Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:55

@fargo: dank je wel voor de engelse tekst. Hieruit kan ik opmaken dat "men" paarden met Cushing in principe liever behandeld ziet met Pergolide. Een combinatie van Pergolide en monnikspeper blijkt niet onderzocht uit de tekst.
Ik ga e.e.a. toch nog weer eens voorleggen aan Emmeloord, ook omdat hetgeen zij verwachtten, nl. dat de melkproductie zou stoppen nadat het veulen weg was, niet uitkomt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:40

eiber schreef:
@fargo: dank je wel voor de engelse tekst. Hieruit kan ik opmaken dat "men" paarden met Cushing in principe liever behandeld ziet met Pergolide. Een combinatie van Pergolide en monnikspeper blijkt niet onderzocht uit de tekst.
Ik ga e.e.a. toch nog weer eens voorleggen aan Emmeloord, ook omdat hetgeen zij verwachtten, nl. dat de melkproductie zou stoppen nadat het veulen weg was, niet uitkomt.

In VS zijn er echt heel veel mensen die het wel daadwerkelijk naast elkaar gebruiken. Dus dat is dan meer praktijkervaring en anecdotal zoals dat zo mooi genoemd wordt. Als je daarop googelt, kom je verschrikkelijk veel eigenaren tegen die dat wel degelijk doen ook om zo de dosis pergolide zo laag mogelijk te houden. Ik vind zelf de praktijkervaring en dus ervaringsdeskundigen ook altijd van belang.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:41

Jemawi schreef:
Fargo, zou misschien kunnen. Is het een cushing symptoom? Kon het niet echt vinden.
Verder is ze helemaal niet schrikkerig, maar zal er eens op letten. Toen het voor het eerst gebeurde dacht ik dat ze misschien een distel of iets tegennatuurlijks naar binnen had gewerkt, omdat haar reactie zo vreemd was. Bedankt voor het meedenken.
Petitparis, ook dat hou ik in de gaten. Hoor haar de laatste tijd ook weleens wat vaker hoesten, dus wellicht moet ik het aan die kant kiezen. Zie overigens nooit iets uit de neus lopen als dit gebeurd.

Sorry helemaal vergeten te reageren. Duizeligheid maar ook angstig zijn dan wel (epileptische) toevallen kunnen inderdaad bij cushing voorkomen. Toen wij Willy nog niet behandelden is hij zelfs een aantal keren gevallen dan wel half gaan zitten in zijn stal door dit soort epileptischachtige aanvallen. En in die tijd schrok hij ook ineens van veel dingen, een groene brandslang op de grond werd ineens heel erg echt voor hem enzo..

@Tamtesam - hoe gaat het nu met jouw paard en de bevangenheid??? Is het onder controle? Sterkte!!

Jemawi

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:25

Maakt niet uit. Ik lees het nu net pas van Willy. Ben er even stil van...
Heel veel sterkte Fargo, vind het zo rot voor je. Ik lees wel mee, maar mis vaak de berichten van de cushingers die er ineens niet meer zijn.

May is eigenlijk niet schrikkeriger dan voorheen. Ze lijkt nu beter dan vorige week, maar is wel heel duf nu. Dat is volgende week dan weer anders. Ze wisselt behoorlijk.
Ik ga nu echt in overleg met mijn VA voor pergolide. Ze komt volgende week om te enten, dus dat kan dan mooi. Is het aan te raden om naast pergolide pb te blijven gebruiken of niet?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:56

Jemawi, dank je wel voor je lieve berichtje. Onze grote wijze vriend is er inderdaad niet meer bij. Gelukkig heeft ie nou nooit meer pijn.

Ik zou de Pb er gewoon bij blijven geven, hebben wij ook gedaan en het ondersteunt toch.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:31

fargo schreef:
Jemawi schreef:
Fargo, zou misschien kunnen. Is het een cushing symptoom? Kon het niet echt vinden.
Verder is ze helemaal niet schrikkerig, maar zal er eens op letten. Toen het voor het eerst gebeurde dacht ik dat ze misschien een distel of iets tegennatuurlijks naar binnen had gewerkt, omdat haar reactie zo vreemd was. Bedankt voor het meedenken.
Petitparis, ook dat hou ik in de gaten. Hoor haar de laatste tijd ook weleens wat vaker hoesten, dus wellicht moet ik het aan die kant kiezen. Zie overigens nooit iets uit de neus lopen als dit gebeurd.

Sorry helemaal vergeten te reageren. Duizeligheid maar ook angstig zijn dan wel (epileptische) toevallen kunnen inderdaad bij cushing voorkomen. Toen wij Willy nog niet behandelden is hij zelfs een aantal keren gevallen dan wel half gaan zitten in zijn stal door dit soort epileptischachtige aanvallen. En in die tijd schrok hij ook ineens van veel dingen, een groene brandslang op de grond werd ineens heel erg echt voor hem enzo..

@Tamtesam - hoe gaat het nu met jouw paard en de bevangenheid??? Is het onder controle? Sterkte!!

Hier is alles rustig, gelukkig.
Heb geen tijd voor een update, hou je tegoed!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:22

Tamtesam fijn dat het rustig is! Die update komt later wel. Ben blij dat het stabiel is!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:12

Ik kreeg vanmiddag van mijn VA te horen dat veel mensen afhaken van de behandeling met Pergolide omdat het zo duur is. Klopt dit? En waar moet ik aan denken?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:41

Nee is onzin. Als je op 1mg pergolide zit kost je dat 13 euro per maand. Kijk wel even bij welke apotheek je het goedkoopste uitbent. Als een apotheek alleen het merkPermax verkoopt ben je 3 x zo duur uit.

Nog een vraagje aan de deskundige:
Illo zijn manenkam is niet meer hard en zijn vet op zijn kont wordt minder, zijn kruis is niet meer bol maar wordt nu iets hoekig. Dit is toch een goed teken? Hij staat sinds eind mei 24/7 op de wei en het is allemaal wat uitgedroogd gras. Maar hij is nu ook niet meer aan de diarree, wat hij van gewoon gras altijd wel kreeg. Zijn buik is aan de onderkant wel vetter geworden, bovenaan kan je wel zijn ribben voelen.
Ik voer nog wel 1/3 kilo senioren muesli bij met een vitaminen poeder.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:49

Jemawi schreef:
Ik kreeg vanmiddag van mijn VA te horen dat veel mensen afhaken van de behandeling met Pergolide omdat het zo duur is. Klopt dit? En waar moet ik aan denken?

Dat is een opmerking van TIEN jaar terug toen medicijnen nog duur waren! Pergolide is allang niet meer duur en bovendien de laatste jaren nog weer goedkoper geworden ook. Zeker als je het via de apotheek haalt met een recept van je DA - hoeft hij niets te bestellen en ook niet aan je te verdienen want via DA is het wel degelijk duurder maar nog steeds niet zo raar als vroeger. Via Da kan een doosje van 30 pilletjes tot ongeveer een eur per pilletje zijn terwijl dit voor minder dan de helft kan. Ook permax is niet zo duur via apotheek hoor, dat ligt dan weer aan apotheek.
En zeg nou zelf zelfs al betaal je een eur per pilletje dat is dan 30 eur per maand, dat zijn niet echt de kosten als je een paard houdt.. Maar goed, zo duur zijn ze dus al lang niet meer. Dus recept aanvragen via DA, op naar je apotheek of een paar apotheken even bellen en vragen hoe duur het is zodat je de voordeligste deal hebt. Vaak is het "eigen merk" bestellen het goedkoopst maar dat hoeft niet, gewoon navragen via telefoon. Even uitleggen dat je paard een mensenmedicijn moet en dat je een recept hebt.. Succes!

Klinkt goed hoor Cynthiar! Gaat goed dan!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:52

Hier een foto van vorige week. Je kan zien dat zijn kont wat schuiner afloopt. Verder ziet hij er toch niet mager uit? Ik ben altijd bang dat hij te mager wordt. Ben hem altijd eigenlijk te dik gewend, terwijl hij toen hij heel jong was ook nooit dik was. Dat kwam pad toehij ouder werd, vanafbzijn 9e eigenlijk, ook door lang op een vette wei te hebben gestaan.

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:24

fargo schreef:
Jemawi schreef:

Dat is een opmerking van TIEN jaar terug toen medicijnen nog duur waren! Pergolide is allang niet meer duur en bovendien de laatste jaren nog weer goedkoper geworden ook. Zeker als je het via de apotheek haalt met een recept van je DA - hoeft hij niets te bestellen en ook niet aan je te verdienen want via DA is het wel degelijk duurder maar nog steeds niet zo raar als vroeger. Via Da kan een doosje van 30 pilletjes tot ongeveer een eur per pilletje zijn terwijl dit voor minder dan de helft kan. Ook permax is niet zo duur via apotheek hoor, dat ligt dan weer aan apotheek.
En zeg nou zelf zelfs al betaal je een eur per pilletje dat is dan 30 eur per maand, dat zijn niet echt de kosten als je een paard houdt.. Maar goed, zo duur zijn ze dus al lang niet meer. Dus recept aanvragen via DA, op naar je apotheek of een paar apotheken even bellen en vragen hoe duur het is zodat je de voordeligste deal hebt. Vaak is het "eigen merk" bestellen het goedkoopst maar dat hoeft niet, gewoon navragen via telefoon. Even uitleggen dat je paard een mensenmedicijn moet en dat je een recept hebt.. Succes!

Ik maak hier even een kanttekening: in de USA heeft de FDA inmiddels besloten dat de zgn 'compound' pergolide niet meer verkocht mag worden - compound betekent door de apotheek zelf samengesteld, eigen merk dus. Boehringer Ingelheim, de fabrikant van Prascend Pergolide heeft nu het monopolie en DA's mogen géén andere pergolide meer voorschrijven tenzij ze behoorlijke boetes willen riskeren.
De kosten van B.I.Prascend zijn zo enorm omhoog geschoten dat diversen het zich niet meer kunnen permitteren..
Nu denk je wellicht 'och da's ver van m'n bed' maar dat is maar afwachten. Er zijn inmiddels al verschillende Europese landen ( o.a. de UK en Scandinavië) waar de prijzen van Prascend omhoog geschoten zijn en zelf-maak pergolide afgeraden of bemoeilijkt wordt.. wellicht een kwestie van tijd dat ook Nederland die lijn gaat volgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:30

geldklopperij....het is precies hetzelfde pilletje.
Ik geloof dat op het moment er een diergeregistreerd middel op de markt is er geen humaan middel meer gebruikt mag worden.
Nederland zal snel volgen....we wachten af.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:32

Nou is niet te hopen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:13

Jannepauli schreef:
Ik maak hier even een kanttekening: in de USA heeft de FDA inmiddels besloten dat de zgn 'compound' pergolide niet meer verkocht mag worden - compound betekent door de apotheek zelf samengesteld, eigen merk dus. Boehringer Ingelheim, de fabrikant van Prascend Pergolide heeft nu het monopolie en DA's mogen géén andere pergolide meer voorschrijven tenzij ze behoorlijke boetes willen riskeren.
De kosten van B.I.Prascend zijn zo enorm omhoog geschoten dat diversen het zich niet meer kunnen permitteren..
Nu denk je wellicht 'och da's ver van m'n bed' maar dat is maar afwachten. Er zijn inmiddels al verschillende Europese landen ( o.a. de UK en Scandinavië) waar de prijzen van Prascend omhoog geschoten zijn en zelf-maak pergolide afgeraden of bemoeilijkt wordt.. wellicht een kwestie van tijd dat ook Nederland die lijn gaat volgen.

Dat is interessant om te weten en om in de gaten te houden, maar waarschijnlijk niet waar deze DA al/nog naar refereert. Helaas zijn een aantal DA's maar slecht op de hoogte van de werkelijke kosten en de mogelijkheden om je paard weer fit en langer gezond(er) te houden.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:48

Dan loopt mijn VA waarschijnlijk wat achter. Ze zei ook dat er maar 2 cushingpaarden waren in de praktijk (waaronder die van mij dus) en ze er weinig ervaring mee hebben. Dat ondanks het een grote/goede praktijk is. Maar goed wat maakt het uit.
Hoe zit het met de dosering? Hoe geven jullie het?
De bedragen die hier genoemd worden is mij prima. Bedankt voor de tips :)

Tevens heeft mijn vader (parkinsonpatient) nog Permax liggen, maar ik weet niet of dat nog goed is. Hij is een aantal jaren geleden al daarmee gestopt.
Hoe wordt de dosis eigenlijk vastgesteld?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:38

De tabletten zijn in 1 mg vorm.
Als je gaat beginnen met pergolide is het aan te bevelen eerst met een kwart of half tablet te beginnen om te voorkomen dat het paard zich naar gaat voelen . Indien nodig kun je dan met stapjes omhoog. De meeste Cushingpaarden doen het goed op 1 mg maar de enige juiste dosis is de dosis die werkt. Je zult zelf moeten ervaren hoe het gaat.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:52

Ligt aan het gewicht van je paard, bv een paard van 500 kilo mag 1mg.
Je hebt ook tabletten van 0,25 en 0,5 mg, maar dan ben je in verhouding duurder uit.

De mijne krijgt 1mg. Ik moest toen opbouwen per 0,25 mg per 2 weken. Hij was er nog niet erg aan toe en zo zou het minste last hebben van bijverschijnselen, zoals niet willen eten. Hij heeft zo ook nergens last van gehad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:41

cynthiar schreef:

Dit klopt niet. De hoeveelheid pergolide wordt niet vastgesteld aan de hand van het gewicht. Wel begin je altijd met een lage dosis en wordt er opgebouwd naar de hoeveelheid die de klachten onder controle houdt. Zo zijn er mini's die op hoge doseringen uitkomen ( 8-9 mg) en Shires die bij wijze van spreken op 0,5 mg functioneren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:33

Jannepauli schreef:
cynthiar schreef:

Dit klopt niet. De hoeveelheid pergolide wordt niet vastgesteld aan de hand van het gewicht. Wel begin je altijd met een lage dosis en wordt er opgebouwd naar de hoeveelheid die de klachten onder controle houdt. Zo zijn er mini's die op hoge doseringen uitkomen ( 8-9 mg) en Shires die bij wijze van spreken op 0,5 mg functioneren.

Er is wel degelijk een vuistregel voor het gebruiken van pergolide op basis van gewicht, daarnaast wordt er uiteraard gekeken naar de ernst van de symptomen en evt het bloedbeeld als er tests zijn gedaan door DA. Maar de vuistregel voor Utrecht en onlangs kwam ik hem ook op een VS onderzoekssite tegen is 0,002mg X gewicht van je paard = mg pergolide. Dat MAG je paard hebben in eerste instantie, maar kan je met minder toe, dan ga je eerst liever met minder aan de slag. Heeft je paard heel ernstige problemen zoals hoefbevangenheid e.d. dan zal je naar een hogere dosis toebouwen in de meeste gevallen. Maar altijd geldt dat je kijkt hoe goed en gevoelig je paard reageert op pergolide. En altijd rustig aan opbouwen (en ook afbouwen) met stapjes van 0,25mg 3 - 5 dagen geven, geen klachten, dan weer een stapje verder voor 3 - 5 dagen geven en zo steeds door naar de dosis die je gaat geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:54

Fargo: graag een link naar de Utrechtse vuistregel en de Amerikaanse onderzoekssite waarover je spreekt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:06

fargo schreef:
Het bepalen van de dosis pergolide;; dit komt uit een medisch artikel over cushing van de universiteit van Utrecht dat ik ooit van iemand heb gekregen
http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf. Op pagina 14 staat het volgende :

Pergolide mesylaat kan worden toegediend in een aanvangsdosis van 0,002 mg/kg LG p.o. 1 dd. Indien na 4-8 weken
geen verbetering wordt gezien, kan de dosis maandelijks worden verhoogd met 0,002 mg/kg LG tot een maximum dosis is bereikt van 0,01 mg/kg LG.

Ik ben een beetje huiverig om dit hier neer te zetten omdat je dus altijd moet kijken met hoe weinig je paard toe kan. Dus dit is een algemene berekening die over het algemeen goed werkt. Maar om blind toe te passen vind ik soms een beetje eng. En vaak gaan mensen deze regels toch nog al blind toepassen puur op gewichtbasis en niet op basis van "hoe goed reageert mijn paard op pergolide en wat is voor hem/haar de juiste dosis".

Maar gemiddeld genomen is 1 mg ongeveer de goede dosis voor een paard van 500 kg

Dus bij deze berekening krijgt een paard van 500 kg X 0,002= ongeveer 1mg.
En een paard van 750kg zou 1,5mg krijgen. Ons paard van ruim 700 a 800 kg doet het prima op de 1 mg die hij krijgt.

En als het na 8 weken ongeveer nog niet goed gaat kan het langzamerhand weer verhoogd worden tot het wel werkt. Maar soms moet je het ook gewoon nog even aankijken, het ene paard is het andere niet! En heel veel paarden kunnen dus uiteindelijk met minder toe, dus kijk goed of je paard al veranderd en doe wijzigingen steeds voor minimaal per 5 of 7 dagen als je verder gaat opbouwen. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat uiteindelijk jouw paard het prima gaat doen op 0,5 mg, dat moet je dus uitproberen en aankijken. En daar kan je best 4 tot 8 weken voor uittrekken! Dan kun je altijd nog doorgaan en uitbreiden naar 1 mg als het te weinig of niets zou doen voor jouw paard. Omhoog kan uiteindelijk altijd nog.
Ik hoop dat dit een beetje helpt??

Quote van mezelf in 2008, met tekst die ik toen ingetyped heb. Ik kan zelf op mijn pc de pdf niet openen omdat ik geen pdf-reader meer heb.

EDIT via google, kan niet bij het artikel maar engelse site/duits

Equine pituitary pars intermedia dysfunction (PPID) is a common ... Oral pergolide is used in treatment of PPID and has been shown to be beneficial ..... Initialdosis: 0002 mg/kg KM (entspricht 1,0 mg/500 kg/Tag p. o.) 1 × tägl.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:49

In een bijsluiter van pergolide explicitiet voor paarden geschreven van Boehringer/Ingelheim staat het als soort van gemiddeld advies.
Dus een soort van algemene regel. Ik heb de site nog niet weer gevonden, ik kwam hem laatst tegen toen ik voor iemand anders naar de combi pergolide & chasteberry zocht, dus weet echt niet meer wat ik toen allemaal heb ingetyped ;-) :o In deze bijsluiter wordt wel degelijk naar deze studies en dus vuistregel verwezen!

http://www.viovet.co.uk/Prescription_Dr ... egory.html

Dosage and administration
Administer orally, once daily, at an average starting dose of 2 µg/kg bodyweight. Studies from the published literature cite the most common, average dose as 2 µg /kg with a range from 0.25 mg - 5 mg total daily dose per horse (0.6 – 10 µg/kg). The starting dose (2 µg/kg) should then be titrated according to the individual response as determined by monitoring (see below). Practical starting doses are recommended as follows:

Horse Body Weight Starting Dose Dosage Range Number of Tablets
200 - 400 kg 0.5 mg 1.3 - 2.5 μg/kg ½
400 - 600 kg 1.0 mg 1.7 - 2.5 μg/kg 1
301 - 850 kg 1.5 mg 1.8 - 2.5 μg/kg 1 ½
851 - 1000 kg 2.0 mg 2.0 - 2.4 μg/kg 2

Tablets may be administered orally by dissolving the tablet with a small amount of water and/or mixing with molasses or other sweetener; taking care to rinse the dosing apparatus with water to ensure entire dose is administered; use immediately. Most horses respond to therapy and are stabilised at an average dose of 2 µg/kg.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:24

Er komt nogal wat bij kijken, begrijp ik. Ik kom hier hopelijk wel goed uit met mijn VA.
Dosering dus nav symptomen en gewicht.
Ga ervan uit dan mijn paard goed draait op een lage dosering. De klachten zijn minimaal, bij vlagen soms wat erger.
Bedankt voor jullie heldere uitleg.

Maarre... hoe krijgen jullie die tabletten naar binnen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:28

In een stukje appel. Of peen oid.