[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:30

S. is woensdag hier geweest. Eigenlijk ging het best wel goed met Niek. Op wat schimmeltjes en een bacterie na gaat hij best lekker voor zijn 21 jaren :D
De aangezichtszenuw is natuurlijk ook goed bekeken en die is nog steeds heel rustig.
Houden maar zo dan!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:36

Ik doe momenteel stage bij dierenkliniek De Bosdreef, een van de beste in België. Vandaag zag ik dan ook dat er een patiënt beschreven was als headshaker, bij dit paard is het wel een heel ander verhaal. Hij schud niet alleen tijdens het rijden maar protesteert ook. Zijn tuig, zadel enz waren al bekeken en nu hebben ze een gamma-scintigrafie gepland (full body scan). Nu vroeg ik eens achter headshakers door een pollenallergie en gaf ik alle symptomen van mijn Amor. Ze zei dat er inderdaad heel veel verschillende headshakers zijn en dat de symptomen die ik gaf wel kloppen voor een pollenallergie. Ik vroeg dan achter de behandeling en dat was nogal een hele lijst, van netje tot cortisonen en uiteindelijk de vaccinatie. Ze ging mij eens een lijst geven met alle mogelijke behandelingen voor pollenallergie...

Wel eens interessant om eens met een andere dierenarts over te praten, volgens haar hebben de headshakers door de pollenallergie geen pijn (met neurologische problemen is een ander verhaal...). Last natuurlijk wel...Ik vroeg haar dan ook of dat het bij Amor ook eventueel neurologisch kon zijn en ze zei dat als de symptomen weggaan door de cortisonen dat het waarschijnlijk niets neurologisch is...Iets neurologisch kan je niet oplossen met cortisonen. Ze zei ook dat die cortisonen niet goed is voor de rest van zijn leven en dat ik misschien eens moet overgaan om die vaccinatie te proberen, als hij er goed op reageert zal hij er voor altijd vanaf zijn...

Ik hoop dat ze eraan denkt om die lijst met behandelingen voor mij te maken en ik ga zeker nog achter die ene patiënt polsen en ik zal het jullie dan laten weten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:46

cortisonen is hetzelfde als prednison?

toen appie die kreeg voor zijn bronchitis bleef hij gewoon schudden namelijk.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:53

prednisolon zijn cortisonen (corticosteroïden) ja, deze onderdrukken eigenlijk de allergie.

Prednisolon zijn niet de enige cortisonen die kunnen helpen tegen een allergie, er zijn er verschillende.
Elk paard reageert anders op een medicament. Amor krijgt nu eigenlijk nog maar een lage dosis prednisolon (aangezien zijn grootte) en hij reageert er nu al goed op, andere paarden zullen beter reageren op andere cortisonen.

Is het enkel een pollenallergie bij Appie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:21

hij heeft het samen met zonlichtovergevoeligheid. :j
hij kan het winterdag ook doen als de zon op een bepaalde stand staat en fel schijnt.

vandaag schudde hij in elk geval niet en heb gewoon kunnen rijden :)

tylando

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:53

vidar had ook een spuit met cortisonen gehad , maar dat hielp niet.... terwijl hij echt alleen maar pollenallergie heeft..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:47

tylando schreef:
als het kan graag..het gaat wel vrij goed maar alleen met masker...dus wil em toch laten checken!

Heb je nog een afspraak kunnen maken met S.?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:00

mmm...ik heb volgende week geen stage, wel de week erna, ik zal nog eens vragen over die cortisonen, ik weet ook maar wat zij mij heeft gezegd he...In ieder geval in deze kliniek doen ze met een headshaker alle testen: endoscopie, tanden, rx, echografie,...en uiteindelijk gamma-scintigrafie dus het kan echt overal zitten...Wie weet wat heeft amor nog buiten die pollenallergie maar wordt dat ook onderdrukt door de cortisonen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:11

nou ja ongetwijfeld komen ze aan met die trigimenus huppeldepup zenuw die dan niet goed is.
dat zie je in het filmpje op pagina 1 en dat vonden ze toch ook bij het paard van mirgino(toch?
of haal ik de boel nu door elkaar)

ik geloof wel in dat zenuwverhaal, en bij appie kan het kloppen.
die heeft vroeger een zonnesteek gehad en het schudden is pas daarna begonnen..wie weet wat er toen beschadigd is?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:21

kijk in ieder geval uit met de cortisonen dat je paard een kleine dosis krijgt om te kijken of het werkt! anders is er veel kans op hoefbevangenheid!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:11

ellepel schreef:
nou ja ongetwijfeld komen ze aan met die trigimenus huppeldepup zenuw die dan niet goed is.
dat zie je in het filmpje op pagina 1 en dat vonden ze toch ook bij het paard van mirgino(toch?
of haal ik de boel nu door elkaar)

ik geloof wel in dat zenuwverhaal, en bij appie kan het kloppen.
die heeft vroeger een zonnesteek gehad en het schudden is pas daarna begonnen..wie weet wat er toen beschadigd is?

bij mijn paard is de zenuw verdoofd geweest en maakte geen verschil
die zenuw was het gelukkig niet, was hij dat wel geweest was dat niet goed.

wat het wel geweest is ????? iig dmv homeopathie [ vooraf gegaan van 9 weken bloedverdunners ] is het over gegaan
hij heeft wel vernauwde bloedvaten in het hoofd.

en met doormeten met lecherantenne en biosensor bleek dat hij vol met schimmels en virussen en weet ik het nog meer zat.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:14

ik denk dat iedere headshaker een verhaal apart is...Zoeken en nog eens zoeken naar de oorsprong en oplossing...

Ik geef Amor maar kleine hoeveelheden cortisonen en ik hoop er snel van te kunnen afstappen! (ik ben nu bezig met puur pollen en als dat niet helpt zoek ik het volgende...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:41

filmpje van vandaag:

ik moest denken aan het filmpje uit de openingspost?
daar zag je dus dat paard met de oren flapperen en opzij houden,dat zou dan een uiting van pijn zijn
appie zijn oren blijven de hele tijd naar voren toe.

ook hadden ze het over een neusgat wat ze dan zouden dichthouden?
die van ap zijn dus gewoon gelijk en klein,dus benauwd heeft hij het niet

en zijn neusgaten na afloop:
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:43

Ellepel, wat mij vooral opvalt op het filmpje is dat Ap zijn rug/bekken erg stijf houdt.
Het schudden heb ik wel eens erger gezien bij hem.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:02

King heeft echt alleen pollenallergie, en dmv een neusnetje was het wel over.
Alleen nu kwam mijn instructeur met de tip om vaseline in zn neus te smeren. Omdat hij het door het netje wel wat benauwd krijgt, als hij moet werken en het is warm. Ik moet eerlijk zeggen, dat die vaseline hetzelfde doet als het netje! Alleen hij krijgt het absoluut niet benauwd.

Enige nadeel is dat hij dus eerst even flink moet flemen, dus ik smeer het nu voor het poetsen even. (en niet vlak voordat je het hoofdstel om wilt doen :D )
Als er echt heeel veel pollen in de lucht zitten, smeer ik vaseline en doe zn netje om, dan heeft hij nergens meer last van!

Die druppels tegen pollenallergie heb ik ook geprobeerd, maar daar werd hij zo heftig van.. Viel bijna om in de wei, terwijl hij dus normaal gesproken alleen een beetje met zn hoofd schudt. Dus daar ben ik toen weer mee gestopt, want na een tijd hij had nog steeds alleen maar meer last.

Maar dat met die vaseline is dus (voor ons) een goede oplossing, dus die wilde ik even delen.
(Owja, het werkt doordat de vaseline dus plakkerig is, en de pollen er als het ware 'aan vast plakken' en niet in zijn neus terecht komen.
Na het rijden poets ik meestal zijn neus even af, dan zijn die pollen ook van zn neus af, en dan een nieuw laagje.)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:44

ellepel schreef:
filmpje van vandaag:
ik moest denken aan het filmpje uit de openingspost?
daar zag je dus dat paard met de oren flapperen en opzij houden,dat zou dan een uiting van pijn zijn
appie zijn oren blijven de hele tijd naar voren toe.

ook hadden ze het over een neusgat wat ze dan zouden dichthouden?
die van ap zijn dus gewoon gelijk en klein,dus benauwd heeft hij het niet

Bij Reine ziet het er inderdaad anders uit. Hij knikt meer naar beneden en Appie echt omhoog. Reine raakt zeg maar elke keer z’n borst en af en toe slaat hij dan met zijn voorbeen naar zijn neus. Als dit gebeurd staan zijn oren ook op onbestendig (naar buiten toe en hij houdt ze slap)Daarna gaan ze meteen weer naar voren. Zijn oren schudden ook mee als hij knikt..echt zoals het filmpje in het begin post dus.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:16

ellepel schreef:
Afbeelding

Die donkere plekken aan weerszijden van de bles bij Ap. Heeft hij die al zo lang hij schudt? Zijn die in de winter minder goed te zien of gewoon het hele jaar door hetzelfde?

Zijn er hier meer paarden die van die donkere vlekken vertonen op deze plek(ken).

Niek heeft daar namelijk ook al heel lang één zo'n plek zitten. Op deze foto aan de rechterkant naast zijn bles, tegenover het 'inhammetje' wat hij aan de linkerkant heeft in zijn bles.
Dit is ook de plek waar de aangezichtszenuw pijn doet als hij schudt. Deze foto is van bijna 3 jr. terug. Ik zal kijken of ik vandaag even een nieuwe foto kan maken want heb het idee dat dit wel groter is geworden.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:46

singasong schreef:
Ellepel, wat mij vooral opvalt op het filmpje is dat Ap zijn rug/bekken erg stijf houdt.

klopt, komt deels doordat hij overbouwd is en deels door een aantal blessures die hij in het verleden heeft gehad
binnenkort komt er een masseur om een en ander te verbeteren,maar helemaal weg zal het niet gaan.
ik merk dat met rijden ook wel hoor,achterbenen er goed onder is wel heel erg moeilijk voor hem :j

singasong,ik zie wat je bedoeld.
ik heb er nooit zo op gelet,dacht altijd dat het gewoon van het verharen kwam,
dit is een foto van de winter:
Afbeelding
daar zie je het niet

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:58

Weer even een update van ons. S is gisteren langs geweest. Hij leek vorige keer schimmel vrij, maar blijkt zich nu toch weer ontwikkeld te hebben. Op de slijmvliezen en in 1 long en alvleesklier. Dus drainage korreltjes, en schimmelkorreltjes gekregen. Buck proest dus nog niet, maar hij begint altijd pas in juni als de grassen bloeien dus dat zegt nog niets.
Nu komt S derde week van mei weer. Dan staat ie 3 weken op het land en kan ze zien wat dat met hem doet.
Ik moet die korrels 2 keer per dag geven en dat is soms best lastig. Heb ook nog een baan en kinderen en Buck staat niet aan huis. Ik weet soms niet hoe ik het moet regelen. Nu wil weer iemand van stal me helpen, maar als ze straks op het land staan houd het echt een beetje op (is nl vaak een half uur lopen voor je bij hem bent, het is zoooo groot). Hoe doen jullie dat toch allemaal?! Als hij in mei weer aan de medicijnen moet weet ik het echt niet......

Ik moet deze zomer wel echt een verbetering zien, anders ga ik hier niet mee door, zo lastig waar je op een gegeven moment de grens moet leggen.

En nog even over pijn/geen pijn. Mijn pony heeft vreselijke jeuk! Dat is vaak nog erger dan pijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:02

als bij mij op stal een paard medicatie nodig heeft dan geeft mijn stalhoudster dat.
zij is ook veel thuis,dus dan kan dat ook wel.
vind ze ook geen enkel probleem, kleine moeite om even langs het betreffende paard te lopen en dat te geven wat het nodig heeft.

wil je stalhouder dat niet doen?
of zijn die niet de hele dag thuis

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:30

Nee doet ie niet.
Ik stal op een stal met 100 paarden! waarvan 60 geen stal hebben maar altijd buiten staan
Dus ik kan me dat wel voorstellen. :D dat is een heel gezoek

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:33

Iris, lastig idd. Ik zou er zelf voor kiezen om toch 2x per dag naar stal te gaan. Tis een opgave maar als niemand het voor je kan doen dan is dat de enige optie denk ik.
Heb je wel gevraagd aan S. of het een optie is om de medicatie op 1x per dag te zetten?

Jammer dat je het wilt opgeven hoor, zo lang ben je toch nog niet aan het behandelen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:49

tja,maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk gaat worden als het niet elke dag gegeven kan worden?
ik kan ook niet elke dag naar stal,ben daarom blij dat ze het voor me doen.

en ap heeft al heel wat druppels en poeders en pillen gehad :))

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:51

Nee ik wil nog niets opgeven hoor. Ik ga nu gewoon door en in mei komt ze dus weer.
Het enige is dat ik zeg dat ik wel tenminste enige progressie moet zien van de zomer. Als ik geen enkel verschil zie moet ik echt even achter mn oren krabben.....

ben nu zo'n 7 maanden bezig. maar vorige keer had ie helemaal niets, nu dus weer wel. Inmiddels ook een stuk armer natuurlijk. Dat vind ik niet erg, maar dan moet ik op een gegeven moment wel weten dat het helpt, of tenminste iets doet. snap je?!

Ja heb ik gevraagd over 1 keer per dag. Maar voor die anti schimmel korrels schijnt dat echt niet te kunnen.
Nou ja hij staat nu nog even (tot einde behandeling, dat kwam toevallig zo uit) op de paddock. In mei dan maar weer bedenken hoe het moet, heeft geen zin daar nu al zorgen over te hebben. Ik heb me ook ingeschreven voor een stal die hier cht heel dicht bij is. Dat zou natuurlijk een hoop schelen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:57

Ik zal maar niet zeggen hoe lang ik bezig ben geweest met Niek om hem van het schudden af te krijgen. Of hij er trouwens helemaal vanaf is moet nog blijken maar tot nog toe niets te zien.
Maar ook hij heeft regelmatig last van een schimmel, bacterie of virus. Dat uit zich dan weer in andere dingen. Aangezien ik dat meteen door heb wordt hij ook meteen nagekeken. Ze kunnen de ene week 'schoon' zijn en de andere week ineens weer iets hebben.

Ik hoop voor je dat je snel bij die andere stal terecht kunt!