Feelsoproud schreef:Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje.
Iemand ervaring/problemen met derfen clear?
Mijn KWPN'er heeft erg veel last van ZE,echter amper aan staart en manen,wel héél erg op de buik:van tss de voorbenen tot tss de achterbenen(als er nog mensen zijn met paarden met deze vorm van ZE en nog tips hebben?De buik beschermen is zelfs mét deken niet makkelijk)
Ze heeft een deken op en voorgaande jaren smeerde ik de gewone derfen,vermengd met uiercreme.Hier en daar wel wat wondjes en kale plekkennmar al bij al had ik de boel goed onder controle.
Nu had ik dit jaar per vergissing de derfen clear gekocht.Leek mij geen probleem,aangezien die in principe toch net hetzelfde zou zijn.
Intussen staat er nog amper haar op de buik,en tss de voorbenen ligt ze volledig open,huid is helemaal geirriteerd en zelfs gezwollen.Heb intussen dus wel de gewone derfen besteld,die hoop ik begin van de week te hebben.
Maar ligt dit aan de clear,dat er toch iets anders inzit waar ze allergisch aan kan zijn?Of is hij gewoon minder werkzaam waardoor ze meer geirriteerd word.Op zou het de combinatie met de uiercreme kunnen zijn,hoewel ik daar voorheen nooit problemen mee had.
Zit momenteel een beetje met de handen in het haar,ik hoop dat het met de gewone derfen opgelost is,want paard heeft er echt last van.
Mijn paard heeft ook vooral onder haar buik last van eczeem, ik heb een RSIH deken aangepast met buikflappen, 1 aan de singels van de RSIH met een flap naar haar voorbenen die met een elastische sluiting aan de ring bij de voorsluiting vast gaat. Daar overheen zo ver mogelijk naar achteren een buikflap van Boett, het elastiek zit echt in haar liezen.
Zo is de buik zover mogelijk bedekt.
Het deel bij het uier wat niet bedekt is behandel ik met Sectolin Eczema Balsam en als het daarmee niet onder controle is gebruik ik hydrocortiderm (hormooncreme van de dierenarts)
Verder ben ik groot voorstander van het 's nachts opstallen van eczeempaarden, beperkt gras (graasmasker en stripbegrazing) overdag en hooi 's nachts. Weinig tot geen krachtvoer/extra suikers.
Een stukje terug staat wel een voorbeeld van mijn dekens, wil niet iedere keer dezelfde foto posten, als je hem niet kan vinden stuur maar een PB. Edit: zie 13 mei 2016. Als je op geplaatst klikt dan zie je al mijn posts in dit topic, inmiddels al 11 pagina's
Daarnaast gebruik ik 1x per week een beetje Derfen (normaal, bruine kleur) in de staart.