[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:52

De aarsmade komt voornamelijk weer in opkomst omdat er (bij de aarsmaden) grote resistentie is tegen moxidectine en ivermectine en over het algemeen alleen daar nog maar mee wordt ontwormt. Aarsmaden moet je eigenlijk met panacur aanpakken (maar bij dat product is weer veel resistentie tegen bloedwormen).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:57

Klopt wat je zegt qua resistentie, ik heb idd panacur gegeven. Echter uit mestonderzoek komt aars- en lintworm niet naar voren. Had het idee dat dat was wat laarakker bedoelde.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:57

Bij die vanmjwas t ooit andersom. Ze konden niks vinden, dus de da bkeef er wormkuren in proppen. Dat deed niks....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:00

En wat bleek het bij jouw paard te zijn Fabster?

Begrijp me niet verkeerd, mijn advies is niet om klakkeloos allerlei wormkuren erin te stoppen. Als ik iets heb geleerd is dat je ook voor mestonderzoek een bepaald beleid uit kan voeren, maar er niet blind op kan varen. Maar ik begreep dat dat voor alleen bloedonderzoek ook weer geldt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:11

Slmt9 schreef:
Klopt wat je zegt qua resistentie, ik heb idd panacur gegeven. Echter uit mestonderzoek komt aars- en lintworm niet naar voren. Had het idee dat dat was wat laarakker bedoelde.

Dat klopt op zich, maar veel mensen ontwormde 3-4x met ivermectine en 1 of 2x met moxidectine (+praziquantel). Heel vaak zat er geen fenbendazol of pyrantel in het schema toen er nog blind ontwormt werd. Aarsmaden zouden in die situaties dus ook niet bestreden zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:22

Yep klopt hoor, ben het ook met je eens ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:37

Slmt9 schreef:
En wat bleek het bij jouw paard te zijn Fabster?

Begrijp me niet verkeerd, mijn advies is niet om klakkeloos allerlei wormkuren erin te stoppen. Als ik iets heb geleerd is dat je ook voor mestonderzoek een bepaald beleid uit kan voeren, maar er niet blind op kan varen. Maar ik begreep dat dat voor alleen bloedonderzoek ook weer geldt.

Darmen naar zijn grootje en lever slecht.

Ik ben teouwens ook niet voor klakkeloos ontwormen en da vaart ook niet blind op de mestonderzoeken. Maar soms komen ze bij de ‘gewone’ da gewoon niet verder. En dan is t wat mij betreft tijd voor Laarakker.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:41

MiniMeLona schreef:
@Vur; lees de laatste aantal pagina's even door, want ik weet zeker dat er uitvoerig over dit onderwerp gesproken is.

@Samo: Waarom mag jij niet ontwormen? Of is het jouw paard niet, dat je daar geen zeggenschap over hebt? Want dat was namelijk het eerste wat ik toch gewoon zou doen, met het juiste middel voor deze tijd van het jaar.

Ik lees dat je van september tot december niet moet testen. Waarom biedt de fabrikant dan in die periode gratis testen aan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:05

Eigen belang ( helaas )..... In die periode is de kans het grootst dat je paard een verhoogde ACTH waarde heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:01

Even een hele andere vraag... Wat is de beste manier om het moment van medicatie te veranderen? Pony krijgt nu 's ochtends tussen 6 en 8 haar pilletje, de vakantieoppas wil het (waarschijnlijk) 's avonds geven. Hoe verschuif je het makkelijkst qua tijd? Elke dag een halfuurtje later?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:08

De gratis testen zijn toch nog steeds tijdens de SR? Van augustus tot en met oktober?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 16:00

xJitskee schreef:
Even een hele andere vraag... Wat is de beste manier om het moment van medicatie te veranderen? Pony krijgt nu 's ochtends tussen 6 en 8 haar pilletje, de vakantieoppas wil het (waarschijnlijk) 's avonds geven. Hoe verschuif je het makkelijkst qua tijd? Elke dag een halfuurtje later?

Je kan het elke dag 2 uur later verschuiven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:09

Ik heb het ook elke dag iets later gegeven.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:23

Samo schreef:
Ik heb het topic begin en laatste pagina's redelijk doorgelezen en wil jullie toch vragen om advies.

Onze shetlander ziet er niet goed uit, ong. 12 jaar. Slechte vacht (heb hals en buik geschoren, anders veel te warm). In het verleden meerdere malen bevangen geweest. Heel schraal op de rug, bolle buik.

Volgens mestonderzoek geen wormen, dus mag niet ontwormen.
PPID (ACTH test) laten doen, daar kwam als uitslag 5 uit. En dat was normaal/goed (?) - geen PPID.
Gaan nu een algeheel bloedonderzoek laten doen, kijken wat daar uit komt (mogelijk ingekapselde wormen / bloedwormen) of toch wat anders.

Al met al toont ze wel heel erg PPID. De uitslag zegt van niet.
Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik zou ook op Lyme testen - heb zelf een paardje met PPID en Lyme en weet daardoor dat dit een raar (in ons geval) extra effect kan geven. Terugkerende bevangenheid en schraal op de rug kan hier namelijk allemaal van komen. Idem slechte vacht!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:04

Interessant! Dank je!
Wat voor test is een lyme test? Via bloed kunnen ze dat zien?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:06

Samo schreef:
Interessant! Dank je!
Wat voor test is een lyme test? Via bloed kunnen ze dat zien?

Ja klopt het is een speciale bloedtest

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:00

Hallo allemaal,

Ik kom weer eens uit de meeleeshoek vandaan met een vraag, wie weet kunnen jullie me helpen.

Is er iemand bekend met Oedeem onder de buik bij paarden met PPID?

Mijn merrie verslechtert helaas en is benauwd en heeft oedeem ontwikkeld, niet in een plakaat maar losse bulten onder haar buik en voor haar uier. Verder is haar buik ontzettend opgeblazen. Er is in voeding etc niks veranderd. Ze krijgt al tijden onbeperkt hooi, wat PAVO 18+ en een schep Seniores Priores geweekt per dag. Verder een paar uurtjes gras aan het einde van de dag. Gecontroleerd op zand en wormen, kwam niks uit.

Ze heeft ook een hartruis maar hart en longen klinken redelijk goed, geen vocht te horen bij de longen. Een kuur Ventipulmin heeft geen effect gehad en ook het minder warme weer heeft geen invloed op haar ademhaling.

De DA vermoed darmen / buikorganen die verminderd werken.

Inmiddels een maand verhoogd van 1 naar 1,5 Prascend, zie geen verschil. Ze is sowieso erg oud geworden de afgelopen tijd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:04

Van het gras af halen dit is op het moment heel erg gestress en heb al in ander topics gelezen dat een hoop paarden een opgeblazen buik hebben na op het gras gestaan te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:09

Ja MiniMe had daar vooral voor de pergolide regelmatig last van. Vochtbulten voor de uier over het algemeen. Maar die was toen 7 jaar en is dacht ik nooit echt benauwd geweest. Maar ontstekingen en oedeem is wel iets wat vaker voor komt bij ppid paarden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:20

Kennis van mij haar paard heeft t ook. Maar die heeft geen diagnose ppid. Wel laatst hb. Zal haar eens tippen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 08:43

Mijn paard had ook iedere keer hele vage oedemen, tot echt hangzakken tussen de voorbenen in.
Ik heb de cursus MLD 1 & 2 gedaan bij de Blauwe Hengst en geeft haar regelmatig een lymfedrainage massage, sindsdien gaat het goed (afkloppen!). Dit was nog voor dat ze de diagnose ppid had.
Maar als ze hartproblemen heeft wordt dit sterk afgeraden. Hoe oud is ze JKiya?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:28

Even uit de meeleesstand. Mijn paard heeft ook een subtiel ruisje en daarbij zeiden ze ook dat oedeemvorming heel typerend is daarbij. Als daar sprake van was adviseeerden ze om een hartecho te laten maken. Is bij mij niet het geval.
Maar doordat jij benoemd dat ze ook zo benauwd is, klinkt het ook wel heel logisch dat het bij t hart hoort? Je weet nu niet wat er precies met het hart is, maar mocht er een wat groter lek zijn in bijv een klep, dan moet dat hart veel harder werken om al dat bloed rond te pompen. Ook gezien ventipulmin niet aanslaat.

Ik ben nog niet 100% thuis in cushing. Maar ik zou het hartruisje ook niet uitsluiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:16

Mocht je ondersteuning voor het hart willen geven, meidoornkruiden werken daar heel fijn voor ! Mijn paard had altijd veel last van de warmte, sneller ademen dan etc, , met de meidoorn ging dat stukken beter. Wel gaf ik die kruiden dan heel de zomer. Meidoorn werkt voor de circulatie, dus ook tegen vocht opeenhopingen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:50

Bedankt alvast voor alle reacties! Ik reageer vanavond uitgebreid op de vragen en tips, ik ben nu erg druk.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:42

Iets later dan gepland mijn reactie: Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk antwoord te geven, wie weet kunnen jullie daar weer iets mee. Het is een heel verhaal, alvast bedankt voor het lezen. Natuurlijk heb ik veelvuldig overleg met mijn dierenarts maar in ieder geval al bedankt voor het meedenken!

Marcella schreef:
Van het gras af halen dit is op het moment heel erg gestress en heb al in ander topics gelezen dat een hoop paarden een opgeblazen buik hebben na op het gras gestaan te hebben.

Hier ga ik rekening mee houden, kan me voorstellen dat het gras met dit weer gestrest is, al staan ze er maar kort op per dag en krijgen ze niet veel binnen maar dit zou natuurlijk al teveel kunnen zijn.

MiniMeLona schreef:
Ja MiniMe had daar vooral voor de pergolide regelmatig last van. Vochtbulten voor de uier over het algemeen. Maar die was toen 7 jaar en is dacht ik nooit echt benauwd geweest. Maar ontstekingen en oedeem is wel iets wat vaker voor komt bij ppid paarden.

Ik zag woensdag ook oedeem voor de uier komen, dit was er eerder nog niet. Het waren een aantal losse bulten onder de buik. Dat ontstekingen vaker bij PPID voorkomt wist ik, maar oedeem was ik niet eerder tegen gekomen. Mijn merrie staat wel al een tijd op Prascend, sinds 2015.

Ethelate schreef:
Mijn paard had ook iedere keer hele vage oedemen, tot echt hangzakken tussen de voorbenen in.
Ik heb de cursus MLD 1 & 2 gedaan bij de Blauwe Hengst en geeft haar regelmatig een lymfedrainage massage, sindsdien gaat het goed (afkloppen!). Dit was nog voor dat ze de diagnose ppid had.
Maar als ze hartproblemen heeft wordt dit sterk afgeraden. Hoe oud is ze JKiya?

Wat vervelend dat jouw paard echt hangzakken van de oedeem kreeg. De lymfedrainage klinkt interessant, maar waarschijnlijk geen optie in combinatie met de hartruis. Ik zal me er toch eens in verdiepen.
Mijn merrie is trouwens net 21 geworden en dus sinds 2015 bevestigd PPID, maar als ik terug kijk heeft ze al zeker sinds 2011 een afwijkende (zomer)vacht. Hartruis is in 2013 voor het eerst gehoord bij controle van een voorste luchtweginfectie. Het gekke is dat deze ruis een half jaar later weg leek, maar later weer hoorbaar was.

Slmt9 schreef:
Even uit de meeleesstand. Mijn paard heeft ook een subtiel ruisje en daarbij zeiden ze ook dat oedeemvorming heel typerend is daarbij. Als daar sprake van was adviseeerden ze om een hartecho te laten maken. Is bij mij niet het geval.
Maar doordat jij benoemd dat ze ook zo benauwd is, klinkt het ook wel heel logisch dat het bij t hart hoort? Je weet nu niet wat er precies met het hart is, maar mocht er een wat groter lek zijn in bijv een klep, dan moet dat hart veel harder werken om al dat bloed rond te pompen. Ook gezien ventipulmin niet aanslaat.

Ik ben nog niet 100% thuis in cushing. Maar ik zou het hartruisje ook niet uitsluiten.

Dit is ook precies ons idee dat de hartruis (mede) oorzaak is en bij mij is ook bekend dat benauwdheid en oedeem daar bij kan passen. Het is inderdaad ook logisch dat het hart dan harder moet werken en verklaard ook waarom Ventipulmin niet aanslaat, omdat het versnelde ademen dan niet vanuit de longen komt.

Augustus 2016 is ze spierbevangen geraakt tijdens het rijden, idee was dat verminderde zuurstofaanvoer vanwege de ruis een rol speelde. Ik ben toen doorverwezen naar Utrecht voor een hartecho, maar helaas was ze op de dag van de afspraak niet te laden, ontzettend protest en stress en daarom besloten af te zeggen. De volgende dag brak een hoefzweer door, iets waar ze zo heftig op reageerde dat ze bijna in shock was. Hier hebben we een lange nasleep van gehad, ik denk zelf dat ze hierdoor niet te laden was.

Ze is toen van 0,5 naar 1 pil Prascend gegaan omdat de PPID ook niet onder controle leek. Tegen mijn verwachting in is ze daarna ontzettend opgeknapt, ik reed minder vaak en vooral lekker op buitenrit. Ik heb mede vanwege de stress bij het trailerladen besloten om niet meer naar Utrecht te gaan voor de echo.
Haar ademhaling is sinds die tijd wel altijd verhoogd geweest, maar dit weet ik aan een verminderde conditie door alle tegenslag en doordat ze minder deed. Ik weet niet of ze dit al had voor die spierbevangenheid etc, omdat we er eerder niet bewust op hebben gelet. Het is nu wel erg duidelijk en als ik terugdenk komt het dus niet vanuit de lucht vallen.

We denken dus zeker aan het hart, maar omdat er geen vocht achter de longen te horen is, is dat weer afwijkend. Ook nu is de ruis niet te horen maar mijn DA vertelde dat dit ook juist op een groter lek kan duiden: bloed stroomt door een kleiner lek harder en is dus beter hoorbaar. Alleen is het 'gek' dat de longen schoon klinken als er een groot lek zou zitten.
Hij vermoed dat de buik opgezet is door vocht en de vraag is of het hart alleen hier verantwoordelijk voor is, of misschien ook verminder functioneren van darmen of organen in de buik. Misschien wel een tumor, die kunnen ook voor vochttoename zorgen.
In ieder geval bedankt voor je ervaring!

Maris schreef:
Mocht je ondersteuning voor het hart willen geven, meidoornkruiden werken daar heel fijn voor ! Mijn paard had altijd veel last van de warmte, sneller ademen dan etc, , met de meidoorn ging dat stukken beter. Wel gaf ik die kruiden dan heel de zomer. Meidoorn werkt voor de circulatie, dus ook tegen vocht opeenhopingen.

Bedankt voor je tip, hier ben ik direct naar gaan kijken en dit ziet er qua ondersteuning zeker interessant uit!

Mijn DA is nuchter en eerlijk en geeft aan dat hij het complex vind omdat niet duidelijk is welke klachten van de hartruis, PPID of een andere oorzaak komen. Alles zo bij elkaar is het een heel verhaal geworden, niet alleen qua tekst maar als ik alles zo lees word ik er wel een beetje moedeloos van.