[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpianneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:07

Koekeroekus schreef:
Een topic *\o/*

Hier ook een eczemer, staat vanaf april onder de dekens. Merk wel dat ie af en toe nog wel schuurt maar minimaal. Smeer tussendoor nog derfen.

Dus hierbij mijn vraag, ik smeer dus altijd derfen maar hoor ook veel over de sweet itch van sectolin. Dat laatste is ook veel goedkoper dan derfen maar hoe is de werking daarvan? Derfen werkt hier in principe prima, maar behalve dat het werkt tegen de jeuk heb ik er alleen maar nadelen van :')

En die z-itch van de dierenarts? Wat is dat precies en wat zijn daar de kosten van?

Het nadeel van de sweet itch ten opzichte van derfen vind ik dat de sweet itch veel plakkeriger is, dus daar worden de manen en de binnenkant van de deken heel vies van. Derfen is ook wel een beetje vettig, maar het maakt niet zo'n vieze plakzooi als sweet itch. Ik heb ook het gevoel dat ik van derfen veel minder nodig heb om de hele manenkam in te smeren, dus ik denk dat ik op den duur met derfen ook goedkoper uit ben. Maar dat kan aan mijn smeerkunsten liggen :+ Derfen werkt hier wel beter.

Koekeroekus

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:34

Hmm ja, dat idee had ik ook al, al wordt de deken en manen ook wel vies van derfen maar idd niet plakkerig.

Andere vraag. Ik heb het idee dat zn huid enorm beschadigd is in fe loop der jaren, laatst aan het invlechten en trok er zo een pluk uit. Ik deed echt bijna niks. Iemand daar suggesties voor?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:50

Ik heb de mijne nu evenzo det deken staan om thuis haar deken uit te spoelen en de kap aan de deken vast te naaien.
Op hoop van zegen dat ik haar straks nog heel aantref :x
Zag geen mugjes vliegen dus hoop dat ze op deze warme dag wegblijven ~~}>

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 12:14

Die vliegjes zijn er wel hoor!
Ik heb voor appie reserve dekens, en je zou als je haar even zonder deken hebt kunnen insponzen met wat natuurazijn.
Gewoon op sponsje en daarmee over haar heen gaan.
Vinden de vliegen niet fijn en blijven dan ook wel even weg :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:31

Hier weer gauw de eczeemdeken op gedaan. Hij heeft na t douchen een half uurtje gister bloot gestaan en daarna half uurtje met vliegendeken incl derfen. Toen op (open) stal en trof vanmorgen een geschuurde staart aan :(
Dus helaas, eczeemdeken weer op gedaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:34

Het is gelukkig goed gegaan!
Deken even lekker uitgespoeld en afgespoten. Daarna vliegenkap aan de hals vastgenaaid en vervolgens pony gewassen met tea tree shampoo. Alles weer lekker schoon <3

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:23

eilleen333 schreef:
Mijn paard staat nu een maand zonder deken. Met hooi en wat sprieten trekken op de track. Gaat perfect! Niet gejeukt!
Sinds vandaag het paard van een oud stalgenoot erbij, die zichzelf elk jaar tot bloedens toe open krabde, ook met deken.
Het project gaat verder, zouden we deze ook jeukvrij kunnen krijgen?!

Geweldig!!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:36

Las vanmorgen in een artikel dat je eczemers beter op lang uitgebloeid gras kunt houden dan kort gras. Ivm met hoeveelheid onverteerbare eiwitten? Hoe is jullie ervaring daarmee?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:39

Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje.
Iemand ervaring/problemen met derfen clear?

Mijn KWPN'er heeft erg veel last van ZE,echter amper aan staart en manen,wel héél erg op de buik:van tss de voorbenen tot tss de achterbenen(als er nog mensen zijn met paarden met deze vorm van ZE en nog tips hebben?De buik beschermen is zelfs mét deken niet makkelijk)
Ze heeft een deken op en voorgaande jaren smeerde ik de gewone derfen,vermengd met uiercreme.Hier en daar wel wat wondjes en kale plekkennmar al bij al had ik de boel goed onder controle.
Nu had ik dit jaar per vergissing de derfen clear gekocht.Leek mij geen probleem,aangezien die in principe toch net hetzelfde zou zijn.

Intussen staat er nog amper haar op de buik,en tss de voorbenen ligt ze volledig open,huid is helemaal geirriteerd en zelfs gezwollen.Heb intussen dus wel de gewone derfen besteld,die hoop ik begin van de week te hebben.
Maar ligt dit aan de clear,dat er toch iets anders inzit waar ze allergisch aan kan zijn?Of is hij gewoon minder werkzaam waardoor ze meer geirriteerd word.Op zou het de combinatie met de uiercreme kunnen zijn,hoewel ik daar voorheen nooit problemen mee had.
Zit momenteel een beetje met de handen in het haar,ik hoop dat het met de gewone derfen opgelost is,want paard heeft er echt last van.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:41

Ik gebruik de gewone derfen dus kan je niet helpen.

Miss andere werkzame stof? Kun je miss even vergelijken met de gewone derfen als je die binnen hebt.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:45

Ik heb het gevoel dat de clear ook minder goed werkt. Ik heb het vorig jaar ook voor mijn merrie gebruikt en dit hielp toch ook veel minder goed dan de derfen soft die ik normaal gebruik.

Ik heb mijn merrie nog op de hippo eczema staan. Ze heeft nog helemaal geen jeuk bij haar staart en manen. Ze lijkt ook minder heftig op de vliegjes te reageren. Het enige wat ze wel heeft is jeuk bij haar uiers als ik deze niet goed bedek met een beschermer (hangt deze er, dan heeft ze hier ook geen last) en op haar hoofd. Ik heb haar een masker opzitten, die ze continue draagt, maar toch heeft ze daar lichte jeuk. Hopelijk kunnen we dit wat in bedwang houden en krijgt ze niet de open wondjes zoals vorig jaar. We wachten het af.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:23

Feelsoproud schreef:
Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje.
Iemand ervaring/problemen met derfen clear?

Mijn KWPN'er heeft erg veel last van ZE,echter amper aan staart en manen,wel héél erg op de buik:van tss de voorbenen tot tss de achterbenen(als er nog mensen zijn met paarden met deze vorm van ZE en nog tips hebben?De buik beschermen is zelfs mét deken niet makkelijk)
Ze heeft een deken op en voorgaande jaren smeerde ik de gewone derfen,vermengd met uiercreme.Hier en daar wel wat wondjes en kale plekkennmar al bij al had ik de boel goed onder controle.
Nu had ik dit jaar per vergissing de derfen clear gekocht.Leek mij geen probleem,aangezien die in principe toch net hetzelfde zou zijn.

Intussen staat er nog amper haar op de buik,en tss de voorbenen ligt ze volledig open,huid is helemaal geirriteerd en zelfs gezwollen.Heb intussen dus wel de gewone derfen besteld,die hoop ik begin van de week te hebben.
Maar ligt dit aan de clear,dat er toch iets anders inzit waar ze allergisch aan kan zijn?Of is hij gewoon minder werkzaam waardoor ze meer geirriteerd word.Op zou het de combinatie met de uiercreme kunnen zijn,hoewel ik daar voorheen nooit problemen mee had.
Zit momenteel een beetje met de handen in het haar,ik hoop dat het met de gewone derfen opgelost is,want paard heeft er echt last van.

Mijn paard heeft ook vooral onder haar buik last van eczeem, ik heb een RSIH deken aangepast met buikflappen, 1 aan de singels van de RSIH met een flap naar haar voorbenen die met een elastische sluiting aan de ring bij de voorsluiting vast gaat. Daar overheen zo ver mogelijk naar achteren een buikflap van Boett, het elastiek zit echt in haar liezen.
Zo is de buik zover mogelijk bedekt.
Het deel bij het uier wat niet bedekt is behandel ik met Sectolin Eczema Balsam en als het daarmee niet onder controle is gebruik ik hydrocortiderm (hormooncreme van de dierenarts)
Verder ben ik groot voorstander van het 's nachts opstallen van eczeempaarden, beperkt gras (graasmasker en stripbegrazing) overdag en hooi 's nachts. Weinig tot geen krachtvoer/extra suikers.

Een stukje terug staat wel een voorbeeld van mijn dekens, wil niet iedere keer dezelfde foto posten, als je hem niet kan vinden stuur maar een PB. Edit: zie 13 mei 2016. Als je op geplaatst klikt dan zie je al mijn posts in dit topic, inmiddels al 11 pagina's :o

Daarnaast gebruik ik 1x per week een beetje Derfen (normaal, bruine kleur) in de staart.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:32

Ik heb een apart topic geopend over de dampigheid van Alice. Nu werd daar geopperd of het kon komen door inloop stal met hooi. Toen ben ik hier terug gaan kijken en ja hoor! Precies 10 dagen nadat ze van 24/7 buiten naar inloopstal met hooi is gegaan, is ze begonnen met hoesten!
Wat moet ik nu????

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:35

Dit topic gaat over zomereczeem, vraag me af of er mensen zijn die veel van dampigheid weten.

Maare, geen optie om terug te gaan naar 24/7 buiten?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:00

Er zijn er een aantal die ook een dampig paard hebben. Vanwege haar ZE staat ze nu in de inloopstal.
Is het mss een optie om haar toch weer 24/7 buiten te zetten en dan met graasmasker?
Ik merk namelijk wel dat ze toch minder schuurt nu ze in de inloop staat

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:05

Oké, wist ik niet.

Graasmasker zou een optie kunnen zijn. Maar wat voor gras heb je?
Las toevallig van de week dat een eczemer het beter doet op lang uitgebloeid gras. Had te maken met onverteerbare eiwitten.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:36

idylle schreef:
Ik heb een apart topic geopend over de dampigheid van Alice. Nu werd daar geopperd of het kon komen door inloop stal met hooi. Toen ben ik hier terug gaan kijken en ja hoor! Precies 10 dagen nadat ze van 24/7 buiten naar inloopstal met hooi is gegaan, is ze begonnen met hoesten!
Wat moet ik nu????

Krijgt ze droog hooi, kun je natmaken, en ook eventueel in het desbetreffende topic kijken, staan ook goeie tips in!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:51

@idylle hier hetzelfde probleem, alleen staat ze wel 24/7 buiten en ze hoest niet meer. Hooi nat maken is echt een rot klus maar het valt te proberen. Zelf wil ik niet op kuil overgaan ivm zomereczeem.. Zou je het gras misschien niet kunnen maaien of eerst laten kaal eten door andere paarden? Zoveel mogelijk buiten is echt het beste! Als ik moest kiezen tussen iets meer jeuk of een hoest, zou ik voor iets meer jeuk gaan. Ik zou ook heel kritisch naar het hooi kijken, ik had een poos verkeerd hooi gevoerd zonder dat ik het door had en daardoor kreeg ze een hoest wat meteen over was toen ik op ander hooi overging. Graasmasker kan inderdaad, heb ik verder geen ervaring mee, zorg er wel voor dat ze er goed mee kunnen drinken.

Meest ideaal zou zijn niet op het gras en niet in een stal, maar op een track of paddock. Natuurlijk weet ik niet of dit te behalen is. Of de weide inzaaien met fructaanarm gras.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:21

Dit is hoe ze nu staat;
Afbeelding
Afbeelding

Het hooi maak ik al nat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:04

Die inloop stal afsluiten,dat hooi kun je prima buiten geven.
In die binnen ruimte blijft toch meer stof hangen.
dus afsluiten en buiten gaan geven :j

En je hebt wel weide tot je beschikking toch?
Zet ze anders op strip begrazing, koop eventueel weidepaaltjs en draad er bij.

Appie staat sinds vandaag ook onder de eczeemdeken hoor.
Hij had een dikke plek op zijn staartwortel zitten en allemaal irritatie naast zijn schoft.
Dus deken er maar op gedaan :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:09

Alleen als ik het afsluit en het gaat stortregenen, kan ze niet schuilen en wordt ze mss weer verkouden..... Ik moest haar toen met heftige regen van de DA eigenlijk op stal zetten, maar heb toen dit gemaakt zodat ze kon schuilen en toch zoveel mogelijk frisse lucht had

Ohja, en als ze weer helemaal naar buiten gaat, dan hoeft ze ook geen hooi meer.

Paddock geeft de meeste stof trouwens

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:14

Nee echt niet, verkouden worden ze van een virus, of echt heel lage weerstand,
Kijk echt uit dat je nu niet te voorzichtig word, het blijft wel "gewoon" een pony he
Raar dat een arts een stal adviseert, paarden met longproblemen krijgen dat juist van een stal :j

Appie is 24 die staat 24/7buiten, zonder schuilgelegenheid
In het begin vond ik het ook doodeng allemaal,maar hij staat nu al 4 jaar zo en gaat echt super.
Hij hoest helemaal niet meer.

Kijk anders voor een regendekentje, dan doe je die op als het regent.
Maar probeer een beetje afstand te nemen,
appie word ook kleddernat als het regent en die is een heel stuk ouder!
Na buien droogt de deken echt snel, net Als dat je zelf in de regen firtst en je broek is nat, die is ook zo weer droog joh.

Tip voor het hoesten, kijk eens naar zwartekummelolie.
Ik heb dat destijds ook aan appie gegeven en hij is daar ook van opgeknapt :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:14

Ik heb nu een stukje wei aangrenzend aan de paddock bij gegeven. Zo kunnen ze tot ik weet wat ik wil/ wat het beste is, kiezen waar ze willen staan
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:16

Kom je er vaak?
Dan is stripbegrazing wel goed hoor, elke dag ,of om de dag een strookje er bij :j
Wat een gedoe he,die zorgenpaardjes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 21:19

Afhankelijk wat er speelt hoevaak ik er komt.
Toen ik Alice nog niet had, kwam ik er meestal 1 x per week en de rest Vd dagen m'n verzorgster. Nu ik Alice heb, en ze medicatie moest hebben, kwam ik er 2 tot 3 x per dag. Ze is nu van de medicatie af en hoop het nu met 1 x per dag af te kunnen