[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:32

M'n verzorgster poetst haar 3 x per week en dan klopt ze ook de deken helemaal uit enzo. Zelf doe ik haar meestal 1 a 2 x in de week en ook deken uitkloppen enzo, dus ze komt er wel regelmatig even onderuit.

Zondag wordt het warm en dan wil ik haar gaan wassen met tee trea shampo en haar deken ook even afspoelen. Juist vanwege het hoesten wil ik dat niet doen als het wat koud is.
Sinds eergisteren heb ik het idee dat ze minder benauwd is. Gisteren hoeste ze wel een keer of 5, maar vandaag de deken eraf gehad en ze knijpt nog heel ligt na met d'r buik, maar echt nig maar heel weinig, dus medicatie slaat eindelijk aan. Nu maar hopen dat het zo blijft als ze dinsdagmorgen haar laatste dosis heeft gehad.

Hoe gaat het met de pony's van alle anderen hier? Kunnen jullie het nog een beetje de baas blijven?

Ik wil ook haar vliegenkap aan haar deken vast gaan naaien, mss dat dan net die 5 cm die nu bloot en dus open ligt, weer kan genezen en ze het dan iig niet meer open kan schuren

Even voor mezelf ter vergelijk;
Hier was ze 1 dag bij me

Afbeelding

Afbeelding
En dit is ze nu

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:40

Wat een schatje haha :D
Hoe oud is ze eigenlijk?

Mag wel wat af kwa gewicht,zou me niks verbazen als ze ook wat insuline resistent is.
Eczeem en longproblemen gaan wel samen met insuline resistentie.
Maar ja je voerrt al laag in suikers,dus dan komt het wel goed.

Appie gaat goed ,de boktupload wil weer niet,dus kan geen foto toevoegen.
Maar die staat nog steeds zonder deken.
:D
Wel heeft hij jeuk, hij bijt wel wat op zijn lijf,maar staart is nog heel en manen 2 plekjes,
Ik wil hem na het weekend even wassen als het weer dan nog goed is

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:49

ellepel schreef:
Wat een schatje haha :D
Hoe oud is ze eigenlijk?

Mag wel wat af kwa gewicht,zou me niks verbazen als ze ook wat insuline resistent is.
Eczeem en longproblemen gaan wel samen met insuline resistentie.
Maar ja je voerrt al laag in suikers,dus dan komt het wel goed.

Appie gaat goed ,de boktupload wil weer niet,dus kan geen foto toevoegen.
Maar die staat nog steeds zonder deken.
:D
Wel heeft hij jeuk, hij bijt wel wat op zijn lijf,maar staart is nog heel en manen 2 plekjes,
Ik wil hem na het weekend even wassen als het weer dan nog goed is

Dat wist ik helemaal niet. Blij toe dat ik mn paard eindelijk goed op gewicht heb en niet mega hoog in suikers. Kan je er meer over vertellen? Dat is voor mij nieuw!
Super fijn dat Appie zonder deken staat!

idylle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:02

Goed om te weten ellepel!
Juist op de dag dat ze begon met hoesten, had ik iemand mee die me zou helpen met haar leren te longeren zodat ze meer beweging zou krijgen, Maarja, dat werd een rondje dierenarts ipv longeren haha. Ze is 9 jaar en kan nog niks.

Fijn dat appie nog steeds zonder deken kan zeg!! Kun je tenminste van z'n mooie vachtje genieten en z'n lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen goed zien. En voor appie zelf is het natuurlijk ook heel veel fijner zonder deken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:08

Niet dat een insuline resisten dier ook ecxeem of longproblemen hoeft te krijgen hoor, zo staat het er haast wel he, ben op het moment af en toe wat wazig in mijn uitspraken, excuses :o
maar heb wel vaker gezien dat een insuline resistent dier ecxeem had en longproblemen.

Net of het bij sommige dieren dan allemaal teveel is en ze overal verkeerd op reageren, op teveel suikers, teveel stof, teveel prikken van vliegen.
Zo bedoel ik het.

Idylle. Appie ziet er niet uit hoor.
Er zit echt nog wel winterhaar op, is elk jaar zo, hij is altijd laat met verharen.
Geen idee hoe dat kan, dit was vorige week
Afbeelding

Als de foto het doet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:18

Foto doet het :D
Nog een lekkere teddybeer <3
Mijn andere mini heeft ook nog allemaal donsharen door d'r vacht zitten, ziet er heel raar uit :+

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:19

Wat fijn dat Appie nog steeds zonder deken staat!

Hier gaat het eigenlijk ook heel goed, mijn ene paard heeft vanaf gisterenmiddag tot vanmorgen zelfs weer zonder deken gestaan, de andere staat wel dag en nacht met deken want ze staat tijdelijk ergens anders dus daar kan ik niet makkelijk de deken op en af doen.

Ik gebruik nu sinds een paar weken weer TKC 97 lotion en sindsdien hebben ze niet meer geschuurd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:21

Wat super fijn dat hij even zonder deken heeft kunnen staan!
Ik heb gisteren ook heel erg getwijfeld om de deken af te doen die dag omdat er zon wind stond, maar omdat haar billen nog niet 100% genezen zijn, durfde ik het uiteindelijk toch niet aan

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:24

idylle schreef:
Wat super fijn dat hij even zonder deken heeft kunnen staan!
Ik heb gisteren ook heel erg getwijfeld om de deken af te doen die dag omdat er zon wind stond, maar omdat haar billen nog niet 100% genezen zijn, durfde ik het uiteindelijk toch niet aan

Hij staat aan huis en ik was thuis dus als hij onrustig zou worden door de vliegjes kan ik gelijk de deken op gaan doen, anders zou ik het ook niet zo snel doen hoor.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:26

bruintje123 schreef:
Silver_Fox schreef:
Iemand ervaring met Auriplak? Ik hoor dus best goede verhalen in dit topic over permethrin (wat in Z-itch zit) maar om eerlijk te zijn zou ik dat niet op mijn paard willen smeren. Ik vroeg me dus af zo'n oorplaatje aan het halster oid zou kunnen helpen? Hoewel ik denk dat het dan toch op het lichaam terecht komt als het regent bijv? Weet iemand hoe het ongeveer werkt?

Ik heb de bovi clip in de manen gevlochten.
Dat werkte. 0,0.

Dus aanzienlijk minder jeuk? :)
Hmm ja ik zit te denken om een bovi clip in de staart bij het spronggewricht in te vlechten.. zou daar een nadeel aan zitten?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:27

Ik lees; dat werkte 0,0 wat voor mij inhoud dat het dus totaal niet geholpen heeft

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:30

Oh duh natuurlijk, ik las het als een emoji 8)7 wat jammer

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:34

Ah ik begrijp wat je bedoelt ellepel. Bij mensen geldt het wel zoals je omschrijft, met eczeem heb je verminderde weerstand en ben je gevoeliger voor andere problemen.
Ik zie het veel bij mij in de omgeving (veel indische mensen); allemaal eczeem en cara-patient, dan wel allergisch voor lactose, bepaalde fruitsoorten en/of noten. Ben zelf ook zo'n gevalletje die overal allergisch voor is, eczeem heeft én cara-patient. Dus verbaasd me niet dat dit voor paarden net zo zou gelden.
Maar ik las hem dus andersom eczeem + probleemlongen = grote kans op insulineresistentie. Daar zag ik zelf zo gauw geen verband tussen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:39

Zo paard zo baas, ik ook eczeem en copd, en mijn suikerspiegel schommelt nog wel eens :j
En nog heul veul andere kwaaltjes :P

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:00

Met mijn pony gaat het eigenlijk ook aardig goed, heeft gewoon z'n rsih op.
Hij is alleen gaan schuren aan zijn oren zowel binnen als buitenkant helaas ben daarna gelijk gaan smeren met Equi protecta zalf om de dag en z'n oren zien er al een stuk beter uit!
Probeer het masker zo lang mogelijk af te laten vind het toch fijner voor hem zonder maar vrees dat ie binnenkort echt weer om moet...

Afbeelding
Hoe hij er nu bij loopt

Vroeg me trouwens af of het komt door de rsih dat de manen korter worden had ze vorig jaar redelijk lang en nu zit er in het midden een stuk manen die korter zijn en ik heb er zelf niks aan gedaan heel vreemd.
Meer mensen die dat hebben?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:02

In heb hier al even niet meer geschreven maar ik deel zeker de visie van Ellepel dat eczeem en IR nog wel eens samen gaan. De suikerstofwisseling speelt bij beide een grote rol.

Onze Blacky, zolang als wij hem gehad hebben een zware eczemer, kreeg de laatste maanden Cushing met waarschijnlijk ook IR (voordat wij hem daarop zouden laten testen werd hij hoefbevangen en hebben wij hem laten inslapen- dit is het korte verhaal)

Mijn oude paard, Famke, had ontstoken darmen en nam geen suikers meer op, het laatste seizoen heeft ze met een graasmasker en verder een eiwitrijk-suikerarm dieet gestaan. Ze viel af en kon zonder eczeemdeken 24/7 buiten staan zonder te vergaan van de jeuk. 2x per week Derfen en nergens last van. De ontstekingen in haar darmen kregen wij niet onder controle en ook van haar hebben wij afscheid moeten nemen.

Mijn huidige paar Cherise had op dezelfde stal als Blacky en Famke ook veel last van ZE, vooral onder haar buik. Die stal ligt aan de bosrand, het waait daar bijna nooit en ze hebben daar nog al een rijke hand van voeren. Als ZE in de genen zit is dat de plek om het eruit te laten komen.
Ik heb haar verhuisd naar eenplek in het open veld, met paarden gras op de wei en ze voeren hooi van dat zelfde gras.
Ze staat ingepakt, zonder hoofdkap en heeft ook op de onbedekte randen nog geen jeuk of korsten, wel gaat ze 's nachts op stal overdag met graasmasker op de wei. Op 1x per week een drupje Derfen in haar staart na doe ik er verder niks aan.
Ze is al behoorlijk wat afgevallen, was nodig.
Voor nu ben ik dus heel erg blij dat het wisselen van beleid, voeding, huisvesting, maakt dat ze nog steeds jeuk vrij is.
Met dit warme weer mag ze van mij na het rijden dekenloos opdrogen in de wei, zelfs met de deken een paar uurtjes af geen jeuk. *\o/*

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:52

Waar is dat z-itch te koop?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:21

Silver_Fox schreef:
Oh duh natuurlijk, ik las het als een emoji 8)7 wat jammer

Sorry, soms ben ik wat onduidelijk of kort van stof op de mobiel.

Nee hier werkte het helaas niet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:35

Geen idee of de rish ervoor zorgt dat de manen afbreken. Zelf heb ik de pagony en er geen last van. Wel begint nu na een maand dragen haar borst wat korter in de vacht te zitten als de rest, maar so be it...
Vanavond echt vreselijk veel muggen hier -O-
Ook is ze vanavond weer 'lekker' benauwd en dat terwijl ze nog 1,5 dag medicatie moet hebben -O-

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:31

Ja, de rsih kan ervoor zorgen dat manen afbreken. Bij die van mij de eerste drie jaren geen last van gehad en sinds vorig jaar wel. Dit jaar helaas ook weer zag ik. Dus ik houd de coupe lekker kort. Voegt toch niets onder de deken.

Hier vandaag ondsr vliegendeken gezet. Het is 27 graden en hij stond er om 10u al onder te zweten. Dus gedouched, derfen gesmeerd en vliegendeken op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:31

Mijn paard staat nu een maand zonder deken. Met hooi en wat sprieten trekken op de track. Gaat perfect! Niet gejeukt!
Sinds vandaag het paard van een oud stalgenoot erbij, die zichzelf elk jaar tot bloedens toe open krabde, ook met deken.
Het project gaat verder, zouden we deze ook jeukvrij kunnen krijgen?!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:35

Hier nog zonder deken. Staart wel geschuurd, maar de manen doet ze geen moeite voor. Enkel wat bij elkaar kriebelen.

Heb singels binnen voor de Bucas deken, dus kan van de week gaan passen.

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:37

Jester_ schreef:
Waar is dat z-itch te koop?

Bij de dierenarts, wordt genoteerd in het paspoort van je paard.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:04

Een topic *\o/*

Hier ook een eczemer, staat vanaf april onder de dekens. Merk wel dat ie af en toe nog wel schuurt maar minimaal. Smeer tussendoor nog derfen.

Dus hierbij mijn vraag, ik smeer dus altijd derfen maar hoor ook veel over de sweet itch van sectolin. Dat laatste is ook veel goedkoper dan derfen maar hoe is de werking daarvan? Derfen werkt hier in principe prima, maar behalve dat het werkt tegen de jeuk heb ik er alleen maar nadelen van :')

En die z-itch van de dierenarts? Wat is dat precies en wat zijn daar de kosten van?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:04

idylle schreef:
Net sinds 2 weken zelf weer eens een kijkje onder de deken genomen.
Valt me niks tegen.
Alleen het stukje waar de dekenhals eindigd en haar vliegenkap is een stukje bloot en dat is kaal, maar haar billen worden steeds mooier

[ [url=m/PI2cE2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rCefG0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lj0KDf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HOTVRA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nle15O.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dL1y26.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo wat een verandering! Dat gaat de goede kant op!