[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:05

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:10

Maris schreef:
singasong schreef:
Hier heel veel pollen. Je ziet vooral op alle auto's gewoon een waas liggen.

er schijnt ook overal sahara zand te liggen, is dat niet wat je ziet ?

was van de week nog op tv dat iedereen dat denkt.
maar is niet zo,schijnt gewoon nederlands zand te zijn,sahara zand kan hier momenteel nog niet komen,weet alleen niet precies waarom.

ik vraag me ergens af wat er zou gebeuren als je neusspray voor mensne met hooikoorts bij een paard in zijn neus sprayt?
als het bij mensen kan dan zou het bij paard ook moeten toch?
vraag me af of dat misschien helpt.

appie krijgt nu ook de puur pollen,maar hoest absoluut niet

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:45

singasong schreef:
Geen idee wat aanvallen van maanblindheid zijn....

Mijn paard heeft nooit gehoest dus kan je niet helpen helaas. Heb je er AB voor gekregen?

nee, geen AB kuur.
Maanblindheid is dit:
http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/P ... ndheid.htm
en hier staan wel duidelijke foto's bij
http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... lkunde.php

De laatste aanval is denk ik zeker 8 of 9 jaar geleden, maar dit terzijde ;)
Citaat:
Ja ik herken het wel. Volgens een da bij Erik Laarakker kan je paard gaan hoesten ook door de puur pollen. Het maakt dan teveel los in 1 keer. Tenminste dat is mij destijds verteld.

Dat idee had ik dus ook een beetje...Dank je wel Maris voor je antwoord. Heb de eerste drie weken van druppels geven er al weer op zitten, volgende week vrijdag zou ze pas weer een dosis moeten hebben van de puur pollen. Nou twijfel ik wel een beetje door je antwoord of het dan wel verstandig is om de drainage compositum op te starten. Heb wel gewacht tot het echte hoesten weer voorbij was...
Maar even een paar dagen goed in de gaten houden dan of het niet weer gaat verergeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:54

Misschien dan minder druppels geven, dat kan ook.
Als een paard b.v. mega last heeft van de pollen mag je zelfs iedere 3 dagen druppels geven, alleen dan niet zoveel. Dus met de dosering is wel wat te spelen.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:26

Maris schreef:
Misschien dan minder druppels geven, dat kan ook.
Als een paard b.v. mega last heeft van de pollen mag je zelfs iedere 3 dagen druppels geven, alleen dan niet zoveel. Dus met de dosering is wel wat te spelen.

Ah, dat wist ik niet! Thnx!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:28

maureen:
appie krijgt dus nu ook de puur pollen en ondanks dat hij bronchitis heeft hoest hij helemaal niet.
zou dus best kunnen dat het bij jouw paard een andere oorzaak heeft.
het is erg droog en stoffig momenteel

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:02

ellepel schreef:
maureen:
appie krijgt dus nu ook de puur pollen en ondanks dat hij bronchitis heeft hoest hij helemaal niet.
zou dus best kunnen dat het bij jouw paard een andere oorzaak heeft.
het is erg droog en stoffig momenteel

Klopt, helaas is het hoesten al een aantal weken geleden plotseling flink verergerd. In januari/februari een sporadische kuch met wat slijm (vorig jaar ook). Ze is wat gevoelig op haar luchtwegen (stro/hooi/stof) en is inmiddels 19 jaar oud maar verder nog superfit normaal gesproken.
In maart/april zo ongeveer met de puur pollen begonnen voor dus het 2e achtereenvolgede jaar en dit jaar is ze een tweetal periodes flink aan het hoesten geweest een paar dagen met slijm ophoesten. Daar heeft ze dus medicijnen voor gehad van de DA.
Uiteindelijk mocht ik haar gelukkig van de stalhouder op ander strooisel zetten en het hooi wordt dus nat gemaakt, ook heeft ze een buitenbox en staat overdag in de paddock. Nog even en ze kan dag en nacht naar buiten.
Voor de pollen gebruik ik een neusnetje met rijden want anders is het drama, met netje is het af en toe een korte/heftige knik. In de paddock heeft ze ook nog een masker voor bescherming van haar ogen
vanwege de vroegere maanblindheid aanvallen en ook de vliegen ;)
Het blijft gewoon een beetje zoeken en gissen...ik weet gelukkig dat het niet het hele jaar door is.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:09

Graspollen zijn er nog niet hoor. Pas half juni, maar zal dit jaar ook wel eerder zijn. Op hooikoorts weerbericht kun je per boom/pol kijken of deze nu actief is.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:00

Iris_Buck schreef:
Graspollen zijn er nog niet hoor. Pas half juni, maar zal dit jaar ook wel eerder zijn. Op hooikoorts weerbericht kun je per boom/pol kijken of deze nu actief is.

? Uh, snap je berichtje niet, was dat voor mij bedoeld of in zijn algemeen?? Kan niet echt een opmerking over specifiek graspollen herinneren? ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:32

Ik had gezegd dat er ook al graspollen zijn nu. Staat op buienradar dat de eerste grassen al zijn ontdekt die in bloei staan dit jaar.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:19

Mijn merrie heeft er sinds 2 weken weer zo veel last van!
Ik vind het echt onwijs zielig en weet ook niet verder wat ik kan doen.
Het is proberen, proberen en nog eens proberen.

Ze staat al sinds eind februari op puur pollen, maar ik merk nu in deze dagen geen verschil. Het lijkt eigenlijk elk jaar in april/mei/juni op zijn ergst te zijn.

Ik ga nostrilvit proberen, maar ook gewone spray om het te verlichten. Ook wil ik nogmaals bloed laten prikken.. Ik heb ook vaseline geprobeerd en dat werkte een beetje maar niet geweldig.

Dat netje met die kraal moet je dat zelf fabriceren of is dat ergens te koop?
Op vliegen reageert ze trouwens nog het ergst :(:)

Op het filmpje op vorige pagina staat Ap? en Laurie doet precies hetzelfde met haar hoofd..

Al siemand nog tips heeft zijn ze altijd welkom!

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:15

Eridinges, heb je het filmpje in het de beginpost ook gezien?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:30

singasong schreef:
Eridinges, heb je het filmpje in het de beginpost ook gezien?

Nee dat was een lezing toch?
Je bedoelt op de eerste pagina?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:12

eridinges schreef:
Nee dat was een lezing toch?
Je bedoelt op de eerste pagina?

Er is een quote van 'alexbrander' toegevoegd in de beginpost. Daar staat een link in.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:49

Ik heb het gezien.. Best wel schokkend en het maakt me nog onzekerder ondanks dat laurie in grade 1 of 2 zit. Kon de bewegingen die Laurie maakt ook niet echt hierin vinden. Hebben anderen dat ook? Ze knikt niet, maar maakt bij overgevoeligheid van vliegen een raar hupje als het heel erg is.

Wel weet ik zeker dat het aan het weer ligt omdat ze het vanaf oktober tot begin april nauwelijks tot niet doet. En die paarden in stal jeetje dat is echt dierenleed.. Vind het ook bizar dat hij hier al 20 jaar mee bezig is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:17

Eridinges, je mag puur pollen vaker gebruiken als het erger wordt de pollenallergie ! Ik dacht zelfs 1 keer in de 3 dagen, maar dan maar een paar druppels. Bel anders even met de praktijk van erik Laarakker, daar kunnen ze het vast wel vertellen.

Mijn paard reageert ook erg op vliegjes met hoofdschudden. Nu met een masker op in de wei is dat probleem echter helemaal over !

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:25

In de gebruiksaanwijzing staat in het begin de eerste 3 weken 1 x in de 5 dagen 20 druppels en hierna 1 x in de 3 weken. Kunnen ze geen vergifting oplopen? Ik geef vandaag ook wel 5 druppels dan. Ik bel er morgen even voor.

Ik weet wel dat het gelukkig aan het weer ligt, maar ik ga gewoon dingen proberen. Heeft iemand goede ervaringen met nostrilvit? Ook ga ik een masker aanschaffen voor het rijden en in de wei. Ik rij al met neusnetje, maar ik denk dat zonlicht ook een trigger is.

Vasiline helpt deels, ga ik ook weer mee beginnen. Ik heb wel startkaart aangevraagd voor de winter dan gaat het rijden veel beter ook met binnenbak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:37

als ik jou was zou ik eerst bellen en overleggen voor je uit eigen beweging meer gaat geven.
voorschrift staat er niet voor niets op.
straks is het voor jouw paard juist helemaal niet goed om meer te geven en moet het misschien juist wel minder.

ben altijd wat huiverig met dat soort dingen,dus beter morgen even bellen en vragen :j

ik houd appie gewoon op de voorgescheven dosering

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 13:48

Misschien is eerst even bellen wel handiger idd. want misschien is 5 druppels al wel te veel.
Nostilvet werkt bij sommige paarden. Heeft hetzelfde idee als vaseline, alleen kom je met nostilvet verder in zijn neus als met vaseline.

Crushader masker van cashel werkt voor 70 % ook tegen UV stralen trouwens.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:57

Maris schreef:
Misschien is eerst even bellen wel handiger idd. want misschien is 5 druppels al wel te veel.
Nostilvet werkt bij sommige paarden. Heeft hetzelfde idee als vaseline, alleen kom je met nostilvet verder in zijn neus als met vaseline.

Crushader masker van cashel werkt voor 70 % ook tegen UV stralen trouwens.

Ik ga inderdaad eerst even bellen, wel handig niet dat ik straks een averechts effect creeer..
Waar kan je dit masker kopen? Die van de paardendrogist werkt niet tegen uv straling. Tenminste dat staat er niet bij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:36

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:02

Agradi heeft ze van BR voor € 6,95. Er staat alleen helaas geen afbeelding bij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:06

Werken die van BR ook tegen UV stralen ?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:08

Denk het niet, het staat er nl. niet bij.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:39