[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:16

ik heb al luis/mijt en andere beestje uitgesloten, hij krijgt al geen krachtvoer meer, geen snacks, 2 keer per jaar een groene leem kuur. ik wil nu toch een eczeemdeken gaan proberen, ook al weet ik niet zeker dat het door mugjes komt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:31

dekoezegtboe schreef:
ik heb al luis/mijt en andere beestje uitgesloten, hij krijgt al geen krachtvoer meer, geen snacks, 2 keer per jaar een groene leem kuur. ik wil nu toch een eczeemdeken gaan proberen, ook al weet ik niet zeker dat het door mugjes komt

Als zijn bloedtest aangeeft dat er tekorten zijn begin dan met die aan te vullen. Overschot of tekort aan bepaalde mineralen zijn nl ook een oorzaak voor jeuk. Of je dat nu wel of geen seme wil noemen maakt eigenlijk niet uit. Die mugjes geven een allergische reactie omdat er binnenin het paard iets goed scheef zit (afweer van slag geeft overreactie op alle vreemde stoffen, dus ook speeksel van de mugjes). Als je dat recht kan trekken ben je van de jeuk af (en ook van de noodzaak van smeersels en dekens).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:33

ik heb ook die zzimply gebruikt....tjeetje wat een lucht, had het opgespoten voor de menles...zat zowat te kokhalsen op de kar! :( denk dat het de mugjes ook wel weg heeft gehouden :D maar inderdaad, mijn spuitje houdt er ook halverwege mee op.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:35

Mijn flesje Zzimply heeft nog niet de kans gehad om tot de helft te komen. Houd hier nog niet eens de stalvliegen uit de buurt...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:39

Citaat:
Doe je nou 1a2x per week of 1 keer per maand antiklit gebruiken? Ik gebruik eigenlijk geen antiklit omdat ik bang ben dat ze daar meer jeuk van krijgt.
Bij Senna heb ik precies hetzelfde, gekriebel is lekker, maar ze zeurt er niet om en schuurt zelf ook niet. Haar manenkam was van de week ook echt onwijs soepel, zo is die in tijden al niet geweest.

Ik gebruik antiklit wanneer ik denk dat het nodig is, variërend van 1 tot 2 keer per week, soms iets vaker, soms iets minder.
1 keer p.m. gebruik ik klitwortel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 05:59

dekoezegtboe schreef:
hiervoor heb ik vorige week bloed laten afnemen en hij is niet insuline resistent, maar heeft wel een te laag selenium en magnesium en misschien Vit E gehalte in zijn bloed.
ik heb echt geen idee of hij echt SE heeft maar jeuk is echt verschikkelijk.

nou dat is toevallig zeg!!!

k heb bij appie ook bloed laten tetsen en die had ook te laag selenium
en ik hoor al meer de laatste tijd dat er meer paarden zijn met te laag selenium in nhet bloed,zou komen omdat we zo weinig krachtvoer geven.
wat ,moet je nu gaan voeren en wat heb je om de selenium en magnesium weer omhoog te brengen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 05:59

dekoezegtboe schreef:
hiervoor heb ik vorige week bloed laten afnemen en hij is niet insuline resistent, maar heeft wel een te laag selenium en magnesium en misschien Vit E gehalte in zijn bloed.
ik heb echt geen idee of hij echt SE heeft maar jeuk is echt verschikkelijk.

nou dat is toevallig zeg!!!

k heb bij appie ook bloed laten tetsen en die had ook te laag selenium
en ik hoor al meer de laatste tijd dat er meer paarden zijn met te laag selenium in nhet bloed,zou komen omdat we zo weinig krachtvoer geven.
wat ,moet je nu gaan voeren en wat heb je om de selenium en magnesium weer omhoog te brengen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 06:00

haha en dat is 2x :P

koezegtboe.:
ik las er overheen maar je geeft geen krachtvoer?
dan heb je ook al je reden waarom de selenium en magnesium te laag zijn.
in het nederlandse hooi zit namelijk vrij weinig , dan moet je zo ontzettend veel voeren daarvan...
allen zoveel eten onze paarden niet

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 06:11

ellepel: dat klopt ik zei het tegen onze boer en die zei dat dat best logisch is omdat hij de koeien het ook bijvoert.

ik krijg nog een uitslag van de VA die van Vit E en dan gaan we kijken hoe we het gaan aanvullen.

JemawiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:11

@ellepel, waar staat selenium voor in het bloedonderzoek?

Ik vond vorige week een oud uitslag van Jewel uit 2005, waar ineens instaat: geen serieuze afwijkingen, zeer lichte verhoging AF. Overweeg bv Vit E of Equitop.

Echter, ik heb dit nooit geweten :roll: maar dat even terzijde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:35

wat is dan zeer lichte verhoging AF?

selenium is een mineraal, op de site van de paardendrogist staat wel info hier over bij diverse producten, moet je even zoeken op hun site :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:26

Mijn pony was vandaag wat jeukerig. Denk dat het zand/modder van afgelopen dagen (regen etc) ook een grote rol speelt.
Heb het 1ste stukje haar bij de schoft weggeknipt, dit werd zo frummelig door de deken.
Deken ligt nog steeds perfect!!

Bij shadow is nog nooit bloedonderzoek gedaan.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:04

Ik heb ook nog nooit bloedonderzoek laten doen. Wel officieel vast laten stellen dat het exceem is.
Misschien toch wel eens nuttig...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:09

PH: hoe kunnen ze officieel vaststellen dat het exceem is? volgens mijn VA kon het niet

JemawiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:37

Ik heb als een soort controle destijds een onderzoek laten doen, ik twijfelde of mijn pony eczeem had ja of nee.
Het bloedonderzoek kan geen eczeem aantonen, maar om andere zaken uit te sluiten.

Als iemand met een eczemer hier vergelijkingsmateriaal heeft, graag. Ik zou de waarden weleens naast die van Jewel willen leggen.

@ellepel: ik ben bekend met vit E/selinium. Ik vroeg me alleen af aan welke waarde in het bloed je het tekort kan zien. Jij gaf aan de het onderzoek een tekort selenium aangaf.
Ik heb ook geen idee wat de AF betekent ;)

Edit: ik wil graag nog even vermelden dat Jewel (incl boett) het nog steeds ontzettend goed doet op de Semit.
Geen jeuk te bekennen, evenals schuurplekjes etc.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:55

Zo, was ik ook weer :)

Vandaag flink aan het freubelen geweest met de halsdeken voor Storm. Helaas kreeg ik erge ruzie met de naaimachine en kreeg ik het allemaal niet voor elkaar zoals ik wilde...
Maar het begin is er!
Dit is mijn model/sjabloon, ik maak hierna de "echte".

Afbeelding

Afbeelding

Dat blauwe is een fleece schoftbontje waar ik mee bezig ben.
Heb er ook een D-ring opgenaaid daar, waar ik net als met die van Boett (?) een staartflap aan kan bevestigen, die is nog in de maak.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik de deken van Wisse onder handen genomen, heb hem een heel stuk ingenomen onder de buikflap, dus met de hele deken om zie je het amper. Moet alleen nog draad kopen in de dekenkleur en recht leren naaien ;)

Afbeelding

Afbeelding

Voor het innemen:
Afbeelding
Hier nog net nieuw, hij is er daarna al wat ingegroeid;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCZFGLE8.jpg

Na het innemen:
Afbeelding

Ook meteen een foto gemaakt van de losse halsdeken die ik vorig jaar gebruikte voor Darren, daar vroeg iemand laatst om?
Deze hals was van een kapotte deken. Was vrij kort, daarom heb ik er een stuk aangezet op de rug zodat hij niet onder de regendeken vandaan zou komen. Heb het geheel toen afgezet met de bies van een oude kapotte deken (ik gooi idd nooit iets weg ;) ) en de ringen ervan. Ik heb elastische bilkoorden gebruikt. Deze klikte ik aan de ring van de bilkoorden, aan de zijkant, niet die je echt bij de kont dichtklikt, maar daar waar ze aan de deken vastzitten.
Dus: Hals omdoen, deken erover, halsdeken-bilkoorden vastmaken en daarna de gewone deken zoals gewoonlijk vastmaken.
Heb nooit echt last gehad dat hij verschoof geloof ik, maar moet zeggen dat hij ook al misschien 2 jaar in de kast ligt dus ik weet het niet zeker. Als ik weer eentje maak, zou ik een D-ring op het schiftbontje naaien en ergens op de hals eentje en dit met een clipje met een stukje elastiek gebruiken.
Zie de foto van de halsdeken, heel simpel dus eigenlijk zoals je ziet;
Afbeelding
Grote foto: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WLM3KIZ7.jpg

Zo, misschien heeft iemand iets aan al deze creatieve uitspattingen :D

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:40

Doe je dan alleen het halsstuk en een staartflap??

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:55

Vanavond staart bekeken....wel wat geschuurd, maar niet meer open. Manen zijn rustig....klop af!

Wat me aan zijn staart opviel.....allemaal kleine groen/gele puntjes, net puistjes. Als ik dan het haartje wat erbij in de buurt opzij trok, kwam er pus uit :?
Hij had er last van, maar ook beetje jeuk. Opzij van de wortel, voel ik ook een dikkere bobbel. Zijn staart gaat meteen opzij, als ik eraan kom.
Heb hem ingesmeerd met msm creme.
Morgen overdag even met betadine wassen. Erg vreemd, die "puistjes". Gelukkig schuurt hij niet meer open. Alleen de haren wat uitelkaar.
Helaas is zijn staart nu erg dun. Ook over de lengte. Soms met rollen trapt hij er een stuk uit ;(
In vergelijking met onze merrie, heeft hij echt een dun rattenstaartje!!!

Iemand dit al meegemaakt....die puistjes??

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:48

Ik heb ook een tijdje zo'n halsstuk gebruikt met een staartstuk. Maar het staartstuk hing iedere dag aan het halsstuk los te bungelen om dat mijn pony toch nog wat schuurde en dan is zo'n staartsstuk snel van zn plaats af ;).
Uiteindelijk was het in de hoogtij dagen niet voldoende, dan schuurde hij de singel los en zat het halsstuk binnenstebuiten om zn hoofd heen (en zag hij dus niets meer). Toen ben ik daar maar mee gestopt :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:25

Storm schuurt zijn staart normaliter niet echt, er valt hier ook niets te schuren behalve door te rollen, want ze staan achter stroom en 24/7 buiten. Ik wil dan de halsdeken gebruiken bij milde dagen, evt. aangevuld met de staartflap.
Voor de rest dan gewoon zijn vliegendeken (met vliegenhals).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 06:34

wat een creativiteit zeg...ben zelf al blij dat ik de gaten kan maken in suns deken.
zoek wel een creatieve oplossing voor mijn ene (reserve) pagony : elastiek van nekdeel is los voor de helft,wel al 1x proberen te maken met de hand (sorry naaimachine is niets voor mij, te onhandig voor) maar nu weer los, hoe te maken?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:09

naar een kleermaker brengen? :)
O:)
zo laat ik mijn deken ook fiksen :P

kleine gaatjes maken enz lukt mij ook net, maar opisop; pluim voor jou zeg! creativiteit ten top :D knap :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:40

Ziet er goed uit Op=Op, vooral die zelfgemaakt halsdeken vind ik goed gelukt voor een proefmodel :)

Ik heb gisteren de deken van Cuubje binnengekregen, wauw wat een deken! Ben d'r helemaal trots op :o Zo stond ik dus ook in de wei (handen in de zij, je kent het wel) Zegt er een slimmerd: "heb je die deken bij de KKK besteld?" :+ Daar ging mn trotse houding...

Hier even een foto
Afbeelding

Afbeelding

Ben ook tevreden over de pasvorm, was toch een gokje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:06

Ziet er goed uit zeg! Past mooi zo te zien.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:43

Ik heb gisteren een kuur gehaald genaamd GINSENG twee stappenpakket. Het bestaat uit een creme en een shampoo.
Hoor er voornamelijk alleen maar goede berichten over dus dacht waarom niet. Iemand ervaring mee?