[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:16

Het probleem bij mijn dame is vooral te lang op t gras laten lopen .
Nu ik haar weer een aantal dagen consequent in de molen doe voor de weide , en late namiddag vroeg avond even werken ...
Scheelt na een aantal dagen alleen hoop .
Plof buik zie je weg gaan .
Moet haar echt concequent beweging geven .
En t stomme is ik weet dat zo donders goed

Muzefee

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:45

Ik heb vandaag de Bucaz Buzz-off rain zebra fullneck binnen gekregen. Ga die maar eens proberen, aangezien het gedeelte tegen de regen precies over de manenkam en staart vallen denk ik dat dit die plekken wel voldoende beschermd. De stof lijkt veel op de RSIH stof, maar is dan dus waterafstotend. De rest een gewone vliegendeken, maar ze heeft verder ook geen jeuk op andere plekken. Ben benieuwd naar de pasvorm, heb klein ingezet, aangezien ze wat een tussenmaat heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:49

Wil je een foto voor me maken?
Ben wel benieuwd naar die deken :j

Idinn, appie had er ook last van foten ze nog niet in het gras stonden.
Ik had toen een zak slobber voor hem gehaald van cavalor, mash&mix. Heel lekker spul,maar appie zijn staart ging er zomaar van open.
Heb het toen maar aan de tinker gegeven,die kan er wel tegen :)
Sudocreme is ook goed spul!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:03

Ga ik doen als hij geaccepteerd wordt. :P Wacht nog even op aparte singels, aangezien er een buikflapsingel bij zit, die heeft Heaven ook niet nodig.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:25

Nou hier is de DA net weg...ze stond zelf ook een beetje voor een raadsel...leek geen typische zomereczeem, maar ze kon ook niet bevestigen dat het dit niet kon zijn...
Ik moet hem nu wassen met isobetadine 1x en dan heb ik een zalf gekregen voor op de plekken te doen waar hij geschuurd heeft.
Ze heeft nu een routine bloedonderzoek gedaan en een uitgebreid onderzoek voor allergieën, dat laatste wordt opgestuurd naar Frankrijk en de uitslag is over een week of 2 ten laatste bekend...hopelijk vinden we waar hij op reageert...
Ik ben op dit moment wel blij met de regen hier, hij lijkt minder te schuren bij regen dan bij droog warmer weer...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:19

ellepel schreef:
Idinn, mijn ervaring is dat gras wat net opkomt erg veel bevat.
Dat klopt ja, van die jonge sprieten

Ik haak even in op het grasverhaal.
Jonge sprieten bevatten nog veel onvolledig onverteerbare eiwitten. Het probleem van gras en zeker gras wat in de groei is, is dat het veel onvolledig onverteerbare eiwitten bevat, hoe korter het gras hoe meer onverteerbare eiwitten het bevat. "Volledig verteerbare eiwitten", de naam zegt het al zit vooral in gras wat uitgegroeid is en bloeit. Die eiwitten daar kan het paardenlichaam wat mee, en de belasting voor lever en nieren is niet zo groot. Bij de onvolledig verteerbare eiwitten blijven er afvalstoffen achter in het paardenlichaam, lever en nieren worden al gauw teveel belast. De afvalprodukten slaan zich op in cellen, met name de histaminecellen raken overprikkeld, die barsten op een gegeven moment open en histamine komt vrij in het paardenlichaam. Gevolg een allergische reactie zoals bijv. "eiwitbultjes, gezwollen manenkam en het schuren van manen en staart".

Een heel groot misverstand is dat mensen vaak denken, mijn paard staat zo schraal, echt in heel kort gras, het kan haast niet van graseiwitten komen. Dus wel, zet een probleempaard maar in een weide met heel lang uitgegroeid gras, helaas zit je dan al vaak halverwege juni/ juli, maar je zult zien dat de problemen zich niet of over het algemeen veel minder voordoen.
Hier gaan de paarden 'maar' 1,5 uur per dag in een volle wei. Daarnaast maai ik lang gras dagelijks met de zeis en voer daar nog 2x per dag van. Dat werkt beter dan ze 3x per dag in de wei zetten want dan eten ze alsnog liever het korte gras dan de lange bloeiende stengels omdat het voor hen smakelijker is :9
Ik merk duidelijk een positief verschil in de manenkammen als ze vooral lang stengelgras krijgen en weinig kort gras.

Nou heeft het schuren natuurlijk ook nog een andere oorzaak nl. dat kleine mugje, maar er zijn wel aanwijzingen dat paarden die te veel afvalstoffen vasthouden ook gevoeliger zijn voor deze muggenbeetjes.

De laatste jaren wordt de grasproblematiek bij paarden steeds meer gegooid op hoog fructaangehalte in gras bij bepaalde weersomstandigheden.
Maar vlak de eiwitten niet uit.
Eiwitten zijn heel belangrijk voor een paard maar dan wel de goede eiwitten en uiteraard is teveel nooit goed.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:08

Interessant. Ik heb vorig jaar ook vooral lang gras gegeven... tijd op gras beperkt, hooi bijgevoerd. Maar ik weet het niet meer. Nu 24/7 onder een eczeemdeken, van 6 uur gras terug naar 4 uur gras waarvan 2 uur lang bermgras. Verder gewoon weer hooi. Gaat het nu beter? Het is ook nog niet echt warm. Normaliter stond ze deze tijd van het jaar 100% op gras. Het blijft uitproberen. Maar de oplossing is nog zoek :(

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:28

Afbeelding

Afbeelding

Zo staan die van mij er 2-3 uurtjes per dag bij.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:32

Haha die zie je haast niet meer :D

Die van mij dit jaar voor t eerst in gras tot de knieeen ipv kort gras. Dat ging voor geen meter, nog niet eerder zulke boeren geroken en hoogdrachtige ruinenbuik gezien. Nu moet ik wel zeggen dat hij 2 maanden eraan voorafgaand alleen op hooi heeft gestaan, dus het wennen zal ook een bijdrage hebben gehad.
Hij komt inmiddels niet langer dan 4 uur op een afgebakend stuk, maar nog kan hij boeren en bol staan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:40

Ze staan bij ons er met 5 op.
Wat ik ze er gister bij heb gegeven was vanochtend wel al op.
Betekend dat ze dan een dag lang sprietjes zoeken moeten, op het pad om de wei heen staat ook nog wel wat
Ik geef express niet elke dag, heb 2 in de groep lopen die heel snel te dik worden.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:44

Bij D'amour zie ik opeens 2 kale plekken onder haar ogen en op haar rechteroor. Bij haar hoofd zaten er ook knutten op.

Heel apart, vorig jaar had ze deze plekken namelijk over heel haar hoofd en oren zitten.

Mijten en parasieten kunnen het eigenlijk niet zijn daar is de afgelopen weken voor behandeld uit voorzorg.

Zou het schimmel kunnen zijn of hebben de knutten hier iets mee te maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:50

Hoort wel bij zomereczeem hoor

Zoiets?

Afbeelding

Kan soms wat groter of kleiner zijn,maar is wel heel typisch voor zomereczeem.
Appie heeft ze nu gelukkig nog niet

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:02

De mijne begon ook kaal te worden om en op de oren, nu een vliegenkap van Shire op. Ga haar morgen voor t eerst sinds ruim een week zelf uit de deken halen, ben benieuwd wat ik er onder aantref.
Ze word wel 3 x per week door m'n verzorgster geborsteld, dus verwacht geen hele gekke dingen, want dan zou ik t wel gehoord hebben

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:30

Deze foto is in juni 2013 gemaakt:
Afbeelding
En bijna 3 jaar later:
Afbeelding ziet het er zo uit
(Die bruine vlek in de manen is dazenspray)
Ik ben toch best wel trots op mijn pony :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:11

Omdat mijn paard twee dagen terug al stond te zweten onder zn rsih moet ik met 28 graden echt terug vallen op een goede vliegendeken en derfen. Nu heb ik de amio mio met relatief korte hals liggen.
Zijn er nog fijnmazigere dekens te vinden met langere hals?
Bucas valt voor mij al af door de slechte pasvorm.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:05

Het seizoen is eigenlijk nog maar net begonnen en ik wil zeker niet te vroeg juichen, maar... allebei mijn eczemers staan zonder deken.

Ongeveer zes weken geleden ben ik met Z-Itch begonnen bij zowel Pepita als Jones. Omdat Jones de zwaarste eczemer is, heb ik het bij hem met een deken gecombineerd. Bij Jones was ik niet overtuigd van het effect en na twee weken gestopt. Bij Pepita was in eerste instantie de jeuk met eens in de twee dagen smeren met anti-jeuk middeltjes goed onder controle te houden.

De laatste drie weken heb ik maar twee keer de staartwortel van Pepita moeten smeren vanwege lichte schuursporen. Ook Jones staat nu zonder deken nadat ik twee weken geleden opnieuw ben begonnen met Z-Itch. Een paar plekjes op zijn hoofd smeer ik af en toe een beetje bij.

Ik let nu heel erg goed op dat de Z-Itch na het aanbrengen er niet gelijk afgeschuurd of afgerold wordt. Jones vind de vloeistof op zijn lijf vlak na gebruik denk ik een beetje irritant en wil het liefst gelijk rollen. Dus ik zet hem nu even op het gras, of in de box met wat hooi. Ik verzin in ieder geval iets dat hij niet gaat rollen (ze staan hier 24/7 buiten). Ook houd ik minstens 12 uur de paddock dicht. En geen deken op. De vloeistof moet de kans krijgen zich over het hele lichaam te verdelen, net zoals de anti-vlooiendruppels voor hond of kat. Ook let ik even op de weersvoorspelling of het eventjes droog blijft. Het makkelijkste zou zijn als je je paard na gebruik in een box kan zetten.

Ik durf nog niet hardop te juichen, maar als ik nu mijn twee eczemers zie, Pepita prachtig in haar vacht en manen en staart lekker aan het groeien, Jones, nu ook zonder deken en de plekken die er waren aan het genezen, juich ik voorzichtig in stilte.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:09

Ik moet me hier nu ook helaas bij aan sluiten. Mijn 18 jarige fjorden merrie heeft dit jaar ook eczeem. Het begon bij haar ogen die huid werd er omheen kaal en begin top/voorpluk schuurplekken. Ze heeft een mega voorpluk en die werd alsmaar dunner. Ze staat nu sinds gister onder een rambo. Hopelijk ben ik er op tijd bij voordat het verder door slaat. Baal enorm omdat ik er nog echt een leek in ben.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:10

Wat cool Sammyoo!! Dat geeft lichte hoop.

Misschien een simpele vliegendeken alleen nodig voor die andere steekbeesten! Zou fijn zijn.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 10:22

Ik wil ook niet te vroeg juichen en de goden niet verzoeken ;) maar 't gaat hier ook heel goed!.

Als ik als die verhalen van jullie lees dan heb ik geen klagen, ik geef niks en gebruik alleen azijn en soms zweet icht van de welkoop. Heel af en toe staart wassen en vooral voor een schoon paard en deken zorgen.
En als er veel vliegen enz. zijn een gewone vliegendeken op.
Met rijden even wat Veerust erop en soms uitrijdeken, is vaak niet nodig terwijl ik vorige jaren echt niet zonder kon rijden.
Wel erg letten op rantsoen en beweging, maar die beweging is eigenlijk super weinig :+ .
Maar ja, niet te vroeg juichen dus, kan nog faliekant misgaan als je niet oplet.
En die wind hier, dat is denk ik een hele belangrijke factor, soms best vervelend, maar in dit geval gunstig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 11:10

Nivada schreef:

Misschien een simpele vliegendeken alleen nodig voor die andere steekbeesten! Zou fijn zijn.

We hebben hier in het bos extreem veel knutten, maar gelukkig (nog??) geen steekvliegen. Een vliegendeken is niet nodig. Ik hoop dat dat zo blijft.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 12:22

Sammyoo schreef:
Nivada schreef:

We hebben hier in het bos extreem veel knutten, maar gelukkig (nog??) geen steekvliegen. Een vliegendeken is niet nodig. Ik hoop dat dat zo blijft.

Nee hier ook nog niet, maar die komen zeker weten wel.... zwermen. Bah!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:43

Iemand ervaring met Auriplak? Ik hoor dus best goede verhalen in dit topic over permethrin (wat in Z-itch zit) maar om eerlijk te zijn zou ik dat niet op mijn paard willen smeren. Ik vroeg me dus af zo'n oorplaatje aan het halster oid zou kunnen helpen? Hoewel ik denk dat het dan toch op het lichaam terecht komt als het regent bijv? Weet iemand hoe het ongeveer werkt?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:39

Net sinds 2 weken zelf weer eens een kijkje onder de deken genomen.
Valt me niks tegen.
Alleen het stukje waar de dekenhals eindigd en haar vliegenkap is een stukje bloot en dat is kaal, maar haar billen worden steeds mooier

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:09

Silver_Fox schreef:
Iemand ervaring met Auriplak? Ik hoor dus best goede verhalen in dit topic over permethrin (wat in Z-itch zit) maar om eerlijk te zijn zou ik dat niet op mijn paard willen smeren. Ik vroeg me dus af zo'n oorplaatje aan het halster oid zou kunnen helpen? Hoewel ik denk dat het dan toch op het lichaam terecht komt als het regent bijv? Weet iemand hoe het ongeveer werkt?

Ik heb de bovi clip in de manen gevlochten.
Dat werkte. 0,0.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:09

Werkzame stof van boviclip is ook permethrin.
Ik heb ze ook, in de manen raken ze altijd kwijt,dus sta ik ze er dagelijks een tijd zelf mee in te smeren.
Zou zijn dat als het aan een oor van een koe zit hij zelf met die plak over zijn vel gaat en de permethrin verspreid word over het huidvet.
Nou ja , misschien helpt het als ik dat dan doe haha :')

Idylle, het is wel een hele mooie pony hoor !
Wel een stevige,met een flinke nek.
Hoe gaat het nu met het hoesten?
Nou weet ik nket of ik het niet goed begrepen heb,maar liefst zo vaak mogelijk wel even de deken af doen, goed uitschudden en regelmatig even uitspoelen met water, komt veel zand in van het rollen namelijk in dat verstikt de huid een beetje.