[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:01

Flettie mijn paard zou jaloers zijn op die voorpluk hoor! Mooi vergelijkingsmatriaal zo.

Risje, wanneer begin je met de deken? Als het een erg gevoelig paard is dan moet je eigenlijk zo ongeveer nu al de deken erop leggen. De jeuk moet je voor zijn, zodra de jeuk er is ben je al te laat.

Vies zijn staart lijkt ook weer een lekker kriebelplekje, maar de hals is nog jeukvrij. Ik houd het in de gaten, maar volgens mij vriest het nu, dus ik hoop dat alle vliegjes weer dood zijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:25

Annetje schreef:
Flettie mijn paard zou jaloers zijn op die voorpluk hoor! Mooi vergelijkingsmatriaal zo.

Hij was ooit eens zo en dat zou ik graag weer terug willen hebben :o
Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:23

ik twijfel om eerst nog een keer met klitwortel te gaan knoeien of dat ik gelijk de hele deken op doe vandaag... staart wordt hier alweer geschuurd...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:17

Risje, ik weet niet waaraan ze schuurt, maar misschien kun je er voor zorgen dat ze nergens aan kan schuren?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:43

Jeetje, dat er nu al een paar beginnen te schuren zeg.
Komt het niet omdat het verharingsproces weer op gang komt, de huid vernieuwt wordt (schilfers).

Vind het wel erg vroeg moet ik zeggen.
Wel is door de afgelopen dagen het gras weer bezig.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:45

Vän en Wouter zijn nu aan de druppels van drainage compositum. Ze krijgen nu 2 x daags 15 druppels, ik ben nog aan het opbouwen. Vän heeft ook alweer geschuurd, dat is trouwens al drie weken geleden, voordat ik met de druppels begon. Op moment doet hij het niet. Net de rand onder de manenkam, dus niet de manenkam zelf. Alleen het haar is kort, geen wondjes. Daarom laat ik het nu even zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:56

zou nu toch wel erg goed gaan zoeken naar luizen,mijten,schimmels enzo.
verharen geeft ook flink jeuk soms :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:13

Ik ga dit weekend wel die ene deken slopen voor de hals, dan kan die er in elk geval al opgezet worden zodat haar manen niet opgevreten gaan worden net als vorig jaar. Alleen moet ik nog iets verzinnen waardoor ie eventueel ook aan de winterdeken vastgezet kan worden, maar dat komt goed. Denk ik. :D Schuren doet ze nog niet, staart is nog keurig netjes.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:47

Zo, ik heb deken nr. 1 alvast gemaakt, die ander moet ik nog even wassen (in het najaar helemaal vergeten te doen).

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:10

Ik was het ook min of meer vergeten om te doen van het najaar. Nu vond ik ook niet echt het weer ervoor om de dekens te wassen en buiten te laten drogen. Maar gister was het superweer dus de deken is weer gewassen en droog om weer in gebruik te nemen.
Jeetje wat kwam daar zwart water af :D denk van de derfen.

Breghje zal de hals ook niet gewoon blijven zitten als je eerste de hals opdoet en dan de winterdeken? Zodat de hals een stukje onder de winterdeken zit.
Anders misschien met oogjes aan de binnenkant van je winterdeken of aan de rand van de winterdeken vast maken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:32

Nou, heb de andere zojuist maar even in de wasmachine gegooid, wat een stank, haha.
Dan kan ik die van de week vast maken.
En dan liggen ze straks klaar voor het dekenseizoen, bah, bah, bah!

Peachy: Nou, ik smeer niets maar die van mij geeft ook zwart water, haha.
Eerder ging ik altijd in een ton uitspoelen alvorens ik hem in de machine gooide.
Maar toen bleek dat hij maar niet uit te spoelen was gaf ik dat op, nu doe ik hem rechtstreeks in de machine.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:40

Ik heb die van mij eerst afgespoten (harde spuit erop op de wasplaats op stal) op laten drogen, overige zand eruit geklopt en toen pas in de wasmachine gedaan. En dan nog moeten we na de deken twee keer een was draaien zonder was, want de wasmachine is dan gewoon mega vies. :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:54

Peachy schreef:
Ik was het ook min of meer vergeten om te doen van het najaar. Nu vond ik ook niet echt het weer ervoor om de dekens te wassen en buiten te laten drogen. Maar gister was het superweer dus de deken is weer gewassen en droog om weer in gebruik te nemen.
Jeetje wat kwam daar zwart water af :D denk van de derfen.

Breghje zal de hals ook niet gewoon blijven zitten als je eerste de hals opdoet en dan de winterdeken? Zodat de hals een stukje onder de winterdeken zit.
Anders misschien met oogjes aan de binnenkant van je winterdeken of aan de rand van de winterdeken vast maken?

Is idd een idee, als schuurt ze wel snel haartjes van haar vacht weg. Waar ik alleen mee zit, is dat er aan haar regendeken oogjes zitten waar een onderdeken of in dit geval een hals aan vastgemaakt kan worden. Er komt wel een flap over de rug zodat het niet gaat kieren bij het grazen, maar die sluiting zit dan aan de binnenkant en ik ben bang dat dat teveel gaat schuren... Maar zeker waard om mee te nemen in mijn geknutsel komend weekend! :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:52

Weet er iemand nog Titel/ en of schrijfster van het boekje ivm de juiste voeding voor een eczeempaard?
En heeft iemand het in huis? Is het de moeite om te kopen?

Thanks x

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:38

Ik ging even hier kijken of het eczeemseizoen alweer begonnen is maar het lijkt nog mee te vallen. Mn paard is vandaag nog zonder beschermende deken buiten geweest, als het weer zo blijft zal dat wel voor de laatste keer geweest zijn denk ik...

En ik moet de deken ook nog wassen _O-

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:39

heb het ondertussen gevonden :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:37

yvonnedv schreef:
yvonnedv schreef:
Ik kreeg van iemand de tip dat je de hals van de RSIH er vrij eenvoudig af kan halen. Als je dan een constructie maakt dat je hem zowel aan de rambo als aan een regendeken kan maken dan heb je een super oplossing voor dit weertype en kan je de RSIH gewoon ook nog gebruiken.

Bobo staat er nu dus zo bij
Afbeelding

Afbeelding

Werkt prima zo. Ik heb bij de schoenmaker 3 van deze oogjes gehaald Afbeelding en die met een stukje band aan de deken genaaid en aan de hals drie klittenbandjes, die oogjes heb ik ook aan het dekgedeelte van de RSIH gezet en zo kan ik het dus onderling wisselen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:04

vandaag voor de zekerheid poown in de derfen gezet, hoop dat de deken nog even af kan blijven.
Ik wil over op eczeem voer, wast voeren jullie en wat raden jullie aan. Ze krijgt nu n handje van de muesli 2 keer per dag op stal
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 10-02-11 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:06

Mag ik me hier melden? :)

Hier ook een poon met eczeem. Ben al weer rond aan het kijken voor een deken.
Gelukkig hier nog geen last met schuren!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:02

Yvonne super bedankt voor je voorbeeld!!

Nou vroeg ik me alleen af, als ie gaat grazen, krijg je dan geen "gat" tussen de deken en de hals? en zitten jou klittebandjes aan de binnen of buitenkant van de deken? Ik kan uit de tweede foto eigenlijk niet zo heel goed zien hoe en wat... :o

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:38

Normaal leg ik er een deken op zo rond maart april. Maar denk inderdaad dat dat te laat is. Maar de dekens die ik nu heb zijn allemaal stuk, ik wil nu een goed deken aanschaffen.
Ze staan in een open stal, dus genoeg plekken om aan te schuren, is onmogelijk om het af te zetten of iets dergelijks.
Wel zat ik te denken om een bezem aan de muur te maken zodat ze daar aan kan schuren zonder dat het schadelijk is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:52

jullie herinneren er mij aan een nieuwe itch hoody te bestellen ;-)
andere is te stuk :+
hier gelukkig nog geen geschuur,ze staat onder 200 grams,zolang de kans op vriezen bestaat blijft die op :-)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:53

Jeetje nu al weer jeuken, toch nog te vroeg voor mugjes hé.
Laufeya mijn ijsco is ook weer aan het schuren (alleen staart) nu was ik na een tijdje alleen bietenpulp begonnen met wat haver bij geven dus dacht dat dat de oorzaak was.
Is haver nu wel of niet goed voor eczeem paarden lees nogal wisselende berichten. Humaan wordt haver als helend gezien maar ja bij paarden?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:42

kim1207 schreef:
Ik wil over op eczeem voer, wast voeren jullie en wat raden jullie aan.

Ik heb nu zelf een half jaar exceemvoer gebruikt van Marstall en ben ontzettend tevreden over Marstall.
Je hoeft er maar weinig van te geven.

Eigelijk moet je al voor de winter beginnen met exceem voer en evt suppl. dan is het lichaam "schoon" voor de komende lente en is paard minder aantrekkelijk voor mugjes.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:45

Vind het niet vreemd dat er alweer paarden jeuk hebben, kwam gisteren een bij langsvliegen en heb ook al muggen gespot, dus die 'eczeemvliegjes' zullen ook wel weer tevoorschijn komen. :j

Hier geen jeuk nog.

Wat betreft dat Marstall, worden jullie paarden daar ook drukker van? Zomaar een vraag die in me opkomt.