Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:41

henshem schreef:
Mieke schreef:
Even over Gastro Plus. Aangeraden wordt om bij maagzweren het krachtvoer te skippen. Waarom dan wel kiezen voor Gastro Plus? Puur voor de ingrediënten die goed zijn voor de maag? Paarden met maagzweren staan over het algemeen op rust dus hoeveel krachtvoer hebben die nodig?

Het kan helpen met het op gewicht proberen te houden van je paard. En ter voorkoming van nieuwe zweren.

Dat gewicht lukt wel bij de mijne. Die lijkt wel drachtig.... -O-

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:30

Ik heb eindelijk de prijzen binnen van abler *\o/* Is een hele lijst geworden en wil ze niet online publiceren eigenlijk want mag er niet met de grote klok mee naar buiten komen (voor zover ik dat nu al doe natuurlijk).

Graag even een PB bij interesse dan kan ik de prijzen bekijken. Laat in de PB even weten welke producten je besteld normaliter.

Mieke

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 13:17

Doen jullie bij afbouw medicijnen ook eerst de omeprazol en later pas de sucralfaat? En hoe lang doen jullie over de afbouw?

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 21:37

Lees al wel vaker mee in dit topic maar zou toch graag jullie mening willen hebben.
Sinds vorig jaar heb ik een nieuw paard. Nu heeft hij altijd singelnijd gehad volgens de vorige eigenaren.
Alleen deze singelnijd vind ik persoonlijk toch wel heftig. Nu zei iemand vandaag tegen me, misschien heeft hij wel een maagzweer. Verdere klachten heb ik niet. Eet ontzettend goed, ook zijn krachtvoer. Verder zadels etc passen top dus daar kan de singelnijd niet van zijn. Het kan dus of aangeleerd gedrag zijn of dus wel een (oude) maagzweer. Hij heeft altijd internationaal gelopen en met mij loopt hij dat ook. Ik moet dus sowieso iets hebben wat volgens de FEI is toegestaan. Nu vind ik persoonlijk Gastro wel heel duur om even uit te proberen. Zou het een idee zijn om bijvoorbeeld NAF GastriAid bij te voeren en te kijken wat dit doet? Hebben mensen hier ervaring mee?
Ik weet dat een scopie zekerheid geeft, maar als dit bijvoorbeeld als test kan doe ik dat persoonlijk liever.

Damalusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:36

Cookies_bilL schreef:
Lees al wel vaker mee in dit topic maar zou toch graag jullie mening willen hebben.
Sinds vorig jaar heb ik een nieuw paard. Nu heeft hij altijd singelnijd gehad volgens de vorige eigenaren.
Alleen deze singelnijd vind ik persoonlijk toch wel heftig. Nu zei iemand vandaag tegen me, misschien heeft hij wel een maagzweer. Verdere klachten heb ik niet. Eet ontzettend goed, ook zijn krachtvoer. Verder zadels etc passen top dus daar kan de singelnijd niet van zijn. Het kan dus of aangeleerd gedrag zijn of dus wel een (oude) maagzweer. Hij heeft altijd internationaal gelopen en met mij loopt hij dat ook. Ik moet dus sowieso iets hebben wat volgens de FEI is toegestaan. Nu vind ik persoonlijk Gastro wel heel duur om even uit te proberen. Zou het een idee zijn om bijvoorbeeld NAF GastriAid bij te voeren en te kijken wat dit doet? Hebben mensen hier ervaring mee?
Ik weet dat een scopie zekerheid geeft, maar als dit bijvoorbeeld als test kan doe ik dat persoonlijk liever.

Persoonlijk zou ik gewoon via Abler omeprazol bestellen . Is namelijk het zelfde als gastrogard ( het bestandsdeel) dus ws mag dat ook met fei wedstrijden

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:39

Cookies: singelnijd/ reactie bij aansingelen kan ook komen door het borstbeen. Of last van de eerste ribben. Wat uit te sluiten is met een goede osteopaat.

Wat betreft maagzweer. Ik heb nog spuiten liggen voor maagzweren. Die kan heb eventueel proberen? Verder kan sucrulfaat kijken of dat aanslaat. Óf met gastri comp (phystonics) voor maag klachten.

Ik heb toen der tijd eerst de sucralfaat uitgeprobeerd en de klachten werden toen minder. Alleen had die van mij geen singelnijd.

Heb er wél een gehad met singelnijd wat door een vast zittend borstbeen kwam. En eentje die nijdig werd vanwege een eerste rib die “op slot” zat.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:54

Cookies_bilL schreef:

Ik heb precies het zelfde als jou mijn paard heeft ook verschrikkelijk singelnijd. Ik heb nu een kuur van abler maar zie helaas geen verbetering gebruik het nu 22 dagen. Heb al van alles geprobeerd maar niks lijkt te helpen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:28

Mieke schreef:
Doen jullie bij afbouw medicijnen ook eerst de omeprazol en later pas de sucralfaat? En hoe lang doen jullie over de afbouw?

Ik bouw beiden af .. maar telkens in stapjes en de Omeprazol telkens als eerste zodat de Sucralfaat de maag/darmen kan beschermen tegen het (meer) vrijkomende maagzuur.
Ik geef nu op dit moment 1xdaags 1 schepje AbPrazole (blauw) en 3xdaags 1 schepje AbSucralfate ( groen)
Let op .. zit maat/inhoud verschil in bijbehorende schepjes

Betreft hier een 23-jarige Friese ruin van 1.70, in mei 2018 begonnen met kuur Pepticure en overgestapt op volledige dosis/kuur AbPrazole granulaat en in juni 2018 de volledige voor hem geldende dosis/frequentie AbSucralfate erbij gaan geven.

Na de geadviseerde aanvangsdosis ben ik heel langzaam en stapsgewijs gaan afbouwen, telkens met kleine verminderingen in dosis en/of frequentie (AbSucralfate dient sowieso in aanvang meerdere malen per dag gegeven te worden, werkt maar een x-aantal uren .. Omeprazol/AbPrazole dient 1x per dag gegeven te worden)

Pas als Joppe minimaal 2-3 weken stabiel is op nieuwe dosis minder ik weer de gift ... maar bij terugval wordt er weer een stapje terug naar meer gezet ( probeer dat in principe met verhoging gift/frequentie van AbSucralfate op te lossen, Omeprazole/AbPrazole probeer ik toch zo min mogelijk te gebruiken ivm. bijwerkingen ..)
Is echt een kwestie van goed observeren en aanpassen indien nodig en/of mogelijk, maar hoe minder Omeprazol nodig hoe liever/beter ..

~~~~~~~~~~

Noot voor diegenen die Omeprazol willen gebruiken als 'test' middel: Omeprazol kan een dier ( of mens ;) ) absoluut helpen als dat nodig is, maar het is en blijft een sterk ingrijpend middel dat ook de nodige negatieve gevolgen ( kan ..) hebben.
Wees je bewust hiervan : het is géén middel van "baat het niet, dan schaadt het niet " is hier écht niet van toepassing!
En mocht het toch gebruikt worden/nodig zijn, bouw ajb. in het belang van je dier de dosering langzaam af ... het plotseling weer vrijkomen van (meer) maagzuur kan fatale gevolgen hebben.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:37

Dank voor je uitgebreide antwoord Wanderers!!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:23

Toevoeging vorig bericht: singelnijd kan ook komen door je zadel trouwens.

(Dus naast vast zittend borstbeen, pijn ribben, maagzweren. Maar als medicatie niet helpt..?)

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:37

Dankjewel allemaal voor jullie reacties.
Interessant inderdaad zoals hier boven vermeldt dat omeprazol wel echt medicatie is en ik denk abler is mede hetzelfde.
Mijn zadel is geheel goed en liggen perfect.
Denk dat ik eerst een maagzuur neutraliserend iets ga proberen. Puur omdat ik denk dat dit minder kwaad kan dan echte medicatie. Mocht er dan verandering zijn weet ik ook wat het is en kan medicatie dan.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:34

Cookies_bilL schreef:
Dankjewel allemaal voor jullie reacties.
Interessant inderdaad zoals hier boven vermeldt dat omeprazol wel echt medicatie is en ik denk abler is mede hetzelfde.

Even ter verduidelijking :
~ AbPrazole (Abler) = werkzame stof Omeprazol.
Niets meer niets minder dan de Omeprazol die onder andere merknamen verkocht wordt alleen dan onder de merknaam Abler, net zoals bv. ook Pepticure Omeprazol is.

--> Omeprazol remt de maagzuur aanmaak af of legt deze zelfs helemaal stil.
Omeprazol is géén genezend medicijn maar door minder/geen maagzuur aanmaak krijgt maag/(slok)darm rust en krijgen eventueel aanwezige zweren de kans om door het lichaam zelf genezen te worden cq. kunnen nieuwe zweren misschien voorkomen worden.
Nb., Omeprazol wordt in de regel 1x per dag gegeven.

~ AbSucralfate ( Abler) = werkzame bestanddeel Sucralfaat.
Sucralfaat is eveneens een medicijn uit de humane sector, maar inmiddels ook bekend in de diergeneeskunde .. al is het eraan komen via een dierenarts een onderneming op zich!
Dit middel zou de aanmaak van maagzuur niet beïnvloeden maar zorgt voor een beschermend laagje over de maagwand en een gedeelte van de darmen waarbij direct ook de eventueel al aanwezige zweren beschermd worden tegen het maagzuur.
Nb., de beschermlaag is niet (lang) blijvend en dient daarom meestal meerdere malen per dag gegeven te worden om bescherming te kunnen bieden.

Bij licht vermoeden maagproblemen (of ter voorkoming daarvan ..) zou bv. ook eerst een supplement als Maagsupport van De Paardendrogist gegeven kunnen worden.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:04

Je kunt ook een half uur voor het aansingelen 20 CC gaviscon in de mond spuiten en dan kijken hoe hij reageert op het aansingelen. Werkt als een soort rennie. Dan weet je of maagproblemen misschien een rol spelen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:09

Niello schreef:
Je kunt ook een half uur voor het aansingelen 20 CC gaviscon in de mond spuiten en dan kijken hoe hij reageert op het aansingelen. Werkt als een soort rennie. Dan weet je of maagproblemen misschien een rol spelen.

Helaas is dit niet helemaal werkzaam. Heb dit ''medicijn'' ooit met een kliniek besproken en was hier totaal niet over te spreken. Daarnaast denk ik dat de 20 cc gaviscon ineens zo'n verschil geeft dat het dier geen kick meer geeft met singelen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:27

Gaviscon werkt als pH neutralisator.

Maagzuur is, zoals de naam al aangeeft, zuur.
Gaviscon is basisch (tegenovergestelde) en neutraliseert het zuur

Zéér direct, maar kortdurend.

Minder zuur in contact met zweer geeft direct enige verlichting.

Mensen maken alleen maagzuur aan als ze eten.
Bij het eten rennies of gaviscon erin helpt dus vrij effectief bij lichte maagproblemen.

Paarden maken 24/7 maagzuur aan.
Gaviscon of rennie helpt dus ongetwijfeld, maar slechts kort.

Uittesten bij singelnijd kén ik niet.
Maar gezien de werkwijze en werkduur kán ik me voorstellen dat het een indicatie kan geven.
Hoewel een paard dat al gewend is om boos te kijken bij aansingelen dat waarschijnlijk nog enige dagen blijft doen, ook als het eigenlijke aansingelmoment door gaviscon niet meer pijnlijk zóu zijn.

Maar poging wagen kan geen kwaad lijkt me.

Het is slechts een kortdurend neutraliserend middel.
Het gooit in principe niet veel op zijn kop.

Daar waar ik vind dat je met omeprazol verschíkkelijk goed moet weten wat je doet, vind ik gaviscon minder riskant.

(Omeprazol kan er voor zorgen dat er in feite een verhoging van signaal in het lichaam ontstaat dat er maagzuur aangemaakt moet worden. Het lijf kan dat niet, de omeprazol rent dat. Maar als je stopt met omeprazol blijft het signaal voor extra maagzuur nog even doorwerken in het lijf. Er is geen omeprazol meer, en het lijf kan nu wél maagzuur aanmaken.
Kort na het stoppen met omeprazol kan het dus gebeuren dat er méér maagzuur aangemaakt wordt dan voor een ooit met omeprazol gestart wordt.
Zie hier het probleem met terugval en zelfs verergering klachten bij incorrect afbouwen.... Vandaar dat ik omeprazol geven prima vind, zéér goed middel, maar alleen als je weet wat je doet)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:29

Ik kom hier (helaas) ook even binnen vallen.. ik vermoed dat mijn pony een maagzweer/maagzweren heeft na een bewogen jaar met veel medisch gedoe inclusief diverse klinieken en verhuizingen. Hij heeft zo goed als altijd onbeperkt hooi gehad en tijdens medicatie periode (bute) maagbescherming in de vorm van MaagSupport van de Paardendrogist. De voornaamste reden dat ik dit vermoed is omdat hij na bepaald voedsel (wat verschilt, maar meestal na snoepjes/krachtvoer) met zijn lippen gaat klapperen en overmatig zijn lippen af likt. Jaren geleden deed hij dit wel eens maar het is het afgelopen jaar steeds erger geworden. Tot nu toe lijkt het op zijn ergst na snoepjes en muesli, wortel lijkt goed te gaan en bijvoorbeeld zemelen ook (voer met vocht?). Daarnaast heeft hij recent (gas)koliek (inclusief vasten) gehad met een (kleine) ontsteking in de darm, zit dof in zijn vacht en is aan de schrale kant. Over het algemeen is het een vrolijke pony alleen heeft hij zo zijn momenten dat hij sip/ongelukkig lijkt. Met vlagen tilt hij zijn linkervoorbeen op wanneer ik de singel vast maak, met daarna aansingelen doet hij dit niet. Overmatig gapen doet hij niet. Hij lijkt wel vrij overdreven zijn buikspier aan te spannen tijdens beweging wat ik hem eerder niet heb zien doen, maar ik weet niet of dat überhaupt iets met zijn maag te maken heeft. Zo ziet dat er uit, dit is inmiddels een tijdje geleden:

Afbeelding
Afbeelding

Ik geloof dat een maagzweer alleen vastgesteld kan worden d.m.v. een maagscopie (?), gezien alle kosten en vooral de stress voor mijn pony het afgelopen jaar gaat mijn voorkeur daar niet naar uit. Ik weet dat de medicatie ook niet mis is maar als ik voor 99% durf te zeggen dat hij er last van heeft, kan ik wellicht beter gelijk beginnen met behandelen. Kwa voeding staat hij nu op onbeperkt hooi (momenteel geen gras maar eerder mocht hij nog wel eens maximaal 2 uurtjes grazen), 2x daags 125 gram Pavo Care4life, 25 gram Pavo Vital en 30 tot 60 ml lijnzaadolie. Voorheen kreeg hij i.p.v. de Care4life Meijten Optiform luzerne maar hij werd steeds schraler en de klachten verminderde niet. Eerder kreeg hij daar nog wat supplementen bij (Gluco Balance, MSM extra van de Paardendrogist en biergist) maar i.v.m. de koliek en het vasten zijn deze er af gehaald en gebleven om te kijken hoe hij het zonder doet.

Ik heb het topic vluchtig door gelezen maar hoop op wat (persoonlijke) tips/advies en eventueel wat meer informatie over de medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:21

Ayla, wat vervelend dat je pony zoveel medisch gedoe achter de rug heeft. Dat klapperen met de lippen herken ik bij mijn merrie. Zij deed dit echter vanuit het niets, daarbij ging ze luchtzuigen. Ik wijt het aan de verhuizing en stress. Ik heb een volledige omeprazol kuur gegeven en ontzettend langzaam afgebouwd. Mijn merrie kan niet tegen ouderen, dat prikt teveel.
Ik wilde ivm de stress ook geen schopje doen. Het gaat nu goed, maar soms zuigt ze nog lucht. Dit doet ze alleen als ze ongeduldig (stress?) is of als ik 1 van de andere paarden uit de bak haal (stress?). Buiten het luchtzuigen en klapperen om heeft ze helemaal geen symptomen, eet goed, glanst, geen singelnijd, gaapt niet, is goed te rijden enz enz. Ze staat 24/7 Buiten, onbeperkt hooi(geen voordroog), met vriendjes, krijgt geen krachtvoer, alleen Pavo Vital.
Ik denk dat het luchtzuigen intussen aangeleerd gedrag is evenals het klapperen.
Je zou een kuur omeprazole kunnen proberen, maar lees jezelf goed in en bouw heel langzaam af. Er is genoeg info te vinden.
Veel succes!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:56

Mocht men met een medicijn willen uittesten of maagzweren/problemen te grondslag liggen aan symptomen/gedrag, dan denk ik dat Sucralfaat (AbSucralfate) een betere optie is dan Omeprazol.

Omeprazol remt/stopt de aanmaak van maagzuur met als nadeel dat de vertering/opname van voedsel ook aangetast wordt.
En zoals gezegd, het weer stoppen hiermee kan averechtse gevolgen hebben.

Sucralfaat daarentegen tast de aanmaak van maagzuur niet aan maar legt een beschermlaagje over maag- en deels darmwand.
Omdat dit maar tijdelijk is, is vaak meerdere malen per dag gift nodig.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:13

Citaat:
Inmiddels 2 weken verder het gaat zichtbaar beter met hem! Mag hem weer poetsen en gister had hij gelukkig weer een 'kriebellip', die heeft hij lang niet gehad. Qua gedrag is hij ook rustiger, veel minder nerveus.

Inmiddels 4 weken na start medicatie en vrijwel alle symptomen zijn weg. Afgelopen maandag even een kleine terugval gehad met gapen en weer narrig reageren op aanraking, maar dat heeft zich gelukkig weer hersteld.
Ik wil nog 2 weken doorgaan op 2 zakjes en dan afbouwen naar 1,5 zakje per dag.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 21:25

ukkiepuk schreef:
Citaat:
Inmiddels 2 weken verder het gaat zichtbaar beter met hem! Mag hem weer poetsen en gister had hij gelukkig weer een 'kriebellip', die heeft hij lang niet gehad. Qua gedrag is hij ook rustiger, veel minder nerveus.

Inmiddels 4 weken na start medicatie en vrijwel alle symptomen zijn weg. Afgelopen maandag even een kleine terugval gehad met gapen en weer narrig reageren op aanraking, maar dat heeft zich gelukkig weer hersteld.
Ik wil nog 2 weken doorgaan op 2 zakjes en dan afbouwen naar 1,5 zakje per dag.

Hoeveel heb je gegeven tot nu toe?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:13

Zidore schreef:
Hoeveel heb je gegeven tot nu toe?

Hij staat nu 4 weken op 2 zakjes per dag.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:40

Fijn ukkiepuk!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:04

Fijn nieuws Ukkiepuk!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:12

Nu hopen dat de symptomen weg blijven als we het bewegen (longeren/rijden) weer gaan oppakken.

Ben ook aan het bedenken of ik na de kuur nog supplementen erbij ga geven of toch maar sucralfaat. Hij krijgt nu maagsupport van de paardendrogist.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:58

Hoe vaak en op welke manier geven jullie de sucralfaat? Ik doe het nu 2x per dag, en mix het met wat slobber. Maar voor de ochtend maak ik het de avond ervoor al klaar, zou dat de werking niet beïnvloeden?