[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:57

horsol?
volgens mij zag ik dat van de week staan bij de Hippo in assen.
anders bel je ze op? ze hebben wel een website met hun telefoonnummer er op

http://www.hippo-assen.nl/

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:24

Kinke schreef:
sommige 'beestjes' zie je niet met het blote oog Piiaffe

Ja da weet ik ook wel, maar'k bedoel dat ik weet dat Piaffe de zichtbare beestjes niet heeft, oa luizen en etc.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:52

ellepel schreef:
ap zijn manen groeien juist heel langzaam.
zijn staart trekt wel snel bij,maar dat plukje bij zijn schoft dat schiet niet op
Afbeelding

Wat heeft Ap een mooie lange voorpluk. Bij die van mij is er een stuk kort achter de oren weg door het elastiek van de halsdeken. Ze heeft dus wel een lange voorpluk maar die is heeeel dun. Dat stuk achter de manen is nu op punklengte dus niet erg mooi, helaas.

Kan het niet zijn dat dat stuk manen bij zijn schoft niet zo goed wil groeien door de deken die hij nu draagt?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:16

ja dat op die schoft heeft Dendie ook, manen groeien daar veeeeel minder snel... Maar idd Ap heeft een mooie lange voorpluk!!! Lachen
Ik zal vanmi ook ns fotootje van Den zn manen maken (als ik t niet vergeet Bloos )

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:58

Nicky haar staart en manen zijn weer goed aan het groeien! Manen staan nog wel rechtop, maar gaan vanzelf wel weer hangen! En dan moet ik deze zomer de deken toch echt optijd op gaan leggen Nagelbijten / Gniffelen En niet meer te vroeg af gaan halen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:15

Verafjord schreef:
heeft iemand hier toevallig ervaringen met Horsol (of hoe je het ook schrijft Bloos )? Ik kreeg die tip gisteren en ik vroeg me af of iemand hier ervaringen heeft met dit product. Het schijnt super te werken bij zomereczeem en is alleen verkrijgbaar bij Belgische vee-artsen

Ik heb Horsol 7 jaar geleden bij Rosco gebruikt, dat werkte bij hem niet. Hij kreeg er alleen hele vieze zwarte, vettige manen van. Het schuren ging net zo hard door. Ik heb het een seizoen geprobeerd omdat de dierenarts (logisch) zei dat het tijd nodig heeft om te werken. Bij mij is het allemaal weggegooid geld geweest helaas. Wie weet dat het wel wat voor Vera doet.

Groetjes
Marijke

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:52

Lennox schreef:
Verafjord schreef:
heeft iemand hier toevallig ervaringen met Horsol (of hoe je het ook schrijft Bloos )? Ik kreeg die tip gisteren en ik vroeg me af of iemand hier ervaringen heeft met dit product. Het schijnt super te werken bij zomereczeem en is alleen verkrijgbaar bij Belgische vee-artsen

Ik heb Horsol 7 jaar geleden bij Rosco gebruikt, dat werkte bij hem niet. Hij kreeg er alleen hele vieze zwarte, vettige manen van. Het schuren ging net zo hard door. Ik heb het een seizoen geprobeerd omdat de dierenarts (logisch) zei dat het tijd nodig heeft om te werken. Bij mij is het allemaal weggegooid geld geweest helaas. Wie weet dat het wel wat voor Vera doet.

Groetjes
Marijke

he Marijke jij hier ook? Had die nick niet herkent Haha! Maar ik vroeg het eigenlijk, omdat iemand mij het aanraadde en ik er van iemand anders ook al van had gehoord. Ik heb afgelopen seizoen ook van alles geprobeerd, maar heb nog het meeste profijt van de eczeemdeken hoor. Ik weet niet of ik aan dat horsol ga beginnen, ik weet uberhaupt niet of ik nog ergens aan ga beginnen, het eindigt elke keer op een desillusie Verdrietig Dan kan ze beter in haar jurk lopen, weet ik zeker dat het goed gaat

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:54

Ik gebruik alleen de deken Nagelbijten / Gniffelen En dat is bij Nicky gelukkig voldoende, de vorige eigenaren hebben echt allerlei middeltjes geprobeerd wat niet hielp en ik leg een simpele deken op en dit was voor ons het wondermiddel Bloos

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:02

@Verafjord: De deken is tot nu toe ook het enige waarmee ik enig resultaat bereik bij die van mij. Al gebruik ik wel 2 dekens per seizoen. Hij heeft er ook helemaal geen hekel aan als ik hem aantrek bij hem. Ik heb wel op aanraden van Ilona (fjordido) Butox ingekocht. Ik heb daarover best wat goede resultaten gelezen al. Ik heb het nu 1x gebruikt bij Ros en met een week was het schuren voorbij, maar dat was wel aan het eind van het seizoen dus dat kan net zo goed daar aan gelegen hebben. Ik ga het gewoon dit voorjaar testen en 1 maart beginnen.

Lennox was trouwens de naam een van mijn vorige paarden.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 07-01-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:08

Nicky vindt de deken ook helemaal niet erg! Volgens mij beseft ze zelf dat het voor haar bestwil is ofzo want sinds dag 1 dat ze de deken op kreeg vondt ze het heerlijk! en dat terwijl ze nog nooit echt een deken op had gehad.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:08

dat Butox wil ik wel graag in de gaten houden, als het bij Ros ook aanslaat ga ik het ook proberen bij Vera (weet dat jij inmiddels al zoveel geprobeerd heb Bloos )

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:17

ik ken dat niet

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:25

Butox is een middel tegen blauwtong. Blauwtong wordt ook veroorzaakt door de cullicoide en dit middel bestrijdt ze. Het is wel een behoorlijk heftig middel maar niet schadelijk voor de gezondheid van je paard. Ik heb hierover contact gehad met mijn dierenarts, en ik weet van fjordido dat zij het ook eerst nagevraagd heeft. Het wordt ook gebruikt op koeien, schapen en geiten. In Belgie is het vrij verkrijgbaar, in Nederland nu (of net niet meer) in verband uitbraak van blauwtong. Anders mag je het niet in je bezit hebben.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:29

maar het helpt niet tegen exceem?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:35

angelax schreef:
maar het helpt niet tegen exceem?

Of het bij mijn pony werkt tegen de eczeem weet ik nog niet. Dat heb ik nog niet uit kunnen proberen. Omdat het schuren/ de jeuk meestal (als druppel die de emmer doet overlopen) wordt veroorzaakt door de cullicoide en je kan voorkomen dat je paard gestoken wordt met dit spul zou het een deel van de oplossing voor de eczeem kunnen zijn. Het staat alleen niet als officieel middel tegen eczeem in de boeken.

[edit] ik ken een aantal verhalen inmiddels van paarden die door dit middel jeukvrij het seizoen doorkomen. Vandaar dat ik dit nu toch weer ga proberen. Ik heb met mijn paard alles wat je je maar kan bedenken (behalve Leen Taal) al geprobeerd en tot nu toe het beste resultaat met de deken. Verder werkt echt niets. Dus het zal mij ook echt benieuwen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:45

horsol al geprobeerd?
waar is het te verkrijgen??

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:50

angelax schreef:
horsol al geprobeerd?
waar is het te verkrijgen??

De horsol of de butox?
Horsol heb ik 7 jaar geleden via de dierenarts gekregen (net als allergitum en cullivetsem), en nog meer druppels en zalfjes. De butox heb ik online besteld, maar waar? Dat zou ik even thuis na moeten kijken.

Het enige waar de mijne tot nu baat bij heeft gehad is de deken, eens in de zoveel dagen de huid goed schoonwassen en daarna insmeren met biohuidolie. Dat houdt het enigszins onder controle. Zijn hoofd is echter altijd drama. Dikke kapotte ogen (ondanks masker). Hij heeft het gewoon echt heel erg helaas.

Die gaat zo het seizoen door Haha! :
Afbeelding

En dan ziet hij er als het al weer wat begint te genezen nog zo uit aan het eind van het seizoen:
Afbeelding

En zo is hij op dit moment:
Afbeelding

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:57

ik moet nog nieuw deken die deken gat bij mij scheef.
dat butox lijtk me wel wat

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:18

Lennox schreef:
Butox is een middel tegen blauwtong. Blauwtong wordt ook veroorzaakt door de cullicoide en dit middel bestrijdt ze. Het is wel een behoorlijk heftig middel maar niet schadelijk voor de gezondheid van je paard. Ik heb hierover contact gehad met mijn dierenarts, en ik weet van fjordido dat zij het ook eerst nagevraagd heeft. Het wordt ook gebruikt op koeien, schapen en geiten. In Belgie is het vrij verkrijgbaar, in Nederland nu (of net niet meer) in verband uitbraak van blauwtong. Anders mag je het niet in je bezit hebben.

Wat doet het middel dan precies als het zo heftig is?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:28

Ik zal straks als ik thuis ben wat meer informatie plaatsen goed? Ik heb het zo niet bij de hand. De lege verpakking moet in ieder geval als chemischafval worden afgevoerd.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:28

okee.
dan hoor ik het wel

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:32

ik heb niet al de 236 bladzijdes gelezen, maar ik heb zelf een verzorghaflinger die ook zomerexceem heeft... de eigenaar heeft een zelfgemaakt middeltje dat op haar goed werkt.. eerst schuurde ze tot bloedens toe en nu alleen nog totdat het alleen maar lelijk lijkt.. Haha! het gaat natuurlijk niet helemaal over maarja.. we gaan binnenkort ook proberen een onderstuk van een bezem op te hangen, zodat ze wel kan schuren, maar dr staart er niet áf schuurt.. misschien een idee?? zal al wel vaker gezegd zijn denk ik.. Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:43

Dit is het belangrijkste wat er in de bijsluiter staat:

Toediening:
Ter bestrijding van culicoides species, in verband met bluetongue, wordt het middel bij runderen aangebracht op de rug en bij schapen en geiten aangebracht op de buik van het dier door de beharing of wol opzij te schuiven.

Voorzorgsmaatregelen:
Volg de gebruiksaanwijzing om gevaar voor mens en milieu te voorkomen. Niet topassen in de nabijheid van oppervlaktewater, maar bijvoorbeeld binnen in stallen of middel op het land. Contact met eigen huid voorkomen. Draag hiertoe geschikte handschoenen.

Waarschuwing:
Milieugevaarlijk: zeer giftig voor het in water levende organismen: kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken.

Verwijdering:
Voorkom lozing in het milieu. Deze stof en de verpakking als gevaarlijk afval afvoeren.

Achter deze waarschuwingen zit dan nog een gebruiksaanwijzing maar die zal ik jullie besparen. Ik heb het besteld via dierenapotheek.com maar ik keek net even op de site maar ze hebben het niet meer.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:45

okee.
ik denk eerlijk gezegd dat het niet echt wat voor mij is

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:55

Maar nu weet ik eigenlijk nog niet wat het middel precies bij het paard doet.
Het klinkt in iedergeval niet echt goed vind ik.
En dan hoor ik je zeggen dat het niet schadelijk is voor het paard Verward
Je moet het contact vermijden met je huid wat doet het dan bij het paard zijn huid?
Het lijkt mij niks