Het is niet zo dat als je tijdens de SR laat testen je per definitie een verkeerd resultaat krijg. Toegegeven, de cijfers zijn anders, meestal hoger dan als je buiten de SR test, maar een DA weet dat en kan ook gebruik maken van het schema dat Dr Andrew Durham gemaakt heeft om toch tot de juiste waardebepaling te komen.
Prascend verlagen tijdens de SR (periode = eind Juli-begin Oktober) is niet verstandig omdat het ACTH tijdens de SR 'van nature' verhoogd. Ga je dan minder pergolide geven, dan kachel je achteruit.
misschien juist interessant om te testen buiten de SR en in de SR.Wie weet is het verschil bij sommige paarden hoger dan bij andere? Volgens mij heeft nog steeds ieder paard zijn eigen 'waarde'
Daarom wil ik toch ook juist precies in dezelfde maand testen als ik een jaar geleden heb gedaan JP? Dat was eind Oktober bij mij, dus vandaar...
Pandora2
Geplaatst: 04-08-14 16:40
Kunnen jullie weer lekker genieten van die gratis testen... Gaat voor belgie weer niet op...BI belgie heeft geen budget genoeg, net als vorig jaar...Maw ze verkopen hier onvoldoende prascend
Ja maar geloof dat het nu dus tot en met eind oktober gratis is, dus wou er maar eens gebruik van maken, ben wel echt bloednieuwsgierig wat de acth waarde nu dan zal zijn...
Pandora2
Geplaatst: 04-08-14 19:41
ohjajoh6 schreef:
Ja maar geloof dat het nu dus tot en met eind oktober gratis is, dus wou er maar eens gebruik van maken, ben wel echt bloednieuwsgierig wat de acth waarde nu dan zal zijn...
Kom ik mijn 2 dames dan even bij jou op logement zetten...kunnen ze gelijk ook gratis getest worden
Hoi allemaal, ik meld mij hier ook. 4 weken terug ben ik begonnen met de pilletjes maar ik lees dingen over nuchter zijn bij bloedtappen en dat het gekoeld moet zijn. Dit is bij mij niet gebeurd.. Weet iemand in hoeverre dit de uitslag beïnvloed? Waarde lag rond de 100.
Dimple
Geplaatst: 04-08-14 22:00
ohjajoh6 schreef:
Heeft je paard dan last van bijwerkingen Dimple? Want waarom zou je anders eigenlijk gaan verlagen juist tijdens de SR?
Daarom doe ik het dus ook niet. Ik wilde het graag proberen, maar bedacht me ineens de SR (1e keer dat ik dat ga meemaken) en absoluut niet wil verlagen.
Op dit moment doet ze niks, behalve op het land en tutten om diverse redenen, maar ze oogt relaxt. Reageert als er iets gebeurd, dus gelukkig niet zo mat als vorig jaar november. Ik hou haar goed in de gaten.
Daarom is het handig hier mee te lezen, je blijft helemaal up to date!
Heb inmiddels afspraken met de dierenarts dat ze komen zodra ik bel dat het goed is geweest.. 'Helaas' heeft Fiek nu al 2 dagen een opleving, hoeven niet meer warm.. Loopt aardig, is vriendelijker tegen het andere paard.. Maakt het voor mij alleen maar moeilijker.. Nu inslapen in zijn opleving, wat ik haast niet voor elkaar krijg (wilde ik gisteren doen) of even wachten tot hij weer iets slechter wordt en zichzelf er ook beter aan over geeft... Vind het zo moeilijk.. Terwijl je weet dat het einde verhaal is... Durf het ook haast niet te typen, zou iemand anders er misschien ook over veroordelen die in dezelfde situatie zat..
Dit kan ik me heel goed voorstellen hoor. Het is zo'n moeilijke beslissing. Heel veel sterkte ermee en verwen hem maar lekker.
Anoniem
Geplaatst: 05-08-14 09:03
Hee kom op SR! Niemand veroordeeld jou! Ik kan alleen maar mijn hond als voorbeeld aanhalen in deze;
Ik had charlie al ruim 10 jaar (had hem toen hij 1,5 was uit het asiel geplukt en was echt een valse draak van een hond toen, waarschijnlijk omdat hij door zijn vorige 3! bazen mishandeld was) Toen hij lymfeklierkanker bleek te hebben - er was door 1 da een verkeerde test gedaan , waardoor ik dus nog steeds niet 100% zeker was of het kanker of een ontsteking kon zijn en heb hem toen op advies van da nr. 2 een 3 tal weken op een 2-tal medicijnen gezet (ik weet even niet meer welke dat precies waren) in ieder geval tegen ontsteking en een gigantische pijnstiller mocht het wel kanker zijn. Mijn schat is 3 weken lang katswaus geweest, maar zijn klieren slonken als sneeuw voor de zon en hij was dus wel weer gelukkig en zonder pijn. Alleen toen ik dus zijn laatste pillen gaf, was het echt heel schrijnend om te zien, hoe dat zijn klieren die zelfde nacht weer gigantisch groot werden en hij sjagereinig werd en amper nog kon lopen. De 2e da had mij hiervoor gewaarschuwd en had gezegd dat als dit gebeurde het op zeker kanker was. En ik doe een hoop voor mijn beesten maar ik ga een hond niet aan de chemo zetten, dat vind ik rekken van lijden.
Toen heb ik direct de volgende ochtend een afspraak gemaakt met de kliniek om hem diezelfde middag nog te laten inslapen en hij was altijd als de dood voor de da en verdomme joh! Die middag ging hij hartstikke vrolijk met mij mee, was zo gezellig en had het naar zijn zin bij de da, dat mijn hart brak, toen ik hem moest laten inslapen. Dit is nu geloof ik al weer 5 jaar geleden gebeurd, maar ik zit nog steeds te janken als een klein kind als ik dit opschrijf. En toch he, ik weet dat ik het goed heb gedaan toen, want de snelheid waarmee hij daadwerkelijk overleed na de injectie was zo vreselijk rap (en goddank heel rustig ook) dat ook de da zei; het is goed geweest... Maar toch, die vrolijkheid, was wel zo killing voor mij, ik heb wel 10x op het punt gestaan om weer terug naar huis te gaan en hem mee te nemen, terwijl de bulten duidelijk te zien waren... Niemand kan voor je beslissen op moment supreme en al helemaal niemand mag en kan hier over (ver)oordelen, dat is iets tussen jou en Fiek en niemand anders.
Marcella
Geplaatst: 05-08-14 09:28
Volg je hart alleen jij weet wanneer het moment daar is.
Doen wanneer jouw gevoel zegt dat het nu genoeg is. Vertrouw op jezelf, je kent haar het beste.
Dimple
Geplaatst: 05-08-14 22:32
Sterkte SR, jij kent Fiek het beste. Hij 'vertelt' het jou wel wanneer het zover is.
alyel
Geplaatst: 06-08-14 11:44
Ben nog al eens in dit topic geweest, maar zit nu met een tweede cushing paardje in mijn kennissenkring.. De DA heeft prascend voorgeschreven, maar raadt 1 tablet / dag aan.
Nu had ik in het verleden gelezen dat dit best veel was? Da je beter met een halfje, of soms zelfs een kwartje kan beginnen.
Ik hecht veel waarde aan ervaring. Kan mij iemand een beetje wegwijs maken met de start en de opbouw van die medicatie?
Mijn andere cushing (verzorg)paardje krijgt op deze moment geen medicatie. Ze loopt al jaren met cushing zonder medicatie, gelukkig bleven de aanvallen tot een minimum beperkt. Onlangs heeft ze echter een serieuze epileptie aanval gedaan. Zo akelig om te zien... Zelfs mijn andere paarden waren in paniek! Na tien minuten stond ze echter weer hooi te eten...
Nu zijn de zolen van haar hoeven ook zo dun geworden, dat ze na iedere bekap beurt bevangen staat... Er kan enkel nog over gevijld worden, en dan nog moet er opgelet worden. De zool is zo dun dat het vrij snel gaat bloeden.
Denken jullie dat bij haar medicatie sowieso gaat helpe? Het gaat om een 35jarige d-pony.
Ten eerste is opbouwen vanaf een kwart het beste om bijwerkingen te voorkomen. Steeds met een tussenpozen van enkele dagen afhankelijk van de reactie van het paard
Ten tweede zou ik bij je eigen paard allang begonnen zijn met medicijnen. Cushing is progressief, het verergerd dus. Prascend houdt die progressie tegen cq onder controle. Jij zegt dat de aanvallen gering waren, echter weet je niet wat een paard intern ervaart cq hoe de ziekte intern is verergerd. De HB keert niet voor niets terug. Een paard dat Cushing heeft en niet op de prascend zetten staat naar mijn mening (zoals al vaker door mij gezegd) gelijk aan dierenmishandeling. Tenzij je prascend hebt geprobeerd en het paard kan er niet tegen
Het is niet mijn paard, zoals ik tussen de haakjes vermeld had (verzorg..).. Heb haar op mijn weide toegelaten, omdat ze anders 24/24 op stal stond. Met deze weidegang is ze helemaal opengebloeid en heeft ze minder "aanvallen" dan daarvoor. Als het effectief mijn paard was, dan had ik ze al jaren geleden op prascend gezet. Ik hoop nu doordat het andere paardje van de vriendin is van het paard dat bij mij op de wei stata, nu medicatie krijgt, de eigenares gaat inzien dat dit voor haar paard ook wel het beste is. Daarom mijn vraag of het het nog "waard" is (voor mij wel, maar misschien waren er andere meningen) om ons oudje toch nog op prascend te zetten.
Dus opbouwen met een kwartje, en dan dus één dag wel, één dag niet? En dan kijken hoe ze reageert en dan elke dag een kwart? Zo opbouwen naar een heel? Of als ze het goed doet, het houden bij een halfje? Of ben ik niet mee ?