[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:37

Annetje schreef:
Ellepel ziet er pijnlijk uit! Had je hem binnen de deken niet op?

Zo zien Vies zijn manen er tegenwoordig uit:
Afbeelding
Het gaat echt heel erg goed! Het stuk bij de schoft is wel helemaal gekortwiekt, maar de rest laat hij mooi met rust.

Wow je paard ziet er fantastisch uit! Ik zou niet zeggen dat het een eczemer is! Mooi hoor die lange manen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:00

Rangeela schreef:
chipieke schreef:
Zijn er mensen die hun eczemers vanaf een bepaalde maand dag en nacht buiten laten staan op de wei?

Die van mij staat nu van 7 tot 19u (kan haar niet vroeger op de paddock zetten...) op een afgegraasde weide. Is dit een goed idee of zou ik haar toch terug beter bij de rest op een langere weide zetten?

Ligt aan de situatie. Van 7 tot 19.00 lijkt me iig goed omdat je hem dan wel binnen hebt (savonds en sochtnends) met de schemering wanneer die vliegjes overactief zijn. Maar als je pony toch teveel voeding binnen krijgt is korter misschien toch beter. En in een kudde of niet is jou keuze. Is je paard gelukkiger in de kudde (lijkt mij wel ) dan zou toch proberen om hem/haar die mogelijkheid te geven.

Mijn merrie is overduidelijk een alphamerrie, vanaf dat zij in een kudde staat jaagt zij de andere paarden op en valt aan tot bloedens toe. Omdat mijn merrie van 20 jaar er niet uitziet door de wondjes en fel vermagerd is heb ik wijselijk besloten haar uit de kudde te halen omdat het echt niet mogelijk meer is. Ik geef mijn haflinger niets anders dan extra zemelen en lijnzaad.

Zyta zoekt zelf ook geen aandacht bij andere paarden, sinds ze alleen staat is ze veel rustiger en verdraagzamer geworden.

Pink_Horizon

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:27

Heb zojuist een Rambo SIH besteld. Een 2ehandse, eerst eens kijken of het mij en Pride een beetje ligt zeker in combi met de nieuwe exceemspullen (Pfledgeoil en als groeimiddel MTG), kan ik altijd voor het nieuwe seizoen een nieuwe deken aanschaffen en deze als reserve houden!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:32

@ Pink_Horizon: als je de goede maat heb dan zit ie als het goed is gewoon heel goed! Kaspar heeft er tot nog toe geen enkel schuurplekje aan overgehouden, ik heb hem vorig jaar half augustus pas opgelegd, toen zijn schoft aan weerszijde open lag, z'n staart kapot was en z'n halve manenkam eraf was. Eigenlijk kun je dan niet eens meer een deken gebruiken maar het enige dat kapot is, is dat bilkoordje :Y) súper sterke deken. Heb hem ook al icm met MTG gebruikt, gebruik het nu nog alleen op de staart :)

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:34

Pink: wat is dat voor iets dat MTG?
Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met te veel door elkaar gebruiken.
Ik houd het hier op één ding en dat werkt super.
Vorig jaar was het natuurlijk omdat je midden in het zomerseizoen begint pappen en nat houden, soms twee maal daags smeren,ondanks dat ging het super met haar, heb haar toen wel na 8 uur buiten gezet en voor 4 uur naar binnen, maar het gaat nu met preventief behandelen zo goed, ben in maart begonnen met de Pflegeöl en ze staat gewoon nog steeds buiten, zonder deken en heeft geen jeuk niet geschuurd, super gewoon.
Laatst bijgewerkt door gerdad op 11-06-09 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:35

Ja ik schat dat ik de goede maat heb. Pride heeft van de meeste dekens 175, van exceemdeken 185 maar die heb ik zeker 10cm ingenomen achter. Heb dus een 175 besteld, om dit te voorkomen. Breed is ze ook al niet echt dus ik heb er wel vertrouwen in. Ook het boek van de paardendrogist wees mij op die maat (uitgaande van de schofthoogte). Ben benieuwd!

Met de MTG ben ik gister begonnen, enkel op de manenkam het 'exceemstuk'. Ga dit nu eerst een week doen en dan hoop ik de pfledgeoil te ontvangen. Ben benieuwd...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:37

MTG is een spulletje tegen vele huidaandoeningen maar voornamelijk gebruikt voor het laten groeien van manen en staart.
Nou wilde ik hier eigenlijk mee wachten tot eind seizoen en enkel de Pfledgeoil gebruiken nu maar aangezien die er nog niet is en mijn andere exceemspulletje op is smeer ik dit nu een week, moet daarna toch afgebouwd worden, en dan ga ik de pfledgeoil gebruiken. Dit helpt bij sommige paarden ook tegen exceem maar ik doe het vooral als groeimiddel en nu als vet/soepel houder....

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:26

Ik gebruik nu sinds 2 weken de Befix-creme en dat werkt voor ons tot nu toe heel erg goed.

Het scheelt wel dat het afgelopen dagen veel heeft gewaaid en staat Kiki lekker in haar blootje in de wei. De haren van haar staart liggen nu plat en staan niet meer omhoog.

De shampoo heb ik er ook bij gekocht maar het moet alleen wat beter weer worden. Tot nu toe blijf ik bij de befix!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:34

ellepel schreef:
stalgenootje van me is net begonnen met helosan( kun je kopen bij onder andere de welkoop)
daar heb ik hier ook al goede berichten over gelezen

helosan.. daar ga ik straks eens voor kijken :) ben door m'n zak lijnzaad heen dus moet er toch heen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:40

ik gebruik de helosan nu een aantal weken , eerste paar dagen dagelijks op open plekjes, en inmiddels een paar (3 max) per week op de gevoelige delen(vooral gezicht) gewoon als voorzorg
het is ontsmettend en hydraterend en hele nijdige open plekjes in het gezicht, op oren en andere plekken zijn er binnen no time mee dicht en rustig
dus niet echt iets om in de manen en staart te smeren , maar het werkt echt geweldig op open plekjes(schaaf en erger)
heb het zelfs uitwendig op Ed haar vulva gebruikt na de bevalling (ze was lichtjes gescheurd doordat Mimir de kleinste niet was) met twee dagen zag dat er ook super uit

verder smeer ik 1 a 2 maal per week met goudsbloemenolie van zedan en dagelijks met bremsenbremse
wil haar met mooi weer even gaan wassen (heb nog een fles liberate shampoo) en daarna zzzzimply vliegenspray gaan testen
, heb ik een proefmonstertje van liggen

want hoewel de bremsenbremse super werkt, stinkt het verschrikkelijk en geeft het af (geef je paard en aai en je bent zwart :+ )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:42

antidaas geen optie?
Ik heb storm gisteren gewassen met phneutrale antiroosshampoo en zijn manen daarna flink geequishined tegen afbreken enz.
Gebruiken jullie ook equishine of juist niet?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:44

die kleine heeft zijn hele hals en kaak openliggen met bijtwonden..
dus dat moet een hulp zijn met genezen! :j
had het op google gevonden wat het deed.
echt open schuurplekken heeft de mijne niet gelukkig (afkloppen! )

@opisop; ik gebruik cowboy magic, een keer per week in de manen, en 1x in de maand in de staart :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:53

opisop ik gebruik ook cowboy magic in staart en manen
equishine heb ik mindere ervaring me, paarden die er juist jeukerig van werden :?

Naaltje
hier ook geen open plekken meer :n, ze staat zelfs vanaf 22 mei oid zonder deken en blijft helemaal heel, schuurt ook vrijwel niet :n
maar uit voorzorg pak ik een aantal plekjes in het gezicht toch even mee zo een 2 aa 3 keer per week

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:07

sonja ik heb die zzimply ook.
dat ruikt echt heel lekker!!

alleen werkt het pompje bij mij nu al niet meer,komt niks meer uit.

stalgenootje van me haar merrie is net drachtig,maar als je de staart ziet zou je zeggen zwaar eczeem.
allemaal open plekjes ook,en daar gebruikt ze nu dus de helosan voor.
merrie staat sinds gister ook onder een deken, wel een vliegendeken,maar wel een mooie.
ik zou gister al een fotoronjde doen op stal,maar de batterijen waren op

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:33

gebruiken jullie die zimply ''proefverpakking'' al? :)
tegen mugjes of echt tegen grote vliegbeesten? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:35

ik heb de proefverpakking.
ruikt heeel erg lekker.
k spray kelly er mee in en heb het idee dat ze minder last heeft van vliegen.

op stal zwermen ze normaal wel om haar heen,maar als ik gesprayed heb zie ik er geen een meer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:37

oke, ik heb ook zo'n proefflesje op stal staan, wel geroken (vond de geur idd wel best voor een vliegenspray :P ) alleen nog niet gebruikt..
heb op stal ook niet echt last van vliegen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:41

ik heb het ook wat onduidelijk neergezet haha.
ik poets kelly in een grote loods en daar zitten wel van die huisvliegen.
normaal gaan ze dan wel op haar zitten,maar na het sprayen met de zzimply niet meer.

en het ruikt echt heel erg lekker :D
maar ja nadeel van spray is dat het na 1 bui weer verdwenen is

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:22

Zzimpley is mij niet bekend. Ik gebruik ook bremsebremse. Doe het enkel rechtstreeks op de huid als we gaan buitenrijden. Anders spuit ik het op de deken, dat ruiken ze eerder dan mijn paard :+

Equishine gebruik ik voor de staart, om de dag bijna (ze heeft een hele dikke staart *juicht*). heb sinds gister ook Cowboy magic, moet nog even uitvinden wat ik daarvan vind.
In de manen gebruik ik niets overigens, die zijn sportcoupe dus klitten niet :+

Huid/hals zag er goed uit nadat ik gister de eerste keer gesmeerd heb met MTG. Ik vond het gister een enorme plekzooi (had misschien ook wat te ruim gegoten) maar vandaag zag dat er al weer aardig droog uit. De eerste kleine schilfertjes zag ik al aankomen, maar dat was bij mijn vorige pony altijd een teken van genezen dus daar geloven we maar in ;)

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:41

Ben vanmiddag even naar de ruiterzaak geweest en heb daar een kuur gehaald. Wat schijnt te helpen 'ben de naam kwijt'. Het bestaat uit een creme en een shampoo, een keer in de week met de shampoo wassen en de creme langzaam inmasseren. Ik hoop dat het helpt!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:41

Ok, zou een foto maken van de deken, maar is niet meer nodig :D
Na de hevige regenbuien hierzo is de deken uit zichzelf precies goed opgerekt :D Ik vond haar met de deken weer opgedroogd en hij zat precies goed. Ben zooooo superblij haha.
De andere deken, die gooi ik in de was en gebruik ik als reserve voor als die ander de was in moet.

Ik gebruik ook antiklit, doe ik zo 1 tot 2x p.w. ligt er een beetje aan. Wassen doe ik niet meer. Merk wel degelijk verschil. De huid hoeft niet hierdoor telkens opnieuw te herstellen. Ongeacht ph neutraal etc. de huid moet toch telkens weer herstellen na een wasbeurt. De huid is veel kalmer nu ik niet meer was.

Zo 1x p.m gooi ik er wat antiklit in, soms iets vaker (ligt eraan hoe ze zich toont)

Overigens vind ze het ontzettend lekker als ik haar kriebel in manen en staart, maar zodra ik niet meer kriebel is het ook goed. Ze gaat dan niet zeuren om meer gekriebel en gaat ook niet zelf aan de slag met schuren. Haar manenkam is wel wat dikker als in vant winter (maar toen werd ze heel mager en ingevallen) echter is hij niet knetterhard, geen ribbels etc.

Ben ontzettend trots op d'r.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:49

hallo allemaal,

ik kom mij hier ook even melden.
Ik ben Dinka ben 25 jaar oud en heb een 5 jaar oude tinkerruin Snowdon
Afbeelding
beetje stomme foto...

Snowdon heeft heel vaak veel jeuk, zijn staart, manen maar ook zijn sokken en gewoon op zijn buik.
ik ben er ondertussen achter dat snow heftig reageerd op suikers. hij hoeft maar een appel te eten en hij staat al weer te schuren.
hiervoor heb ik vorige week bloed laten afnemen en hij is niet insuline resistent, maar heeft wel een te laag selenium en magnesium en misschien Vit E gehalte in zijn bloed.
ik heb echt geen idee of hij echt SE heeft maar jeuk is echt verschikkelijk.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:56

CarolShadow schreef:
Ok, zou een foto maken van de deken, maar is niet meer nodig :D
Na de hevige regenbuien hierzo is de deken uit zichzelf precies goed opgerekt :D Ik vond haar met de deken weer opgedroogd en hij zat precies goed. Ben zooooo superblij haha.
De andere deken, die gooi ik in de was en gebruik ik als reserve voor als die ander de was in moet.

Ik gebruik ook antiklit, doe ik zo 1 tot 2x p.w. ligt er een beetje aan. Wassen doe ik niet meer. Merk wel degelijk verschil. De huid hoeft niet hierdoor telkens opnieuw te herstellen. Ongeacht ph neutraal etc. de huid moet toch telkens weer herstellen na een wasbeurt. De huid is veel kalmer nu ik niet meer was.

Zo 1x p.m gooi ik er wat antiklit in, soms iets vaker (ligt eraan hoe ze zich toont)

Overigens vind ze het ontzettend lekker als ik haar kriebel in manen en staart, maar zodra ik niet meer kriebel is het ook goed. Ze gaat dan niet zeuren om meer gekriebel en gaat ook niet zelf aan de slag met schuren. Haar manenkam is wel wat dikker als in vant winter (maar toen werd ze heel mager en ingevallen) echter is hij niet knetterhard, geen ribbels etc.
Ben ontzettend trots op d'r.

Doe je nou 1a2x per week of 1 keer per maand antiklit gebruiken? Ik gebruik eigenlijk geen antiklit omdat ik bang ben dat ze daar meer jeuk van krijgt.
Bij Senna heb ik precies hetzelfde, gekriebel is lekker, maar ze zeurt er niet om en schuurt zelf ook niet. Haar manenkam was van de week ook echt onwijs soepel, zo is die in tijden al niet geweest.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:59

helosan gehaald, 9euro nogwat voor 'n tube van 300 gram
meteen gesmeerd op alle open plekjes van de aanvallen :))

verder zag hij er netjes uit, maarja.. die mugjes zijn ook inmiddels verzopen geloof ik? :')

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:07

Hoi Dinka wat een leuke Tinker!

Heb je al wat geprobeerd tegen de jeuk?