[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:21

Het heeft altijd zin om prascend te geven, ongeacht de leeftijd aangezien ze enorm opknappen. Mijn paard was 26 jaar toen ik begon met geven.

Voorts elke dag een kwart, na drie a vier dagen naar een halfje enz. Goed kijken naar het paard, bij bijwerkingen even de dosering wat langer geven eerdat je verhoogd

Wat was de waarde van het paard en hoeveel weegt het paard? Kan van invloed zijn ivm de hoogte van de dosering. Bij een shet kan een kwart al genoeg zijn bijv.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:24

Normale ACTH waarde zou op het moment 47 ofzo mogen zijn? En het paardje had 281.

Mijn verzorgpaardje moet daar niet voor onderdoen en heeft duidelijkere symptomen dan dit paard.

Is ook een kleine d-pony, maar staat op een beter gewicht als het verzorgpaardje. Ik schat tussen 350 en 400kg max.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:30

Persoonlijk is een pony met dat gewicht kijken of hij het op een halfje a driekwart goed doet. Eventueel na 6 weken hertesten om de waarde te bekijken

Wat de max waarde is weet ik even niet, weet de berekening niet. Maar dat weten anderen zeker weten hier in dit topic wel

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:40

ok, ik heb de prascend al, dus kan er gelijk mee beginnen.

Wanneer is het de beste moment om het te geven? DA heeft me er niets over gezegd... Best wel altijd op hetzelfde tijdstip, maar kan dat bv ook gewoon 's avonds zijn?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:46

Ik geef mijn paard bijna elke dag op hetzelfde tijdstip in de avond. Maar of er een beter moment zou ik niet weten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:04

* Wanneer is het paard getest? Het ACTH is hoog maar dat kan ook door de Seasonal Rise komen.

* Het tijdstip waarop je prascend geeft maakt niet uit - probeer wel een regelmaat aan te houden ( dus dagelijks op ongeveer hetzelfde tijdstip)

* Bevangen na bekappen? Dat zou niet moeten kunnen! De meeste hoefsmeden halen graag veel van de zool af: niet doen!! Dus niet laten uitschillen - alleen de dode zool weghalen en zorgen dat de verzenen niet overgroeien of te hoog worden. Of: betere hoefsmid zoeken.

* Dosering prascend: voor zo'n kleintje, begin met een kwart, of een halve. Bij de start van prascend kan het paard wat bijwerkingen vertonen: sloom, niet willen eten. Dit duurt meestal maar kort. Als voorzorg kun je APF-druppels geven over het voor.

* Voeding aanpassen: zo weinig, liefst geen granen (koolhydraten/suikers) Weidegang beperken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:07

tamary schreef:
Er heeft een flink aantal jaren terug een artikel in de vrijruiter gestaan over cushing en daar pasten ze ook de dosis aan zo uit het hoofd was dat voorjaar/zomer de helft van najaar/winter. Zal eens even graven of/waar dat artikel gebleven is.

Artikel gevonden.
Stukje hieronder gaat over doseringen en al dan niet aanpassen ervan n.a.v. korter of langer wordende dagen. (samenvatting, want alles letterlijk overtypen is mij even te)
(arts/onderzoeker van dit advies is Pilartz)
Shet (120kg) jan-jul 0.25mg - - jul-jan 0,5mg
Arabier (300kg) jan-jul 0,5mg - - jul-jan 0,75mg
Quarter (500kg) jan-jul 0,5mg - - jul-jan 0,75mg
In ernstige gevallen beginnen met 1mg en afbouwen tot de helft als toestand verbetert.
Sommige eigenaren geven minder en passen niet aan aan daglengte en zien toch goed resultaat
Bijwerkingen ziet Pilartz (en bij hem bekende collega's) niet bij deze doseringen, die komen bij mensen wel voor, maar daar is de dosis veel hoger.

Dit artikel is van 10 jaar terug, hoewel de voedings/ontwormingsadviezen hetzelfde zijn als wat hier al voorbij gekomen is, is de dosis lager dan BI adviseert, want daar zou 500kg 1mg moeten krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:32

Interessant, maar ik heb toch mijn bedenkingen over de doseringen - het is al een oud advies en de wetenschap is wel voortgeschreden. Staan er trouwens geen warmbloedpaarden bij - dit zijn doseringen voor paarden die per definitie al te boek staan als 'Cushing-problematisch'

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:01

:( Hier steeds meer problemen om de prascend toe te dienen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:07

Ik kan hier ook niet zo veel mee Tamary, want ik denk dat het wel heel erg gestandaardiseerde doseringen zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:24

Het is een inzicht van 10 jaar geleden, aan de ene kant weten we nu veel meer, maar aan de andere kant is het fixeren op acth waardes (wat nog wel eens reden is om te gaan ophogen) misschien wel een stap achteruit. In het artikel wordt er veel meer gedoseerd op basis van symptomen en dus in zekere zin meer rekening gehouden met het individuele paard. Want dat acth waardes bij gezonde paarden fors kunnen afwijken van "normaal" zijn we inmiddels ook al tegen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:33

Dit zijn toch echt allemaal aannames van jouzelf, want niemand hier heeft het artikel kunnen lezen tenslotte, vergeef mij , dat ik hier dan maar helemaal niet op in ga...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:48

Nou dan ga ik er nog maar even op in, hoewel ik het eigenlijk met OJJ eens ben... :)

Ik zou niet weten waarom het 'fixeren' op ACTH waarden een stap achteruit is.. in tegendeel zou ik zeggen. Maar wellicht wil je uitleggen waarom je dat denkt?
Vergeet niet dat 10 jaar geleden er nog maar heel weinig bekend was over Cushing: het werd vooral als een 'ouderdomsziekte' gezien, voorbehouden aan bepaalde rassen zoals ook in jouw artikel genoemd en de kennis van de afwijkingen van de hypofyse was nog lang niet zo gedetailleerd als nu. We weten inmiddels dat ook op veel jongere leeftijd de afwijkingen kunnen ontstaan, als is het nog niet helemaal duidelijk waarom ook jongere paarden getroffen kunnen worden.

Tenslotte: zo 'individueel' zijn de adviezen niet - er wordt ook hier een algemene norm aangehouden. Dat in tegenstelling tot de huidige lijn: zelfs BI adviseert regelmatig ( 2 x per jaar) te testen en de dosis aan te passen. Hoe individueel wil je het hebben?

Trouwens: sprak deze onderzoeker wel over pergolide?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:00

Fixeren op acth en daarom ophogen tot 9-12mg wat hier als amerikaans voorbeeld langs kwam. De verschillen in ernst klachten t.o.v. acth waarde boven normaal.

Afwijkingen op jongere leeftijd is lastig te zeggen, factor erfelijkheid? misschien, maar zeker de stijgende achtergrond straling (radioactiviteit door o.a. Tsjernobyl en kernproeven) en uitputting van de landbouwgrond (mineralen tekort en dus ondervoeding). We zien daardoor bij mensen ook meer gezondheidsklachten/kanker ookal is het aanwijzen van deze oorzaak een lastig iets.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:11

In de USA wordt inderdaad soms heel sterk verhoogd - ik heb daar geen oordeel over omdat ik de diagnose niet stel en de omstandigheden niet ken. Het lijkt inderdaad erg hoog, maar de vraag is dan wel of je over gevorderde Cushing praat, in tegenstelling tot de vroege symptomen. En dan ook nog eens de leeftijd van het paard, als je het bv over dertigers hebt.

Het thema erfelijkheid komt in het PPID verhaal nog niet voor en eh.. ik denk dat eerder het feit dat we in staat zijn het paard ouder te laten worden meer meespeelt, dan geplofte kerncentrales.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:13

maar zijn er paarden in nederland die meer dan 1mg krijgen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:15

Niet zo ver ik weet, maar als de waarden straks tegenvallen gaat Pauli naar 1,5mg.
Ik zal bij de projectgroep Utrecht eens navragen of zij al te maken hebben met hogere doses.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:18

ik heb pablo iets verhoogt naar 1.2 mg,ongeveer.Meteen een mooiere vacht,roestkleur weg en verhaart weer.Niet dat hij een lange vacht had....het is alleen de vraag of hij verhaart om een wintervacht aan te maken :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:35

Bij mij zijn er al 2 mee bezig, dus kan best. Langste dag is ook al weer geweest en met van winter naar zomervacht beginnen die ook al half en eind feb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:47

Huh? Watte? Sorry tamary maar er zitten hier geen helderzienden hoor in dit topic , zo kan er toch niemand adequaat reageren op jouw berichten, of ze zo wie zo serieus nemen met al die halve en verouderde informatie en daaraan vasthangende aannames door jouzelf. Valt mij eigenlijk een beetje tegen van een moderator.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:37

Halloooo, onze mascotte van de stal ziet er de laatste tijd een beetje vreemd uit. De eigenaresse denkt dat het misschien Cushing zou kunnen zijn. Ik weet het niet zo goed, dus vandaar dat ik me eens begeef in dit topic :)

We merken vrij weinig van de pony. Hij eet goed en is nog fit, eigenlijk is er niets anders behalve zijn vacht... Hij wordt ook niet bereden ofzo dus of zijn conditie achteruit is gegaan kan ik zo niet gemakkelijk vertellen. Hij staat eigenlijk gewoon altijd lekker op de wei :)

Zo ziet hij eruit... Wat denken jullie en heeft er iemand advies?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:46

Ik zeg, zeker gezien zijn vacht, buik en flank, absoluut testen.

Ik denk dat hier idd sprake is van Cushing

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:50

Oke ik zal dit eens voorleggen bij de eigenaar. We hadden beide nog nooit echt van Cushing gehoord en wisten ook niet wat het precies inhoud. Ik heb even de wiki bekeken :)

De pony is nu ruim 20 jaar oud en staat lekker op de wei. Eigenaresse was bang dat hij naar de slacht zou gaan als we hem zouden verkopen dus staat'ie nog lekker op de wei. Hij heeft echt altijd een hele bolle buik gehad die vol zit met lucht (hij laat echt heel veel scheten de hele dag door haha :P)

Maar wat is het voordeel van hem laten testen? Hij lijkt er nu namelijk geen last van te hebben en gedraagt zich hetzelfde als altijd. Voorkomen / genezen kan niet had ik gelezen? Alleen de levensduur rekken of niet?

In elk geval hartelijk dank voor je reactie!

EDIT: Vergeten te vragen --> Wat zie je precies aan zijn buik en flanken? Wat is typerend van cushing wat dat betreft? Ik ben heel benieuwd daarnaar :) Dan kan ik dit ook doorspelen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:54

Ik raad je aan om toch het topic door te lezen.

Een paard met Cushing kan intern ernstig lijden, niet behandelen staat bij mij gelijk aan dierenmishandeling

Cushing is progressief, dus de symptomen worden steeds erger. Gezien de conditie van dit paard heeft hij dit al enige tijd. De pillen, prascend, vertragen de progressiviteit waardoor de symptomen stabiliseren of wegtrekken. Hierdoor verbeter je de kwaliteit van leven van het paard.

Wat wil je liever dat dit paard al lijdend oud wordt of nog aanzienlijk opknapt en zich weer (binnen als buiten) goed voelt

Concluderend kan je stellen dat de pillen de kwaliteit van leven bevorderd. Dus rekken zou ik het niet willen noemen, verbeteren is een correctere benaming

Edit: de buik is opgezwollen en de flanken zijn ingevallen. Ingevallen kan is een teken van spierverlies, bij Cushing teert een paard in op zijn spieren en daarbij zijn de flanken bijna altijd als laatste aan de beurt.

Testen is weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:56

Lees de OP hier eens xMyrth, daar staan namelijk al de symptomen in van cushing en ook waar Douraque het over heeft qua hangbuik etc...