[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:53

chipieke schreef:
Zijn er mensen die hun eczemers vanaf een bepaalde maand dag en nacht buiten laten staan op de wei?

Die van mij staat nu van 7 tot 19u (kan haar niet vroeger op de paddock zetten...) op een afgegraasde weide. Is dit een goed idee of zou ik haar toch terug beter bij de rest op een langere weide zetten?

Ligt aan de situatie. Van 7 tot 19.00 lijkt me iig goed omdat je hem dan wel binnen hebt (savonds en sochtnends) met de schemering wanneer die vliegjes overactief zijn. Maar als je pony toch teveel voeding binnen krijgt is korter misschien toch beter. En in een kudde of niet is jou keuze. Is je paard gelukkiger in de kudde (lijkt mij wel ) dan zou toch proberen om hem/haar die mogelijkheid te geven.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:40

Whinnylando schreef:
Eehhhh isl heb je ook dat topic gelezen over zelf in Engeland bestellen? Ben je een stuk goedkoper uit ook al bestel je er 1 incl. vrachtkosten.

Nee.. welke is dat? Heb je toevallig ook een link ?

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:53

Opisop_shop: Hij ligt perfect om de billen, alleen voor bij de schouder/beenaanzet zit hij wat strak, daar zit ook in de bocht zeg maar een breed stuk elastiek. Weet niet of daar wat op te verzinnen is.

Vandaag vond ik de deken eigenlijk perfect liggen, ondanks dat ie wat strakker zit. Hoefde hem helemaal niets recht te trekken of wat ook, wat ik bij de maat L wel 100x achter elkaar kon doen. Wel heeft ze wat plekjes bij de schouder (omdat ie dus wat strak zit) Pony lijkt er verder geen hinder ervan te hebben dat ie straks zit.

Ben er eigenlijk nog niet helemaal over uit. Wel heb ik liever niet dat m'n pony straks helemaal open ligt. Ook heb ik de ervaring dat de deken na verloop van tijd ook behoorlijk wat 'uitzakt' als ware.

Ik was trouwens degen die over gegaan is van granenmix naar nature's best. Beest doet het er supergoed op. Geef een flinke hand in de ochtend en in de avond. 2x p.w. geef ik haar wat slobber met vitamientjes (maar dat is omdat ze nu keihard aan het werk gezet wordt na heeeeele lange tijd)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:04

he bah..... ;(
ap heeft 2 nachten binnengestaan en is lekker aan het schuren gegaan.
resultaat:
Afbeelding

stukje roze tussen zijn billen is dus wat open en wat opgezet.
die 2 strepen is de huid flink beschadigd.
hij heeft dit al es eerder gehad, een paar jaar geleden.
na verloop van tijd valt de de huid er dan af en heelt hetw el weer maar ik vind het wel vervelend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(

deed in elk geval geen pijn en het jeukte nu niet,gelukkig had ik nog zinkzalf voor schrale billetjes liggen dus heb dat er maar op gedaan.

overdag loopt hij hier een paar uurtjes:
Afbeelding

links was al afgegeten en rechts kun je zien hoe hoog het staat

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:10

he ellepel :(:)

@CS; ik heb bij de mijne rechtvooraan bij de borst een stukje van de staartflap ertussen laten zetten! :) weet niet of dat zou helpen? kleermaker gedaan, kostte 7,50 :+

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:04

Ik heb de exceemdeken afgedaan net voor vanavond en vannacht het regent zoveel ik dacht nu kan ik het wel ff proberen op hoop van zegen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:04

he bah ellepel :(:) das balen zeg ..

de mijne stond daarstraks even te schuren aan zijn manen, maar daar zie ik niet veel aan, de staartwortel voelt momenteel glad en niet dik aan :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:17

Ellepel ziet er pijnlijk uit! Had je hem binnen de deken niet op?

Zo zien Vies zijn manen er tegenwoordig uit:
Afbeelding
Het gaat echt heel erg goed! Het stuk bij de schoft is wel helemaal gekortwiekt, maar de rest laat hij mooi met rust.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:41

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:55

Een stukje ertussen vooraan is inderdaad wel een ideetje.
Misschien zou ik van de oude (die is toch te lang) een stukje over kunnen zetten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:57

mijn beestje stond in de bak in de volle regen
deken klam, maar paardje droog :D

even gepoetst en kleffe deken terug erop gepeld :P
ziet er mooi uit annetje! :)

@CS;de mijne trok ook wat op de schouder, daar heb ik dat ook bij gedaan :j
kleermaker had aan beide zijden van het elastiek een stukje gedaan, anders moest het hele stiek losgetornd :)
dus

|=|...|=|

|=| is dan ''tussengezette stof''
en
|...| is dan ''stiek''
:)

(gut ik kan goed uitleggen he :') )

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:01

Ja het is weer erg duidelijk :))

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:28

pfrt snap het helemaal hahaha NOT
Zal morgen eens op de foto zetten, kun je evt vanaf de foto je werkwijze verduidelijken, haha.
Ik dacht geheel in het midden, daar loopt bij mijn deken een naad, die loshalen en dan een stuk ertussen. Elastiek loopt alleen in de hoeken, niet vooraan.
Wacht maar even op een foto ervan haha

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:31

is goed, ik neem morgen ook wel camera mee ;) dat helpt miss wel he :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:32

haha is goed! Zal hem klaar leggen zodat ik hem niet vergeet haha

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:55

ellepel schreef:
chipieke schreef:
Zijn er mensen die hun eczemers vanaf een bepaalde maand dag en nacht buiten laten staan op de wei?

Die van mij staat nu van 7 tot 19u (kan haar niet vroeger op de paddock zetten...) op een afgegraasde weide. Is dit een goed idee of zou ik haar toch terug beter bij de rest op een langere weide zetten?

appie stat alleen binnen als het erg regent.
ik zal vanmiddag wel even foto's maken hoe hij nu staat.
als straks de eerste snee er af gegeten is en het wteede komt op dan zit er toch vaak wat minder voeding in het gras en mag hij wat meer eten, nu moet hij het grotendeels nog doen met hooi en wat sprietjes knabbelen

Die van mij kan kiezen maar staat bij regenval ook meestal binnen.

Hier is echt de top er al af (weiland ligt er een beetje dor bij). Maar vanaf wanneer komt de tweede snit er wat in?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:43

Annetje schreef:
Ellepel ziet er pijnlijk uit! Had je hem binnen de deken niet op?

ja hoor,appie heeft hem altijd op.
maar hij heeft op stal staan schuren ,met zijn billen tegen een balk aan.
dan maakt een deken niet zo heel veel uit

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:38

Zodra mijn haflinger op stal staat begint die als een gek te jeuken nu heb een ik eczema van Zoology maar dat helpt ook niet perfect. Ik kreeg te horen dat Sweet Itch ook wel kon helpen hebben jullie misschien tips?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:41

Senna heeft haar deken sinds dinsdagavond niet meer om gehad. Ze heeft alleen met een regendeken gestaan. Vanmiddag krijgt ze haar eczeemdeken weer op. Ik ben altijd bang dat als er zoveel regen valt ze het koud krijgt onder zo'n nat eczeemdeken.

Bij Senna valt het reuze mee hoe erg ze staat te schuren als ze eventjes op stal staat na het rijden. Van haar manen blijft ze af, af en toe een beetje zijkant en onderkant van de hals, maar vaak toch wel even schuren aan haar staart, allehoewel je dat amper schuren kan noemen. Vorig jaar trilde heel de stal mee als ze aan het schuren was, want toen had ze zo'n erge jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:42

sjar:
ik vind sweet itch wel een goed product,maar die moet je wel elke dag blijven smeren.
met sweet itch heb je wel dat als het opdroogt je wat losse friemeltjes krijgt ( ha weet even geen andere naam)

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:50

Oke, gebruiken jullie nog iets anders wat goed helpt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:05

ik gebruik ook de bio huidolie van levovet.
is echt heel vettig en zodoende hoef je dat niet persé elke dag te smeren.

stalgenootje van me is net begonnen met helosan( kun je kopen bij onder andere de welkoop)
daar heb ik hier ook al goede berichten over gelezen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:21

Nu het maar blijft plenzen heb ik ook maar even gebeld of iemand de deken af wil halen. Leg hem vanavond wel weer op, want het schijnt morgen weer beter te worden.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:51

Rangeela schreef:
chipieke schreef:

Ligt aan de situatie. Van 7 tot 19.00 lijkt me iig goed omdat je hem dan wel binnen hebt (savonds en sochtnends) met de schemering wanneer die vliegjes overactief zijn. Maar als je pony toch teveel voeding binnen krijgt is korter misschien toch beter. En in een kudde of niet is jou keuze. Is je paard gelukkiger in de kudde (lijkt mij wel ) dan zou toch proberen om hem/haar die mogelijkheid te geven.

vanuit de kenners is het toch beter van 9 tot 16:00 buiten daarna naar binnen. Maar lees al dat dat niet lukt.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:54

sjar schreef:
Oke, gebruiken jullie nog iets anders wat goed helpt?

Wiemerkampers.

Mel staat dit jaar zonder jeuk, zonder deken, van 7 tot half 11 s'avonds buiten en heeft weer geweldige manen.
Vorig jaar was dat een stoppelveld. En een ontvelde staartaanzet.

Heb geen aandelen dames maar er zijn echt wel middelen die kunnen helpen.
En ik ben zo blij dat het zo goed gaat met Mel dat ik dit iedereen gun!