[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

othelloster

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:40

hier gaat de eczeem ontzettend goed, aantal mini kleine plekjes bij zijn koker en klein stukje buiklijn maar voorderest gaat het goed.
Afbeelding
Afbeelding
van top tot teen staat ie met een deken.
24/7 op de weide met lang uitgebloeid gras en af en toe een hoopje hooi en maar krijgt hij niet.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:34

@idylle @ellepel, mijn dierenarts had dat ook geadviseerd "ze mag absoluut niet verkouden worden" en dat ze moet opdrogen in de stal als het veel regent want zelfs met een gevoerde regendeken vindt hij dat ze kou kunnen vatten want het blijft een natte deken ('s winters dan). Nja, ze staat haar hele leven al zonder schuilstal (toen ze er wel eentje had gebruikte ze het gewoon niet) en ze is NOOIT verkouden geworden. Maar ik ben er dus achter dat het dat stomme hooi was en geen verkoudheid en ellepel je hebt groot gelijk dat een stal juist het ergste is voor de luchtwegen van een paard. Wordt ook in ieder artikel wat ik lees afgeraden. Opzich is deze schuilstal wel voor een flink deel open en er ligt geen stro, zelf zou ik denk ik buiten voeren, dus dat de paardjes de schuilstal alleen gebruiken als ze het ook echt nodig denken te hebben, want het is misschien ook wel fijn voor schaduw als het heet is. Maar soms is het een kwestie van uitproberen en als je het 's zomers afsluit nu het warm is krijgen ze het echt niet koud en kun je zien of het een verschil uitmaakt.

Helpt het wanneer je het hooi nat maakt? Ben je toevallig ook net met een hooinet begonnen? Ik had een mooie slowfeeder gemaakt, toen kreeg ze dus die hoest. Opzich zijn ze langer bezig met eten wat goed is voor de darmen en verveling, maar zitten dus ook met hun neus langer in het stof.. en als het los op de grond ligt is er minder kans dat ze stof inademen. Als het goed nat is is het waarschijnlijk wel ok. Het is wel echt naar want mijn pony is nu indd ook dampig en weet niet wat ik eraan kan doen.

Zelf zou ik denk ik voorzichtig zijn om ze meteen op een vol stuk wei te gooien tijdens eczeem seizoen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:58

Nou, ben zo onderhand de wanhoop nabij -O-
Alice staat sinds gister weer 24/7 op het land en sinds gisteren gestopt met medicatie. Guess what?!!
Juist, ze staat weer te hoesten |(
En te jeuken |(
Weet echt even niet meer wat ik moet....

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:06

Ik werk op een stal en heb mijn paard mee genomen naar hier.
Nu hij uit zijn vakantiemodus is gehaald en hij mee draait hier in het systeem heb ik hem niet meer zien schuren.
Hij gaat na 10 uur de wei op tot 2, dan komt hij binnen en gaat hij rond 3 een uurtje in de molen, en na werktijd rijd ik hem nog een beetje.
In de weken dat hij hier staat, heeft hij nog niet 1 x geschuurd.
Zelfs zijn deken is weer af nu, wel krijgt hij na het werken als hij gedouched is een beetje derfen in de staart en manen.

Wat vervelend Idylle. Altijd rot zulke dingen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:11

Idylle Ah balen!! :(:)
Sjee moeilijk dan he, doe je zo je best

Hoeveel gras heb je bijgegeven?
Ze staan met zijn drietjes toch?
Hoe groot is dat weitje,, veel vragen sorry :D

De groep van appie , 4 koudbloeden en hij,krijgen nu dagelijks echt een strookje van anderhalve meter er bij.
En dat is over een breeedte van een 25 meter gok ik,

Denk dat je wat de jeuk betreft toch iets te royaal bent geweest met gras.,
al kan ik jouw wei natuuflijk niet zien,dus ik neem het aan, dat het misschien toch teveel was

Ik zag op je fotos dat ze rond zat is,dus dcht een klein strookje geven,laat ze de rest van de dag maar wat rondscharrelen.
En het hooi wat je nat maakt kun je ook in hoopjes door het land verdelen zodat ze lekker rond scharrelen.
Zou die stal toch echt dicht houden.,desnoods wat speciekuipen aanschaffen met een laag water er in en daar het hooi in leggen? Kunnen ze het daar uit eten

Het is warm,.appie heeft ook wat moeite met dit weer hoor, wat grotere neusgaten en wat natte ogen.
En hij had wat last van hooikoorst vandaag,liep,wat te schudden.

Welk medicijn had je?
Bij appie werkte ventipulmin altijd erg goed

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:15

Afbeelding
Dit kreeg ze. Schijnt hetzelfde werkende bestanddeel te zijn als wat jij zegt, dat vent nogwat.
Ze hebben nu idd aardig wat bij gekregen omdat de mestput geleegd moet worden en de boer het zonde vind als de trekker het gras kapot rijd, dus moeten de pony's dat maar snel opeten :o
Maar goed, het schuren krijg ik straks wel weer onder controle, maar dat verrekte hoesten 8)7

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:20

Ja flauw he, nog iets meer gaan uitproberen wat je hooi betreft, enige wat ik weet is dat het echt kleddernat moet zijn.
Maar ja appie bleef ook nog hoesten hoor,ondanks dat.

Kun je niet ergens een klein pakje voordroogkuil op de kop tikken en kijken hoe dat gaat?
Gewoon puur om even te proberen, of het invloed heeft op het hoesten?
Maar ja moet eigenlijk in ander topic he :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:21

Ik vroeg me laatst af, krijgen veel paarden een Vit D te kort als ze de hele zomer zo ingepakt staan, helemaal met een vliegenmasker erbij?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 21:49

Ze krijgen nu ze weer 24/7 buiten staan, helemaal geen hooi meer, dus dat kn het niet zijn

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:18

Silver_Fox schreef:
Ik vroeg me laatst af, krijgen veel paarden een Vit D te kort als ze de hele zomer zo ingepakt staan, helemaal met een vliegenmasker erbij?

Dat is idd mogelijk. maar valt in de regel wel mee als het paard voldoende magnesium en calsium binnen krijgt.....dit brengt me echter wel op het volgende.
mijn ervaring is dat enige paarden met eczeem(geen vliegenallergie) en flinke jeuk een ernstig tekort aan vitamine D hadden. Na injectie (600.000 IE i.m.) met vitamine D verdween het eczeem en de jeuk in verloop van 2 weken.
Indien de moeder tijdens de dracht en daarvoor een tekort aan vitamine D heeft, is de kans groot dat het veulen al vroeg eczeem heeft. Toediening van vitamine D druppels eventueel met vitamine A is dan gewenst. Ook de jeuk kan ermee verdwijnen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:36

papagroom schreef:
Silver_Fox schreef:

Dat is idd mogelijk. maar valt in de regel wel mee als het paard voldoende magnesium en calsium binnen krijgt.....dit brengt me echter wel op het volgende.
mijn ervaring is dat enige paarden met eczeem(geen vliegenallergie) en flinke jeuk een ernstig tekort aan vitamine D hadden. Na injectie (600.000 IE i.m.) met vitamine D verdween het eczeem en de jeuk in verloop van 2 weken.
Indien de moeder tijdens de dracht en daarvoor een tekort aan vitamine D heeft, is de kans groot dat het veulen al vroeg eczeem heeft. Toediening van vitamine D druppels eventueel met vitamine A is dan gewenst. Ook de jeuk kan ermee verdwijnen.

Heb je een link naar een onderzoek hierover?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:38

Hoe zit dat dan met paarden die in de winter bijna de hele dag op stal staan?
Of paarden in de winterdekens?

Het zijn toch vaal al in het vroege voorjaar de 24/7 buiten paarden die jeuk krijgen.
Paarden die genoeg licht krijgen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:57

Ventipulmin en respulmin idd zelfde werkzame bestanddeel. Ventipulmin is duurder. Bij mijn paard hielpen beiden onvoldoende. Staat nu op luchtwegkruiden van paardendrogist en is klachtenvrij.

Maargoed, teru gon topic ;) Ik hoorde van een stalgenootje dat zij goede ervaringen had met klitwortel lotion. Iemand hier daar ook ervaring mee? Is normaal voor haargroei bij mensen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:54

papagroom schreef:
Silver_Fox schreef:

Heb je een link naar een onderzoek hierover?[/quote]

zoals je in mijn post kunt lezen is dat mijn eigen ervaring.... ;-)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:23

Hier alleen n hals.
Staart bijna onaangetast.
Manen ook niet door schuren.
Wel dat de achterste manen nu rechts willennliggen ipv links. Dat gaf gerommel onder deken en beschadigde iets.
Maar geen jeuk of schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:13

Silver_Fox schreef:

Nee, ik vroeg het me ook wel eens af,maar het is dus niet zo
http://www.thehorse.com/articles/35953/ ... -vitamin-d

Desalniettemin, zit er in krachtvoer natuurlijk vitamine d., je moet zorgen dat het via de voeding genoeg binnen komt.
Maar ik vind wel wat tegenstrijdige berichten op google hoor.

Dus als ik bij appie ben.laat ik minstens een hakf uur de deken af zodat zijn huid even in de zon kan :j
En hij krijgt toch wel krachtvoer,ook al staat hij in het gras nu

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:46

@papagroom, met vliegenallergie bedoel je zomereczeem?

@ellepel Maar volgens dat onderzoek zit er dus genoeg vit D in dat bepaalde gras en hooi en het hoofd is onbedekt. Ik denk dat op de plaatsen waar minder haar zit vit D beter kan worden opgenomen.. maar misschien is dat flauwekul :P nja het lijkt in elk geval niet zo'n probleem te zijn dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:57

Nou,vreemd.want het schijnt wel regio afhankelijk te zijn.
Heb er verder ook niet over door gezocht,bij mensen komt het ook best vaak voor he?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:56

Idd ik herken t bij mensen. Wij zijn aziatisch en donkere mensen hebben eerder een tekort.
Dus met deken op is mijn eigen invulling ook dat er een tekort komt.
Dus zorg ik dat het in de voeding voldoende zit.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:46

Ja indd, vooral in Noord Europa.. gelukkig staat mijn pony wel altijd buiten, dat is bij ons als mensen wel anders natuurlijk. Misschien ook wel goed geweest dat ik zolang het kon alleen een halsdeken om heb gedaan en is wel fijn om ze af en toe in het zonnetje te zetten (letterlijk :P) verder geef ik zeewier, daar zit ook vit D in.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:58

Sammyoo schreef:
Jester_ schreef:
Waar is dat z-itch te koop?

Bij de dierenarts, wordt genoteerd in het paspoort van je paard.

Als je je paard nou laat uitsluiten voor menselijke consumptie hoeft het allemaal niet meer in t paspoort geregistreerd te worden
Overigens kan mijn paard nog niet 24/7 buiten lopen met de Z itch

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:09

Hi, ik meld mij ook hier! :)

Mijn tinkermerrie begon licht te schuren en verschijnselen van eczeem te krijgen. Ik ben toen Fibra anti-itch gaan voeren en de Fibra anti-itch creme gaan gebruiken, werkt super goed! Ze staat nu lekker rustig 24/7 in de wei, welliswaar met een deken op maar ik merk zoveel verschil. Zeker een aanrader!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:29

Ik kom hier weer eens binnengevallen. We hebben ontzettend veel moeite om lieve merrie haar eczeem onder controle te houden...
We voeren haar weinig eitwitten, ze heeft een sweet itch deken op, wordt dagelijks ingesprayed met een product wat we van onze veearts kregen (tegen jeuk + insecten met een beetje cortisone in) en we hebben dogeczeem wat we om de 2 weken een paar dagen gebruiken. Terwijl dit vorig jaar ruim voldoende was om alles tegen te houden, is het dit jaar een ramp... Haar buik ligt open, aan haar voorpluk heeft ze tot bloedens toe geschuurd, een stuk manen weg en de bovenkant van haar staartwortel is kaal.
Ze heeft borstels aan de hooiruif hangen die ze gelukkig goed gebruikt waardoor er vooral haar weg is maar geen open wondes. Alleen buik en voorpluk.

Ik ben nu bezig met een buikflap te maken voor de sweet itch hoody, de huidige bedekt te weinig.
Eigenaresse heeft ook met veearts besloten om haar cortisone pillen bij te geven (lage dosis) omdat ze er zo van af ziet. Betreft ook een paard van 18 jaar, dus we willen haar nog een aantal mooie jaren geven. Cortisone zijn we nu 1maand aan het geven, maar ik zie nog niet veel resultaat.
Veel mensen zeiden "haal ze binnen". Maar eerlijk... dan laat ik haar nog liever inslapen dan continu op stal... We hebben een meer gesloten schuilstal in opbouw. Dit is een container, ik hoop dat dat wat kan tegenhouden maar ik vrees ervoor.

We hebben al zoveel producten geprobeerd, tot nu toe ging het super met de spray met deken en eiwitarm voer. Maar op het moment is het vreselijk... Veearts komt woensdag voor inentingen, dan gaan we haar ook nog eens vragen wat er nog mogelijk is. Ik heb zo medelijden met haar :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:33

Wat sneu :( verschrikkelijk om aan te zien.
Is het een optie haar op zandpaddock te zetten van gras af, tenminste, als ze op gras staat. En is het wel een optie om haar 's nachts binnen te zetten?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:36

Ik denk dat ik gek aan het worden ben... :')

Voor mijn haflinger heb ik altijd een middeltje gebruikt tegen de zomereczeem. Wit langwerpig flesje met een tuitje erop, het spul is bruin en vloeibaar en stinkt enorm (eigenlijk een soort verbrande geur)

Tevens ook een zeer bekend product

maar ben nou toch echt de naam vergeten :=