[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:54

ohjajoh6 schreef:
Kunnen ze in Frankrijk niet testen op acth waarde dan, Geerke?

wel als je in toulouse zelf woont :D Het bloed was drie dagen onderweg.En niet bevroren net na afname,dus tja...Misschien in de toekomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:58

ach jezus JP, ik kan het niet eens afkijken, wat een ellende zeg, blij dat het nu weer beter gaat met haar enne sterkte met de maanblindheid, want dat is ook al zo een hel! :(:)

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:04

Die van mij is destijds ook blind geworden als gevolg van maanblindheid, 9,5 jaar geleden zelfs zijn ene oog verwijderd. Het was te laat om naar Duitsland te gaan.

Af en toe komt er nog prut uit zijn goed oog (waar hij dus ook blind aan is) maar voor de rest heeft hij geen ontstekingen meer gehad

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:10

Vreselijk hé... je kunt je wel voorstellen dat ik toen echt heel dicht bij het punt was om haar te laten gaan. Maar goed.. ze is nu weer helemaal in goede doen en ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik haar dit aandeed door met de prascend te stoppen. Een harde les. Dus.. voor wie dat overweegt.. kijk nog maar 's goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:30

het is inderdaad hartverscheurend dat filmpje...ik heb het nu niet gekeken. |(
Ben zo blij dat ze nu weer beter gaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:32

Nou mijn ogen zijn open hoor! Maar daarom kan ik mij eigenlijk ook niet voorstellen dat je zou gaan verlagen met de prascend als het dus goed gaat en dus ook de acth waarde gedaald is...

dat je verlaagt , omdat er zoveel bijwerkingen bij komen dat het verlagen het enige verstandige is om te doen, dat snap ik helemaal, maar ik snap het dus echt niet als juist wel alles goed gaat en dus alleen de acth waarde gezakt is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:01

Ik vond het wel belangrijk om de diagnose te stellen aan de hand van een ACTH test. Mijn paard had enkel een dikke vacht, geen eens krullen kwam voor het eerst in zijn leven niet goed door de rui. Daarnaast was hij mager, maar hij dat gooide ik meer op zijn leeftijd van toen al 29 jaar en het ontbreken van veel tanden en kiezen. Ik vind die medicijnen echt troep dus zal ze nooit zijn gaan gebruiken als ik niet zeker zou weten dat het PPID is.

Bij hem was het overduidelijk met een waarde van 732pg/ml, dus toen ben ik de medicatie gestart. Ondanks de vreselijke bijwerkingen in het begin (mijn paard kreeg ineens wel allerlei symptomen, pijn en ongemak) heb ik het heel gestaagd door gezet tot aan 1mg per dag.

Sinds hij daarmee stabiel is, is er ook niets meer van de PPID te merken. Hij is weer op een normaal gewicht en zijn vacht is helemaal perfect, zomer en winter. Ondanks de hoge score is hij dus nooit HB geweest. Ook had hij niet de typische bulten boven zijn ogen, de hangbuik of andere uiterlijke kenmerken. Hij is ook nooit sloom of depri geweest met uitzondering van de Prascend bijwerkingen in het begin. Dus de ACTH waarde en zijn symptomen/welzijn rijmen niet echt met elkaar of geven in elk geval niet echt een beeld over hoe hij zich moet voelen of hoe ernstig het is.

Dat de medicatie aanslaat zie ik zo ook wel, daarvoor hoef ik niet te testen. Hij doet het gewoon uitstekend. En of de ACTH waarde nu 300 of 30 is maakt me dan eigenlijk niet zo uit. Ik houd hem gewoon op de 1mg per dag en als ik merk dat hij het minder goed doet zal ik dat verhogen om te zien of we opnieuw een balans kunnen vinden.

Misschien laat ik nog wel een keer testen hoor, het is niet dat ik anti testen ben. Maar voor nu maak ik me niet zo druk om de cijfertjes en ga ik vooral af op het klinische beeld. Dat is sowieso de graadmeter voor een paard van 30 jaar oud. Elke dag kijk ik hoe het vandaag met hem gaat of hij nog happy is, etc. En elke dag is weer mooi meegenomen.

Hier in het topic zijn ook paarden die veel jonger zijn en ook met de medicijnen niet altijd een stabiel beeld geven, dan zou ik waarschijnlijk wel jaarlijks testen. Ik zou dan zelf juist wel nieuwsgierig zijn hoe het in de lente zou gaan ipv het najaar..

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:19

Jeetje, wat ziet dat er vreselijk uit JP! Gelukkig gaat het nu beter.

Medicijnen bijstellen aan de hand van een test is dus achterhaald? Het lijkt mij idd dat als die van mij het prima blijft doen op 1 pil, dat ik hem dan niet weer minder ga geven.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 01:10

Hallo allemaal,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zeker al meer dan een jaar niet meer actief ben op Bokt. Maar op dit moment zit ik zo diep in de put dat ik behoefte heb aan mensen die 'echt' weten waar ik het over heb. Helaas zijn jullie ervaren met Cushing :(

Mijn verhaal.
Ik probeer het zo beknopt mogelijk te beschrijven.

Ik heb een palomino Welsh merrie genaamd Bisous. Ze is afgelopen mei 22 jaar geworden, ik dacht dat ze deze leeftijd in goede gezondheid gehaald had. Ik ben docent op het voortgezet onderwijs, de maand juni was een erg heftige periode met diploma uitreikingen en pensioenfeestjes. Deze maand heb ik dan ook erg weinig tijd voor Bisous gehad. |( Ik ben wel op stal geweest maar steeds haastig. Even in de paddock, stal schoonmaken, hoeven uitkrabben en weer terug op stal. Uiteraard kwam ze overdag gewoon buiten.

Op zondag 29 juni krijg ik laat in de middag een appje van een stalgenoot met het bericht dat ze zich zorgen maakt over Sous. Ze kwam ontzettend sloom en stram uit de wei. Dat terwijl ze eigenlijk altijd aan het touwtje mee dribbelt. Op dat moment was ik onderweg naar stal. Op stal aangekomen zag ik al meteen dat ze verre van goed liep. Wat kan het zijn? Nergens een zwelling of een wond. Verstuiking misschien? Het ziet er eigenlijk bevangen uit. Maar dat kan toch niet... Waar moet ze hoefbevangen van zijn geworden?? Heb zo goed opgelet. Door mijn drukke schema terug in het voer laten zetten, geef 2 worteltjes per keer dat ik er ben enz. Heb haar de vorige keer dat ze hoefbevangen was meteen van de Prednisolon (astma) afgehaald en nooit meer terug opgezet. Ik vertrouwde het niks dus heb toen de DA gebeld.

Inderdaad hoefbevangen. Aan alle 4 de hoeven, rechtsvoor het ergste. Geen duidelijke oorzaak. Ze heeft een pijnstiller geïnjecteerd gekregen. Daarnaast kreeg ik Equipalazone, 1 streep dosering per dag. Daarnaast moest ik meerdere dagen per dag koelen. Dierenarts zou de volgende dag (maandag) terug komen om bloed af te nemen. Hij wilde haar testen op Cushing. Ik was verbaasd. Cushing paarden hebben toch mega lange krullen? Bisous komt dit jaar wel moeilijker door haar wintervacht heen maar zocht daar op dat moment niks kwaads achter. Woensdag 2 juli kreeg ik de uitslag... Cushing. ;( Mijn wereld stortte in. Dit gevoel hoef ik niemand hier uit te leggen.... Wat was / ben ik kwaad op mezelf dat ik niet meer tijd voor haar heb vrij gemaakt afgelopen periode.

Donderdag 3 juli ben ik meteen met Prascend, 1/2 pil per dag begonnen. Ze bleef wisselend lopen, het ene moment ging het redelijk, het andere moment brak mijn hart. Tegen het eind van de week ging het redelijk en bleef het stabiel. Maandag 14 juli is de DA geweest, hij zag verbetering. Ik moest nog een twee dagen doorgaan met Equipalazone 1 streep dosering en dan gaan afbouwen naar een 1/2 dosering. Het bleef redelijk gaan. Ik zag geen verbetering maar ook geen terugval. Woensdag 23 juli heb ik 'S avonds de laatste keer een 1/2 dosering gegeven. Donderdag 24 juli geen verschil, logisch ivm nog werkende pijnstiller. Vrijdag 25 juli eind van de middag ook nog geen terugval zichtbaar. Ik was helemaal happy em. had sinds weken weer wat goede hoop.

Zaterdagochtend 26 juli, bezoek hoefsmid. Bisous komt letterlijk haar stal uitgevallen. Dacht nog heel naïef dat het door de mest schijven onder haar hoeven kwam maar helaas... ;( Ze had toch echt een enorme terugval. Zo hartverscheurend om te zien. Hoefsmid zei dat hij Ventex ging bestellen. Misschien bekend maar het is een 2 componentenlijm om siliconenzolen te maken. Meteen telefonisch contact met DA opgenomen. Moest de Equipalazone weer opstarten, zaterdag en zondag 2x daags 1/2 dosering, vervolgens een 1/2 dosering per dag totdat ze beslagen zou zijn. Na het beslaan nog die dag zelf en de dag erna 1/2 dosering.

Afgelopen dinsdagochtend is ze beslagen met het speciaal beslag aan de voorhoeven. Ik had zelf niet verwacht dat ze meteen goed zou lopen maar dat het haar meteen verlichting zou geven wel. Maar die dag geen verbetering, ze was achteruit gegaan. Hoefsmid heeft me verteld dat ze aan het nieuwe beslag moet wennen. En dat het even pijnlijk kan zijn door de nieuwe hoefstand. Dierenarts bevestigde dit. Maar woensdag liep ze nog steeds zo beroerd. Gisteren is de dierenarts geweest. Ze heeft erg veel moeite met het wennen. Pijnstiller is weer opgehoogd naar 1 hele dosering. Moet dit geven tot zondag. Dan moet er toch echt verbetering te zien zijn. Het liefst was ik allang gestopt met deze pijnstiller want ben me ervan bewust dat deze negatieve invloed hebben op de maag en vast nog wel op veel meer dingen. Maar helaas kan ze nog echt niet zonder.

Vandaag liep ze ietsje beter. Hoop zo dat ze nu eindelijk vooruit gaat en vooruit blijft gaan. Want het doet me zo'n pijn om haar zo te zien.

Bedankt dat ik dit even van me af mocht schrijven.
Liefs Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 07:05

Sterkte Kim! De enige tip die ik je zo snel kan geven is misschien toch maar foto's laten maken, ivm eventuele kanteling van het hoefbeen?

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:11

Bedankt ojajoh6! Wacht het nog een paar dagen af omdat ik heb begrepen dat er sprake was van een lichte kanteling. Door dit nieuw beslag komt het hoefbeen terug in de oude stand wat even pijnlijk kan zijn. Zowel hoefsmid als da hebben dit geconstateerd. Maar als er begin volgende week nog geen verbetering is zal ik andere actie ondernemen.

Ik heb nog een vraagje:
Ik lees in dit topic dat Prascend vervelende bijwerkingen heeft. Ben er een paar tegen gekomen zoals lusteloosheid en sloomheid.

Mijn pony heeft nu sinds een paar dagen plekjes op haar huid. Het begint met opstaande haren maar dan valt het haar uit. Sommige plekjes barsten bij de minste aanraking open. Hier komt dan bij enkele plekjes pus uit. Deze plekjes veroorzaken jeuk. DA zei dat dit een bacterie was. Ik moet haar nu 2x in de week wassen met Betadine in de hoop dat het zich niet uitbreid. Hij wil namelijk voorkomen dat ze zowel AB als pijnstiller krijgt. Donderdag meteen volledig gewassen. Helaas gisteren waren het al meer plekjes. Gisteren stond ze even in de paddock. Ze was haar hals en neus ontzettend aan het schuren. Toen ik haar binnen wilde zetten zag ik dat er weer meer beschadigde plekken zichtbaar waren. Op haar neus zat een piepklein wondje met een druppel pus. Haar huid kan, zo lijkt het, niks hebben.

Is bovenstaande herkenbaar? Heeft iemand tips om de jeuk wat te verminderen? Ben bang dat ik niet onder AB uit ga komen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:12

Wat krijgt ze nu voor voer, Kim?

Edit; lees net je post hierboven. Kleine bemerking hierbij...als het hoefbeen gekanteld is, komt dit nooit ofte nimmer door een beslag terug in de oude stand. Wel kan de smid geleidelijk aan de hoef zo bekappen dat de hoefwand terug parallel komt te liggen met het gekantelde hoefbeen, maar dit vraagt maanden tijd uiteraard...

Hier geen ervaring met jeuk door de prascend, wel met een ontstoken oog en dikke benen, maar dat verdween na een paar weken vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 02-08-14 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:17

Mijn ervaring is dat die plekjes juist een gevolg van cushing zijn; het slechte verharen of zowiezo slecht in de vacht zitten en het veel gevoeliger zijn voor ontstekingen in elke vorm dan ook veroorzaken dit vaak. Ik heb eigenlijk nog niet gehoord dat het een bijwerking is van de prascendk, maar wellicht weten anderen daar meer over?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:21

Die van mij had ook van die kleine plekjes voordat ik op de prascend ging, nu heeft hij dat niet meer.

En je moet toch echt 6 weken minimaal op een dosis staan om effect te hebben. In de 4e week kunnen de bijwerkingen optreden zoals niet willen eten of sloom of niet willen lopen. Echter daar moet je doorheen.

Voorts staat dit buiten de vraag of er sprake is van een gekanteld hoefbeen. Echter weet ik daar niets van af, maar daarvan zitten er genoeg in dit topic

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:27

JP, ik ben gestopt op de helft. Ik kon het niet meer aan zien. Wat erg zeg. Wat heeft ze een pijn gehad. Fijn dat dat nu weer achter je ligt en ze zich weer beter voelt!

Kim, wat sneu voor je paard zeg. Ik hoop dat hij zich snel beter voelt. Het is echt even doorzetten met de medicatie!
Ik herken de plekjes niet. Kan je helaas geen tip geven.
sterkte!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:23

Kim, wat vervelend voor je pony. Die plekjes had Vlek ook voordat ik begon met prascend. Heeft ze op dit moment ook een wat langere vacht? Ik zou haar anders scheren, met deze warmte geeft zo'n dikke vacht ook jeuk. Nadat ik begonnen ben met prascend zijn de plekjes verdwenen. Ze had ze vooral bij haar liezen, singelplek en bij de kaak.

Sterkte met haar

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:17

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:24

Bedankt voor de link! :)

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:52

@JP
Kun je wat meer vertellen over het tijdelijk ophogen tijdens de SR?
Hoeveel ga je omhoog en o.b.v. welke klinische verschijnselen.

Ik ben nieuwsgierig omdat ik vorig jaar al merkte dat hij tijdens de SR slomer was en minder zin had om aan het werk te gaan. De afgelopen maanden heeft hij alleen maar een stijgende lijn gehad en had ik mijn handen vol aan hem. Zijn conditie was voor een 9 en hij zag er top uit. Nu sinds een week lijkt het alsof hij weer kortademig word. Eerlijk gezegd ben ik zo verwend de laatste maanden met de werklust en instelling van mijn paardje dat ik niet graag weer terug ga naar af voor de komende 3 maanden. :n Als ik wat meer achtergrond info had dan zou ik met mijn DA kunnen overleggen of het tijdelijk ophogen een optie is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:31

Er heeft een flink aantal jaren terug een artikel in de vrijruiter gestaan over cushing en daar pasten ze ook de dosis aan zo uit het hoofd was dat voorjaar/zomer de helft van najaar/winter. Zal eens even graven of/waar dat artikel gebleven is.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:50

Bedankt voor jullie reacties! Het gaat op dit moment een heel stuk beter. Maar dit is wel met één hele dosering Equipalazone. Morgen moet ik telefonisch contact opnemen met mijn dierenarts. Ik blijf doodsbang dat er onherstelbare schade aan het hoefbeen gaande is. Maar daar loopt ze op dit moment te "goed" voor.

Ze krijgt 3 brokjes per voerbeurt en een flinke portie hooi. Dit hooi geef ik in etappes zodat ze 24 u per dag kan eten. Dit omdat die Equipalazone nogal heftig voor de maag blijkt te zijn. De brokjes zijn puur omdat ze anders de stal af breekt als heel de stalgang eten krijgt behalve zij...

Heb nog 1 vraagje. Ik heb er wel over gelezen maar kan het nog niet concreet maken voor mezelf: kan iemand mij in Jip & Janneke taal uitleggen wat SR precies houdt.

Alvast bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:26

SR = Seasonal Rise of het natuurlijke stijgen (en dalen) van de ACTH waardes door het jaar heen. De rise is in oktober op zijn hoogtepunt (en in mei op zijn laagst).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 06:22

Even een vraag voor het paard van mijn moeder dan..
Als je hem zou willen hertesten (vorig jaar oktober dik in de 100)
Zou je hem dan nu hertesten in diezelfde periode, omdat dan de natuurlijke afwijking van dalen en stijgen het minste op zou vallen?
Hij staat bijna een jaar op een halve tablet nu en veel symptomen lijken verdwenen maar enkel met testen ben je natuurlijk zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:08

Ik zeg ja, SR. Het is exact hetzelfde wat ik in ieder geval ga doen. Ook ik ga in Oktober testen, omdat het dan precies een jaar geleden is dat ik de eerste test heb gedaan.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:29

Grappig dat je het vraagt SR, ik twijfel daarom precies om mijn merrie nu te laten testen. Die is voor het eerst getest in februari.
Ga ik nu testen zou dat toch een 'vertekend' beeld kunnen geven.

Daarom ook besloten om niet terug te gaan naar een halve pil op dit moment. Dat is meer iets voor het voorjaar weer. Dus ze blijft braaf op 3/4.

Kim, rustig aan met je paard. De medicatie heeft gewoon tijd nodig om aan te slaan. Ik hoop dat hij zich snel weer beter voelt!