Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:25

jesito schreef:
Mijn da belde net en wilde eigenlijk liever eerst testen, ik voel daar weinig voor.
En het zou me benieuwen of mijn da dat doet een recept uitschrijven om het ergens anders te kunnen gaan kopen terwijl hij er zelf aan kan verdienen, haha.

Dan benader je gewoon een andere DA, het is echt ongeveer het dubbele geld voor hetzelfde aantal pillen. Onze kliniek werkt gewoon mee omdat we het voorgelegd hebben en zij niet voordeliger kunnen leveren. Tja dan betalen we wel een tientje voor het recept bij wijze van spreken maar dan hebben we wel 2 x zoveel pillen voor het zelfde geld.

Let op wat voor test je DA wil doen, want het inspuiten van middelen kan hoefbevangenheid veroorzaken zeker bij een cushings paard en zo te horen/lezen heeft jouw DA er juist niet genoeg kaas van gegeten om DAT te weten... En als de symptomen eigenlijk al zo duidelijk zijn is het de vraag wat je er mee opschiet..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:30

LisaDora schreef:
Hey Fargo, even een tijdje nie op het forum geweest.. ze ging opeens in twee dagen tijd zo snel achteruit dat ik de da erbij gehaald heb en die kwam ermee dat het zo niet meer kon als we haar zo door zouden laten lopen zou ze veel pijn krijgen en dat had ik mezelf nooit kunnen vergeven maar het was heel zwaar en nog steeds...nogmaals sterkte

Ach ja dan wordt de beslissing je gewoon uit handen genomen als het ware. Maar makkelijk is het niet. Ik ben wel heel opgelucht dat hem nu niets meer kan overkomen, vreemd he? Ik was op het laatst toch ook even bang dat hij hoefbevangen zou worden en DAT gunde ik hem echt niet zo'n groot trots en stoer paard. Hij heeft zoveel doorstaan en zich zo goed geweerd en ineens was het klaar voor hem.
Ergens realiseer ik het me niet eens dat hij weg is, mijn hoofd beschermt me nog steeds .. hij hoort er gewoon bij en laatst moest ik de zadelmaker regelen en toen regelde ik automatisch een controle voor 4 zadels ipv 3.. Tja het zit er in gebakken.

_Roosmarijn_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:33

Onze kleine Max is opzoek naar een nieuw plekje + nieuwe eigenaar. Als iemand wat weet hoor ik het graag. Een shet met Cushing dus, niet meer berijdbaar en niet geschikt als grasmaaier.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:15

fargo schreef:
jesito schreef:
Mijn da belde net en wilde eigenlijk liever eerst testen, ik voel daar weinig voor.
En het zou me benieuwen of mijn da dat doet een recept uitschrijven om het ergens anders te kunnen gaan kopen terwijl hij er zelf aan kan verdienen, haha.

Dan benader je gewoon een andere DA, het is echt ongeveer het dubbele geld voor hetzelfde aantal pillen. Onze kliniek werkt gewoon mee omdat we het voorgelegd hebben en zij niet voordeliger kunnen leveren. Tja dan betalen we wel een tientje voor het recept bij wijze van spreken maar dan hebben we wel 2 x zoveel pillen voor het zelfde geld.

Let op wat voor test je DA wil doen, want het inspuiten van middelen kan hoefbevangenheid veroorzaken zeker bij een cushings paard en zo te horen/lezen heeft jouw DA er juist niet genoeg kaas van gegeten om DAT te weten... En als de symptomen eigenlijk al zo duidelijk zijn is het de vraag wat je er mee opschiet..

Ik heb dit gevraagd welke test hij wilde doen en dan moest het paard naar de kliniek.
Hij wilde idd prikken en dan iets inspuiten en na 2 uur weer prikken.
De andere da vond het wel duidelijk zonder test, hij vond een test niet nodig.
Maar hij stond helemaal niet achter medicijnen.
Ik heb die provarium besteld dus dat ga ik toch maar proberen en ondertussen ga ik eens kijken hoe of wat.
Want die paardenartsen hier allemaal ik word er doodziek van.
Ik heb mijn paard 18 jaar dus ik zal haar echt wel kennen en zie de veranderingen echt wel.

Ik had laatst een slokdarmprobleem om 22.30 savonds en heb 4 dierenartsen moeten bellen voor er eens een kwam.
Mijn da waar ik tevreden over ben is nooit bereikbaar en de da die uiteindelijk kwam heb ik minder vertrouwen in.

Maar goed dat je dit zegt Fargo, dat dat inspuitspul juist hb kan veroorzaken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:58

De test waar ze dexamethason inspuiten, die geeft risico op HB - nog even naam opgezocht, die ontschiet me altijd!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:00

fargo schreef:
De test waar ze dexamethason inspuiten, die geeft risico op HB - nog even naam opgezocht, die ontschiet me altijd!

Dank je wel voor de tip.
Dan zou ik dus door te testen onderhand mijn paard ziek maken.
Het enige wat bij haar nu heel erg opvalt is dat ze zo zuur is, verder doet ze het nog best prima.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:54

jesito schreef:
fargo schreef:

Dank je wel voor de tip.
Dan zou ik dus door te testen onderhand mijn paard ziek maken.
Het enige wat bij haar nu heel erg opvalt is dat ze zo zuur is, verder doet ze het nog best prima.

Precies en sommige DA's zijn daar makkelijker in en soms gewoon ook niet genoeg van op de hoogte.. en het is natuurlijk hun paard niet dat het risico loopt - maar wel de jouwe.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:59

De test die Fargo bedoelde is de Dexamethason supressie test. Hier een link die ik al eens eerder plaatste met oorzaken, diagnose, testen en behandeling:
http://www.dapnijkerkwellensiek.nl/dier ... 0paard.pdf

Ik heb overigens geen van deze testen laten uitvoeren maar heb de ACTH-basaaltest gedaan: bloed afnemen en binnen een paar uur (gekoeld) naar Utrecht brengen. Dat gaf wat mij betreft het minste risico.
Jammer genoeg willen niet alle DA's dit doen omdat ze geen tijd hebben het bloed in zeer korte tijd bij het lab in Utrecht af te leveren. Ik heb het zelf gedaan.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:27

Ik ben vanmiddag gebeld door mijn VA;

Kreeg inderdaad ook dexamethason test voorgesteld, maar dat wil ik niet.
2e optie is die van Jannepauli, ze suggereerde geen probleem. En desnoods rij ik zelf naar Utrecht.
3e optie was urine opvangen (zoals bij honden gedaan wordt) maar ik zie het niet zitten om 24 uur bij mijn paard in het land te gaan zitten. Zoals het er nu voorstaat kies ik de 2e en zodra ik daar meer info over heb zal ik het hier plaatsen.

Blijkt dat in 2009 nooit officieel bevestigd is dat mijn paard cushing heeft. Wel zei ze toen dat May een 'schoolvoorbeeld' cushing was en dat was voor mij voldoende. Ze kon de testresultaten in ieder geval niet (meer) vinden.
Wat dat betreft wel fijn dat voor de overgang naar medicatie ze nog eens goed doorgelicht wordt.
In ieder geval is het voor mij zeker.

Tevens kwam ze met het verhaal dat een Duits bedrijf per 1 september Pergolide voor paarden op de markt gaat brengen. Uiteraard ben ik de naam weer kwijt...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:46

Jemawi schreef:
Tevens kwam ze met het verhaal dat een Duits bedrijf per 1 september Pergolide voor paarden op de markt gaat brengen. Uiteraard ben ik de naam weer kwijt...

Oh daar ben ik erg benieuwd naar, gezien het monopoly wat Boehringer Ingelheim op de pergolide markt probeert te krijgen! Zou je bij gelegenheid dat nog 's willen navragen?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:05

Het is inderdaad Boehringer Ingelheim. Per 1 september starten zij ermee.
Verder weet ik er nog maar weinig van, maar dat zal in de komende weken wel veranderen :)

Jabir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:31

Charlotje doet het na 3 maand Pergolide nu heel goed.

Hierbij een foto van toen ze bij ons was aangekomen, december 2011:

Afbeelding

En eentje genomen in juli 2012:

Afbeelding

Van een complete makeover gesproken...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:42

Wowwwww wat een verschil, wat ziet ze er prachtig uit! Geweldig!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:51

ik lees nog steeds hier mee,maar heb weinig te melden,gambit staat nu bijna een jaar op de pergolide,ik vind hem persoonlijk nog vrij lang in zijn vacht zitten,maar met deze zomer was dat geen hele grote ramp.

als het warmer was geweest had ik hem alsnog geschoren,verder gaat het goed,hij eet heel makkelijk zijn pilletjes op,hij drinkt normaal,plast normaal is nog steeds heer en meester van de kudde,alleen vind ik hem "suf" uit zijn ogen kijken,vroeger had hij hele sprekende ogen,dat heeft ie niet meer,maar ja...

hij wordt ook al bijna 23...

foto's van gister:
Afbeelding

Afbeelding

filmpje:
http://youtu.be/nvzJwZJBFCM

ter vergelijking,gambit vorig jaar augustus:
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:44

Oook Woowwwww, wat ziet ie er goed uit, hij glimt erover! Hoeveel pilletjes krijgt hij nu Kimmie? En hij is weer helemaal donker geworden!!
Hoe is het met zijn koker? Blijft die goed onder controle?
Het haar blijft inderdaad vaak wel een slagje langer dan het normaliter was, maar goed als dat het enige is ;-)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:31

hij krijgt 1 pilletje per dag,en zijn koker heeft hij helemaal geen last meer mee :) :) ,hij heeft eigenlijk verder helemaal geen klachten,hij doet en laat wat hij normaal ook deed :D

alleen dus langer haar,ik heb zijn hoofd wel bijgeknipt hoor was echt zo zwaar behaard onder zijn keel en kaak,dus hij is wel iets gefatsoeneerd :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:33

Dat is toch een mooie dosis voor hem en wat een super nieuws dat zijn koker ook helemaal op orde blijft. DAT hoopte ik vorig jaar al dat dat zou gebeuren! Dat scheelt toch ook een boel ellende!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:37

ja,nu achteraf gezien is die terug kerende ontsteking van die koker dus die cushing geweest,maar hij had toen helemaal geen klachtenof aanwijzingen om aan cushing te denken,alhoewel hij toen slecht verhaarde,maar dat was het enige..dan denk je niet meteen aan cushing...

maar voorlopig doet ie het prima op 1 pilletje pergolide per dag,hopenlijk gaat het nog heel lang goed daarop :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:12

Ja ze sukkelen natuurlijk allemaal met hun zwakste plek op huid/hoef gebied en dat blijft dan lang doorzeuren. Bij Willy was dat zijn mok/hoefstraal. Al kon hij wel een hele vieze koker hebben zo tussen door, dan moest ie echt even gewassen worden.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:47

Het is een beetje stilgevallen nu, dus ik dacht ik doe weer een update van Beer :)
Gambit ziet er goed uit trouwens, stuk beter dan het jaar ervoor!

Van 13 juli tot en met 9 augustus was ik in Spanje, om stage te lopen.
Voordat ik wegging ging het redelijk, zijn conditie werd weer langzaam iets beter
en zo zag hij eruit:
Afbeelding

Toen ik terugkwam zag hij er helaas weer een stuk slechter uit en zijn (beetje) conditie was ook weer weg.
De eigenaren hebben maar een paar keer gereden of gemend, dus hij heeft praktisch vakantie gehad.
Maar dat heeft hem niet zoveel goed gedaan volgens mij.
In overleg met de dierenarts hebben we de dosis iets omhoog gedaan naar 0,75.
Afbeelding

Een week later is hij voor het eerst geschoren en de hoefsmid is weer geweest.
Het lijkt wel een ander paard met zo'n korte vacht!
Vrijdag gaat er iemand foto's van ons samen maken :)
En ze waren gelukkig net op tijd met scheren voor het tropische weer van afgelopen weekend.
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:42

Eilish ziet er nu weer stuk beter uit, geschoren en wel. Conditie en vacht bijhouden is wel belangrijk, dus goed dat je van vakantie terug bent ;-) Hoe was je stage?

Gisteren bij ons op stal een paard erg benauwd en ik was ineens zo blij (edit -ehmm opgelucht) dat Willy deze hitte niet mee heeft moeten maken, och wat hadden we dan een zorgen gehad om hem.
Laatst bijgewerkt door fargo op 21-08-12 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:02

Ja, dat vind ik ook, hoewel het grotendeels de verantwoordelijkheid van de eigenaar is, dus zou het ook goed moeten gaan als ik op vakantie ben.
Maar ik weet ook niet wanneer hij die dikke vacht weer heeft gekregen, misschien was die er pas net toen ik terugkwam.

Kan me voorstellen dat je op dat moment vrede hebt met dat Willy er niet meer is,
ik was ook echt blij dat Beer niet meer zijn dikke vacht had dit weekend.

De stage was super, ik heb stage gelopen bij een dierenarts van een dierenasiel daar :)
Heel anders dan in Nederland, ook omdat deze dierenarts bijna alleen met de asieldieren bezig was.
Dus veel castraties en sterilisaties, mocht ook steriel assisteren!
De dierenarts sprak bijna alleen maar spaans (paar woordjes engels en nederlands),
dus dat betekende veel dingen uitbeelden :P
De asielbeheerder was gelukkig Nederlands.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:38

Wat en verschil he als die vacht er weer af is, lijken ze gelijk 10 jaar jonger!

Met Illo gaat het ook nog steeds goed. Hij is nu wel flink aan het verharen, dus zijn wintervacht zit er weer aan te komen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:03

Dat is zeker een verschil zeg! Ik ben van plan volgend jaar ook wat meer mee te helpen met scheren, het heeft dit jaar enorm lang geduurd voor de zomervacht er helemaal af was.

Ik heb vorige week nog een ACTH test laten doen, ik vond Aurora weer wat wiebelig worden in de achterhand en ik moest de veearts toch laten komen voor vaccinaties en tanden. Maar het blijkt nog goed te zijn: 45 met referentiewaarde 47. Heb nu wel ook een pot provarium breeding besteld, eens kijken of dat ook nog wat helpt.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:51

Mag ik mij ook melden? Heb bijna het hele topic doorgelezen en er veel van opgestoken. Heb helaas niet alles onthouden dus toch nog een paar vraagjes.

Bij mijn 24-jarige Haflinger is dmv een ACTH test Cushing vastgesteld. Het was mijn hoefsmid die mij erop attendeerde dat Brenda dit wel eens zou kunnen hebben. Had er zelf totaal niet aan gedacht, aangezien ik zoals velen dacht dat ze dan altijd een lange, gekrulde vacht hebben. Over het algemeen was Brenda de laatste jaren nog fit en vrolijk, met af en toe een dipje en wat onverklaarbare kwaaltjes. Waarvan ik dankzij dit topic nu vrijwel zeker weet dat die allemaal met Cushing te maken kunnen hebben.

Waar Brenda last van heeft (gehad):
-haar hele leven licht tot zwaar overgewicht
- in de herfst van 2009 ineens vele onverklaarbare jeukende bultjes over haar hele lichaam. Verschillende (bloed)testen gedaan, kwam niks uit. Antibiotica gekregen en na een paar maanden was het over en is nooit meer terug gekomen.
-sinds een paar jaar hoesten bij eerste keer aandraven
-sinds een paar jaar af en toe struikelen
-sinds een paar jaar opgezette speekselklieren in de zomer
-een paar keer licht hoefbevangen geweest
-schimmels in de hoeven, eerste 2 jaar alleen in de winter, ging weer over. Dit jaar voor het eerst ook in het voorjaar en het is nog steeds niet over, ondanks goede behandeling
-sinds 2 jaar komt ze minder goed door de wintervacht. In mei dit jaar hield ze op met verharen terwijl ze nog een halve wintervacht had. Ze werd toen ook voor het eerst in haar leven mager. In juli begon ze weer te verharen met als resultaat een redelijk korte, gladde vacht maar wel met allemaal typische lange plukjes en kleurverschillen.
-sinds een jaar zit ze regelmatig in een dipje, waarbij ze heel sloom en lusteloos is, wazige blik. Daartussen zitten periodes dat ze wel terug lijkt in haar jeugd. Heel actief en ondeugend.
-sinds een paar maanden bulten boven de ogen en een harde manenkam

Ze staat 24/7 samen met haar maatje in een uitloopstal met uitloop naar het weiland. Afhankelijk van haar gesteldheid doe ik nog 2/3x per week wat met haar. Naast gras krijgt ze 2 plakken oud hooi en een kwart Natural Balance.

Heb de pergolide inmiddels in huis. Mij is een dosering aangeraden van in eerste instantie 0,5 mg. Zonder opbouwen. Maar na het lezen van dit topic denk ik er over om toch maar met 0,25 te beginnen. Hoe lang moet ik er dan over doen om het op te bouwen? De DA wil na 4 weken weer testen, meende ergens te lezen dat dat wat te vroeg is? Na hoe lang zou dan goed zijn?

Alvast bedankt en als ik meer tijd heb zal ik wat foto's plaatsen.