[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:10

ik blijf bij de dekens Vork

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:24

Ik zeg ook niet dat je het moet gebruiken Knipoog . Ik heb alleen maar gezegd dat ik het ga proberen dit jaar en als het werkt, en mijn paard is jeukvrij, ben ik een gelukkig mens.
Ik weet niet of je je paard wel eens ontwormt? Dat is ook troep wat je in je paard spuit, en zo zijn al die middeltjes die ik in het verleden tegen de eczeem heb gebruikt troep.
De wachtijd bij dit middel voor vlees en melk is 0 dagen (die is bij een wormenkuur 10 dagen als ik me niet vergis). Als je paard schimmel heeft en je moet wassen met imaverol of sebacil....idemdito. Mag je ook niet in contact laten komen met je eigen huid en iedereen (die een paard met schimmel of luis heeft gehad) gebruikt het.

Je moet van dit spul 30 ml in de 4-6 weken gebruiken het is dus niet dagelijks.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:41

Piiaffe schreef:
Ja da weet ik ook wel, maar'k bedoel dat ik weet dat Piaffe de zichtbare beestjes niet heeft, oa luizen en etc.

Dan lijkt het me logisch dat je de dierenarts een onderzoekje laat doen naar niet zichtbare 'beestjes' zoals bijvoorbeeld mijt Pling

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:49

Ik was ook niet van plan om het te gaan gebruiken Knipoog
En idd ik ben het wel met je eens dat de meeste middeltjes troep is maar als ik de gebruiksaanwijzing al lees van dit produkt dan gaat me dat toch te ver en ik denk niet dat er veel middeltjes zijn waar dit op staat.
Als je het zo leest zul je haast denken dat het zwavelzuur is Nagelbijten / Gniffelen
Nee ik hou het geloof ik ook maar bij mijn deken maar ik ben wel benieuwd of het bij je paard gaat helpen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:03

ik hou t ook bij de deken Ja ... of het moet 100% bewezen WONDERmiddel zijn bij stuk of paar honderd paarden Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:20

Dendie schreef:
ik hou t ook bij de deken Ja ... of het moet 100% bewezen WONDERmiddel zijn bij stuk of paar honderd paarden Knipoog

Degene die dat uitvindt is binnen no time schatrijk. Begrijp me niet verkeerd...ik zeg niet dat het geen troep is. Het is echt een goedje waar je mee uit moet kijken, zegt de dierenarts ook als je het maar goed gebruikt. Ik ken nu diverse positieve verhalen en in Belgie schijnt het gewoon voorgeschreven te worden tegen eczeem. Ik vind het gewoon het proberen waard. Ik heb een paard wat zich, als ik hem de kans geef, helemaal van kop tot kont openschuurt. Hij kluift zijn eigen benen stuk en hij heeft zelfs wonden onder zijn buik. Hij heeft het gewoon echt heel erg...ik probeer dit 3x (dus ruim 3 maanden) en werkt het niet dan houdt ik ermee op.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:21

ik zou graag van jouw ervaringen op de hoogte willen worden gehouden Marijke Knipoog

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:27

@lennox ik zag dat je een fjord hebt?
Ik weet niet of je bij de fjorden club aangesloten bent maar hun zeggen dat ze 'het 'middel hebben tegen zomerexceem.
Tja weet niet wat ik er van moet geloven hoor maar mijn moeder heeft ook een fjord die er net zo uitzag als die van jouw en op de keuring hadden ze haar erop aangesproken maar het moet wel veel geld kosten dus heeft ze het niet gedaan.
Misschien kun je daar eens informeren gaan?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:28

treffie schreef:
@lennox ik zag dat je een fjord hebt?
Ik weet niet of je bij de fjorden club aangesloten bent maar hun zeggen dat ze 'het 'middel hebben tegen zomerexceem.
Tja weet niet wat ik er van moet geloven hoor maar mijn moeder heeft ook een fjord die er net zo uitzag als die van jouw en op de keuring hadden ze haar erop aangesproken maar het moet wel veel geld kosten dus heeft ze het niet gedaan.
Misschien kun je daar eens informeren gaan?

is dat toevallig het middel van Louis uit België?

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:31

ik heb echt geen idee om welk middel het gaat ze heeft het er wel eens overgehad maar omdat ik toen geen schuurpaard had heb ik er eigenlijk vaag naar geluisterd.
Maar ik geloof wel dat het een soort kuur moet zijn.
Ik wil het haar wel eens vragen als ze het nog weet.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:37

Ik denk dat je het over Leen Taal hebt. Die heeft toen i.s.m. onder ander het fjordenpaardenstamboek zijn medicijn geprobeerd. Daar heb ik behoorlijk slechte dingen over gelezen. Over hem is hier op bokt veel terug te vinden volgens mij.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:01

Lennox schreef:
Ik denk dat je het over Leen Taal hebt. Die heeft toen i.s.m. onder ander het fjordenpaardenstamboek zijn medicijn geprobeerd. Daar heb ik behoorlijk slechte dingen over gelezen. Over hem is hier op bokt veel terug te vinden volgens mij.

ja en niet al te positief Boos!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:21

Ik blijf toch ook bij mijn dekentje...

M'n meissie heeft twee jaar terug zonder deken gestaan, vorig jaar winter was er alleen nog maar een model fjord in haar manen. Afgelopen jaar heeft ze onder een deken gestaan en haar manen zijn in een jaar tijd zo gegroeid dat ze alweer op haar schouders hangen!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:43

Ik ben mij wat meer gaan verdiepen in de voeding.
Niet dat ik er heel veel wijzer over ben geworden. Er zijn veel voerfabrikanten, en hun zegen allemaal het juiste voer te hebben.

Mijn pony krijgt op het moment basisbrok van havens.
Maar ik wil haar minder eiwitten en suikers gaan voeren.

Wat voeren jullie Lachen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:46

Momenteel voer ik Quattro van Mijten, laag eiwitgehalte. Maar Mijten heeft nèt een nieuw voer op de markt, speciaal ontwikkeld voor eczeempaarden, dus ik ga dat eens proberen denk ik. Het heet Nova-mix en er is ook een kruidenmengeling bij die zuiverend zou werken.
Het beste middel is volgens mij gewoon geen gras, enkel stengelig hooi, maar ja, dat doe je je paard toch niet aan in de zomer...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:53

ben ook benieuwd wat iedereen voert. hier is ook een boek over uitgekomen over zomerexceemen voeding. mijn paarden hebben allebei zomerexceem en is wel erg toevallig dus gaan het nu in de voeding zoeken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:02

Hoi, hoi, meld me ook ff als eigenaar van een paard met zomerexceem... Ik heb al een beetje door dit topic heengelezen, maar poeh is wel erg lang hoor! Zammie heeft dus zomerexceem en heb hem sinds vorig jaar (een beetje te laat in het seizoen) een halsdeken van ivanhoe opgedaan. Moest helaas nog steeds behandelen (met volgens mij ook al zo'n beetje alles wat er los en vast te koop is) en ben nu dus van plan om een hele deken aan te schaffen. in een ander topic heb ik ook al geprobeerd er achter te komen welke het beste zou zijn, maar ben er nog steeds niet uit... Wie kan me wat informatie geven? Het gaat om een groot paard en de (eigen merk) deken van Divoza valt dus al af (is te verkrijgen tot maat 205 en ik moet echt een 215 hebben) Hij is niet vernielzuchtig en de anderen ook niet... Wil graag een goede deken hebben die goed blijft zitten (ivm rollen) Wie kan mij advies geven...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:10

ik zweer bij de Boett deken Zammie (weet niet tot welke maat ze gaan).

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:28

pff mijn paard heeft vrijdag een behandeling van een fysio gehad en de dagen erna toch weer lopen schuren. Wel logisch gevolg van vrijkomen van afvalstoffen, dat jeukt misschien maar toch baal ik er wel van! Hoop dat het echt eczeem seizoen nog maar lang op zich laat wachten.
Volgens mij mogen we van geluk spreken dat het al zo gevroren heeft, dat is vorig jaar niet geweest en toen waren er veel muggen!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:39

Zammie schreef:
Wie kan me wat informatie geven? Het gaat om een groot paard en de (eigen merk) deken van Divoza valt dus al af (is te verkrijgen tot maat 205 en ik moet echt een 215 hebben) Hij is niet vernielzuchtig en de anderen ook niet... Wil graag een goede deken hebben die goed blijft zitten (ivm rollen) Wie kan mij advies geven...

De Sweet Itch Hooty van Rambo heb ik voor mijn paard. Die hebben ze volgens mij ook in grote maten, is een heel stevige deken met aan de manenkam een zijdeachtige substantie die de manen zacht houdt.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:49

Idra schreef:
De Sweet Itch Hooty van Rambo heb ik voor mijn paard. Die hebben ze volgens mij ook in grote maten, is een heel stevige deken met aan de manenkam een zijdeachtige substantie die de manen zacht houdt.

Ik was ook van plan om die te nemen, dit jaar. Maar ik twijfel nog omdat ik niet weet of het een vast of los halsstuk is. Het staat er niet duidelijk bij en ik verkies toch een vaste hals voor mn haf.
En blijven ze goed liggen?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:45

Dat nieuwe voer van Mijten heb ik inderdaad over gehoord ik ben al aan het speuren geweest maar een leverancier in Nederland heb ik nog niet gevonden dus mochten jullie iets weten...ik houd me aanbevolen.
Ook schijnt vervanging van krachtvoer met spelt (daar heb ik wel een adresje voor) te werken. Ik heb met die van mij geprobeerd hoe het gaat als ik hem niet op de wei zet en krachtvoer geef met een super laag eiwit gehalte (pavo-liga) en verder gewoon hooi. Maakte geen verschil eerlijk gezegd qua jeuk. Toch ben ik er ook van overtuigd dat de eczeem van binnenuit komt (hoewel bij die van mij na een bloedtest geen afwijkingen waren), en dat het mugje de spreekwoordelijke druppel is die de emmer doet overlopen. Het frustreert mij alleen zo dat ik het zowel medisch als homeopatisch als mijn hele voeren om gegooid heb maar dat ik steeds 0 resultaat heb.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:26

Mijn haf heeft jeuk gekregen toen hij gecastereerd werd en zijn hele hormoon huishouding in de knoop lag.
Het hoeft dus echt niet persee aan het voer te liggen hoor,ik voerde hem voor die tijd het zelfde als ik nu doe,en voor die tijd had hij nergens last van.
En dus is het ook niet gezecht dat het persee zomerecxeem moet wezen,sinds de fjord van mijn moeder drachtig is geweest heeft ze ook veel minder last van jeuk dus zou je het weer gaan zoeken bij de hormoon huishouding.

@lennox ze wist niet meer precies om wie het ging maar ik heb idd verhalen op internet gelezen over die Leen waar je niet vrolijk van wordt.
Was ook geen goed idee dus Haha!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:38

Dat is volgens mij ook de ellende bij het hele eczeemverhaal. Zoveel paarden, zoveel verhalen en zoveel oplossingen. Het is zo lastig. Die van mij heb ik laten castreren toen hij 1 jaar en 2 maanden was heeft altijd op dezelfde stal gestaan (inmiddels niet meer trouwens) maar heeft het ineens op zijn 5e gekregen. Het is zo erg geweest dat ik hem in het noorden van het land bij iemand anders neer heb gezet omdat het bij mij niet in de hand te houden was. Inmiddels lukt dat met een deken wel aardig gelukkig.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:05

idd daar heb je ook wel gelijk in maar wat ik probeer te zeggen is dat er misschien andere oorzaken zijn dan voer of die steekvliegjes.
Het is idd zo vreselijk moeilijk om te achter halen waar het weg komt.
Ik woon ook in het noorden van het land maar hier komt het helaas ook voor hoor.