Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:34

monkey schreef:
Was het probleem na medicijnen ook opgelost dan bij jullie?

Wij zijn nog bezig met medicijnen, moeten nog afbouwen dus kan er nu nog niet zoveel over zeggen. Wel dat ze niet meer zo boos is, liever en zachter.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:37

Mieke schreef:
monkey schreef:
Was het probleem na medicijnen ook opgelost dan bij jullie?

Wij zijn nog bezig met medicijnen, moeten nog afbouwen dus kan er nu nog niet zoveel over zeggen. Wel dat ze niet meer zo boos is, liever en zachter.

Heb je jouw paard helemaal stil staan dan nu of rij je nog wel? Is het staken met het rijden nu ook minder?

Mieke

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:40

We zijn net weer een beetje begonnen met 10 minuten longeren zonder bijzet. Dat is niet meer dan 9 minuten stappen en hooguit 1 minuutje draven hoor. Het is meer om haar iets te doen te geven zodat ze niet zo tekeer gaat in de paddock. We zijn een half jaar aan het revalideren geweest, dus we zitten niet te wachten op blessures door gekkigheid. Op deze manier houden we haar een beetje simpel in beweging. Ik vind haar met longeren nog wel wat mat. Niet zo vlot als voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:14

Kan iemand mij de dosering uitleggen, wAt er bij abler staat is voor mij zo onduidelijk.
Abprazol bulk is 140 gram
Abprazol plus bulk is 210 gram.
Wat moet je nu voeren eenmaal per dag of tweemaal.

Ik dacht dat ik met twee bulkpakken Abprazol plus plus 6 weken triatleet en 6 weken afbouw kan doen.
Mijn partner zegt met 1 bulkpak..

Maar wat is wijs...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:28

hayka schreef:
Kan iemand mij de dosering uitleggen, wAt er bij abler staat is voor mij zo onduidelijk.
Abprazol bulk is 140 gram
Abprazol plus bulk is 210 gram.
Wat moet je nu voeren eenmaal per dag of tweemaal.

Ik dacht dat ik met twee bulkpakken Abprazol plus plus 6 weken triatleet en 6 weken afbouw kan doen.
Mijn partner zegt met 1 bulkpak..

Maar wat is wijs...

Ik gebruikte altijd de plus en in de bulk zitten 50 losse zakjes. Het ligt eraan hoeveel kg je paard is hoeveel je per dag geeft. Maar mijn merrie zat in volle hoeveelheid op 3 zakjes per dag en daarna nog afbouwen.

Als je er niet uitkomt mag je mij PB'en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:40

Paard weegt tussen 550 en 600 kilo, ik wil een volle dosis en daarna afbouwen.
Ik ben door gaan lezen en kom nu op 12 gram per dag, eenmaal?
Dus 3 zakken.

Ik heb besteld,

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:55

In een keer de dagdosering geven, dus niet verdelen over de voerbeurten.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:18

Hayka; ze hebben ook een calculator op de site. Maar omeprazol is 1x per dag, sucralfaat 3-4x daags.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:48

Ik ga eens kijken voor de calculator of ik het goed heb gedaan, dank u!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:24

En anders mag je me altijd een berichtje sturen, ik ken het bijna uit mn hoofd....

En liever wat meer in huis, zodat je langzaam kan afbouwen!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:27

Meiden; wat is jullie ervaring met Audevard Ekygard of Pronutrin? Hoewel ik ook twijfel of ik dan van Audevard de Ekygard of de Bo YEa sacc zal aanschaffen....

En het is in verhouding goedkoper om dan de Abprazole Plus te bestellen dan los de normale Abprazole en dan weer een maagpoeder/additief erbij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:35

Pronutrin werd bij mij niet gegeten en er zit best veel suiker in (wat weer ongunstig is bij een paard met maagproblemen).

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:28

ukkiepuk schreef:
Djeradalover schreef:
Mijn merrie haar buikpijn werd erger door de omeprazol, dit kan een bijwerking zijn van de medicatie. In de loop van de kuur steeds minder maagzweer symptomen (bij haar gapen, flemen, opgetrokken flank, pijnreactie bij aanraking), wel nu nog steeds aan het nabehandelen met gastrivet. 4 dagen na afbouw van de omeprazol kreeg ze toch weer een terugval maar nu zijn we ondertussen alweer aan het opbouwen met rijden :)

Tnx voor je antwoord! Idd lijkt het alsof hij meer buikpijn had dan ervoor. We zijn nu even helemaal gestopt met rijden, dus alle "belasting" is er nu af. Hopelijk voelt hij zich snel beter. Ben nu al een jaar steeds aan het tobben met hem.

Inmiddels 2 weken verder het gaat zichtbaar beter met hem! Mag hem weer poetsen en gister had hij gelukkig weer een 'kriebellip', die heeft hij lang niet gehad. Qua gedrag is hij ook rustiger, veel minder nerveus.

Wanneer zijn jullie weer begonnen met rijden opbouwen? Tijdens de kuur al of pas daarna?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:37

Ik ben aan het einde van de kuur weer langzaam aan gaan rijden Ukkiepuk vooral om dat ik benieuwd was hoe ze nu zou aanvoelen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:53

Wij zijn nu de omeprazol spuiten aan het afbouwen. Ze krijgt nu een paar dagen een halve spuit. De sucralfaat is nog op volledige dosis. Maar ik hoor net van mijn stiefdochter dat ze weer narrig was, dus we gaan maar weer door met hele spuiten. Wat een gedoe zeg.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:58

Ik wil eigenlijk een slowfeeder net ophangen in de box zodat ze de hele nacht hooi heeft. Ze eet het anders namelijk in een rotvaart op. Er hangt nu aanvullend een hooizak, naast het hooi wat ze op de grond krijgt. Maar die zak gaat heel snel leeg.

Ik vind een net in de stal echter eng. Diva heeft voor ijzers en rolt graag in de box. Ik zie het al voor me dat ze er in blijft hangen met een ijzer. Hoger hangen kan, maar dat lijkt me voor de rug niet zo fijn. Iemand tips??

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:40

Ik ben ook helemaal geen fan van netten.. Ik gebruik altijd little bit slowfeed hooitassen hier kan zeker 12 kg in als je goed propt.. Doet mijn merrie een hele nacht mee..

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:14

Ik heb wel netten, maar mijn pony heeft geen ijzers.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:16

SteffiiY schreef:
Ik ben aan het einde van de kuur weer langzaam aan gaan rijden Ukkiepuk vooral om dat ik benieuwd was hoe ze nu zou aanvoelen.

Tnx! Dan kan mijn nichtje over een week of 3 weer starten met opbouwend rijden. Ze weegt minder dan ik ze vraagt ook niet zoveel. Afhankelijk hoe het met hun gaat zal ik ook aan het eind van de kuur weer beginnen.

Damalusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:06

Weet iemand hoe ik de abprazole kan bestellen en of er nog kosten bij komen zoals invoerrechten ? Snap er nl niks van

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:19

Hi,

Nieuw in dit topic.

Vanmiddag is de dierenarts langs geweest bij mijn paard en zij diagnosticeerde maagzweren bij mijn paard.

Zijn symptomen waren/zijn al lange periode (+- 3 mnden) singelnijd wat met de tijd ook wel erger werd.
En sinds afgelopen zondag begon hij te trappen met zijn achter benen.
Wij dachten eerste instantie koliek, maar geen gevoelige buik, at nog en gewoon nog goede ontlasting.
Even paar dagen aangekeken, hij is verder goed en actief in zijn doen, maar het trappen bleef. Niet de hele dag, maar steeds zo 5 min ergens een momentje.

Mijn paard is erg stress gevoelig (wever) en daarom denkt mijn arts dus ook aan maagzweren. Hij staat sinds een maand op onbeperkt ruw voer(hooi), maar daarvoor 3 x per dag een portie kuil. Verder krijgt/kreeg hij 1kg pavo condition, 1kg pavo sportsfit en appels en wortels elke dag. Hij was wat mager voor een aantal weken geleden, ben bietenpulp gaan bijvoeren en is nu mooi op gewicht. 15 jaar en heeft geen historie van dergelijke ziektebeelden.

Na de diagnose ben ik wat gaan googlen en eigenlijk alle andere symptomen van maagzweren laat hij niet zien. Dus heb ik nog mijn twijfels eerlijk gezegd. Hij gaapt eigenlijk nooit, eet goed en is juist aangekomen laatste weken.

Herkent iemand zich in mijn verhaal en kan eventueel bevestigen dat het in jou geval ook maagzweren waren?

We hebben ervoor gekozen hem gelijk op de hele dure medicijnen te zetten om te kijken of het aanslaat. Een nacht op de kliniek zou al aardig wat kosten en zou vooral erg stressvol zijn voor hem.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:42

Damalusitano schreef:
Weet iemand hoe ik de abprazole kan bestellen en of er nog kosten bij komen zoals invoerrechten ? Snap er nl niks van

Stuur mij maar een PB kan ze wel voor je bestellen :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:44

Emerelle schreef:
Hi,

Nieuw in dit topic.

Vanmiddag is de dierenarts langs geweest bij mijn paard en zij diagnosticeerde maagzweren bij mijn paard.

Zijn symptomen waren/zijn al lange periode (+- 3 mnden) singelnijd wat met de tijd ook wel erger werd.
En sinds afgelopen zondag begon hij te trappen met zijn achter benen.
Wij dachten eerste instantie koliek, maar geen gevoelige buik, at nog en gewoon nog goede ontlasting.
Even paar dagen aangekeken, hij is verder goed en actief in zijn doen, maar het trappen bleef. Niet de hele dag, maar steeds zo 5 min ergens een momentje.

Mijn paard is erg stress gevoelig (wever) en daarom denkt mijn arts dus ook aan maagzweren. Hij staat sinds een maand op onbeperkt ruw voer(hooi), maar daarvoor 3 x per dag een portie kuil. Verder krijgt/kreeg hij 1kg pavo condition, 1kg pavo sportsfit en appels en wortels elke dag. Hij was wat mager voor een aantal weken geleden, ben bietenpulp gaan bijvoeren en is nu mooi op gewicht. 15 jaar en heeft geen historie van dergelijke ziektebeelden.

Na de diagnose ben ik wat gaan googlen en eigenlijk alle andere symptomen van maagzweren laat hij niet zien. Dus heb ik nog mijn twijfels eerlijk gezegd. Hij gaapt eigenlijk nooit, eet goed en is juist aangekomen laatste weken.

Herkent iemand zich in mijn verhaal en kan eventueel bevestigen dat het in jou geval ook maagzweren waren?

We hebben ervoor gekozen hem gelijk op de hele dure medicijnen te zetten om te kijken of het aanslaat. Een nacht op de kliniek zou al aardig wat kosten en zou vooral erg stressvol zijn voor hem.

Van een afstand bevestigen is altijd lastig maar veel paarden hebben maagzweren maar weinig mensen weten hoe ze deze herkennen en hoe ze dit op kunnen lossen. Ik herken wel een aantal symptomen die jij noemt. De medicatie die dierenartsen verkopen zijn inderdaad schrikwekkend duur. In dit topic spreken we vaak over een goedkoper (net zo goed) alternatief. Mocht je hier interesse hebben dan mag je mij PB'en en kan ik het altijd voor je bestellen.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:47

Ja, ik wist inderdaad van een oud stal genootje dat zij spuiten bestelde in Amerika(?).
De dierenarts zei wel dat dit verboden is en ook niet word aangeraden.

De spuit die ik nu geef kost 30 euro per stuk/dag.

Zijn deze medicijnen waar jullie over spreken ook een spuit die je in de mond geeft? En hoeveel kosten deze per stuk?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:48

Abler bestellen
Helaas zijn een hoop van ons maagzweer-kenners en hebben sommige van ons paarden die al jaren hiermee kampen. Als een paard eenmaal maagzweren heeft zul je er altijd alert op moeten zijn en dien je heir rekening mee te houden. Sommige paarden krijgen het gemakkelijk weer terug waarbij anderen geen last meer hebben.

Bijna iedereen uit dit topic besteld de medicatie via Abler. Ik heb de afgelopen periode voor best wat bokkers bestellingen geplaatst (men had geen creditcard, of met een groepje was er een bepaalde korting. En dit is bij veel mensen goed bevallen. Het is mij gelukt om met Abler om de tafel te zitten en heb vanmiddag met de CEO van Abler om de tafel gezeten. *\o/*

Dit betekend dat ik vanaf na dit weekend Abler kan bestellen met korting. De exacte kortingen zijn we nog mee bezig maar de eerste voorstellen zijn voor mij veelbelovend.
Natuurlijk is iedereen vrij om voor zichzelf Abler te blijven bestellen maar wil enkel kenbaar maken dat dit ook via mij kan en dat dit waarschijnlijk goedkoper zal zijn dan dat je het direct koop.

Maar ik laat iedereen hier uiteraard vrij in :D
Voor meer info mag je mij altijd PB'en.
Laatst bijgewerkt door SteffiiY op 10-01-19 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt