[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:38

Maureen_M schreef:
Ik denk dat ik gek aan het worden ben... :')

Voor mijn haflinger heb ik altijd een middeltje gebruikt tegen de zomereczeem. Wit langwerpig flesje met een tuitje erop, het spul is bruin en vloeibaar en stinkt enorm (eigenlijk een soort verbrande geur)

Tevens ook een zeer bekend product

maar ben nou toch echt de naam vergeten :=

Derfen?

Maureen_M

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:40

Dat is hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:25

Probleem opgelost hihi :+

Zag vandaag meneer op zn kont in de wei zitten. Hij duikelde nog net niet achterover. Met een heel tevreden blik. Zn staart jeukt zo erg, echt sneu. Hij wiebelde niet eens heen en weer, gewoon er bovenop zitten leek al een hele opluchting.

Verder gaat het goed, onder zn voorpluk af en toe een open plekje. Hier mag ik niet aankomen met smeersel. Onderkant van z'n staart is ook al bijna weer helemaal geheeld. Daar mag ik gelukkig wel met smeersel aankomen.

Alleen... hoe nu verder. Hij heeft nog steeds jeuk. Ik verdenk eerder het gras als mugjes. Van het gras af is geen optie. Ze staan er nu eenmaal zomers 24/7 op.

Zit nu te oriënteren op iets bij te geven in zn voer tegen de jeuk. Iemand tips qua supplementen?

Leen, wat sneu om te zien dan hè! Heeft ze jeuk door het gras of vooral van de mugjes?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:02

Leen schreef:
Ik kom hier weer eens binnengevallen. We hebben ontzettend veel moeite om lieve merrie haar eczeem onder controle te houden...
We voeren haar weinig eitwitten, ze heeft een sweet itch deken op, wordt dagelijks ingesprayed met een product wat we van onze veearts kregen (tegen jeuk + insecten met een beetje cortisone in) en we hebben dogeczeem wat we om de 2 weken een paar dagen gebruiken. Terwijl dit vorig jaar ruim voldoende was om alles tegen te houden, is het dit jaar een ramp... Haar buik ligt open, aan haar voorpluk heeft ze tot bloedens toe geschuurd, een stuk manen weg en de bovenkant van haar staartwortel is kaal.
Ze heeft borstels aan de hooiruif hangen die ze gelukkig goed gebruikt waardoor er vooral haar weg is maar geen open wondes. Alleen buik en voorpluk.

Ik ben nu bezig met een buikflap te maken voor de sweet itch hoody, de huidige bedekt te weinig.
Eigenaresse heeft ook met veearts besloten om haar cortisone pillen bij te geven (lage dosis) omdat ze er zo van af ziet. Betreft ook een paard van 18 jaar, dus we willen haar nog een aantal mooie jaren geven. Cortisone zijn we nu 1maand aan het geven, maar ik zie nog niet veel resultaat.
Veel mensen zeiden "haal ze binnen". Maar eerlijk... dan laat ik haar nog liever inslapen dan continu op stal... We hebben een meer gesloten schuilstal in opbouw. Dit is een container, ik hoop dat dat wat kan tegenhouden maar ik vrees ervoor.

We hebben al zoveel producten geprobeerd, tot nu toe ging het super met de spray met deken en eiwitarm voer. Maar op het moment is het vreselijk... Veearts komt woensdag voor inentingen, dan gaan we haar ook nog eens vragen wat er nog mogelijk is. Ik heb zo medelijden met haar :(

Op stal zetten 's nachts is beslist minder zielig dan jeuk hoor. Bij mijn paard werkt dat echt het beste en het liefst een binnenstal zonder directe verbinding met de buitenlucht.

Enten laat ik altijd in de winter doen, nooit in het eczeemseizoen omdat zo'n enting toch weer een tijdelijke belasting van het imuumsysteem betekent en dat juist een een paard met ZE niet wenselijk is.

Omdat de opmerking over de buikflappen van de RSIH toch weer vaker komt zal ik hieronder nog een keer mijn oplossing met Boett buikflap plaatsen.

Verder was ik vandaag op stal toen een stalgenoot een nieuwe RSIH uit de verpakking haalde en daar zat tot onze verbazing een verlenging aan de buikflappen welke onder de buik met klittenband aan elkaar sloot. Zit op haar New Forrest echt heel mooi.
Echt een vooruit gang en we hadden het idee dat de deken in het geheel ook iets langer was.

Mijn eerste reactie was "ik wil er ook zo eentje" maar wacht er toch nog een jaartje mee met bestellen, met een niet veel verkochte maat, 215 of 220, ben ik bang dat als ik bestel ik er nog eentje in het oude model krijg.

Zij heeft hem bij Agradi besteld.

Nu mijn knutselwerk maar weer even voor de nieuwkomers:

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:05

Ik heb nog 3 buikflappen in de aanbieding voor de knutselaar!
Mogen voor verzendkosten weg,hoef er niks voor..
Met appie gaat prima nu hij de deken op heeft.

Leen, eiwitten zijn niet zo zeer de boosdoener bij eczeem, wel suikers.
Dus weinig gras, veel beweging, paddock paradise is dan erg geschikt.
Of strip begrazing doen :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:49

Probleem is dat we geen paddock paradise mogen bouwen op de weide. Ook zo iets vinden hier in de buurt is bijna onmogelijk.
Ze heeft een niet al te volle weide. Op stal houden gaat niet omdat ze heel snel last krijgt van stalbenen waar ze ook echt veel last van heeft. Nu, van zomereczeem ook. Maar ik weet niet of haar ook nog eens last aan haar benen geven de moeite waard is.
Voor de schuilstal willen we ook kijken voor van die colruyt-diepvries-flappen, ik hoop alleen dat dat de beestjes wat buiten houdt.
Wij moeten 2x per jaar enten, griep 1x rhino 2 x ( of andersom) dus sowieso hebben we een keer in winter en zomer. Misschien dat we het wel zouden kunnen schuiven naar lente en herfst maar dat duurt wel eventjes voor dat kan gebeuren.

Ik denk dat we bij de overgang van de nieuwe weide inderdaad aan strookbegrazing gaan doen. De huidige weide is nu in 2 opgedeeld dus deze zouden we dan makkelijk gewoon elke keer een paar meter kunnen opschuiven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:18

Ja dat helpt wel erg goed hoor.
Ik kan appie ook niet binnen zetten,heb niet eens een stal.
Gelukkig allemaal koudbloeden in zijn groep,dus moeten die toch al schraal gevoerd worden :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:11

Ja en ook ons andere paard mag niet op stal staan. We kunnen niet eentje binnen en eentje buiten. Met de schuilstal hopelijk wel opgelost..
De buikflap van het deken is goed gelukt, ik zal er straks een foto van maken. Ik hoop dat het wat afdoet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:26

Vandaag de DA weer geweest voor het hoesten. Ze heeft bloed afgenomen voor bloedonderzoek *\o/*
Hoop dat er wat uitkomt en dat ik meteen wat handvatten krijg mbt de exceem

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 17:31

Ik meld me hier ook voor mn bijrijd pony
Hij ligt helaas nu al helemaal open compleet met pusbenen kale plekken onder de ogen en het begint nu ook in de liezen en onder zn buik
Staat met een deken op

Vorig jaar creme gehad van fibra geloof iken hoewel dat eerst leek te helpen ging het toch weer snel bergafwaards
Nu dus wederom opzoek naar een middeltje om het dragelijk te houden maar voor alsnog geen succes

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:48

jwl schreef:
Hij ligt helaas nu al helemaal open compleet met pusbenen kale plekken onder de ogen en het begint nu ook in de liezen en onder zn buik
Staat met een deken op

Vorig jaar creme gehad van fibra geloof iken hoewel dat eerst leek te helpen ging het toch weer snel bergafwaards
Nu dus wederom opzoek naar een middeltje om het dragelijk te houden maar voor alsnog geen succes

Wow pus uit de benen? Dat klinkt heftig... Is dat wel eczeem?

Vervelend als je je paardje zo moet zien:( ik wil je graag wat aanraden maar met dit soort dingen weet je nooit wat helpt omdat dat bij ieder paard weer anders is je moet dus echt gaan kijken wat bij die van jou werkt...

Mijn paard is echt allergisch voor alles dus ook voor veel eczeem middeltjes en daarom durf ik niks 'chemisch' meer aan.
Ik gebruik alleen maar natuurlijke producten en dat gaat nu best wel goed eigenlijk (geen wonden meer yeeey)
Ik geef 'puur allergie' en 'puur culico' op een boterham gedruppeld 1 keer per dag erg makkelijk te geven en soms hou ik dan een 'stop week' hij reageert er goed op.
Verder gebruik ik naast zijn deken onbewerkte cocos olie en af en toe spray ik hem in met verdunde azijn en een paar druppels cutroela en tea tree erdoorheen. Goed schudden en gewoon op spuiten. Maar dit doe ik niet op directe wonden omdat dat echt pijn doet denk ik.
Ik was hem 1 keer in de zoveel tijd met betadine shampoo en laat hem daarna altijd lekker 'luchten'

Maar de paarden op mijn werk krijgen hypo eczema en dat werkt echt fantastisch bij hun! Maar mijn paard kreeg daar natuurlijk weer een allergische reactie op helaas..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:50

idylle schreef:
Vandaag de DA weer geweest voor het hoesten. Ze heeft bloed afgenomen voor bloedonderzoek *\o/*
Hoop dat er wat uitkomt en dat ik meteen wat handvatten krijg mbt de exceem

Oh spannend!!! Wanneer weten ze de uitslag? Ben benieuwd!!!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:17

Ik was mijn paardje 2x in de week met Badtine, Ik weet veder niet welke middels helpen eerlijk gezecht, :-)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:21

Morgen eind Vd middag en anders maandag wordt ik gebelt over de uitslag.
Ze gaan het bloed testen of er een infectie in de longen zit of dat het wat anders is zoals een allergie en er wordt gekeken naar de leverwaardes

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:11

lissie_zigor schreef:
jwl schreef:
Staat met een deken op

Wow pus uit de benen? Dat klinkt heftig... Is dat wel eczeem?

Vervelend als je je paardje zo moet zien:( ik wil je graag wat aanraden maar met dit soort dingen weet je nooit wat helpt omdat dat bij ieder paard weer anders is je moet dus echt gaan kijken wat bij die van jou werkt...

Mijn paard is echt allergisch voor alles dus ook voor veel eczeem middeltjes en daarom durf ik niks 'chemisch' meer aan.
Ik gebruik alleen maar natuurlijke producten en dat gaat nu best wel goed eigenlijk (geen wonden meer yeeey)
Ik geef 'puur allergie' en 'puur culico' op een boterham gedruppeld 1 keer per dag erg makkelijk te geven en soms hou ik dan een 'stop week' hij reageert er goed op.
Verder gebruik ik naast zijn deken onbewerkte cocos olie en af en toe spray ik hem in met verdunde azijn en een paar druppels cutroela en tea tree erdoorheen. Goed schudden en gewoon op spuiten. Maar dit doe ik niet op directe wonden omdat dat echt pijn doet denk ik.
Ik was hem 1 keer in de zoveel tijd met betadine shampoo en laat hem daarna altijd lekker 'luchten'

Maar de paarden op mijn werk krijgen hypo eczema en dat werkt echt fantastisch bij hun! Maar mijn paard kreeg daar natuurlijk weer een allergische reactie op helaas..

Ja t is echt puur van het eczeem helaas
Hij schuurt zichzelf helemaal open het is echt sneu en dit jaar is het wel heel erg
Kale plekken, wonden en pus
Helaas is binnen houden ook geen optie want dan is hij helemaal dood ongelukkig
Hij heeft ook extreem slechte hoeven in de zomer
Ik vermoed ook dat hij suiker heeft

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:26

Ik heb een keer een eczeempaard met pus wonden gezien van de ZE, een IJslandse merrie. Zij had de pus op haar hoofd en die plekken hebben wij behandeld met Dermiel honingzalf. Daar knapte ze goed van op.
Honingenzymen weken antibacterieel dus pakt de bacteriële infectie aan die als complicatie bij de eczeem is ontstaan.

Verder heb ik weleens eczeem beenbeschermers gezien, weet alleen niet meer waar. Dat lijkt mij voor jouw paard een uitkomst.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 23:35

Ik las net over kattenkruid olie? Zou super effectief zijn bij het weren van insecten
Iemand ervaring mee ?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 06:11

jwl schreef:
Ik las net over kattenkruid olie? Zou super effectief zijn bij het weren van insecten
Iemand ervaring mee ?

Wat ik begrijp, helpt olie zowieso om muggen op afstand te houden, alleen is de kans groot op verbranding door de zon en moet je daar dus voor uitkijken. Hoe het speciefiek met kattenkruid olie zit weet ik niet

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:07

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:29

Ja klopt! Ik heb ook wel eens gehoord dat honing een wondermiddel is. Ik sprak toen een vrouw haar paard had voorhout ontsteking ze gaf hem kamille thee en honing werkte echt super! Later heeft ze honing ook voor de hoeven van haar paard gebruikt werkte ook goed het word alleen een plak zooi..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:37

Zoiets Sunke!

Vanwege de plakzooi en het aantrekken van insecten door de zoetigheid gebruik ik liever zalf op basis van honing, wel de enzymen en niet de nadelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:56

Iemand nog tips voor een fijn supplement tegen de jeuk? Meneer heeft echt onwijze jeuk, ondanks de deken en zo nu en dan een wasbeurt met anti jeuk shampoo. Hij lijkt gewoon onopgevoed op moment. Als ik m opzij wil duwen, denkt hij: oh ja kriebel lekker. En loopt dan helemaal bij je binnen :')

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:59

Weet dat Tectonic niet zo goed is maar het helpt wel bij die van mij, nogniet zo dat hij zonder deken kan dat zeker niet maar hij stampt en jeukt wel minder.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:23

Ik vind TKC 97 Lotion goed werken.

Ik gebruik ook honing voor de hoeven van mijn ene paard op aanraden van de hoefsmid.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:46

En smeer je dat gewoon puur op de wand zelf?