[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:05

Wie van jullie kan mij zeggen hoe yea sacc eruit ziet qua kleur en geur?
Ik twijfel nml aan het bestelde product.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:12

Hier is de drainage kuur vanochtend gestopt. De zomer komt ook weer in zicht, want de dagen worden alweer langer...
De manen groeien op het moment enorm lijkt het, raar wel, zo in de winter :)

Ik ga het stuk over enten nog even lezen. Eigenlijk had ik besloten om 2x per jaar te gaan enten, omdat die entingen eigenlijk maar 10 maanden "werkzaam" zijn... dus dan zijn ze 2 maanden niet beschermd....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:24

ellepel schreef:
flosje:
brandnetel ken ik al,heb ik in het verleden wel gebruikt.
ik wil misschien wel iets gaan samenstellen,maar moet me er eigenlijk nog in verdiepen welke kruiden het beste zijn.
ik heb ook al gezien dat er een aantal kant en klare zijn die me wel aanspreken en dat zijn de Cheval Vital 'Metabo-Vital' Voor de Stofwisseling en
Cheval Vital 'Derma-Vital' Voor Huid en Vacht
die staan hier wel:
http://www.reitshopcuxland.de/

iets wat kant en klaar is is makkelijker,want dan weet je hoeveel je geven moet

Interessant! Die Derma Vital spreekt me opzich wel aan, eens even wat over lezen. :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:34

Ik heb voor mezelf de regel dat als het overdag boven de 10 graden blijft, dat Vies dan zijn deken opkrijgt. Alleen.... nu zegt de KNMI dat het vandaag al 12 graden is joh! :oo

Heeft een van jullie al de deken op?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:38

Nope nog geen jeukjurk op, wel de reguliere deken savonds en snachts, overdag lekker in dr nakie. Het stormt hier de laatste dagen echt enorm, dus van vervelende jeukmuggen nog geen last.
Hier gaat de jeukjurk op zodra ze de wei opgaan, dat zal ergens in maart/april zijn of op het moment dat ik zie dat ze weer wil gaan schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:40

ik kijk naar de nachttemperaturen :j
ik weet dat de vliegjes actief worden vanaf een graad of 5,als dat snachts dan zo blijft dan doe ik de deken op.
voor nu loopt appie nog onder een regendeken en dan maak ik daar een hals aan vast.
ik zit ook al wat te twijfelen,maar het waait zo hard nu dat die vliegjes toch wegwaaien,dus ik wacht nog even :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:42

funnyhorses schreef:
Hee luitjes :wave:

Ik wou graag weten hoe jullie over enten bij eczeem paarden denken?
Ikzelf denk dat bijv een jaarlijkse enting best nadelig kan werken wb de stofwisseling.
Hoe is jullie mening hierover?(ik had al gezocht met zoekfunctie maar vind niks wat enkel over eczemers en enten gaat)
Ik heb dus een eczemer en ik vraag het me serieus af of het wel écht goed is.
Ik ent normaal elk jaar tegen influenza en Tetanus,ze(2 pony's) staan gewoon bij ons achterom,komen zelden bij anderen paarden(hooguit tijdens buitenritje) en staat 24/7 buiten met schuilstal.
Wat vinden jullie?

Nou hier vrij snel na de enting een daling in de weerstand (mok, dik been en een luchtweginfectie). Ik ben er van overtuigd dat een enting een aanslag is op het immuumsysteem en dus ook op het schuren.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:47

funnyhorses schreef:
Hee luitjes :wave:

Ik wou graag weten hoe jullie over enten bij eczeem paarden denken?
Ikzelf denk dat bijv een jaarlijkse enting best nadelig kan werken wb de stofwisseling.
Hoe is jullie mening hierover?(ik had al gezocht met zoekfunctie maar vind niks wat enkel over eczemers en enten gaat)
Ik heb dus een eczemer en ik vraag het me serieus af of het wel écht goed is.
Ik ent normaal elk jaar tegen influenza en Tetanus,ze(2 pony's) staan gewoon bij ons achterom,komen zelden bij anderen paarden(hooguit tijdens buitenritje) en staat 24/7 buiten met schuilstal.
Wat vinden jullie?

Door mijn eczeempaarden ben ik me gaan verdiepen in het enten. Tegen influenza ent ik sowieso niet meer en tetanus om de 5 jaar. In dit topic lees je uitgebreid en met argumenten onderbouwd waarom ik zo handel.
[MD] Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:50

Ellepel, ik denk dat het hier snachts ook wel rond de 5 graden is, daarom zit ik wat te twijfelen. Het is hier echt stikheet opeens, gisteren ook al en vanacht is het niet echt afgekoeld.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:51

Ik heb dus ook elk jaar tegen influenza en tetanus geënt.
Ik ga er nu mee stoppen om te testen hoe het dan met haar gaat ivm het erge schuren.
Ik ga toch niet op concours of grote evenementen,ze staan hier achterom het huis met zn 2tjes dus een besmettingshaard is minimaal.Ook geen paarden in dichte nabijheid dus dat scheelt.
Ik sta er ook versteld van wat een enting allemaal teweeg kan brengen.(heb me flink ingelezen)
Alleen heb ik bij mijn pony's nooit een drastische verandering gezien na het enten,maar dat wil natuurlijk niks zeggen(misschien zijn die er wel en zie ik ze gewoonweg niet)
Wie weet zit ze al zo vol met gifstoffen vanaf het moment dat ik haar kreeg(ze schuurde toen al)en ik heb haar in augustus 6jaar(ze word in mei 22j)

Als iemand nog tips of aanraders heeft dan hoor (lees) ik ze graag,sta voor alles open!Alles wat maar kan helpen wil ik doen.
Zelf denk ik dat het exceem nooit zal overgaan maar als het verminderd ben ik al zo blij voor mn beestje!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:59

Ik heb bij Bregh wel haar laatste onderdeken eronderuit gehaald, en ik zal binnenkort aan de slag moeten om die ene gesloopte deken om te toveren tot hals voor op haar regendeken. Maar gezien Koning Winter nog elk moment kan gaan regeren, vind ik het persoonlijk te vroeg om nu alleen nog een regendekentje op te hebben. Scheelt ook dat Bregh niet veel schuurde vorig jaar uiteraard...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:01

ik heb appie nu wel een regendeken op,maar die kan ik wisselen voor een 200 grams als het kouder word en aan beide dekens kan ik de eczeemhals bevestigen :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:05

Ik heb besloten niet de deken op te doen en ook gewoon niet te wisselen met de dekens tot we zeker weten dat het dit weer blijft. Ze verwachten weer vorst toch?
Vies staat nu onder 300 gram (jaja en dat zonder het warm te hebben) maar zijn vriendje en hij zijn nogal baldadig en deze deken is wel de stevigste. Ik zou het jammer vinden als mijn 200 gram of 0 grams kapot gaat omdat het even drie dagen wat warmer is. Paard staat niet te zweten.

De eczeemdeken zou gewoon onder de dekens kunnen trouwens. Ongeacht of het 0 of 500 gram is, toch? Het principe is hetzelfde.
Ik heb mijn RSIH nog niet laten maken en ik dacht dat mijn eczeemhals ook ergens een kapot gespje had, maar op zich zouden ze er gewoon op kunnen als het moet. Hopelijk gaat het weer kouder worden (maar niet té koud) zodat de vliegen en muggen nog even uitblijven.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:00

Het schijnt inderdaad weer te gaan vriezen, maar of dat ook echt gebeurd?

Ik gooi de deken altijd op wanneer mijn gevoel dat ingeeft.
Wou hem vandaag gaan maken, maar kwam weer van alles tussen.
Moet ik morgen maar echt even doen, en dan mee naar stal nemen, dan ligt ie alvast klaar.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:33

dat drainage doet wonderen :oo _cs_ heeft mij geholpen en mijn haf ik nu zonder te wasse mt betadine enn gewoon in de regen heeft gestaand regenschurft vrij!:D hoop dat dit ook zogoed gaat in de zomer

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:57

Voor de liefhebber heb ik nog een zak met aantal kilo (wrsch 5 kg?) zuivere biergist (met fijn gebroken lijnzaad er door heen)! Echt voor paarden ontwikkeld.
Ik geef momenteel geen krachtvoer meer, dus kan het nergens meer doorheen mengen.
Het heeft mijn paard met jeuk wel enorm geholpen, om te reinigen en om weer mooie glanzende vacht aan te maken.
Biergist heeft droog gestaan

Topic over biergist
[VS] biergist

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:06

het wordt deze week weer kouder als het goed is dus ik zou er nog geen deken opgooien.
Afgelopen jaar had ik dat in februari al wel gedaan, omdat de eczemer van een stalgenootje ook al begon te schuren. Maar denk dat het zeker wel twee maand later had gekund.
Dit jaar ga ik niets doen totdat ik beginnende jeuk zie en dan ga ik weer beginnen met de Derfen.
Hopelijk heb ik dit jaar geen deken nodig of anders alleen een vliegendeken ipv helemaal ingepakt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:13

Heb al een tijdje niet meer gereageerd maar ja, er wordt hier zo in de winter weinig geschuurd :D

Dunla krijgt sinds een week even een drainage-kuur. Als die op is stappen we weer over op de Cavalesse en de Derfen. En hopelijk kan ze dan zonder deken buiten blijven lopen en zonder geschuur zodat we haar dit jaar op de keuring met min of meer lange manen kunnen presenteren :)
Foto-vergelijk
4 september 2010
Afbeelding

18 oktober 2010
Afbeelding

11 november 2010
Afbeelding

8 februari 2011
Afbeelding :))
Afbeelding *\o/*
en d'r voorplukje begint weer volle vormen aan te nemen
Afbeelding

I just love her Tinker-manen-groei-genen <3 :D

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:00

Hier stikt het weer van de mugjes. Ze zwermde over het zand. Ook lijkt het alsof ze weer aan het schuren zijn, maar daar twijfel ik nog over. Je ziet het ook erg slecht met de wintervacht.
Idd geven ze weer af dat het vannacht gaat vriezen, maar voor vandaag was het windstil en erg warm (voor de tijd van het jaar).

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:15

* meld zich weer*

Hier stikt het ook weer van de mugjes en zag dat hij net aan zijn staart geschuurd had :=

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:32

Wie o Wie kan mijn helpen???? Mijn paard schuurt alle dekens stuk, ze blijft net zolang schuren dat haar manen er alsnog af zijn. Ik ben nu weer op zoek naar een nieuwe deken, maar welk deken is nu echt goed?? Ook heeft ze last van schuurplekken onder de deken. Ik wil binnen kort wel wat in huis hebben zodat ik niet te laat ben.....
Ze heeft nu eindelijk weer wat manen, het lijkt wel net een fjord maar ik ben we al super blij mee!

Hopelijk hebben jullie tips voor mij, thanks!!

Gr, risje

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:43

@ Risje: ik blijf erbij --> smeren met Derfen

Meerdere mensen hier in het topic hebben er al zeer goede resultaten mee bereikt. Bij die van mij ben ik augustus vorig jaar begonnen en sindsdien heeft ze 24/7 zonder deken gelopen en zonder te schuren.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:54

flettie schreef:
@ Risje: ik blijf erbij --> smeren met Derfen

Meerdere mensen hier in het topic hebben er al zeer goede resultaten mee bereikt. Bij die van mij ben ik augustus vorig jaar begonnen en sindsdien heeft ze 24/7 zonder deken gelopen en zonder te schuren.

Is inderdaad super spul, ik heb het afgelopen jaar ook gebruikt. De huid geneest van de schuurwondjes, maar madam blijft wel door schuren. Dus ik zou er alsnog een deken of alleen een hals deken om moeten doen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:05

:oo En al andere dingen zijn uitgesloten? Luizen, e.d.? Zou het dan niet 'gewoon' een tik/gewoonte kunnen zijn? Zoals het ene paard lucht zuigt dat zij een kick krijgt van schuren? :?

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:28

Luizen kun je zien, en ik heb ze bij haar nog nooit gezien. Vorig voorjaar heb ik haar helemaal gewassen met speciale shampoo tegen schimmel en dergelijke. In oktober was de da er en die zei dat ze geen schimmel had. Misschien is het een tik, maar nu schuurt ze niet. Ze staat ook in het bos, niet zo`n fijne plek natuurlijk ivm de mugjes.