Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Slmt9 schreef:Klopt wat je zegt qua resistentie, ik heb idd panacur gegeven. Echter uit mestonderzoek komt aars- en lintworm niet naar voren. Had het idee dat dat was wat laarakker bedoelde.
Slmt9 schreef:En wat bleek het bij jouw paard te zijn Fabster?
Begrijp me niet verkeerd, mijn advies is niet om klakkeloos allerlei wormkuren erin te stoppen. Als ik iets heb geleerd is dat je ook voor mestonderzoek een bepaald beleid uit kan voeren, maar er niet blind op kan varen. Maar ik begreep dat dat voor alleen bloedonderzoek ook weer geldt.
MiniMeLona schreef:@Vur; lees de laatste aantal pagina's even door, want ik weet zeker dat er uitvoerig over dit onderwerp gesproken is.
@Samo: Waarom mag jij niet ontwormen? Of is het jouw paard niet, dat je daar geen zeggenschap over hebt? Want dat was namelijk het eerste wat ik toch gewoon zou doen, met het juiste middel voor deze tijd van het jaar.
xJitskee schreef:Even een hele andere vraag... Wat is de beste manier om het moment van medicatie te veranderen? Pony krijgt nu 's ochtends tussen 6 en 8 haar pilletje, de vakantieoppas wil het (waarschijnlijk) 's avonds geven. Hoe verschuif je het makkelijkst qua tijd? Elke dag een halfuurtje later?
Samo schreef:Ik heb het topic begin en laatste pagina's redelijk doorgelezen en wil jullie toch vragen om advies.
Onze shetlander ziet er niet goed uit, ong. 12 jaar. Slechte vacht (heb hals en buik geschoren, anders veel te warm). In het verleden meerdere malen bevangen geweest. Heel schraal op de rug, bolle buik.
Volgens mestonderzoek geen wormen, dus mag niet ontwormen.
PPID (ACTH test) laten doen, daar kwam als uitslag 5 uit. En dat was normaal/goed (?) - geen PPID.
Gaan nu een algeheel bloedonderzoek laten doen, kijken wat daar uit komt (mogelijk ingekapselde wormen / bloedwormen) of toch wat anders.
Al met al toont ze wel heel erg PPID. De uitslag zegt van niet.
Hebben jullie daar ervaring mee?
Marcella schreef:Van het gras af halen dit is op het moment heel erg gestress en heb al in ander topics gelezen dat een hoop paarden een opgeblazen buik hebben na op het gras gestaan te hebben.
MiniMeLona schreef:Ja MiniMe had daar vooral voor de pergolide regelmatig last van. Vochtbulten voor de uier over het algemeen. Maar die was toen 7 jaar en is dacht ik nooit echt benauwd geweest. Maar ontstekingen en oedeem is wel iets wat vaker voor komt bij ppid paarden.
Ethelate schreef:Mijn paard had ook iedere keer hele vage oedemen, tot echt hangzakken tussen de voorbenen in.
Ik heb de cursus MLD 1 & 2 gedaan bij de Blauwe Hengst en geeft haar regelmatig een lymfedrainage massage, sindsdien gaat het goed (afkloppen!). Dit was nog voor dat ze de diagnose ppid had.
Maar als ze hartproblemen heeft wordt dit sterk afgeraden. Hoe oud is ze JKiya?
Slmt9 schreef:Even uit de meeleesstand. Mijn paard heeft ook een subtiel ruisje en daarbij zeiden ze ook dat oedeemvorming heel typerend is daarbij. Als daar sprake van was adviseeerden ze om een hartecho te laten maken. Is bij mij niet het geval.
Maar doordat jij benoemd dat ze ook zo benauwd is, klinkt het ook wel heel logisch dat het bij t hart hoort? Je weet nu niet wat er precies met het hart is, maar mocht er een wat groter lek zijn in bijv een klep, dan moet dat hart veel harder werken om al dat bloed rond te pompen. Ook gezien ventipulmin niet aanslaat.
Ik ben nog niet 100% thuis in cushing. Maar ik zou het hartruisje ook niet uitsluiten.
Maris schreef:Mocht je ondersteuning voor het hart willen geven, meidoornkruiden werken daar heel fijn voor ! Mijn paard had altijd veel last van de warmte, sneller ademen dan etc, , met de meidoorn ging dat stukken beter. Wel gaf ik die kruiden dan heel de zomer. Meidoorn werkt voor de circulatie, dus ook tegen vocht opeenhopingen.