[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:00

Ja ik had inderdaad de wiki nog eens doorgenomen en ga dit ook doorspelen naar de eigenaresse.

Ik weet zeker dat zij er alles aan zal doen om het paardje niet te laten lijden. Ze heeft alles voor haar dieren over en zal zeker niet willen dat een van haar dieren pijn heeft, dus daar heb ik alle vertrouwen in :)

Het is gewoon zo dat we eerst niet wisten wat het was, want ineens had de pony ineens een aparte vachtvorming. Ik ga er achteraan, in elk geval heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:04

@ Tamary. Fijn dat je de moeite hebt genomen om het op te zoeken.

Er word op veel plekken (ECIR, Laminitis-site) geroepen dat de dosering zo laag mogelijk moet zijn voor jouw paard maar hoog genoeg om de symptomen te bestrijden en de acth te verlagen. Dat het zoeken is naar de juiste dosering voor de grensgevallen is dus ronduit vervelend en zal dus proefondervindelijk moeten plaatsvinden.

Als ik luister naar de symptomen van mijn paard dan zeg ik ophogen tijdens SR. Het risico van hoefbevangenheid is te groot om symptomen te negeren ook al zijn deze klein. Ik ben dus al voor 90% overstag. Ik ga het nog een paar dagen aankijken en blijft zijn gedrag zo dan hak ik de knoop door en hoog met 0.25 mg op. Ik doe dit in overleg met DA. De tijd zal uitwijzen of het wijsheid is.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:19

Nou ik heb alles nog eens rustig doorgelezen, maar echt slapen kan ik niet met het idee dat "ons" paard lijdt. Het is een soort tumor in de hersenen, maar heeft het paard dan ook echt pijn? En waar uit zich dat in? Of is hier nog niets over duidelijk bij deze ziekte? Ik hoop niet aangevallen te worden door mijn vragen, ik probeer ook gewoon te leren :)

Citaat:
Een paard met Cushing kan intern ernstig lijden, niet behandelen staat bij mij gelijk aan dierenmishandeling

Ik geloof zeker dat het als mishandeling gezien kan worden, echt waar. Ik ga ook zeker proberen er iets aan te doen. Ik probeer alleen wijzer te worden door middel van dit topic. Ik zou gewoon graag willen weten in welke vorm het interne lijden van het paard zich dan voordoet / voor kan doen. Dit enkel en alleen omdat ik bij "onze" pony geen enkel verschil zie in gedrag, al ga ik er natuurlijk wel beter op letten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 06:33

Pijn kan het hebben indien er sprake is van HB bijv, maar pijn nav de tumor durf ik niet te zeggen. JP, is daar ooit onderzoek naar gedaan?

En wij vallen niemand aan in dit topic, ik kan soms nogal fel reageren in de hoop tot iemand door te dringen dat medicijnen noodzakelijk zijn (tenzij daarop een slechte reactie komt bij het paard) en dat het niet uitmaakt welke leeftijd een paard heeft

Intern lijden doel ik op dat de thermostaat kapot is, zie de uiting in vacht. Een paard kan zijn temperatuur niet goed meer reguleren. Voorts moet je een paard zo min mogelijk suiker geven, anders krijg je de HB. Maar ook dat Cushing inteert op de spieren waardoor er een zwakke acherhand kan ontstaan. Dat is in mijn optiek intern lijden, wij zien niet wat er binnen in een paard gebeurd. Wij zien enkel de reactie aan de buitenkant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:14

xMyrth schreef:
Nou ik heb alles nog eens rustig doorgelezen, maar echt slapen kan ik niet met het idee dat "ons" paard lijdt. Het is een soort tumor in de hersenen, maar heeft het paard dan ook echt pijn? En waar uit zich dat in? Of is hier nog niets over duidelijk bij deze ziekte? Ik hoop niet aangevallen te worden door mijn vragen, ik probeer ook gewoon te leren :)

Citaat:
Een paard met Cushing kan intern ernstig lijden, niet behandelen staat bij mij gelijk aan dierenmishandeling

Ik geloof zeker dat het als mishandeling gezien kan worden, echt waar. Ik ga ook zeker proberen er iets aan te doen. Ik probeer alleen wijzer te worden door middel van dit topic. Ik zou gewoon graag willen weten in welke vorm het interne lijden van het paard zich dan voordoet / voor kan doen. Dit enkel en alleen omdat ik bij "onze" pony geen enkel verschil zie in gedrag, al ga ik er natuurlijk wel beter op letten.

Niet vervelend bedoeld ofzo, maar de wiki hier met betrekking tot PPID is ietwat achterhaald eigenlijk. Waarom lees je dan niet gewoon de OP hier in dit topic eerst even goed door? Dat scheelt namelijk de helft van de vragen vaak al?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:29

een te hoog cortisol brengt veel schade aan intern.De rare vacht is een kleinigheidje.
Alleen het moe zijn al is vreselijk....(mijn cortisolgehalte was ook eens te hoog,dan voel je je niet prettig)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:39

Voor zover ik weet heeft een paard geen pijn van een tumor aan de hypofyse. De grootste tumor die gevonden werd woog circa 13 gram, maar dat was van een paard in het onbehandelde eindstadium van PPID.
Wel zorgt de ontregelde hypofyse voor een verstoring van allerlei hormonale processen, en schade aan de neuroreceptoren. En die ontregeling veroorzaakt ook weer allerlei problemen op celniveau en het immuunsysteem.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:51

De openingspost en de wiki zijn ongeveer hetzelfde, ohjajoh6. Ik heb beide doorgelezen, maar sommige dingen zijn voor mij gewoon niet duidelijk aangezien dit alles helemaal nieuw is voor me. :)

In elk geval bedankt voor je duidelijke toelichting, Douraque. Nu begrijp ik het ook beter..
Ik zal de wiki en OP nog eens een aantal keer doorlezen. Het is met een aantal moeilijke woorden uitgelegd waardoor ik even veel moeite moest doen om het door te laten dringen haha.

Raden jullie aan om de pony te scheren en in de winter een deken op te doen, zoals staat op de wiki?
Of is het daar nu te laat voor?

En wat betreft de achterhand: laat ik deze met rust? Of kan ik deze op een bepaalde manier proberen te trainen?

Zoals ik begreep zijn de medicijnen verkrijgbaar via de DA, dus dat zal ik eens snel gaan overleggen met de eigenaresse :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:56

Dat wist ik niet. Het is namelijk niet altijd een tumor , maar ook overproductie van de stresshormonen, cortisol etc.

Ik zou voor alles nu eerst maar eens testen zodat je zekerheid hebt en als het PPID is wel direct aan de medicijnen, daar gaan ze namelijk ook vaak van verharen en zo wie zo beter in de vacht zitten namelijk...

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:01

Bij mij gaat er straks een scheermachine overheen, vindt de vacht nu nog niet lang genoeg van mijn pony om al te scheren. Van de dierenarts moest ze gaan bewegen zoveel mogelijk. Dus de pony, wordt 3x in de week gereden. Momenteel wel opbouwend aangezien ze tijdje te zwaar had met de temperaturen buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:05

Waar ik dus erg vrolijk van word is dus dat MiniMe nu al voor de 2ex dit jaar aan het verharen is, terwijl ik voorheen ook altijd meerdere malen per jaar moest scheren. Dat heb ik toch maar mooi aan de prascend te danken...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:45

Ik heb die van mij dit jaar voor het eerst geschoren sinds de diagnose Cushing. Hij verhaarde wel ontzettend, maar niet genoeg en heb ik hem geschoren. Ik ben benieuwd hoe zijn vacht teruggroeid

Ook blijft hij nog lastig met muesli. Ik gebruik muesli om zijn primeval doorheen te mengen. Alleen hij stopt na verloop van tijd, dan koop ik weer een nadere smaak en dat hij weer een tijd. Hebben jullie nog ideeën mbt een muesli waar paarden bijna een moord voor doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:33

Thirteen schreef:
:( Hier steeds meer problemen om de prascend toe te dienen ...

Welke trucjes zijn al uitgewerkt?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:52

Douraque schreef:
Ik heb die van mij dit jaar voor het eerst geschoren sinds de diagnose Cushing. Hij verhaarde wel ontzettend, maar niet genoeg en heb ik hem geschoren. Ik ben benieuwd hoe zijn vacht teruggroeid

Ook blijft hij nog lastig met muesli. Ik gebruik muesli om zijn primeval doorheen te mengen. Alleen hij stopt na verloop van tijd, dan koop ik weer een nadere smaak en dat hij weer een tijd. Hebben jullie nog ideeën mbt een muesli waar paarden bijna een moord voor doen?

Marstall vito vinden ze heerlijk.
Fiber force...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:13

Marstall vito moest hij niet meer, pavo care 4 life eet hij nu met lange tanden. En verder heb ik de huis muesli's van mijn veevoeder al geprobeerd.

Fiber force ga ik eens voor kijken

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:23

Fiberforce is niet heel smaakvol. Als die van mij kon kiezen at ze pianissimo.

Alles waar veel suikers in zitten :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:44

Vandaag de derde dag dat we prascend geven. Ik zie nog niks verschil :-) maar begrijp dat dat snel zou zijn. 6 - 12 weken is wel behoorlijk lang wachten...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:47

Je moet minimaal 6 weken op 1 vaste dosis staan om daadwerkelijk effect te zien. Dat is standaard, zelfs bij mijn kat moet ik 6 weken medicijnen geven en dan hertesten om te zien of het effect heeft

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:56

Dat snap ik best. Is alleen lang wachten, he :-)...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:00

tamary schreef:
Thirteen schreef:

Welke trucjes zijn al uitgewerkt?

In Appel, wortel brood met confituur, honing ... door beetje muesli, eerst spuwde ze het uit, nu weigert ze alles wat ik haar probeer te geven, zelfs als de medicatie er niet inzit ... Momenteel probeer ik het gewoon in haar kaak te stoppen, maar ook dat is een hele klus en vrees dat ik haar straks helemaal niet meer ga kunnen vangen ... :(

Gaat niet goed trouwens, door de hoefbevangenheid zijn we min of meer door, maar krijgt nu 6weken prascend en zie steeds meer dingen verschijnen, nu heeft ze vandaag overal op haar huid korstjes, beten, allegie , ... ???
Haar oogbollen en hals blijven erg gezwollen ...
Algemeen, oogt ze erg depri en nu ook te mager (maar ze eet ook bijna niet ) |(
Wat doe ik haar aan ? Da zegt blijven doorzetten, maar ik vind het verschrikkelijk zo ... |(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:41

@ Thirteen, hoeveel mg Prascend geef je nu? Misschien moet je wat terug in hoeveelheid. Ik ben ook een tijd lang op een halve pil blijven hangen, omdat 3/4 pil te veel bijwerkingen gaf. Na een paar maanden (toen alles weer stabiel was) ben ik weer langzaam verder gaan verhogen tot uiteindelijk 1 pil per dag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:43

Thirteen schreef:

Welke trucjes zijn al uitgewerkt?[/quote]

In Appel, wortel brood met confituur, honing ... door beetje muesli, eerst spuwde ze het uit, nu weigert ze alles wat ik haar probeer te geven, zelfs als de medicatie er niet inzit ... Momenteel probeer ik het gewoon in haar kaak te stoppen, maar ook dat is een hele klus en vrees dat ik haar straks helemaal niet meer ga kunnen vangen ... :(

Gaat niet goed trouwens, door de hoefbevangenheid zijn we min of meer door, maar krijgt nu 6weken prascend en zie steeds meer dingen verschijnen, nu heeft ze vandaag overal op haar huid korstjes, beten, allegie , ... ???
Haar oogbollen en hals blijven erg gezwollen ...
Algemeen, oogt ze erg depri en nu ook te mager (maar ze eet ook bijna niet ) |(
Wat doe ik haar aan ? Da zegt blijven doorzetten, maar ik vind het verschrikkelijk zo ... |([/quote]

de dierenarts kan zoveel zeggen....als jij het genoeg vind is het genoeg.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:46

Nu terug 1/2
op aanraden da enkele dagen volledig gestopt, daarna enkele dagen 1/4 en nu terug 1/2
Het stoppen was om te kijken of de bijwerkingen verdwenen, ik had wel terug een wat vrolijker paard toen, maar ze ging meteen ook terug strammer lopen (hb) ... dus toen terug opgebouwd
Ik weet het even niet meer ... :(

@Geerke, ik vind het genoeg ... maar als de da het nog ziet zitten, moet ik haar die kans dan niet geven ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:49

Op hoeveel zit je nu qua prascend? En heb je soms pas verhoogd? Ik snij uit een stukje peen een kapje, doe daar de pil in en druk het kapje er weer stevig op. En geef haar dan altijd nog een stuk peen zonder medicijn er achter aan om zo snel mogelijk de vieze smaak uit de mond te krijgen

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:53

Zo deed ik het ook Ochjaja, maar ze heeft door dat er iets 'vies' inzit en wil sedert niets meer aannemen ...
Ze krijgt nu terug 4d 1/2