zien. Het behandelen is een hele strijd. Hij is helemaal in paniek als we het aanraken. Dus dagelijks insmeren is echt een hele opgave.

Eczeem deken is besteld en omega 3 6 en 9 olie.

Crème hebben we de tip uit dit toppic gehaald en besteld bij Fibra.

In de voeding ben ik me nu nog aan het inlezen en dit en de voorgaande toppics.

Nu lees ik hier ook veel over cbd olie.
Maar ik kan niet echt achterhalen waar jullie deze bestellen? Ik ben nu bij natural horse hemp uitgekomen. Ze hebben olie en pellets. Iemand hier ervaring hiermee?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:38

Ik heb een paar jaar cbd druppels gegeven, haalde ik bij het kruitvat.
Geen idee of het wat deed, ze werd er wat rustiger van dat wel. Maar de jeuk bleek nagenoeg hetzelfde, viel gelukkig wel mee. Deken was wel nodig.
Heel veel succes, hopelijk hebben jullie nog lang plezier van t beestje.
Als het zo erg is bij jullie pony is het misschien goed om de da te raadplegen.

Limburg1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:50

Dankje voor je berichtje!

Da hebben we indd besproken en een laatste middel zou een spuit zijn met… naam even kwijt. Soort hormonen dacht ik?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:11

Corticosteroïden denk ik, wel oppassen als pony soms gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Er is ook zalf met cortico’s.
Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:17

toevallig krijgt mijn oude merrie nu cbd druppels.maar dat doet niks tegen jeuk.( ik geef gewoon humane druppels van het merk wedihemp, 5%)
zij reageerd altijd wat op gras.
bij een oudere pony zou ik proberen om me wat te richten op de organen, de lever, de darmen.
en dan niet detoxen,maar eventueel een bloedonderzoek doen laten om te kijken of alles oke is?
eventueel een ppid test doen?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:53

Ik lees dat er hier meerdere tkc 97-gebruikers zijn. Hebben jullie ervaring met dat het haar uitvalt van het spul? En erge schilfering? Heb het volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt.