[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Likemaaike

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:34

Hier nog geen last van de mugjes, loopt nog zonder deken :)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:53

hier ook nog geen jeuk, heb haar voor de zekerheid al wel de deken om gedaan, zondag word het ook weer lekker warm.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:59

Ik denk elke dag: 'Vandaag gaat hij op!', maar als mijn paard als een super sul in de wei staat zonder enige vorm van kriebel (in de schemering), dan kan ik rustig nog een dagje wachten. Ik ben benieuwd, maar ik denk dat het vandaag of morgen toch echt gaat gebeuren!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:00

jjustangela schreef:
hier ook nog geen jeuk, heb haar voor de zekerheid al wel de deken om gedaan, zondag word het ook weer lekker warm.

yep, daarom..
En ik kan zondag niet even snel naar stal racen.. als de mugjes dan plots uitkomen en meneer gaat schuren dan heb ik een probleem.
Dus ik ook preventief de deken op, als de jeuk er eenmaal is ben je te laat.. Heb t vorig jaar gezien.. en dan blijven ze toch jeuken in de meeste gevallen,
dan maar liever paar dagen eerder de deken op. Paardlief weet ondertussen niet beter dus is er wel aan gewend. Had 'm liever ook even bloot gehad, maar wat niet is is niet..
Geen jeuk is mij belangrijker.. Vraag me af waarom iedereen wacht tot zijn/haar paard jeuk gaat vertonen? Dan ben je eigenlijk toch al te laat of zeg ik nu iets geks?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:29

nee dat klopt wat je zegt hoor, het kan gauw te laat zijn, en ik was vorig jaar ook te laat, en ze was meer als de helft van haar manen kwijt, dus hem nu dus eerder op voordat ik weer te laat ben

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:29

als de zon er is kunnen de mugjes er al zijn

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:41

ik heb een fjord met zomerexceem, maar in hele lichte mate denk ik !!
na al die verhalen hier weet ik dat eigenlijk wel zeker....
ze heeft een mega volle bos manen en een nog dikkere staart.
ook is het echt alleen de staart en manen als ze er last van heeft en ook rond haar ogen.
dus eigenlijk zou ik kunnen volstaan met alleen een nek gedeelte en staartflap, maar zonder de rest vd deken lijkt me dat moeilijk blijven zitten hahha.
en natuurlijk een vliegenmasker met neusstuk.
en verder als ze schuurt, schuurt ze helemaal niet zo enorm IN de manen en staart, maar meer eromheen, dus langs de manenrij en om de staartwortel
waar dan wondjes ontstaan die als ze helen ook weer gaan jeuken en die ze dan verder schuurt.
ik hoef verder geen apart spul te voeren en met deken heeft ze nergens last van.
ik kan zelfs zonder deken rijden met goede spray.
heb zelfs al geprobeert om op tijd te beginnen met Marstall exceemmueslie en dan te proberen zonder deken, maar ik durf het gewoon niet zonder deken.
stel dat ze dan wel last krijgt en alles kapot schuurt, dan krijg je dat cirkeltje van kapotschuren, helende wondjes die ook jeuken en ze nog verder kapotschuurt enzenz....

iemand een idee ?

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:30

Paardlief stond gisteren al te schuren in zn stalletje! Dus vandaag de deken erop gedaan!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:33

Hier nog geen jeuk gelukkig :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:52

jjustangela schreef:

ja daarom, ik durf dat risico ook niet meer te lopen.. dan maar wat eerder erop.. maar als de jeuk er eenmaal is, pff..
snap daarom dus niet dat er zoveel mensen zijn wat zeggen dat ze wachten totdat het paard symptomen gaat vertonen terwijl
je weet dat ze komen als de mugjes er zijn.. en dan is het toch te laat als je al ziet dat ze jeuken?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:08

Hier nog steeds geen mugjes maar de deken ligt er al kaar voor. Ben bang dat we van het weekend de klos zijn....

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:11

tierry schreef:
ik heb een fjord met zomerexceem, maar in hele lichte mate denk ik !!
na al die verhalen hier weet ik dat eigenlijk wel zeker....
ze heeft een mega volle bos manen en een nog dikkere staart.
ook is het echt alleen de staart en manen als ze er last van heeft en ook rond haar ogen.
dus eigenlijk zou ik kunnen volstaan met alleen een nek gedeelte en staartflap, maar zonder de rest vd deken lijkt me dat moeilijk blijven zitten hahha.
en natuurlijk een vliegenmasker met neusstuk.
en verder als ze schuurt, schuurt ze helemaal niet zo enorm IN de manen en staart, maar meer eromheen, dus langs de manenrij en om de staartwortel
waar dan wondjes ontstaan die als ze helen ook weer gaan jeuken en die ze dan verder schuurt.
ik hoef verder geen apart spul te voeren en met deken heeft ze nergens last van.
ik kan zelfs zonder deken rijden met goede spray.
heb zelfs al geprobeert om op tijd te beginnen met Marstall exceemmueslie en dan te proberen zonder deken, maar ik durf het gewoon niet zonder deken.
stel dat ze dan wel last krijgt en alles kapot schuurt, dan krijg je dat cirkeltje van kapotschuren, helende wondjes die ook jeuken en ze nog verder kapotschuurt enzenz....

iemand een idee ?

ook wij hebben een fjord met zelfde verhaal gewoon deken erop is makkelijkste toch, en derfen
Laatst bijgewerkt door zuma1 op 11-04-13 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:11

HelmerG schreef:
jjustangela schreef:

ja daarom, ik durf dat risico ook niet meer te lopen.. dan maar wat eerder erop.. maar als de jeuk er eenmaal is, pff..
snap daarom dus niet dat er zoveel mensen zijn wat zeggen dat ze wachten totdat het paard symptomen gaat vertonen terwijl
je weet dat ze komen als de mugjes er zijn.. en dan is het toch te laat als je al ziet dat ze jeuken?

Dat denk ik ook, dat het dan te laat is. Andere jaren deed ik ook pas de deken op zodra hij begon te schuren. Maar dan bleef hij het doen. Naar aanleiding van dit forum heb ik dit jaar besloten om de deken heel vroeg op te doen. Ben benieuwd!
Hopelijk blijven de manen bespaard zo....

Ik heb nu ook een hoofdkap gekocht, wanneer doen jullie die dan op in de wei? Ook nu al? Of pas als het écht warm wordt?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:12

Welke hoofdkap gebruiken jullie ?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:13

Idd van het weekend wordt het al knap warm... Ik baal zo voor mijn monstertje..
De deken ligt er al op, nog geen gejeuk gezien bij paardlief.

Hij heeft geen hoofdkap, die schuurt hij eraf. Alles heb ik al geprobeerd, nu smeer ik er maar Derfen op. Dat gaat nog prima.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:46

voordeel van de RSIH dat je er geen hoofdkap bij op hoeft^^ en anders gebruikte ik altijd degene die bij de EJ ect deken hoort

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:47

Waarom hoeft bij de RSIH geen hoofdkap?
Ze verkopen deze er namelijk wel speciaal bij, bij mijn RSIH zat er een hoofdkap bij.
Ik gebruik verder geen hoofdkap omdat mijn paard zijn hoofd niet schuurt, maar die kap wordt wel bij die deken verkocht dus waarom zou hij dan niet nodig zijn bij die deken?
De flap bij de oren bedekt het stuk bij de pony, maar je hebt ook paarden die niet alleen bij de pony schuren maar ook andere delen vh hoofd

Axel_Nott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:49

Hier neem ik een abbo op! Ik heb zelf een eczemende ijsco! Ik behandel haar met derfen en wanneer nodig gaat haar burka aan.. Niet ideaal maar het werkt wel! Hopelijk ben ik er dit jaar optijd bij!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:31

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:29

Omdat in principe de RSIH ook de maantop bedekt. omdat hij over de oren heen gaat. er zit er inderdaad wel een bij, maar ik gebruik die zelf met name tegen de vliegen en dazen als die heel erg aanwezig zijn

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:30

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:42

Ik gebruik nog geen hoofdkap, wat ook goed spul is Itch free gel, kan je gewoon bij de welkoop halen, zit een appart geurtje aan en bij mijn paard helpt het. Ik kan het natuurlijk niet voor een deken vervangen, maar mijn merrie bijt haar benen kapot door de mugjes en daar smeer ik dan Itch free gel op.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:45

Ik meld mij hier ook even. Ook hier een eczemer, sinds gisteren toch maar de deken er weer op. Verder ben ik al een paar weken derven aan het smeren. Daarmee ging het vorig jaar erg goed gelukkig.
Wel is het echt onhandig dat mijn paard een enorme sloper is, alle "stoffe" dekens (pagony, boett etc.) heeft hij binnen 1 dag kapot. Alleen de RSIH blijft aardig heel.
Dit was de schade van vorig seizoen (en ik heb de meeste halssluitingen opnieuw vast moeten zetten)
http://i151.photobucket.com/albums/s150/addasenta/vorgjarhals_zps9165cb54.jpg
http://i151.photobucket.com/albums/s150/addasenta/dekenvorigjaar_zps80835fb3.jpg

Maar goed, de rede dat ik hier post was als tip voor iedereen die ook een sloper heeft, hoewel de RSIH daar aardig tegen kan, dan de waterdichte liner dat helaas niet. Ik heb hem er 2 dagen onder gehad en nu ziet hij er zo uit :x (en ja, de bovendeken is nog heel)
http://i151.photobucket.com/albums/s150/addasenta/Foto0053_zps3daa60ae.jpg

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:19

De mijne heeft vorig jaar maar liefst twee RSIH's gemold...
Ik heb dit jaar een EJ eczeem deken (die bruine) en een QHP om af te wisselen, geregeld te kunnen wassen etc. En hoop dat ik met twee dekens het seizoen door kom, al zitten er al hier en daar mini gaatjes in de EJ... :roll:

Tapi's deken ligt al een paar dagen op. Ik wil dit jaar niet te laat zijn, vorig jaar was echt drama...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:06

Mijn paard vertoont nog geen tekenen van jeuk.
Haar buurpaard heeft gelijktijdig de deken opgekregen en stond vandaag al wat te schuren :(